aubiose-hennep-houtkrullen...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

aubiose-hennep-houtkrullen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 18:54

Haai!

Mmm, wij zetten sinds kort onze vier 's nachts binnen, 't is echt veel te nat in de weide om hun daar ook met hun pootjes in te laten staan 24 op 24.

We zijn begonnen met stro in de stal... dit vraten ze allemaal op en het was 's ochtends helemaal (!) vuil, dus alles eruit. (>> grote mesthoop!) En stinken dat dat deed als je dan uit de stal kwam!
Ik vind paardengeur heerlijk, verse kakjes ook, maar die pis... vooral van onze twee ruintjes. Vork

Nu hebben we dus sinds gisteren aubiose in onze stal, dat kostte wel wat, maar hiermee is de mesthoop kleiner, en de boeren nemen dat ook makkelijk over.

We hebben er wel eerst oplossing bleekwater over gedaan en ze eten er toch niet van blijkbaar, want die fjordjes eten werkelijk alles wat ze op hun weg tegen komen Cool

Ok, wat ik dus wou vragen: wat zijn jullie meningen over de 'bedjes' van jullie paarden? Wat verkiezen jullie? Ondervindingen?

Alvast bedankt!
liefs,

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa


Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 18:58

Op de stoeterij waar ik werk ligt er bij bijna alle paarden stro in de stal, er zijn wel een paar uitzonderingen:
-De hengsten->maakte alles veel te vies als er stro in lag
-Paarden de allergisch voor stro zijn
-Paarden die alle stro opeten
Bij deze paarden ligt er zaagsel in de stal. Zelf zou ik er stro in leggen, omdat ik mijn paard (als ik die ooit nog krijg/kan kopen) bij mijn oom zou stallen en daar zou het stro voor mij gratis zijn (of ze zou allergisch ofzo voor stro moeten zijn!)

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 19:02

Ik heb een paard op Aubiose gehad, nooooooit meer. Het is ten eerste duur, amoniak blijf je ruiken, vooral als je na tig weken de boel er uit moet halen, is dan ook nog eens mega zwaar.

Kijk wel uit, er zijn heel wat paarden dood gegaan aan het eten van Aubiose. Aubiose zet uit, dus als ze iets binnen hebben gekregen kan het gaan uitzetten in de darmen met gevolgen van dien.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 19:11

zo negatief?!!
Ow, en ik had van enkele mensen gehoord dat het zooo goed was?
Een fjord van ons heeft een allergie, dus die mocht niet op stro staan...
ik ga dadelijk kijken of ze nog leven...
Huilen

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:21

Ik heb mijn paarden sinds kort op Rapsodie staan(heb het ff gecheckt na een eerder topic welk merk het nou is)

Ik ben er super te vreden over.
Ik heb 2 paarden en verbruik 2 balen in de week.

Schep elke dag de drollen eruit en om de 2 a 3 dagen de natte plekken, op deze manier houd ik de box fris en valt het uitmesten mee.
Ik weet dat je het kan oppotten maar ik zie het niet zitten om straks in maart alles er met de hand uit te scheppen, dan kan ik gelijk naar de dokter voor een andere rug.

2x in de week wat sirocco in de box en voila mijn knollies staan er schoon en fris bij.
Ik gooi in elke box 1 a 2 plakken stro voor de knabbel.

Ik moet wel zeggen dat mijn paarden best schoon zijn, er staan er hier nog 2 op het spul en die maken er echt een smeer boel van.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 20:31

stro en hooi krijgen die van ons ook, in een ruif. Het hooi maken we wel nat, dan is het meeste stof weg aangezien 'ons Ieda' een allergie heeft...
en anders vervelen ze zich maar hé...

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 07:38

Ik gebruik vlasstro dat lijkt op hennep. Bij mijn merrie werkt het prima, het blijft hartstikke schoon maar mijn ruin maakt er een puinhoop van. Ik gooide er 7 balen in en na 3 dagen was het al harstikke vies Misselijk . Bij de ruin heb ik nu een onderlaag van vlasstro gehouden om de urine op te nemen (urine bij vlas op hennepstrooisel ruikt veel minder sterk dan bij stro) en daaroverheen 2 balen stro. Iedere dag de natte plekken eruit en om de dag een nieuwe baal stro erbij. Op deze manier kan ik hem redelijk schoon houden maar heb daarentegen wel weer meer stro, en minder mestafval was ook voor mij een reden om op vlas over te stappen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 10:25

Ik heb ook eens zo iets geprobeerd en bij mij is het er ook snel uitgegooid!

Om te beginnen begonnen de pony's het dadelijk op te peuzelen. Volgens die van den boerenbond (jos Knipoog ) moesten we er ook verdunde javel op doen, maar Misselijk . We hebben dat dan wel gedaan, maar om zo een hele stal te doen, daar moet je al flink wat voor hebben (stel dat je niet genoeg hebt en je pony's beginnen toch te eten, dan is het pas een giftige zaak Misselijk ) en dat vonden wij toch ook maar niet zo milieuvriendelijk. Nee, als je er telkens pakken van dat bleekmiddel op moet doen wordt de bodem toch ook maar vervuild en dat is ook niet echt de bedoeling Scheve mond .
En daarbij, maya woelde er eens in en ze vond altijd wle een 'onbesmet' stukje om op te eten.

Dus eruit met die boel! Boos!
Maar als jij het toch wilt gebruiken (als je er betere ervaringen mee hebt), ik heb nog een halve 'baal' liggen, dus je mag de gerust hebben Lachen .

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 11:22

Ik ben begonnen met vlasstrooisel (Ecolit), omdat de leverancier bij mij in de straat woonde. Maar het kost klauwen vol met geld, en dat deed bij mij de deur dicht. (stal van 7,5 x 3,5 meter, dus reken maar uit). Nu ben ik gewoon overgegaan op stro. Het is inderdaad wel een kliederboel af en toe, maar dat neem ik op de koop toe. Imker is veeel gelukkiger met zijn strootjes. Nu kan hij de hele dag knabbelen. Ik mest elke dag uit, vuile plekken en poepjes eruit en een halve baal stro erbij.

Toos paardloos

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:48

nina staat nu sinds een week noodgedwongen op zaagsel. ze moest van het stro af vanwege die longproblemen. het bevalt heel goed want ze at heel haar stal leeg met stro en de rest was ondergepiest. ik gebruikte ruim 2 balen stro en dan was ze nog vies en alg ze op een kale vloer. nu met zaagsel haal ik met een handschoen de mest eruit en ze blijft heel schoon. ik hoop dat het zo blijft want ik liep bijna leeg op stro.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 13:20

Deze heb ik al zovaak getikt, maar nog een keertje.

Na een halfjaar paarden zijn we voor Joop overgegaan op Aubiose (hennep dus), die zeek namelijk alles wat los en vast zat zeik en zeik nat (letterlijk dus). Toen Hamara er ook opgezet. Hercules nam t ook gewoon, no problem, en Voltrack heeft wel wat eetproblemen gehad, maar nu zitten we al bijna 7 jaar op hennep (van Abiose naar Hempflax naar Biobase, steeds goedkoper dus), en t bevalt ons prima.
Wij doen er geen spul op zodat ze er niet van eten, ze blijven er over het algemeen wel vanaf. Alle paarden vinden t prima, en t is wel duurder dan ander strooisel, maar de composthoop (wij composteren de mest zelf) blijft nu met 3 paarden kleiner dan vroeger met 2. Het composteert ook heel goed, stof hebben we nauwelijks last van (Hempflax/Hemparade is t stoffigst), en t neemt ontzettend veel vocht op (2-3x per week natte plak eruit en elke dag 3x drollen, maar ok, dat neem je erbij).

Aubiose is Frans en moet geïmporteerd worden, daarom is t ook duurder. Hemparade was de eerste Nederlandse versie en stukken goedkoper. Nu is daar dus Biobase bij gekomen, het is minder stoffig, even veel en minder duur, dus zijn we over gestapt.

Voor mij geen zaagsel, stro of wat dan ook meer, want dat vreten ze op, en dat is in no time ontzettend smerig...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 13:33

Ik kwam vanmorgen weer in de stal en ze stonden er nog alle vier heel vredig bij, tot nu toe dus nog geen kolieken, en op de wei ben ik ook al twee keer gaan kijken vandaag. Had wel wat schrik hoor nadat ik dat hier gisteren hoorde over paarden die daarvan dood zijn gegaan, wij hadden hier echt alleen maar goede reacties gehoord Verward

De 'mestballetjes' eruit halen is nog plezant ook Party!! , maar in Warre zijn box was het maar een rommeltje hoor, daar lagen alle balletjes verspreid, hij voetbalt nl. graag Knipoog en daar werd ik zo zenuwachtig van het steeds maar, één voor één, die balletjes eruit te vissen dat ik oude handschoenen heb aangetrokken en zo de balletjes eruit gepakt Clown Extreme duivel
(dat ging heel wat sneller Lachen )

Ik hoop wel echt dat ze er niet ziek van gaan worden Frusty


Greetz, Cool

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 22:42

Nou, 'dat er heel wat paarden aan dood gegaan zijn' lijkt mij nogal overdreven. Ik heb zelf ook altijd Hemparade gehad, nooit problemen. En meer mensen.
Nu heb ik Ecolit (vlasstro) omdat dat minder stoffig is en bovendien iets goedkoper (maar het blijft duur). Dit vind ik echt het perfecte strooisel (komt btw ook uit Frankrijk)!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 23:16

Mmm, dat is al een opluchting Lachen

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 23:36

Dat er paarden dood zijn gegaan van Aubiose heb ik geleden in BIT.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-01 12:31

mmm, maar toch Boos!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 13:34

Je hebt paarden die veel eten, en als je die dan op hennep zet, dan wordt het gewoon een enorme onverteerbare klont. Daarom leveren ze er ook antivreet spul bij (op basis van teer) en dan eten ze er aanzienlijk minder van.

Er gaan ook paarden dood van konijnenholen, dus maar niet in het bos gaan rijden?

Wist je trouwens dat de meeste mensen in hun slaap overlijden: IK GA NU NOOIT MEER SLAPEN.

7 jaar mensen! Nooit 1 probleem gehad. We dachten op een gegeven moment dat Hercules hoefzweren door de hennep kwamen (gelezen he), komt de DA: dat kán gewoon niet, hij heeft het verkeerde beslag gehad (voordat wij m kochten) en zijn hoeven waren gewoon naar de maan, dat was ganz normal... Zonder de hoefsmid er van te vertellen hebben we t ook hem vertelt: en hij gaf EXACT het zelfde antwoord. Verbaasde beiden niks. Een beetje Hollandse Nuchterheid is in t leven wel op z'n juiste plek hoor... van hysterie is nooit iemand beter geworden. Dat hennep stoffiger zou zijn dan zaagsel stond ook in de bit. De DA merkte op dat wij zo'n stofvrije stal hadden, dat het met zaagsel 10x erger was. We houden ze op hennep omdat Hercules dampig is, daarvoor heeft hij pas nog 2,5 week op de kliniek gestaan. Als een professor van de Uithof zegt dat onze paarden er prima bij staan etc etc, dan geloof ik dat, en niet de bit.

Dit is overigens niet persoonlijk bedoelt, ik kan gewoon slecht tegen van die stellige onzinverhaaltjes. Onze paarden staan nu al jaren op hennep en hebben echt NERGENS last van. Dat komt niet dóór de hennep, maar het is dus niet zo dat de hennep 'slecht' is. Het is veel werk om t schoon te houden, maar ik vind het prima spul.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 13:44

Je hebt ook paarden die veel stro eten, daar koliek van krijgen en het niet redden. Zijn die paarden dan aan het stro overleden?? Is stro dan gevaarlijk om je paard op te zetten???

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:32

Mijn Shet eet ook graag stro. Niet zoveel dat je de stalbodem kan zien maar wel zoveel dat wat na het opstrooien een heerlijk dik strobed is, de volgende dag een vrij dunne laag is. Ik heb om deze reden ook eens zaagsel geprobeerd maar dat vond ik heel duur per pak en er moest ook behoorlijk wat in de stal voor een fijn ligbed. Bovendien at Beau dat OOK en omdat me dat veel ongezonder leek dan stro heb ik toch maar weer voor stro gekozen. Ik zit er nu over te denken weer eens een pak zaagsel te kopen ( ook handig voor mijn chinchilla Knipoog ) en daarvan een laagje in de stal te doen met daaroverheen wat stro om op te knabbelen. Zo hebben we:
-een kleinere mesthoop
-een drogere waarschijnlijk minder stinkende stal
-geen pony met teveel houtrestrwen in zijn buik Haha!

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 17:49

nou mijn paard staat lekker in een dik stro bed en ze eet veel stro maar gelukkig leeft ze nog en krijgt er geen koliek van

En dat aubiose-hennep-houtkrullen is als het goed is wel goed spul maar wat je zecht ook heel duur

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 19:38

Pfiew, gelukkig meer 'relativisten' hier.....
ik kan me wel voorstellen dat je er ongerust van wordt hoor, van dat soort berichten!
iig, ik ga he-le-maal m,et de reactie van Laui mee!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-01 13:15

mm, ok, dan laten we ze maar lekker met een gerust hart staan
bedankt en veel liefs!

Dromen Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Drezz
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 13:59

Aglaranna,

je moet je echt niet te veel zorgen maken, hoor. Onze paarden staan nu al een jaar of drie op hennep en we hebben er nooit last mee gehad. Het verkleint daarentegen wel aanzienlijk onze mesthoop. Ze hebben ons ook aangeraden om javel op de nieuwe hennep te sprenkelen, maar dit doen we nu al een tijdje niet meer. Het volstaat immers om de wekelijkse baal nieuwe hennep goed te mengen met de hennep die al een tijdje in de stal ligt. Zo worden de natste plekjes meteen droog (wij hebben zelfs geen natte plekken meer), en de nieuwe hennep krijgt meteen een "geurtje" zoadt de paarden er niet aan knabbelen.

nog veel paardenplezier!

Let the horse be with you!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-01 14:25

ik word echt wel voorstander van hennep Knipoog

Vanmorgen bij het uitmesten, vroegen we ons af of je die natte plekken moet omwoelen... weet er iemand dat?



ciao!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, Dartel, Pellelilly, rien10 en 54 bezoekers