dribbelen in draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

dribbelen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 14:57

ik en een vriendin rijden nou een al weer een tijdje twee arabiertjes. normaal gesproken zijn het marathon paarden en ze hebben ook veel wedstrijden gereden. in het begin reden we er meer voor de lol op, maar nou zijn we toch echt serieuzer bezig. mijn pony ( iris ) doet alles wel prima alleen de andere ( eddy ) begint wanneer je aandraaft allemaal moeilijk te doen. hij begint een beetje te dribbelen en probeert hele korte galop pasjes te maken, ook doet hij zijn hoofd in de lucht. maakt niet uit if je hem aan de teugel probeert te krijgen of hij niet hij doet t elke keer. en als je hem dan voorwaarts probeert te krijgen gaat ie vaak bokken in galop. een zweepje kunnen we niet gebruiken want daar is ie als de dood voor ( door de marathon ). weet iemand wat we hieraan kunnen doen? misschien een paar oefeningen ofzo, want het word steeds erger.
alvast bedankt


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:58

Weet je zeker dat het paardje lichamelijk niets mankeerd? Hij is aan het verzetten, dat moet toch ergens vandaan komen.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 15:05

we hebben overal na gekeken, geen last van het zadel ofzo ook niet medisch, aan de longeerlijn en voor de kar heeft ie nergens last van. hij doet t ook niet altijd alleen wanneer hij zeg maar geen zin heeft, alleen de manier waarop word steeds erger, soms geeft ie het uiteindelijk maar op en buiten heeft hij er geen last van. alleen als we serieus aan de gang gaan. het is waarschijnlijk gewoon klieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:07

klinkt als teveel hand.
je rijd misschien anders met je hand als je serieus aan het werk wil dan wanneer je er ontspannen, wellicht met een langer teugeltje , op zit.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:09

Daar dacht ik ook aan bij de reactie van summerfeel.
Als hij met de longe ed. het niet doet en alles ligt goed, dan moet het rijtechnisch zijn. Geef de pony eens lucht van voren, en kijken of ze het dan nog doet.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:10

als je zeker weet dat het klieren is moet je hem hiervoor staffen. zoals je zelf al aangeeft moet je hem naar voren rijden. als je maar genoeg naar voren rijdt kan hij ook niet goed meer bokken. en aan een zweepje moet hij gewoon wennen. niet mee slaan natuurlijk maar ook niet weglaten omdat hij het eng vind, anders leert hij het nooit.

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 15:10

ja dat werkt niet zelfs als we een losse teugel geven duwt ie zijn hoofd in de lucht

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:15

Maar dribbelt hij dan ook?

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 15:15

jep...

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 15:16

in het begin doet ie zeg maar heel ontspannen draven en na een paar minuten lijkt t wel of ie er genoeg van heeft en dan begint ie te dribbelen, ook als je hem de losse teugel geeft


Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:38

arabiertjes houden niet van druk in de mond. Je moet echt op de zit en je been rijden. Je teugels moeten hele lichte waslijntjes zijn. Anders krijg je zulke taferelen...Dat is het nadeel van de arabiertjes
Hij zal wel pijn in zijn mond hebben, dus meteen vanaf het begin zo doen. Misschien eens het bit van het mennen of longeren gebruiken, dit kan ook nog weleens helpen. Maar met een menbit moet je helemaal uit zijn mond blijven, daar moet je echt mee om kunnen gaan! Als je daar 1x te scherp mee bent word het nooit meer wat.

sanne_527

Berichten: 47
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:30

Ik ben degene die op eddy rijdt...het is niets lichamelijks...en al helemaal niet met zn mond...ik rijdt met een gewoon bit....de pony is wel wat gewend in zijn mond door het marathon lopen..ik ben niet te hard met mn handen...als ik in stap hem een keer op de rem trek is er nix aan de hand...hij doet het om te klieren...nu we trouwens op de wei rijden..en niet meer in de bak...is het eigenlijk over...het heeft maar een aantal weken geduurd..

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:20

Als het paard dribbelt, dan moet je je paard meer voorwaarts drijven.
Minder hand gebruiken.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 19:35

parouscha schreef:
Als het paard dribbelt, dan moet je je paard meer voorwaarts drijven.
Minder hand gebruiken.


Volgens de theorie zou dat zo werken, maar in de praktijk gaat dit niet altijd op.
Sommige paarden en zeker arabieren worden heter hoe langer je ze rijdt, de 1 moet je met minder teugeldruk en meer voorwaarts rijden, de ander wil juist alleen maar sprinten en dan zal je moeten inhouden via kleine ophoudingen met tegelijkertijd beendruk, zonder m meer voorwaarts te rijden.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 23:12

Iki ken het probleem, de arabier die ik rijd doet dat ook als hem even iets teveel word krijg je dat.
Vooral niet dwingen, als hij iets niet doet, laat het daarbij en ga wat anders dien, van voren veel loslaten en ontspannen laten lopen, dat hoefgt niet per se aan de teugel te zijn gewoon rustig, als galop niet werkt ndan maar niet galloperen...
Met veel geduld en rust kom je er wel!

succes

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:07

Begin gwoon weer wat minder "serieus te rijden".
Als dat goed gaat kan je het wat serieuser maken, alles gewoon rustig opbouwen.
Geef hem veel afwisseling zodat hij minder kan klieren en beloon hem als hij het goed doet: stop dan met werken en ga bv even naar buiten.

Knuf,
Mandy

Lovers Debje Is Lief! Lovers
*InspiratiE LooS*

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 14:42

Ik denk dat je goed moet zorgen dat je voorwaarts rijdt en niet teveel aan de teugel zitten. Ik ken iemand met een arabier die dit ook altijd dribbelde en zij heeft toen heel veel halsstreken gedaan en daarna langzaam teugel weer opnemen. Zodra ze merkte dat hij weer begon te dribbelen liet ze hem weer halsstreken. Dit heeft bij haar heel goed geholpen. Je kan dushet beste zorgen dat je niet hem gaat tegenhouden met de teugels wat dan gaat hij alleen nog maar meer dribbelen. Dus gewoon proberen om veel voorwaarts te rijden en niet geforceerd proberen om hem tegen te houden met je hand. Met wat voor een bit rij je hem? Want als ik dit zo hoor zou ik ook een heel zacht bit gebruiken(dubbelgebroken ofzo)
Veel suc6.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

summerfeel

Berichten: 1290
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-04 18:15

toen ik aan mijn instructrise dit probleem voorlegde was het eerste wat ze zei ga geen ander bit pakken! en ik heb ook wel vaker gehoord dat dat niet altijd het probleem op zal lossen. we wisselen ook wel veel af met rijden. omdat de bak nu niet te rijden is omdat het gras moet groeien gaan we eesrt buiten een eindje stappen tot we op een veldje komen. daar gaan we dan even aan het werk, en doet ie af en toe weer lastig en als we dan weer weg gaan ( rondje buiten rijden ) dan heeft ie geen problemen met de draf en de galop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers