Rugpijn door paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Rugpijn door paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 12:36

Ik ben nooit zo'n hele fanatiekeling geweest w.b. rijden, dus ook nooit last gehad van mijn rug.

2 mei hebben we onze eerste wedstrijd, dus moesten we wel regelmatig gaan rijden. Nou is het dus zo dat ik afstap met rugpijn.

Heeft iemand ervaringen of tips?


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:40

Hou je je rug misschien te verkrampt? Normaal is paardrijden juist goed voor de rug. De deinzing van de paardenrug masseren onze ruggenwervels waardoor de rug losser wordt. Als ik een week niet heb gereden schiet het er meteen in... Raar!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:46

Bij mij is mijn rug juist minder geworden van het rijden.

Maarrr als ik ene dag te verkrampt bezig ben geweest, teveel naar voren ben gekiepert dus Haha!

De oplossing voor mij is dus heel simpel ontspannen blijven zitten en rechtop blijven zitten.
Miscshien dat jij je ook ergens verkrampt omdat je zo intensief aan het trainen bent?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:49

Ik wilde ook net zo'n topic openen. Ik heb normaal nooit wat maar nu..ik kom amper van die knol af en lichtrijden is gewoon te pijnlijk.
Ik heb een aardige schuiver gemaakt met mennen vorige week dus dat zou het kunnen zijn.

Ik ga morgen naar de dokter voor een verwijzing naar de fyio, gewoon 1 malig om te kijken of mijn rug helemaal recht en goed is. Dan eventueel even rust houden en vragen of mijn instructrice tips kan geven voor mn rughouding.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 12:58

Het kan ook aan je zadel liggen. Ik heb jaren met lage rugpijn rondgelopen, totdat ik vorig jaar een ander zadel heb gekocht. Rugpijn weg! Heb nu tijdelijk een ander zadel omdat mijn zadel naar de zadelmaker is en heb weer last van rugpijn.

Sprakeloos

Farjen

Berichten: 7962
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:14

Ik heb het soms ook. Hangt een groot deel van de rug van het paard af ook denk ik of de bewegingen.

Op het ene kan ik de hele dag zitten, en bij een ander paard heb ik na een kwartier pijn..

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:27

kan idd aan je zadel liggen en ook aan de gangen vanje paard. maar een hafje zit over het algemeen lekker, of stan moet een hobbel kont zijn Haha!

ik ben ook een rugpatient,maar heb met rijden zelden last van mijn rug, alleen als we zonder beugels moeten rijden en dan doorzitten, dat gaat echt niet(om 1 of andere vage reden want zonder zadel kan ik het gewoon wel zonder pijn)
in het begin toen ik willie had had ik ook vaak last van mijn rug(zowiezo vanmijn spieren) je gaat toch vaker rijden als die 2 keer(die ik toen deed) dat merk je aan alle spieren(vooral de buik)
als je buik en rugspieren eenmaal aan het vake rijden gewend zijn gaat het over het algemeen wat beter.

ik heb laatst spit gehad.. verschrikkelijk pijn met niezen en alles. kon haast niet op mijn reus komen, maar zodra ik eindelijk zat reed ik zo weg zonder pijn.. en kwam er ook zo goed als pijnvrij vanaf.. tot ik weer op de grond stond.. heel raar.. ben ook van een manegepaard afgedonderd ermee en moet zeggen dat ik er weinig van gevoeld heb..

maar als je het nooit eerder gehad hebt op hem, denk ik dat het komt omdat je spierenniet helemaal gewend zijn. als je tijdens het rijdenmaar af en toe lang teugeltje ff je eigen rug ontspand wordt het op den duur wel minder.. denk ik dan.. Haha!

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:29

Ik moet zeggen dat ik als ik serieus aan het rijden ben ook af en toe m'n rug wel even voel, dat is een waarschuwing dat ik toch te gespannen zit. Lachen Verder had ik het heel erg op een spaans zadel, mijn knieen stelden dat zadel ook al niet op prijs.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 13:41

Ik zit wel heel rechtop (voorover wil je echt niet op Stan... Haha! ) en hobbelen doet hij ook niet echt... Misschien is het idd omdat ik het gewoon niet gewend ben Scheve mond

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:45

Heb je les? En als je les hebt, hoeveel wordt er op je zit gelet?

(serieuze vraag)
edit: als in, niet de standaard boktopmerking/oplossing: instructie!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 15:04

Aan mijn zit ligt het niet, dat weet ik heel zeker. Ik zit kaarsrecht (kreeg laatst een compliment van een jurylid... Bloos )

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:07

Als jij het zegt Lachen

Ik heb ook last gehad van rugpijn na het paardrijden (niets ernstigs) en bij mij is het opgehouden nadat ik beter (ik zeg nog niet goed) ben gaan zitten...

Het enige wat ik dus kan bedenken is dat je je rug misschien 'overspant' 'op slot zet' of zoiets?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 15:08

Misschien dat ik de boel wel op slot zet ja... Scheve mond

Ben soms ook wel gespannen, aangezien ik nog niet voor 100% over mijn angst heen ben (al doe ik wel alsof... Schijnheilig )

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:11

Dan zal het waarschijnlijk wel daarvan komen in combinatie met het feit dat je nu meer in het zadel gaat zitten. Probeer toch lekker te ontspannen, ook al gebeurd het onbewust...
Dat is altijd ellendig, als je onbewust iets doet...

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 15:13

Ja, maar zodra meneer 1 stap de kant op doet die ik niet gepland had, dan zit ik 'm flink te knijpen en span alles (tot kramp in m'n vingers aan toe...)

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:14

Angst is een van de ellendigste dingen om af te leren. Geloof me, ik weet er alles van. Helaas...

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 15:15

Ja, en gaat het (voor mijn gevoel) eigenlijk perfect de laatste tijd. Alleen moet hij geen gekke dingen doen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:24

Ik moet zeggen dat ik sinds ik (noodgedwongen) niet meer rij het me opgevallen is dat ik geen rugklachten meer heb. Maar ja, niet rijden is natuurlijk geen oplossing.
Ik weet niet waar jouw rugpijn zit maar bij mij zat het onderin, ik had dagen dat ik gewoon niet meer op kon staan, lag ik daar als een amöebe in bed. Buikspieroefeningen zijn goed om rugklachten te voorkomen. En gek genoeg had ik veel baat bij zo'n antiek fitnessprogramma, callanetics heette dat en daar zaten ook heel gemene buikspieroefeningen in Haha!
Verder had ik soms onwijze rugpijn als ik met m'n rug bloot had gelegen 's nachts.

There is no reality, only perception.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:26

Bij het rijden zelf had ik trouwens geen last. Mijn paard is echt zo'n schrikmuts en die maakt zo'n kleine schrikbeweging die door haar hele lijf heengaat (je weet wel wat ik bedoel) en dat voelde dan net of iemand m'n ruggegraat even een cm opzij zette, errug pijnlijk.

There is no reality, only perception.


Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:08

Citaat:
Normaal is paardrijden juist goed voor de rug.


Mijn neurochirurg dacht daar wel even anders over

Maar goed 1 ritje op een ijslander maakte de boel weer los en later op een fries(10 minuten Haha! ) kwam ik van die heupklacht af(ook nooit meer terug gekomen)

Zo nu hij weer Schijnheilig

Misschien toch eens een ander zadel proberen, eentje met een wat vlakkere zit.
Op dressuurzadels wordt je soms zo in een bepaalde houding gedwongen dat ik me soms afvraag of dat echt wel zo goed is.
Ik hoef er ook niet meer op.

Ik kan wel heel goed zitten op een westernzadel en ben nu nog blijer met de barefoot, alhoewle ik daar in het begin toch wel wat last kreeg.
Maar nu begint alles te wennen , spieren worden sterker paard loopt beter dus nemen de klachten af.
De klachten die ik nog heb komen van mijn werk en die spelen ook een rol bij het paardrijden.(ben dus hard op zoek naar een andere baan).

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Silenzio

Berichten: 652
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:17

ik zelf heb verschoven wervels en moet dus aardig voorzichtig zijn en mag dus niet vallen..

als je niet genoeg steun hebt in je rug dan zou ik eens kijken naar een corset of naar een body protector die bieden beide aardig wat steun en geven je bescherming..
en verder zou ik laten kijken of je zit wel verantwoord genoeg is op je paard...

Als zij doen wat ik zeg, doe ik wat zij willen....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xAlice en 94 bezoekers