ontworming door middel van een injectie???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

ontworming door middel van een injectie???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 18:14

Ik kreeg zojuist te horen dat mijn pony zaterdag op deze manier ontwormd zal worden, tenzij ik bezwaren had. Aangezien ik helemaal niets van deze methode afweet, hoop ik er hier wat meer informatie over te vinden. Zonder info kan ik immers niet echt oordelen over wat ik liever zou willen.

Over welk ontwormingsmiddel gaat het hier, hoe is de werking ervan, welke risico's zijn er aan verbonden, wat zijn de voordelen, enz???
En op welke manier moet het ingespoten worden (onderhuids, in de bloedbaan, in de spier)??
Werkt het wel degelijk preventief, en hoe lang?

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:23

Ik denk dat ze ivermec inspuiten, dat is hetzelfde middel als in eraquel, furexel, etc wormmiddelen zit. In plaats dat het oraal wordt gegeven en vanuit de darm in het bloed wordt opgenomen, wordt het ingespoten, aardoor het veel sneller in het bloed komt.
Bijwerkingen etc. weet ik niet, wel dat ze veulens op grote bedrijven vaak ook zo ontwormen.
Ik dacht trouwens dat het intramusculair, dus in de spier gaat.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:39

Ik dacht dat dat voor koeien etc. was. In elk geval niet voor paarden bedoeld. Is dat hetzelfde spul waar ik die enge verhalen over las op bokt?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:50


[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 19:01

thanks!

Ik word niet blij van wat ik in die topics lees...

Is er ondertussen al meer over bekend? Is het al getest op paarden?

Waar ik heel erg mee in mijn maag zit, is dat het niet door de DA gedaan zal worden, maar door iemand die het al jaren bij zijn eigen paarden doet. Dat vertrouw ik niet zo.
Langs de andere kant, die paarden zijn dure renpaarden en hun veulens, dus kan ik me moeilijk voorstellen dat die kerel dat risico niet wil lopen (of hij kent het risico niet, dat kan ook...)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:15

het gaat er niet om of die meneer het risico wil lopen , maar of jij dat wil. Daarnaast is deze persoon denk ik niet aansprakelijk als er iets fout gaat. En als hij geen medische opleiding heeft mag hij niet mag injecteren. Je verzekering of de zijne zal ook erg moeilijk gaan doen als er betaald moet worden voor de schade.
Laatst bijgewerkt door tamary op 15-04-04 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:16

een paard op mijn vorige stal, kreeg ook altijd een injectie. Het hoefde maar 1 keer in het jaar. Bijwerkingen ed weet ik niet, maar geloof dat het wel ok was, je kan altijd de veearts bellen voor verdere informatie

:){

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 19:41

tamary schreef:
het gaat er niet om of die meneer het risico wil lopen , maar of jij dat wil. Daarnaast is deze persoon denk ik niet aansprakelijk als er iets fout gaat. En als hij geen medische opleiding heeft mag hij niet mag injecteren. Je verzekering of de zijne zal ook erg moeilijk gaan doen als er betaald moet worden voor de schade.

idd

vandaar dat ik niet zomaar klakkeloos aanneem dat het wel in orde zal zijn (zoals de "stalhouder")

en als het me lukt ga ik idd morgen de DA bellen om zijn mening te vragen

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:59

op het bedrijf waar ik gewerkt heb (paardenmelkerij) worden ze altijd zo ontwormd. Het gebeurt door de veearts en hij doet het in anderhalf uur (ong. 80 paarden), moet je eens met normale wormenkuren aankomen, dan doe je er een week over!

Morrie is zowel vorig jaar als dit jaar ook met een injectie ontwormd, geen problemen gehad

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 00:57

ik heb mijn veulen ook in dr bloed laten ontwormen,het word iid in een spier op de borst ingespoten,is geloof ik wel wat pijnlijk aan haar reactie te zien,maar ze heeft er verder geen last van gehad of bijwerkingen.dit moest wel herhaald worden na 6 weken.dat wel ivermectine zijn geweesd maar weet het niet zeker.ik kreeg te horen via via dat ze een wormeninfectie had gehad en daar niet helemaal jofel mee om is gesprongen dus vandaar voor alle zekerheid het maar zo gedaan.

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-04 10:10

Het zal dus niet gebeuren door een DA en dat zit mij heel erg dwars op meer dan één manier, zeker gezien de risico's, dus ik denk dat ik de ruzies en commentaar maar voor lief ga nemen en zelf voor een ontwormingspasta ga zorgen.

In elk geval allemaal bedankt voor de informatie en ervaringen!

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:52

Om onze paarden een keer grondig te ontwormen (ook longworm, bloedworm te bestrijden) hebben wij Dectomax gebruikt. Het moet in de spier gespoten worden en het aantal ml. voor een volwassen paard moest over 4 plaatsen (2 verschillende plaatsen links en 2 plaatsen rechts in de hals) worden gespoten aangezien het anders kan gaan "branden". Daarnaast ontwormen we zeker elke 2 a 3 maanden met een oraal wormmiddel zoals Furexel, Eqvalan, Noromectin.

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 08:50

Houd er wel rekening mee dat er ook zat paarden sterven bij zo een injectie.
Mijn paardje had 3 weken een zware worminfectie en de gewone ontwormingsmiddelen dreven de wormen bijna niet af en dat terwijl ik om de 8 weken ontworm, daardoor heeft de da ivermectine gespoten hij zei dat als een paard prutsmuts niet tegen kan tijdens de injectie terplekke dood valt.
Hij is er gelukkig doorgekomen alleen heeft hij een super zware tijd achter de rug en sterk vermagerd en nu heeft hij er ook nog eens droes overheen gekregen.
Maar let a.u.b. op met de injectie en als je het laat doen dan door de da.

radoszin

Berichten: 536
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 08:52

Sorry (prutsmuts) te snel getypt

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-04 08:58

Ik kan straks Eqvalan ophalen bij de apotheek Lachen

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, criollolover, MariekeS_, Marjaxox, Riviera87 en 58 bezoekers