HELP Groot probleem met hoofdstel HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

lenvervoort
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-03-04

HELP Groot probleem met hoofdstel HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 18:27

Grote problemen. Het lukt me dus gewoonweg niet meer om het hoofdstel bij mijn onlangs gekocht paard om te doen. Dit paard heeft een ingeknipt oor en is altijd al moeilijk geweest wat z'n oren betreft (was manegepaard en heb dit paard van de manege gekocht. Als ik nu al naast hem ga staan en zijn hoofd voorzichtig wil pakken, beginnen de problemen al. Hoofd omhoog, achteruitlopen en draaien. We staan te spinnen in de stal.
Ik kan dus niet rijden. Hij wint! Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Ik weet dat er nog een laatste redmiddel is: een halster waar je een bit aan kunt klikken. Maar dan moet hij altijd dat halster om hebben.
Dat was toch wel het allerlaatste wat ik wilde doen.
Vandaag heb ik alleen maar geprobeerd (op de gang) om mijn hand om z'n hoofd te leggen, iedere keer loopt hij (?angstig?; ?uitproberen?, ik weet het niet meer) achteruit. Boos doen, lief doen; ik heb het allemaal al geprobeerd.
Alle tips zijn welkom.
Radeloze eigenaresse van Spock.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:32

ik zou het niet teveel pushen gewoon rustig aan..

Lucky heeft er ook een hekel aan als ik bij zijn hoofd moet zijn..wat ik gedaan heb is zijn hoofd een beetje naar benee laten doen door een brokje ofzo op je hand te leggen en dat naar beneden doen dan gaat het hoof ook mee en dan het coomando laag! te geven. Na een tijdje ga je weer een stapje verder door per ongeluk zijn hoofd aan te raken en daarna gelijk belonen en dan zo stapje voor stapje verder gaan..

Wat ik niet snap is hoe hebben ze dit dan op die manege opgelost?

lenvervoort
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 18:43

Dit doet hij sinds ik eigenaresse van hem ben. Hij is altijd wel moeilijk geweest, maar tijdens de manegelessen is het me atlijd gelukt om het hoofdstel om te doen. Sinds deze week dus niet meer. Ik denk dat hij me aan het uitproberen is, omdat hij nu een fijn leventje heeft en daar misbruik van maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:46

dan kan het idd uitproberen zijn..Misschien moet je niet te soft met hem zijn maar gewoon een beetje aanpakken..?

Gentle_Giant

Berichten: 2058
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:30

Miss makkelijker als je hem hebt gepoetst met halster om dat je zijn halster om zijn nek doet... en wat korter vast zetten... miss kan je er dan beter bij... iig suc6 ~±'

Trotse Eigenaar van een - Gentle Giant *\o/*
*ShireTopic*

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:55

Zorg ervoor dat het paard vertrouwen in je krijgt. Controleer op wondjes (bijvoorbeeld in zijn mondhoeken), en vet je hoofdstel in zodat het goed soepel is en niet schuurt. Verzeker je ervan dat ie geen gebitsprobleem heeft. Geef je paard een goede poetsbeurt, waarbij je steeds 'per ongeluk' bij zijn hoofd uitkomt. Doet ie moeilijk dan gewoon verdergaan met zijn lijf en later opnieuw proberen. Vastzetten met een halster en als je het hoofdstel omwil doen het halster om zijn hals leggen zodat ie niet wegkan (wel veiligheidsknoop in het touw!!). Met een brokje in je hand het bit in proberen te doen en belonen als ie iets goed doet.

Succes ermee!

Profiel aangepast!

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:01

Idd, Probeer hem het vertrouwen te laten vinden in jou.
En teugel over het hoofd,Met het kopstuk zn neus "pakken" en dan kan je meestal zn het hoofdstel in doen.
Ook ken ik een paard,en bij die zit dxe voorpluk los. Hier voor hebben ze een hoofdstel ekocht met klipjes aan het bit (zonder neusriemanders lukt het niet) zo kan je het over het hoofd doen en weer vast klikken.. Werkte prima.. mischen is dit ook een oplossing *LOL*
-xx-

:+:

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:45

Ik ken het probleem, Bas heeft het omdat hij veel pijn in zijn oren heeft vanwege luizen.
Alles is prima maar het hoofdstel is een crime! je moet met dat kopstuk over die oren heen en ook ik stuiter dan door de stal heen, als ik hem vastbind met bv halster om zijn nek laat hij zich vallen of steigert tegen de wand omhoog, daarom doe ik het tegenwoordig los, ik wil hem niet nog panischer maken.

Wat ik doe is eerst heel rustig over zijn voorhoofd wrijven, snoepie dr bij, braaaaaf, goedzo, bas beste pony he... zo praat ik een beetje, tussen door wrijf ik hem ook over zijn hals en de rest van zn lichaam, weer even langs het hoofd etc.
Dit doe ik met hoofdstel en zonder, als je het alleen met doet weten ze binnen no time waar het truukje voor is.
Als hij het wrijven eenmaal goed vind doe ik hem het bitje in en hou ik de baktukken strak zodat het bit er niet uit gaat maar hij nog niet meteen het kopstuk over zn oren moet. Weer beetje praten, aaien, zo gaat het goed he Bas, beste pony hoor, zo issie braaaaf! En dan gaan we nou het hoofdstel helemaal omdoen he bassie, ja laten we dat maar even doen ( ik banketstaaf gewoon op normale toon hele verhalen, zodat ik hem er niet in bevestig dat het juist eng en pijnlijk is, het is normaal )

Dan trek ik snel maar toch geleidelijk het kopstuk over zn oren, als ik dit langzaam doe doet het hem alleen maar meer pijn, niet ruig doen, maar met een bepaalde 'slag' hup over de oren!

Dan weer even de rust opzoeken, even laten bekomen, aaien goedzo bas, ging toch prima? doe maar kalm beessie, gaan we nou nog even je plukkie goed doen en dan zijn we alweer klaar vriend, ging hartstikke best kameraadje, jaaa...
Dan aai ik hem weer over zn voorhoofd, heb hem los in de stal staan, niets op spanning, langzaam kruip ik met mn hand naar boven en trek ik zn voorpluk onder de frontriem vandaan.

Zo stapje voor stapje verder, neusriempjes zijn geen probleem, maar de keelriem bij mij wel weer, aangezien ik dan weer in de buurt van zn oren zit en ook dat enorm erg is volgens hem.
Ook daar weer rustig doen, praten en aaien.

Soms ben ik wel 20 minuten bezig, al dan niet een half uur.
Stapje voor stapje, het blijft moelijk maar ik ben er inmiddels achter dat het zo het beste werkt met een orentrauma.

Veel suc6 ermee!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:33

Ik heb exact het zelfde probleem gehad mijn merrie heeft het halster ooit ingegroeis gehad ofzo in iedergeval je kann iet aan de oren zitten.
Steigeren draaien ze heeft 6 halsters en 3 hoofdstellen kapot getrokken.

Er waren ongeveer 3 mensen nodig om het hoofdstel aan te krijgen. Mijn Merrie is 1.76 voor het idee!! Dus ik kon er met mijn 1.70 meter ook echt niet meer bij.

Dus toen:

Heb ik een touwhalster genomen (ze ging heel erg hangen namelijk als ze aan een touwtje of ketting vast stond) en een krukje.

Paard vastgezet aan touwhalster (ging eerst weer heel erg hangen maar dat halster krijgt ze niet stuk, dus ze gaf het op. Sorry voor de mensen die dit zielig en gevaarlijk vinden.. iedere keer dat ze weer een halster kapot trok viel ze zelf ook om .. wat moet je dan?? Verward er vliegt wel een gevaarte van 1.76 meter door de stal Boos! )
Dus uiteindelijk stond ze rustig aan een touwtje Knipoog

Rust is erg belangrijk en vertrouwen iemand ervoor met snoep of eten (niet geven maar zorgen dat het hoofd omlaag moet om het te pakken..)

Ik stond op een kruk balanceren Rolleyes met hoofstel: zonder het bit!!! Dat bit had ik eraf gehaald, veel praten en proberen te kroelen en dan is dus de kunst dat je het kopstuk van boven zachtjes over de oren laten glijden zonder de oren aan te raken..
Heel goed belonen als het lukt en dan het bit in doen en vastgespen.. Dit deed ik 4 maanden ongeveer toen kon ik het ook zonder kruk en ging ze nooit meer hangen.. na 5 maanden bleef ze los ook staan zolang ik maar zonder te moeten schuiven het kopstuk over de oren leg. Het nare is als je eerst het bit in doet moet je zo wurmen om die oren erdoor te krijgen en dat was bij die van mij het probleem!

Nu kan ik zonder problemen een hoofstel inkrijgen heel snel, maar ik moet nog steeds eerst het hoofstel om doen en daarna het bit vastmaken. Is niet zo als het hoort maar gaat zonder gevecht en het gaat nu na 8 maanden steeds beter ik kan het nu al wel normaal af doen. Eerst moest ik bij het af doen bijna alle gespen losmaken!!!. Ik ben al zo ver dat ik het halster wel op de normale manier om en af kan doen.. Party!!

ik denk dat het een jaar duurt voor dit echt over is.. als het tenminste een angst probleem is en ze niet gewoon vervelend is. Ik ken er echt alle ellende van ik was radeloos!!! Niemand had een oplossing de DA niet niemand.. Maar ik ben er ook doorheen gekomen dus het wordt beter!!!

Het vraagt veel geduld. Bloos

stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:45

hey jou ken ik! ik ken spock ook wel, ik denk dat t puur verzet is, of hij moet zijn mond kapot hebben.
hij is niet dom he, dat zijn al die manege paarden niet, kijk maar naar ivo die draait gewoon om en denkt dat niemand dan naar binne durft, vooral die kleine kindjes niet. Heb je het al eens geprobeerd dat iemand anders je helpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:16

Riant, als je ooit een stapje verder wilt gaan en het bit eerst wilt doen, maak dan de bakstukken links en rechts 3 of 4 gaten langer, dan kun je het kopstuk veel makkelijker over de oren doen en een flink ruime frontriem is ook nodig dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:19

of maak het bakstuk aan 1 kant los.
Doe dan het hoofdstel aan en haal dan voorzichtig het bit door de mond en maak het vast.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:23

Je moet gewoon het bit van het hoofdstel afhalen...als je hem een halster om kunt krijgen kun je hem ook een hoofdstel zonder bit om krijgen. Als hij dat omheeft gesp je eerst aan de ene kant het bit vast en dan aan de andere kant.....dat moet lukken..ik heb er ervaring mee!!!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:23

Citaat:
maar ik moet nog steeds eerst het hoofstel om doen en daarna het bit vastmaken.


zo ben ik ook begonnen met Morrie, maar het probleem was dus het bit: hij heeft een hekel aan RVS, nu ik een ijzeren bit heb, hapt ie al als ik met het hoofdstel aan kom lopen!

We hadden ook een Noriker die we ook geen halster om konden doen zo kopschuw was ze, ze had ooit in Oostenrijk een oorpraam op gehad en kon helemaal niets aan haar hoef hebben.

Dan haalden we het hele hoofdstel uit elkaar, schoven het kopstuk over het hoofd en gespten de boel weer in elkaar. Met dit paard is het nooit goed gekomen, maar oorpramen gebruiken ze in Nederland niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:25

Citaat:
We hadden ook een Noriker die we ook geen halster om konden doen zo kopschuw was ze, ze had ooit in Oostenrijk een oorpraam op gehad en kon helemaal niets aan haar hoef hebben

zoek de overeenkomsten Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 15:38

hoofd *duh*

dat komt ervan als je onder het programmeren stiekem zit te bokken...... Cool


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 111 bezoekers