mijn paard struikeld vaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
charon

Berichten: 124
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: opperdoes

mijn paard struikeld vaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 15:46

Mijn paard is nu bijna 5 jaar. Ik rij recreatief op haar en rijd niet iedere dag gemiddeld rij ik 3 keer per week maar soms ook wel minder of meer. Tijdens het rijden struikeld ze vaak van voren en soms is dat zo erg dat ze erdoor valt. Ze struikeld ook vaak als ze los loopt en ik haar een beetje opjaag of als ik haar aan het longeren ben. Ik weet nou niet of het komt omdat ze gewoon niet goed loopt op te letten of dat het een andere reden heeft af en toe is ze namelijk ook gewoon vervelend aan het doen en dan past ze niet goed op waar ze loopt waadoor ze dan ook al sneller struikeld. Ik vraag me af wat ik hier aan kan doen zodat ze minder vaak struikeld over haar eigen benen ???
groetjes charon.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd


Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:52

probeer haar goed voorwaarts te houden,

Kiekeboe

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:59

Hoelang is je paard al onder het zadel? Het kan zijn dat ze gewoon nog niet helemaal 'in vorm' is. Het blijft een jong dier en die zijn toch vaak nog wat slungelig en klungelig. Heb met mijn eigen paard wel eens meegemaakt dat we aan het stappen waren in het bos, lang teugeltje, beetje vogeltjes kijken en toen lag ie ineens op z'n knieƫn, stond ook wel gelijk weer op. Gewoon even in de gaten houden en vraag het ook eens aan je instructeur. Mits je les hebt natuurlijk.

There is no reality, only perception.

charon

Berichten: 124
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 16:02

ik rijd met een western zadel en hoofdstel omdat ze daar gewoon beter op reageerd als een veelzijdigheidszadel ik heb haar ingereden met western en daarna een tijdje met een veelzijdigheids zadel gereden maar met dit westernzadel loopt ze zowie zo al beter . Als ik haar goed voorwaarts houd en haar teugels er goed bij houdt scheelt het idd wel iets omdat ze er dan beter bij blijft. Maar helaas werkt dit niet altijd en struikeld ze toch nog erg vaak . Monty liep ook nooit aan de teugels en daar ben ik nu ook mee bezig om haar wat ronder te gaan rijden. En om haar zo wat soepeler en sterker te maken.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:02

Vraag ook eens je hoefsmid om ernaar te kijken,misschien staat ze niet helemaal goed op haar hoeven.

charon

Berichten: 124
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 16:06

nee ik heb geen les maar dat wat jij net zegt heb ik inderdaad ook wel eens gehad lekker aan de lange teugel waar ze vaak aan loopt :d en in ene zat ze op haar knieen en stond ook meteen weer op.
ik denk ook idd dat ze waarschijnlijk nog niet helemaal in vorm is ook omdat ik niet geregeled rijd ik rijd meestal 3 keer in de week.
En ze is waarschijnlijk gewoon nog niet helemaal strek maar ik vind het zo raar want ze doet het ook gewoon als ze los loopt of aan de longe.

Ze is by thw way in mei bijna twee jaar onder het zadel.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:15

loopt ze niet teveel op de voorhand ?! ik maak het vaak mee dat als jonge paarden teveel op de voorhand lopen dat ze dan ook mede door te weinig spieren vaak struikelen ....
en ja dan zul je toch eens wat meer spieren moeten gaan kweken om haar wat beter te laten lopen .... dus misschien iets meer rijden of een bijrijder zoeken als je vaker rijden niet red ...

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:18

Wanneer een paard struikelt kan dit heel veel 'oorzaken' hebben..
Het paard kan teveel op de voorhand gereden worden, het paard is niet actief genoeg, de stand van de hoeven/benen is niet goed, etc etc... Ga ze allemaal even langs en kijk wat bij jou paard de mogelijke oorzaak is..

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:20

als het lompigheid is moet je dat ook kunnen zien in haar andere gedrag,als ze flegmatiek aangelegd is kan ze ook struikelen.
is het een groot paard? dan kan het nog slungeligheid zijn,niet sterk genoeg dus. heb je het paard wel eens laten bekijken door de va?
een keuring of spatproef? paarden met beenproblemen struikelen ook vaak!
Laatst bijgewerkt door casanova op 11-03-04 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:21

je kan aan je hoefsmid vragen of hij het paard aan de voorkant wat ronder wil bekappen zodat ze makkelijker af kan rollen. dan kunnen ze makkelijker hun pas afmaken. verder goed in tempo rijden en voorwaarts houden...
kijk wel eerst even of het een medische oorzaak heeft. anders geef je hte paard misschien onnodig op zijn donder...

groetjes joyce

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

charon

Berichten: 124
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 17:28

monty is ongeveer 1.55 dus niet echt heel groot ze is nog nooit gekeurd nee omdat ze hier verder voorheen ook nooit echt last van had af en toe wel maar dat was echt lompigheid dat was duidelijk te merken maar nu heeft ze het iets vaker dus begin me idd een beetje zorgen te maken op zich gaat het rijden wel erg goed hoor en buiten rijden gaat ook beter dan in de bak in de binnenbak die is wat kleiner heeft ze het ook wat vaker dan in de buiten bak die wat groter is. maar ik denk ook zoals er al veel gezegd word dat ze gewoon niet strek genoeg is omdat ik daarvoor te weinig met haar train. en dat ze niet actief genoef is. ze doet alles nog al op haar gemakkie.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

gentlelover

Berichten: 142
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Ergens in Noord Holland ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:48

Misschien ff aan de dierenarts vragen ofzo misschien heeft ze wat aan der botten of aan der benen

silvana is een lieverd!!

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:18

Je moet proberen de achterbenen sterk te maken want ik denk dat ze teveel op de voorhand loopt. Dit kan je doen door zowel met je binnen en buitenbeen te drijven en voltes te rijden en haar in een gelijkmatig tempo te laten lopen. Dus ook al loopt ze door, toch drijven en tegenhouden met je teugels.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:55

die van mij deed dat toen hij net onder t zadel was. ook heel vaak..
gewoon lompigheid denk ik

nu doet hij dat alleen nog maar af en toe buiten. ik denk gewoon onoplettendheid.. want buiten is zijn aandacht alles behalve dan bij mij..

met dressuur rijden.. heeft ie daar geen last van..

lenny35
Berichten: 17
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:32

ik heb twee weken een pony op proef gehad,
en die struikelde ook heel veel..even aangekeken ,voorwaarts gereden etc.......
toen toch maar de veearts erbij gehaald,ze had jameer genoeg aan beide voorbenen hoefkatrol fase 4.....

ik zeg niet dat jouw pony dat kan hebben,maar laat er toch naar kijken,
want struikelen kan ook een medische reden hebben.

sucses!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:48

Meer de achterhand erbij....Waarschijnlijk komt er teveel gewicht op de voorhand en kan ze die daardoor niet goed meer omhoog brengen en struikelt dus. Je moet gaan proberen haar met rijden op de achterhand te rijden, dat ze erachter komt dat dat makkelijker is en dan hopen dat ze het met los lopen ook doet.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:52

Waarom neem je geen les? Al is het maar tijdelijk. Als je paard wat meer in vorm raakt zou het toch moeten verbeteren. Het is altijd goed om les te nemen, ook als je alleen recreatief rijdt.

Het zou natuurlijk ook een medisch probleem kunnen zijn. Zijn de hoeven gelijk van vorm?

There is no reality, only perception.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:53

Beter de achterhand erbij betrekken, misschien wordt de voorhand te veel belast en struikeld daardoor. Goed voorwaarts rijden.

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

charon

Berichten: 124
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 20:48

bedankt voor al jullie goede adviezen
ik heb nu al sinds een tijdje les en ik en mijn intructrize vinden alleblei dat het al een stuk beter gaat ze is trots op ons en ik op monty monty loopt nu al veel beter po te letten en struikeld ok veel minder
inieder geval bedankt voor al jullie goede adviezen OK dan!

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd


Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:47

Ik wil niemand laten schrikken maar ik moet even iets kwijt.
Ik rij op de 14 jarige fries van mijn vriendin, deze struikelde ook steeds en steeds vaker (ze is zelfs bovenop me gevallen).
Toen ze ook nog heel erg kreupel ging lopen is ze naar Bodegraven gegaan en daar werd haar verteld dat de enkelbanden zijn opgerekt en doordat ze steeds struikeld word dat alleen maar erger.
Nu moeten we een maand lang stappen op de harde weg en volgende week terugkomen.
Het ging 2 weken goed maar nu loopt ze zo slecht zo heeft ze nog niet gelopen.
Ook moeten de ijzers er snel vanaf (gebeurd als het goed is vandaag) want ze glijdt steeds weg en dat is natuurlijk ook weer niet goed voor de enkelbanden.

Je moet niet dronken dat ik denken ben!!!!!!!!!!!!!

Gimli
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 15:08

Laat eventueel ook eens een dierenarts kijken. Er kan bijvoorbeeld ataxie in het spel zijn. Dat ontaard ook vaak in struikelpartijen.

charon

Berichten: 124
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 16:08

wat naar dat de fries last van zijn/haar enkel banden heeft ik heb daar zelf persoonlijk ook last van en als het net zo is als bij paarden zoals dat bij mensen is dan is dat geen pretje ,
met monty gaat het gelukkig al een stuk beter ik oefen nu elke dag met haar en heb ook les genomen OK dan! ze word nu al veel sterker en ze loopt veel beter . ze struikeld af en toe nog wel maar lang niet meer zo vaak en zo erg alsdat ze deed van de winter, gelukkig gaat het nu echt al een heell stuk beter en ik denk dat er medische ook helemaal niets aan de hand is daar heb ik in iedere geval nu geen aanleiding voor dat er iets zou kunnen wezen het struikelen vermindered aanzienlijk nu ze wat sterker word en beter loopt op te letten . Volgens ,mij kwam het gewoon omdat ze lomp was en niet op lette waar ze liep en omdat ze te veel op haar voorhand liep struikelde ze sneller nu gaat het allemaal eeen stuk beter met haar OK dan! OK dan! *LOL* *LOL*
maar erg bedankt voorde berichtjes en de goede adviezen natuurlijk OK dan! *LOL*

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 14:28

Nou, zoals ik het voor me zie als je dat zo zegt, struikelt ze veel te vaak om het steeds per ongeluk te doen. Het kan zijn dat ze iets aan haar benen heeft, mischien is het een goed idee om de dierenarts raad te plegen.
Anders zou ik haar goed bezig houden en lekker voorwaarts houden.
Sommige paarden gaan namelijk ook lopen sloffen en dus struikelen als ze zich een beetje vervelen.

Hallo??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers