Galopwissels met een drafpasje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Galopwissels met een drafpasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-04 22:25

Hoi,
Ik rij sinds een paar weken op een western gereden paardje van een vriendin van mij. Nu kom ik een probleem tegen. De galopwissels doet zij door middel van één drafpasje. Volgens mij mag dit niet in een proef.
Hoe kan ik dit corrigeren?

Yo, het zit zo!!!


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:43

Waarscheinlijk doet ze dit om haar evenwicht te houden. Het is best moeilijk om 4 benen snel te wisselen.

Een balkje in de bak en daarover de galop wissel maken. Of heel voorwaarts rijden. Mijn paard heeft de neiging om sterk terug te komen en in de knoei met zijn benen te komen daardoor. In het begin heb ik de wissels bijna in uitgestrekte galop gevraagt. Zo heeft ze meer ruimte en tijd om haar benen te wisselen. Nu gaat dit heel goed. Ze moeten het vaak even door hebben en handigheid in krijgen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:29

Onzuivere galopwissels komen juist vaak door het wisselen over een balk.

Problemen in de wissels zijn 9 vd 10 keer op te lossen door het verbeteren van de kwaliteit van de galop. Een paard moet echt van de grond af kunnen galopperen (en daarbij gesloten blijven) om goed te kunnen wisselen.

Ik leer zelf wissels aan vanuit de contragalop. Je hebt ze dan recht en op het achterbeen. Je paard moet erg scherp zijn aan de zijwaartse hulpen.

Erg voorwaarts rijden in de wissel is niet voor ieder paard aan te raden. Je moet bij het oplossen van problemen die zijn ontstaan in het aanleren van de wissels erg goed kunnen analyseren waar het precies fout gaat. Een goed oog op de grond kan daarbij heel handig zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 07:24

'Heel erg voorwaarts rijden' lijkt me niet echt een oplossing,
wat ik van western weet is dat die wissels op X moeten plaatsvinden als ik het mij goed herinner. Als je het met jagen gaat oplossen krijg je van die knijpers die wegrennen zodra ze op de diagonaal komen.

Zep geeft al aan waar het probleem zit en hoe je het kan oplossen.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:37

weet wel hoe je een paard op de engelse manier een goede wissel laat springen maar zo te zien aan de reacties willen ze bij western wat anders zien. aangezien ik absoluut geen western ruiter ben denk ik niet dat je aan mijn commentaar iets hebt.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:31

in het dressuurproevenboekje noemen ze het een makkelijke galopwissel, een pasje of 2/3 in draf is dus geen probleem in de dressuur, ik neem aan dat jij hem gewoon van de linker naar de rechtergalop wil ebben (en andersom Knipoog)en zonder drafpas, ik denk dat je het het beste kan oefenen door zo vaak mogelijk wendingen te maken in de galop, zodat hij niet eerst in draf kan gaan.

Als dat niet lukt gewoon blijven oefenen, oefening baart kunst

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:40

Nou Assiej, je praat dan over een andere oefening.

In het M2 word inderdaad een wisseling van galop door een aantal drafpassen gevraagd. In feite heeft dat helemaal niks met een vliegende galopwissel (changement) te maken, maar meer met galop-draf overgangen.

De makkelijke wissel heet officieel een "eenvoudige wissel" en gaat door de stap. Ook die oefening heeft niks met een changement te maken maar alles met overgangen galop-stap en stap-galop.

Bij een changement of vliegende galopwissel wisselt het paard in het zweefmoment van de galop naar de andere galop. In de hogere klassen word zelfs gevraagd om dit in series te doen, waarbij het paard dus bijv. elke 3 of 2 passen van galop wisselt.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:56

ja weet ik wel, maar ik gaf een soort van voorbeeld. Dus misschien heeft hij het galopwissel nog niet helemaal onder de knie, of jij niet snap je?

Voor de rest heb ik er geen ervaring mee, maar ik snap het wel

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 16:34

Zep schreef:
Ik leer zelf wissels aan vanuit de contragalop. Je hebt ze dan recht en op het achterbeen. Je paard moet erg scherp zijn aan de zijwaartse hulpen.


bedoel je dan dat je op de lange zijde in contragalop bent,en op de korte zijde binnstelling gaat vragen zodat hij overspringt?

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:48

Mijn leermeester in de rijkunst rijdt de wissel in het begin vanuit renvers contragalop naar travers.
Als voorbereiding voor juiste buiging zelfde oefening in stap of draf, bv links of rechtsomkeert, terug appuyeren doorgaan in renver omstellen --> travers.
vwb het wisselen zelf en timing eerst via eenvoudige wissel (dus galop- stap andere galop) en het stap moment steeds korter maken.

Verder als je zelf nog nooit wissels hebt gereden is het heel raadzaam om als ruiter/amaozone eerst op een ervaren paard de beweging en timing aan te leren voordat je dit gaat overbrengen op een onbeleerd paard!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 07:18

Don Mrcello, het is mij altijd geleerd dat je het paard eerst recht stelt voor de wissel,s , het omzetten van renvers naar traver is een vrij grote overgang, voor mijn idee gooit het paard zich dan om Verward

Ik probeer het plaatje voor me te zien, in feite verplaats je de voorhand naar de buitenzijde en de achterhand naar de binnenzijde in de wissel of bedoel je voorafgaand aan de wissel. Vind het wel interessante gedachte eigenlijk Lachen

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 09:11

guanacotje"]
[quote="Zep schreef:
Ik leer zelf wissels aan vanuit de contragalop. Je hebt ze dan recht en op het achterbeen. Je paard moet erg scherp zijn aan de zijwaartse hulpen.


bedoel je dan dat je op de lange zijde in contragalop bent,en op de korte zijde binnstelling gaat vragen zodat hij overspringt?
[/quote]

Nee, ik doe het op de rechte lijn. (lange zijde)
Overdreven omstellen is bij het gros van de paarden namelijk vragen om slecht gesprongen wissels.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:02

Voordeel om vanuit bewust renvers contra naar travers te wisselen is dat je dan met de achterhand bezig bent. Dat is iets héél anders dan vóór omstellen! Uiteraard ga je later verfijnen en de oefening met steeds minder buiging rijden, maar wel vanuit de beweging renvers --> travers, al is het maar in gedachte.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 21:35

Ik heb het mijn paard (westernpaard) aangeleerd door te appuyeren in galop. Afwenden op de korte zijde, apuyement naar de kant in welke galop je zit, aan het eind van de diagonaal omstellen en wisselen.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 08:42

Ik heb alles geprobeerd, maar hij blijft dat stomme drafpasje maken.
Zodra hij door heeft dat ik misschien zou willen wisselen gooit hij zijn hoofd omhoog, wisselt met een drafpas en galoppeert verder met een houding van: oje nu ga ik op mijn kop krijgen!
Een balk kan ik niet bij in de buurt komen om te wisselen, ver van te voren gooit ie zijn drafpas in de strijd.
Als ik stelling wissel in galop doet hij het ook al, zodat hij maar niet hoeft te wisselen.

Iemand nog andere tips(engels of western), want ik weet het niet meer.

alvast bedankt

Yo, het zit zo!!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:48

Stapje terug nemen in de africhting? Dat doe ik nog wel eens, vooral met de jonge paarden! Een maandje laten rusten en dan weer eens oppakken! Of een andere instructrice/teur nemen voor een aantal lessen! Om weer wat frisse ideeen te krijgen enz.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:46

Zep schreef:
Onzuivere galopwissels komen juist vaak door het wisselen over een balk.


Helemaal mee eens, zelf ervaring mee gehad


YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 21:55

AlmostBlack"]
[quote="Zep schreef:
Onzuivere galopwissels komen juist vaak door het wisselen over een balk.


Helemaal mee eens, zelf ervaring mee gehad
[/quote]

Oke, maar hoe los ik nou mijn probleem op?

Inmiddels gaat het zo slecht dat hij al wisselt als ik alleen al andere stelling oppak, met F****drafpasje.
Verder doet hij alles wel, maar zodra hij denkt dat ik wil wisselen is hij me voor en neemt snel een drafpasje naar de andere galop. En ik kan er niets aan doen. Goed been erbij houden helpt niet, Stilzetten en overnieuw aangalopperen helpt niet, Tikje met de zweep helpt niet dan rent hij alleen maar met de kop in de lucht weg en berijk ik helemaal niets.
Aangalopperen is geen probleem, elke kant wanneer ik maar wil, zolang ik maar geen contra wil vragen want dan denkt hij dat ie wisselen moet.
Inmiddels is hij 8 jaar en kent de basis zo langzamerhand wel.
Wie heeft DE oplossing voor mij?

Yo, het zit zo!!!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:48

Je paard moet leren wachten, leer eerst contra galop (renvers) doorgalopperen na een appuyement. Pas als dat lukt ga je weer aan de wissels denken.

Eerst galop--> halt --> galop en conta galop --> halt --> conta galop; op beide handen.

Blijft hij rustig probeer dan galop, appuyement, contra (renvers) doorgaan (twee of 3 wendingen) halt. Dan rustig aanspringen in de travers galop.

Lukt het via halthouden, dan het haltmoment steeds korter maken.
Succes!

YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 09:05

En wat doe ik dan als hij wel snel wisselt?
Halt en opnieuw aanspringen of op z'n duvel geven?

ik ga ermee aan de slag Don Marcello, bedankt voor je advies.

Yo, het zit zo!!!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 09:51

En wat doe ik dan als hij wel snel wisselt?
Rustig blijven!, negeer het foute gedrag en niet straffen omdat hij jou niet snapt. Dan met iets meer nadruk (dus renvers buiging) contragalop oefenen. Buitenbeen (dat aan de binnenkant van de bak zit, want je buigt andersom!) goed terug blijven houden en de achterhand naar buiten duwen en binenbeen (aan de buitenkant van de bak) in takt de sprong blijven ondersteunen zodat hij er niet uit valt en de galoptakt behoudt. (en goed sprong houden in de contragalop). Uitbundig belonen als hij in contragalop eerst één wending maakt, dan halthouden en weer belonen. Lukt dat makkelijk, dan twee wendingen in contragalop, rustig doorgalopperen en terug van hand veranderen. Zo weet hij dat hij geweldig is als hij eerst contraglop doet (dus niet wisselt!). UIteraard doe je dit afwisselend op de linker en de rechterhand.

Dan pas weer appuyeren, renvers, conta galop (twee wendingen) halt belonen. (even rustig stappen, klaar) pas als dit na verloop van tijd goed lukt en routine wordt ga je na dat halthouden weer eens aangaloperen, in travers (goede galop) of renvers (contra galop).
Wisselt hij wel als je hem losgooit in de bak (of round pen?)

Annash
Blogger

Berichten: 26417
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:55

een vriendin van mij is ook bezig om haar Friese hengst de wissels te leren, en die maakte ook heel tijd een sneaky drafpasje erbij.

nu heeft ze les van Joyce Heuitink, en het is gelukt
volgens mij had Joyce hem aan de longeerlijn en dan in de contra en de hulpen geven, en doordat hij aan de longeerlijn zit kan hij dus niet weg
en deed hij het wel
misschien dat dat nog wat is... succes!

YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-04 21:48

Hij wisselt als hij los is niet of met een drafpas.

Vandaag ben ik alleen maar bezig geweest om hem op de rechte lijn aan te laten galloperen in de galop die ik wil, en hele flauwe gebroken lijntjes rijden.
Hij pakte het goed op en deed geen poging om te wisselen. Pas toe ik overmoedig de hoek ik reed in contragalop sprong hij over met pasje. eigen schuld, ging te snel.
We hebben een lange weg te gaan.

Yo, het zit zo!!!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 22:33

Ik had er overheen gelezen dat contragalop nog helemaal niet lukte. Dat is echt een voorwaarde voordat je aan wissels kunt beginnen. OK dan! dat je begint met flauwe gebroken lijnen, daarna proberen linksomkeert gevolgd door en 3/4 grote volte en terug van hand veranderen. lukt dat proberen meer de hoeken in in contra galop. Probeer in contragalop niet teveel stelling naar buiten te nemen, maar liever de achterhand wat naar buiten (renvers). succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers