wat kost het houden van een paard nu eigenlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

wat kost het houden van een paard nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-01 20:04

Geruime tijd zit ik te denken aan de aanschaf van een eigen paard.
Eentje waarmee ik lekker naar buiten kan en zo af en toe een
leuk wedstrijdje mee kan gaan rijden. Maar ik zit met nogal wat
vragen. Wat kost een eigen paard nu eigenlijk in onderhoud?
Waar stal ik hem het beste als ik ongeveer 3 x per week wil en kan rijden.
En waar vind ik een goed paard en wat moet deze gaan kosten?
Ik zoek een leuk paard, al ingereden, maar met wel wat potentie en
uiteraard betrouwbaar. Het hoeft echter geen volbloed quarter te zijn.
Moet ik dan rekenen op 5.000 of 10.000 (nog even in guldens haha) of meer? Hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:27

Ligt eraan waar je je paard stalt.
Pensionstallen liggen tussen de 300 en 700 gulden(ff een beetje ruim genomen)
Dan je hoefsmid(ijzers rondom 150,-), wormenkuur, inenting, extra dierenarts bij een ziekte.
Je lesgeld.
Eenmalige uitgaves zijn meestal, Zadel, hoofdstel, poetsgerei, beenbescherming etc etc.
(optioneel:Auto die trailer moet trekken, trailer(mits je het zelf wil aanschaffen natuurlijk lenen kan ook)

Nou dit was het wel denk ik zo''n beetje.
Wat het gemiddeld kost is denk ik zo moeilijk te zeggen, vooral als je niet weet op wat voor accomodatie je je paard stalt.
Als ik jou was zou ik eerst eens wat pension stallen bezoeken en een praatje gaan maken, ik denk dat je dan al een heel eind bent kwa kosten plaatje.
Van QH prijzen heb ik niet veel verstand dus dat mag iemand anders beantwoorden Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 01:00

Hoi, ik ben even nieuwsgierig;

Als je maar 3x per week kunt rijden wat doe je dan met je paard in de overige 4 dagen?
Betekent het dan ook dat je er 3 dagen in de week komt en de andere 4 niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 09:03

Als je maar drie dagen in de week wilt/kunt rijden, is het dan misschien niet handiger om een leuk bijrijdpaardje te vinden? Anders koop je dus zo'n beetje een paard voor een ander (die hem vier dagen per week gaat doen??)

Qua kosten ligt het er enorm aan waar je woont en wat voor eisen je stelt. Hier in omgeving A'dam moet je rekening houden met pensiongeld Hfl 500.00 met alleen een buitenbak. Als je ook nog een binnenbak erbij wilt, dan reken maar gerust op een slordige 700.00 per maand.
Beslaan ('normaal' beslag) kost hier 170.00 rondom.
Les is sterk afhankelijk van bij wie je lest en of die persoon voor je moet reizen. Wij betalen Hfl 125.00 voor anderhalf uur les (ieder 3 kwartier).
En dan natuurlijk nog je aanschaf van zadel, dekens, stalapotheek etc etc....

Ik zou eens serieus over een bijrijdpaard nadenken als ik jou was...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-01 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:02

Ha Tex,
Ik zie dat je in Best woond? Nou in omgeving Eindhoven liggen de stallingskosten tussen de 350 en 500 gulden voor een stalling met binnenbak. 350 is meer voor een ponymaat (soms valt een wat kleinere quarter daar ook onder). Zonder binnenbak kan het goedkoper, maar als je altijd wilt kunnen rijden dan zou ik een binnenbak aanraden. Er zijn wel buitenbakken die altijd berijbaar zijn, maar niet zo veel.
De kosten verder zijn al door anderen benoemd. Dan ligt het er verder aan dat je een gezond paard hebt. Ik heb een gezonde en een die steeds loopt te krukken, en het verschil in (medische en hoefsmid) kosten tussen die twee is enorm. Dus kijk uit wat je koopt en laat deze eerst goed medisch keuren.

Groetjes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:11

Je moet bij de kosten ook nog eens rekenen dat je je paard tegen ziektekosten verzekerd, of je moet zoveel opzij zetten (en vooral de discipline daarvoor hebben) dat je in geval van ziek of zeer van je paard de dierenartskosten kunt betalen. Er gaat ook altijd wel eens wat stuk, teugels, beugelriemen, nieuwe pad, winterdek behoren bij tijd en wijle vervangen te worden.

Voor de rest sluit ik me aan bij de meningen hierboven dat je voor 3 dagen in de week beter een bijrijdpaard kunt zoeken. Een paard heeft per dag toch zo'n 2,5 uur aan verzorging nodig, en dat elke dag!

Je kunt natuurlijk ook zelf een bijrijder zoeken, maar het moet niet afhangen van de bijrijder of je een paard financieel wel of niet kunt dragen. Bijrijders willen nog wel eens wisselen, en als je zonder komt te zitten draai je ook alleen voor de kosten op.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 12:43

Ik ben er op een goede dag eens voor gaan zitten om alle kosten op jaarbasis bij elkaar op te tellen, en daarna te delen door 12. Op maandbasis kwam ik toen uit op pakweg duizend gulden per maand. Stalgenootjes van mij kwamen op hetzelfde bedrag uit. Stalling in Brabant is inderdaad de helft goedkoper vergeleken met hier (Noord-Holland), en als je je paard het hele jaar buiten kunt houden, is het natuurlijk nog goedkoper. Maar daar moet je dan wel een geschikt soort paard voor vinden en een geschikt stuk land ... Verder hou je natuurlijk altijd de kosten voor tuig, hoefsmid, veearts (laat je paard idd grondig keuren voor je koopt!), poetsspullen, dekens, afijn, al die dingen die hierboven al genoemd zijn.

Voor veel mensen geldt dus dat ze veel andere dingen moeten laten voor het houden van een paard. Je moet dus wel echt een "passie" hebben voor paarden, anders krijg je het moeilijk ...

Succes!

tex
Berichten: 56
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 14:03

Bedankt voor jullie reacties. Zo te horen zullen de kosten dus zo ongeveer
op een 1000 piek liggen. Dat is te doen. Het feit dat ik 3 keer per week kan rijden (vanwege een bijna fulltime job) is denk ik dus meer het probleem. Waar ik aan zit te denken is een paard te kopen en deze te stallen bij een goed pensioen die goed naar mijn paard omkijkt als ik er overdag niet ben en ook zorgt voor voer etc. De dagen dat ik er niet ben kan ie vervolgens in de loopmolen waarna ik de andere 3 dagen zelf kan rijden. Vinden jullie dat verantwoord? Bezoeken jullie je paard iedere dag?
Wat doe je met vakanties of is dat er niet meer bij als paardenbezitter?Als bijrijder fungeren is natuurlijk ook een optie maar het paard is dan nog niet van jezelf. Groetjes

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 14:30

Hoi,

Ik sluit me toch ook aan bij de rest. Misschien is het beter dat je op zoek gaat naar iemand die een bijrijder zoekt. Er zijn zoveel mensen op zoek naar een bijrijder. Natuurlijk is het paard dan niet van jezelf, maar je kunt het in eerste instantie wel uitproberen of je het echt leuk vind en die tijd er voor over hebt. Veel mensen hebben trouwens een fulltime job en een paard, maar die gaan dan gewoon 's avonds naar hun paard. Persoonlijk vind ik dat als je maar 3 dagen per week tijd hebt voor je paard, geen paard moet kopen. 4 dagen in een stapmolen vind ik zielig voor het paard. Een paard heeft ook aandacht nodig. Ik vind namelijk een paard hebben niet alleen een hobby, maar ook een levenswijze.

Succes!
Francisca

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 15:29

Ik heb ook een fulltime job (40 uur p/week) , en daar komen nog eens door files een paar uur reistijd bij (tel bijna 2 uur per dag, soms meer) Ik kan door een blessure van mezelf op dit moment niet dagelijks rijden, en heb gelukkig iemand gevonden die ik vertrouw en die mij kan helpen mijn paard de hoognodige beweging te geven, en die ik mijn paard toevertrouw. Maar ik voel me zelf niet lekker als ik een dag mijn paard niet heb gezien, dus ik ga er dagelijks naartoe. En ik voel me niet compleet als ik d'r een keertje niet heb gezien. Voor de rest draait mijn leven om mijn paard. Sociale contacten zijn beperkt tot de mensen van stal. Je wereldje wordt dus erg klein. Ben je bereid dat te investeren?

Wat je zei dat het paard nog niet van jezelf is als je bijrijder bent is absoluut waar. Maar het paard is ook niet helemaal van jezelf als je een bijrijder hebt. Wat wil je: een paard alleen voor jezelf en hem niet de beweging gunnen die hij hebben moet (een paard is een loopdier en verdient het niet 23 uur per dag op stal te moeten, er 3 keer per week uit te mogen en maar één uur bereden te worden, of een half uur per dag gelongeerd of iets dergelijks) of inderdaad een paard met iemand delen. En dan maakt het in dit geval niet uit of je zelf de eigenaar bent of iemand anders. In dit geval kies ik voor het welzijn van mijn paard, en zet mijn ego even in de kast.

Als je zegt dat het qua financien zou lukken denk ik dat het in jouw geval dan echt op tijdgebrek zou uitdraaien. Stel jezelf de vraag of je echt je ego en je hele priveleven opzij kan zetten of zou willen zetten voor een paard. Drie dagen in de week rijden of beweging geven is echt niet genoeg! Tel daar nog eens bij dat je de komende 20 jaar iedere maand tegen de 1000,- neer moet tellen voor je paard (als hij gezond blijft). Hou er ook rekening mee dat de kosten doorgaan als hij ziek wordt. Of je een bijrijder vindt of niet (niet iedere bijrijder is bereid in de kosten mee te delen) moet je nu niet meerekenen. En niet iedere bijrijder klikt met ieder paard. Je zult erheen moeten als het sneeuwt, hagelt, 10 graden onder nul vriest, als je verkouden bent, met griep te bed ligt, als er een voetbalwedstrijd is, je vrienden een feestje geven, eerste kerstdag, tweede kerstdag, nieuwjaarsdag met een kater in je kop...Als je net na 3 uur uit de file komt. Je zult altijd moeten plannen om je paard, of het nu een bedrijfsuitje is, of een lang weekend weg, of vakantie.

Bespaar jezelf een levensles en je (toekomstige) paard een niet al te paardvriendelijke periode. Probeer eerst of je de energie kunt opbrengen om drie dagen in de week bijrijder te zijn, voordat je de stap zet om een eigen paard te kopen alleen om een eigen paard te hebben...

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:12

Waarom is drie dagen in de week rijden te weinig? Het komt bij mij regelmatig voor dat ik maar in keer in de week rij of nog minder. Als ik geen 100% zin heb in rijden doe ik het niet, voor mij is het belangrijker de omgang met mijn paard, zelfs dan ben je er nog minimaal een uur per dag druk mee (heb haar dan wel thuis staan). En wat maakt het uit als je jouw paard niet dagelijks rijdt, voor mij is het dan wel van belang dat ze dagelijks weidegang hebben.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:14

Als ik het bovenstaande zo eens lees ben ik een slechte paardenhoudster Schijnheilig
Omdat ik mijzelf reken tot de 'mooi-weer' rijders komt het er op het moment op neer dat mijn paarden (o jee ik heb er nog meer dan één ook Knipoog ) hooguit 1x per week gereden worden. De rest van de tijd staan ze heel zielig in een paddock waar ze zich zelf (als daar al behoefte aan bestaat) beweging moeten geven. En ALS ik dan met een halster aan kom om te rijden hebben ze af en toe nog het lef om weg te lopen ook *LOL* . Daaruit konkludeer ik dan maar dat ze op die beweging met mij ook niet altijd staan te wachten.
E.e.a. gaat dan misschien wel ten koste van het uithoudingsvermogen, maar daar zit ik 's winters ook niet echt op te wachten. Dat bouwen we in het voorjaar wel weer op *LOL*
Trouwens met windkracht 7 is het niet echt veilig rijden in het bos Haha!.

Poetsen doe ik op het moment dus ook erg weinig (alleen voor het rijden). Wel droog ik elke avond de voeten en krab de hoeven uit.

Als je werkelijk een stal wilt met de nodige 'extra's' dan gaat je dat geld kosten, maar als je een echte recreatieruiter bent dan is een simpele stal bij een boertje waarschijnlijk goed genoeg en een stuk voordeliger. Meer dan een winddichte schuilstal en een warme winterjas hebben de meeste paarden niet nodig.

Een binnenbak is leuk en makkelijk als het vies weer is, al is het blijkbaar geen 'must' gezien de mensen die ik ken die met aardig wat linten/bekers thuiskomen. Trainen kun je tijdens het buitenrijden ook (zie boek Antje Holtappel). Ik weet wel dat mijn paard knap chagrerijnig werd als ik langer dan een week niet buiten geweest was (en ik ook trouwens).

Toch ook nog enige serieuze opmerkingen:
- kijk eens in de buurt of er geen stalhouders zijn die paarden verhuren. Je hebt dan toch een 'eigen' paard, die je evt. later kunt kopen.
- zoek een paard wat niet te hoog in het bloed staat. Een super werklustige arabier heeft meer aandacht c.q. beweging nodig dan een koudbloedige fjord.
- een paard met potentie kopen is een droom kopen. Twee super presterende ouderpaarden geeft nog geen garantie op een later goed presterend veulen. Hij doet'et of hij doet'et niet.
Heeft het paard al gepresteerd, dan doet'ie het. Hopen is dan dat hij het bij jou ook blijft doen *LOL*
Heeft ie nog niet gepresteerd, dan zul je het er zelf in moeten rijden/trainen en afwachten wat jou (en zijn) plafond is.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:48

Je vraagt of 3 dagen in de week te weinig is? Ik vind van wel, Sugarmiss, jou paarden staan lekker buiten en ook nog thuis die van Odi kennelijk ook. Ze staan met z'n tweeen en hebben daardoor ook voldoende sociale kontakten. Wij hebben ze ook thuis staan en dat kost me per dag in iedergeval 2 uur aan verzorging, dan moet ik ook nog rijden, dus reken maar uit.

Maar ga je een paard in een pensionstal dan betekent dat hij alleen naar buiten komt als jij er bent of hij wordt in een 'geestdodende' stapmolen gezet (1/2 uurtje?). Hij staat dan in iedergeval 4 dagen per week 23,5 uur in een box, vind je dat paardvriendelijk? Wanneer kan hij dan eens lekker rennen en uit zijn dak gaan? Een paard is ook een sociaal dier wat prikkels nodig heeft om een redelijk paardwaardig bestaan te hebben, hij moet in kontakt kunnen komen met soortgenoten (lijfkontakt), hij heeft waardering en liefde nodig en dat kost gewoon veel tijd.

Het hebben van een eigen paard is inderdaad een geweldige ervaring maar dat moet nooit ten koste van het dier gaan.
Als je zo weinig tijd hebt dan is een bijrijdpaard een betere optie of je moet je paard ergens stallen waar hij zomer en winter lekker in de wei met soortgenoten kan lopen (dat is voor je paard natuurlijk de meest natuurlijke omstandigheid) dan is 3 dagen in de week nog niet veel maar ook niet echt te weinig.

Maar wil je ook wedstrijden rijden dan zul je ook moeten trainen en daar gaat zeker meer tijd in zitten, meer dan 3 dagen in de week.....

Succes met je beslissing!

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 18:00

Hai,
Als ik jou verhaal zo lees dan zou ik eerst maar eens gaan bijrijden en kijken of dat je wel bevalt.
3 keer per week naar je paard is echt te weinig en dan helemaal als er de overige dagen niet iemand anders voor hem komt!!!
Ik ben zelf ook bijrijder. Ik rij 2 paardjes bij en dat bevalt me prima! Ik heb er even voor moeten zoeken, maar heb nu eindelijk 2 leuke paardjes gevonden.
Ga eerst eens op zoek naar een bijrijdpaard en als het je dan nog bevalt dan kan je altijd aan een eigen paard gaan denken.
Misschien kan je wel ergens een paardje leasen bij jou in de buurt, of vind je een leuke eigenaar waarmee je op dezelfde lijn zit, dat kan ook erg leuk zijn! Dan kunnen jullie samen 7 dagen per week voor het paard zorgen. En dat heeft ie zeker nodig!!!
Succes in ieder geval!