Wel of geen ijzers voor Pinky?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wel of geen ijzers voor Pinky?

Wel, je loopt immers regelmatig op de weg.
22 (100%)

Totaal aantal stemmen: 22


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Wel of geen ijzers voor Pinky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 19:14

Naar aanleiding in mijn vorige topic dat Pinky volgende maand (In het nieuwe jaar poe poe) ijzers krijgt, kreeg ik een reactie dat ik ze kan laten harden. Heb hier zelf nog nooit van gehoord, maar als je het mij vraagt (als het dus kan), beter dan ijzers.
Wat jullie?
Even ter informatie:
* Pinky's hoeven groeien niet erg hard.
* Pinky's hoeven zijn hard en vertonen na een 3 weken iedere dag 1 uur op de stenen geen echte slijt plekken.
* Ik ben van plan 2/3 keer per week te gaan mennen. gem een uur.
* In de buurt is het meeste verhard, waar ik de berm in kan doe ik dat.

Dit was het wel volgensmij. Willen jullie even pollen en vooral ook je mening geven daarna waarom??
Dankje Pling
Groetjes Kim

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

hallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 19:29

als ik jouw was zal ik blij zijn als de hoefsmid niet zegt dat je pony persee hoefijzers hoeft!!!
ik heb namelijk een verzorgpony en die heeft dus 2 voorhoefijzers en je mioet dan echt zo goed opletten!!
bijv: dat hij ze niet veliest, en je moet ze goed onderhouden!!!
dus als ik jouw was zou ik het niet doen als het niet persee moet!!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 19:42

Ik kan niet voor je beslissen of je ijzers moet nemen of niet. Het harden van de hoeven duurt volgens mij meer dan een jaar, en ik meen te weten datde stand ook verandert, dat ze mionder steil komen te staan.
Maar als je nou gewoon 3x per week gaat rijden en na elke rit de hoeven controleert, zie je gauw genoeg of hij ijzers nodig heeft of niet. Dan kun je altijd nog beslissen dat hij op ijzers moet.
Ik heb dus ook niet gestemd in de poll Lachen

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:45

Houdt er wel rekening mee dat de voorhoeven een stuk sneller slijten en dan ze niet te ver slijten!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:50

Hey!
Als ik jou was zou ik het eerst proberen zonder ijzers. Je kunt ze er altijd nog onder laten zetten. Als je merkt (en de smid zegt...) dat het niet nodig is, is het natuurlijk onzin om het toch te doen.
Het is voor Pinky natuurlijk ook wennen met ijzers en het loopt, vooral in het begin wel zwaarder. Daarom zou ik zeggen: kijk het even aan en beslis dan wat je gaat doen. Het kan je een hoop geld en gedonder met losse ijzers schelen.
Yorghos staat wel op ijzers omdat hij een standcorrectie nodig heeft voor zijn achterbenen. En ik rij natuurlijk heel veel op straat.

Groetjes,
Linda

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Wel ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 01:48

Kim, ik zou Pinky wel op ijzers zetten als ik jou was...

met mijn hoefsmid heb ik er ook een heel gesprek over gehad en toen hadden we in eerste instantie besloten Mika niet op ijzers te zetten omdat ik toen alleen nog maar fietste met 'r...
Maar toen de tijd voor het bekappen er weer was had ze zulke korte hoeven, toch heel erg afgesleten zodat we er toen toch maar gauw ijzers onder hebben gedaan.

Als jehet niet doet denk ik dat je je altijd afvraagt of het geen kwaad kan, je maakt je er toch een beetje druk om, en als hij eenmaal op ijzers staat hoef je je geen zorgen meer te maken en kun je lekker rijden!

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 19:26

Ik heb dit dus ook gevraagt aan de hoefsmid van ons, wij reden ook 3 keer in de week op de weg, en volgens mijn hoefsmid zou het makkelijk kunnen. Wij zagen verder ook niet dat de pony's er problemen ofzo mee hadden (de hoeven sleten niet gauw af) . Wij hebben nu dus ook geen ijzers onder.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 23:34

Is erg afhankelijk van de snelheid van de slijtage. Ik heb mijn shet ook zonder ijzers geprobeerd, maar zelfs met 1x in de week aanspannen slijten ze als een tierelier! Dus maar gewoon weer ijzertjes eronder laten zetten.

Vind ik wat safer, dan dat ze zich straks te kort zou lopen en er helemaal geen ijzers meer onder kunnen (lees: nagels in kunnen)........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 00:08

Als je het goed opbouwt en vooral in het begin goed controleert of de pootjes het nog doen Haha! denk ik dat je gewoon kunt beginnen aan het wegwerk op blote voetjes. Let wel op slijtplekken en laat de smid wel geregeld langskomen. Onze shetten zien ook erg veel asfalt in de week en het resultaat zijn hoeven van beton. De smid zegt steeds dat ze netjes staan, de hoeven een goede vorm en hoogte hebben en dat ze zo hard zijn dat het uberhaupt geen zin heeft om te vijlen.. Knipoog Gewoon langzaam beginnen, vooral in het begin veel stapwerk doen en dat langzaam opbouwen.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 08:44

Als ik jouw was zou ik het wel doen. Toen ik * net ging verzorgen stond ze zonder ijzers en waren haar hoeven heel ver afgesleten. Dat kwam omdat ze veel op straat liep. Het heeft een jaar geduurd voordat haar hoeven lang genoeg voor ijzer waren. Bij haar moesten haar hoeven ook wat langer zijn dan normaal, omdat het risico te groot was om in het leven te slaan. Ze staat nu ook tijdelijk zonder ijzers omdat de hoefsmid het niet meer wil doen, maar ik ben nu super voorzichtig buiten.
Ik denk dus dat je beter er ijzers onder kan doen. Zelf vind ik het ook fijner dat je gewoon op straat kan blijven lopen en niet steeds op je gras moet.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 05-02-22 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 15:55

Er is tegenwoordig ook nog een andere mogelijkheid. Gerrit Smit, uit Rijssen experimenteert al een jaar of 6 met paardenschoenen.
Een paar jaar geleden heb ik hier al voorbeelden van gezien, en inmiddels schijnen ze behoorlijk goed te voldoen, en je kunt er jarenlang plezier van hebben.

In de nieuwste mensport staat een uitgebreid artikel hierover.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 16:27

Ik betwijfel alleen of deze paardenschoenen ook voor hoeven in shettenmaat te krijgen zijn?
Ik persoonlijk zou niet willen riskeren dat er ook maar iets met mijn pony zou gebeuren, en ik zou ik dit geval laten beslaan.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 03:43

Die twijfel kan ik in elk geval wegnemen: de schoenen worden door middel van een gipsafdruk op maat gemaakt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 16:47

die schoenen lijken me ook wel wat. Zeker als er sneeuw ligt.
Ik heb het artikel even vlug door gekeken en was best enthousiast.
Mijn haflinger staat wel op speciaal beslag dus ik denk niet dat het wat voor hem is. Misschien in de toekomst iets voor de fjord.

Over Pinky: ik zou het eerst met je smid overleggen. 2 a 3x per week lijkt niet veel maar als je het meste over de weg loopt/draaft dan zullen ze toch best snel slijten.

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 17:01

Volgens mij kan het wel zonder. Ik las vorige maand in de Bit, dat het goed zonder kan.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 06:42

Het eerste wat er bij me opkwam toen ik de foto`s van Pinky met het nieuwe wagentje bekeek was: wat heeft die pony mooie voeten!

Ik zou het zeker zonder ijzers proberen. Wel is belangrijk dat je de hoefsmid regelmatig laat komen om te zorgen dat de hoefzool een beetje hol (en dus van de grond) blijft. Op deze manier loopt Pinky alleen maar op zijn draagrand en die draagrand wordt vanzelf heel sterk en hard als die veel weerstand moet verdragen. Vergelijk het maar met eelt bij mensen. Juist bekappen is heel belangrijk. Als je de hoeven te lang laat worden breekt de toon af en dan zijn ze pas echt gevoelig! Dus netjes bijhouden met kappen zodat de pony de juiste delen van zijn hoef gebruikt om op te lopen.

Wel moet je Pinky dan regelmatig blootstellen aan harde ondergronden.
Wel rustig aan opbouwen. Je moet dus niet een uur met hem op de harde weg gaan mennen als ie net 3 maanden in een soppig weitje heeft gestaan.

Ik heb de meeste paarden hier ook zonder ijzers staan en die lopen buitenritten uren over de rotsen. Sommige hebben een draagrand zo sterk dat het klinkt alsof ze hoefijzers onder hebben!