bevallen buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nickysuppie

Berichten: 329
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Vorstenbosch

bevallen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 07:26

Hallo allemaal,

Ik had Zaterdag een discussie dat het beter voor een paard is om buiten in het land te bevallen,
Ik zei dat dat niet zo is en het gewoon beter is om in een goeie paardenbox te bevallen.
Ze bleven bij hoog en laag beweren dat dat niet zo is en het land beter is
omdat ze dat ook in het wild doen.
Waarop ik zei, maar mij paard is niet in het wild geboren dus die weet niet beter.
Wie o wie heeft hier het goede antwoord op?

Nicky love you for ever and i mis you
R.I.P.Bowie


bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 07:33

dag cindy buiten bevallen geeft minder kans op infectie maar er is niets mis mee om het in een goede schone box te doen.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 07:34

Als je je paard laat kiezen (als dat mogelijk is...) dan zie je vanzelf waar ze liever bevalt. Dat verschilt per paard denk ik.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 07:38

Buiten inderdaad minder infecties, maar als jij een schone box hebt...dan is er geen probleem? Wij laten de merries als het kan wel buiten bevallen, maar hebben wel altijd een brandschone box klaar mocht de merrie daar anders over denken! In het weiland hebben ze ook meer ruimte dan in de stal, dus voor zo'n grote wel lekkerder....

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 07:43

Vooral voor de 'harde' rassen is het goed dat de veulens buiten worden geboren! Zelf maakt het me niet zoveel uit. Het liefst buiten zodat de merrie goed kan liggen en de ruimte heeft! Al is onze Syta onverwachts bevallen in een smerige 2,5 bij 2,5 m box.
Ook zijn onze hengsten in het lang gecastreerd met het zelfde doel! Buiten zijn ze in slaap gemaakt en ook buiten weer wakker geworden. Lekker gezond en geen ongelukken van ongeduldige paarden in de stal die weer naar buiten willen!

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:21

ik zou altijd kiezen voor buiten..alleen als je slecht weer verwacht zuo ik hem binnen halen.. niet alleen is een wie altijd schoner dan een box... ook heeft de merrie in de wei meer ruimte.. en is de kans dat ze het veulen verdrukt een stuk kleiner.. vooral bij een merrie die nog nooit geveulend heeft..

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:35

ik heb op een paardenmelkerij gewerkt en als we een veulen verwachtten, zetten we de merrie binnen in een speciale extra grote kraambox, maar het is meerdere malen gebeurt dat er dan maar geen veulen kwam en we de merrie maar weer buiten gezet hebben, omdat ze binnen de boel afbrak of bij elkaar schreeuwde.
Als we dan de merries 's morgens binnen haalden, liep er vaak een veulentje bij.

We hebben ook wel eens merrie laten "kiezen" (de mogelijkheid gegeven binnen/buiten te bevallen) en ze "kozen" dan altijd voor buiten in de wei. bevallen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:57

jullie hebben het ni over een wei, zou een bak ook een mogelijkheid zijn om je paard in te laten bevallen? Of zou het zand problemen op kunnen leveren?

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:04

De shet van ons stond snachts altijd binnen en beviel niet, toen ze snachts buiten bleef staan stond er de volgende dag een veulen naast.
Ze kiezen zelf wel lijkt me Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:38

een bak? Nee dat lijkt me niet echt een goed alternatief.

- Offline -


supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:40

nou ik vind het wel een goed alternatief als het bijvoorbeeld er g slecht weer is.. op de manege hier deden ze het ook wel eens.. en die zijn allemaal gezond ter wereld gekomen.. maar wel liever in de wei

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:19

smurf schreef:
ik heb op een paardenmelkerij gewerkt en als we een veulen verwachtten, zetten we de merrie binnen in een speciale extra grote kraambox, maar het is meerdere malen gebeurt dat er dan maar geen veulen kwam en we de merrie maar weer buiten gezet hebben, omdat ze binnen de boel afbrak of bij elkaar schreeuwde.
Als we dan de merries 's morgens binnen haalden, liep er vaak een veulentje bij.

We hebben ook wel eens merrie laten "kiezen" (de mogelijkheid gegeven binnen/buiten te bevallen) en ze "kozen" dan altijd voor buiten in de wei. bevallen.

hahaha heel herkenbaar...had ik ook altijd daar...paard moet veulenen..o nee toch niet...huppa naar buiten....naar binnen met veulen Haha!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:23

Bovendien heb je in de stal nog het risico dat tegen het schot gaan liggen en het veulen er niet goed uit kan komen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:26

Onze paarden staan snachts altijd op stal, denk dat de wei wordt afgebroken als ik er eentje buiten laat staan en als ik ze allemaal buiten laat staan houden ze hun scheur niet tot ze naar binnen mogen...
Dan weet ik zeker dat er geen veulentje komt Haha!
Persoonlijk heb ik het liefst op stal, heb je alles bij de hand en geen rare dingen als een opstaand veulen wat de omheining in dondert. Ze kunnen beter omvallen tegen een gladde stalwand in een dikke laag stroo.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:26

Citaat:
had ik ook altijd daar


ja *haha* das waar ook, jij hebt daar ook gewerkt!

Of ze zegt: zet Liesa ff binnen die moet veulen, ik zet de dikste Liesa binnen, maar de verkeerde Liesa Clown

Komt de goede Liesa de volgende dag met veulentje binnenwandelen Haha!

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:29

laurae schreef:
jullie hebben het ni over een wei, zou een bak ook een mogelijkheid zijn om je paard in te laten bevallen? Of zou het zand problemen op kunnen leveren?


Mijn merrie is drie jaar geleden in de bak bevallen omdat er geen grote veulenstal vrij was. Dat is prima "bevallen". Tijdens de weeën had ze veel ruimte om rond te wandelen. Ze kwam dan bij me staan om over haar buik te laten wrijven en ging dan opnieuw wat heen en weer wandelen. Uiteindelijk is mijn veulen op x geboren. Het zand is eventjes vervelend omdat met het vruchtwater alles nat wordt. Ik heb dan gauw wat stro gehaald en het veulen erop gelegd.
Eens het veulen recht stond, hebben moeder en kind dadelijk heerlijk gewandeld in de bak.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:06

Ik sta zelf op een stoeterij. De merries bevallen allemaal in het weiland. Nu is de eigenaar wel zo ervaren dat hij aan de meries kan zien wanneer het veulen komt. De weide waar de merreis veulenen ligt voor het woonhuis en zo is er 24-7 toezicht. Na de bevalling worden merrie en veulen naar binnen gehaald voor inspectie. Als alles OK is mogen ze samen weer naar buiten tussen de andere merries met of zonder veulen.

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 09:42

Ik zag deze topic en was heel benieuwd wat doet men dan met een merrie die een veulen moet krijgen in Febr. bijvoorbeeld, dan is het toch veel te koud om een veulen buiten geboren te laten worden ??? Dan is het toch beter om de merrie binnen in een lekkere droge, schone en vooral warme stal te laten bevallen ????

ZIE MIJN PROFIEL!!!! Onze paarden@WALTHER HORSES
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2 (allround) en gecertificeerd bitfitter

nickysuppie

Berichten: 329
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Vorstenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-04 09:52

Hoi Andamoon,

Mij paardje is inmiddels bevallen van een mooie merrie,
en inderdaad buiten.
Maar het lijkt mij verstandig in febr, je paardje binnen te laten bevallen.

Nicky love you for ever and i mis you
R.I.P.Bowie

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:02

in de winter lijkt me het ook een stuk verstandiger om het binnen te doen Andamoon. Maar bij de zomerdag kan het gerust buiten. In ieder geval bij de sobere en hardere rassen. Bij andere rassen ligt het denk ik aan de merries zelf.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:04

Als je een hele veilige weide hebt met een goede omheining en een mogelijkheid hebt om de boel goed te verlichten, zou het best een goede oplossing zijn om ze buiten te laten veulenen als het weer er naar is.
Probleem is dat veel weides niet geschikt zijn om in te veulenen, kijk maar eens naar het aantal veulens wat kort na de geboorte in een sloot terecht komt en verdrinkt.
En ik zou er niet blij mee zijn als je in de wei in het donker een veulen goed moet leggen tijdens het veulenen. Dan heb ik er graag goed licht bij.

Zelf kies ik dus voor de stal.
Altijd droog (kou is niet eens zo erg voor een veulen), goed licht, alle spullen bij de hand, warm water en ik heb hier de beschikking over een zeer ruime box om af te veulenen.
Ook komen hier de veulens vaak al in maart/april en dan vind ik de nachten nog te koud/nat om buiten te veulenen.
Overdag gaan ze uiteraard wel in de wei.

Oh en over dat paarden en pony's in de natuur ook buiten veulenen, in de natuur is het sterftecijfer van veulens ook vele malen hoger...

Faniek

Berichten: 16217
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:53

Mijn eerste paardje was shetlander en die is buiten bevallen. 's avonds rond een uur of 8. Niks van gemerkt opeens bellen de buren dat er een zwart paardje in de wei loopt ^^
Vorig jaar is onze dame in de stal bevallen. Dat was een haflinger. Ze staat wel in een ultragrote stal dus ruimte genoeg, maar helaas lag ze wel met haar kont bijna tegen de wand. MAar we hadden webcam aan dus waren er meteen bij.

Ook volgend jaar zal ze op stal staan met webcam op internet mogen jullie het in de gaten houden Tong uitsteken

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, bonnielau, Malenka en 35 bezoekers