Houding of rijtechnisch een belangrijk punt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Houding of rijtechnisch een belangrijk punt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:36

Stel, je moet iemand aannemen voor je stal of gewoon als bijrijdster.
Er komt een meisje dat qua houding niet veel bijzonders heeft, zit zelfs een beetje voorover, maar rijtechnisch kan en weet ze veel. Vervolgens komt er een meisje dat qua houding het beste is, ze zit kaarsrechts en heeft een mooie houding. Maar rijtechnisch schort er veel aan en weet ze niet veel..
Wat vinden jullie dus belangrijker... Rijtechnisch of houding?
Graag met argumenten etc..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:38

Tja, wat is makkelijker te verbeteren...
Iemand met een slechte houding zal gauwer weer geneigd zijn in de oude houding te vervallen, terwijl het andere meisje alleen maar nieuwe dingen hoeft te leren.

Het is doorgaans makkelijker iets nieuws aan te leren dan iets fout geleerds af te leren...

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Liselot

Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:42

ik zou gaan voor de persoon met de mindere houding. heb jij springruiters wel eens zien dressuren? ziet er niet uit hoe ze erop zitten, maar het paard loopt fantastisch en daar gaat het volgens mij om
al zit je er achterste voren op, als je paard maar goed loopt maakt dat niet heel veel uit

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131947
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:43

Ik vind rijtechnisch absoluut het belangrijkste.
Het kunnen aanvoelen van het paard en daar zowel in de omgang als rijtechnisch goed op kunnen reageren, dat vind ik prioriteit nr. 1.
Maar rijtechnisch goed zijn gaat natuurlijk wel samen met een acceptabele houding.
Perfect is niemand (ook niet qua houding), maar je moet natuurlijk wel fatsoenlijk op een paard kunnen zitten om er rijtechnisch gezien iets uit te kunnen halen.
Iemand die bij wijze van spreken achterstevoren op z'n paard zit, kan natuurlijk nooit rijtechnisch goed onderlegd zijn.
Maar iemand die (zoals in jouw voorbeeld) misschien ietsje voorover zit, kan verder een prima ruiter zijn.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:43

Ja goed, het voorbeeld van die meisjes is misschien niet 100% , het gaat mij vooral om hetgene waar jij de waarde aan hecht, houding of rijtechnisch. Sommige mensen kunnen van zichzelf niet rechtop lopen, laat staan rijden..

Opzich ben ik het niet helemaal met jou eens. Soms belemmerd houding in zoverre het rijtechnische gedeelte, dan zou de ander inderdaad voor gaan. Maar soms is een bepaald slecht punt (in dit geval voorover zitten) alleen belemmerend voor het plaatje en niet voor het gevoel..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:46

mindere houding inderdaad.
een houding maakt in dit geval niet veel uit voor jepaard, of de ruiter nouiets naar voren zit(zoals wel velen) of niet
denk dat het wel belangrijker is dat een bijrijdster weet hoe dingen rijtechnisch op te lossen en ook weet waar ze mee bezig is.
niets is zo erg als alle dingen er weer uit rijden die je bijrijdster er verkeerd in gereden heeft, puur uit onwetendheid..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:46

Als ze willen dat ze wedstrijden gaat rijden is iemand die voorover zit niet handig. Maar is het alleen om je paard beweging te geven en misschien iets nieuws te leren dan zou ik denk toch gaan voor iemand die rijtechnisch meer weet en kan.

Let love shine so bright

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:48

Was trouwens mijn reactie op Gyzmo Haha!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:50

Ik zou eerder gaan voor degene met het meeste gevoel. Dat is iets wat je moeilijk aan kunt leren. Een mooi plaatje maar een ruiter zonder gevoel is niets.

Je suis Charlie.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 15:51

Zolang die houding die wat minder netjes is wel onafhankelijk is zou ik haar nemen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 15:51

Juist.. Gevoel kan je niet aanleren.
als iemand rijtechnisch(en gevoelsmatig) meer weet en kan maar qua houding het plaatje afbreekt vind ik het midner erg dan wanneer een ruiter een mooi plaatje maakt maar het paard van geen kant loopt..

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:06

Dan zou ik toch voor rijtechnisch gaan, mits de houding niet al te belabberd is dat ze het paard in de weg zit.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 16:07

Dat bedoelde ik Gyzmo..
Ze moeten het paard natuurlijk niet in de weg zitten..

Het gaat hier trouwens niet om een bijrijdster die ik moet uitzoeken ofzo, maar gewoon in het algemeen!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:10

Maar ik denk toch dat het van de situatie afhangt. En het meisje met de goede houding. Ze is rijtechnisch minder, maar hoeveel minder? Wat kan zel wel? Als je bv. iemand zoekt voor je Z-paard en de persoon rijd L2 dan kan je ervan uitgaan dat de basis er goed inzit en je paard in ieder geval ontspannen wordt gereden...

Ik blijf het echt moeilijk vinden. Hangt helemaal af van de situatie denk ik.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:48

ik zou gaan voor het rijtechnische meisje!het oog wil ook wel wat,maar met techniek kom je toch verder!!!!!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 17:10

Okkie1 schreef:
Zolang die houding die wat minder netjes is wel onafhankelijk is zou ik haar nemen.


Wou ik ook zeggen.

Maar ik ben wel dat het een sterk van het ander afhangt.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:05

Ook houding kun je verbeteren en dat vind ik een fout die makkelijker te verbeteren is dan iemand die almaar zit te rukken of vasthoud op 1 kant.
Van iemand die met harde hand rijd ondervind ik ook meer problemen als zo iemand een week op mijn paard heeft gereden dan wanneer er iemand een week op mijn paard heeft gereden die bv d'r tenen naar buiten steekt

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:26

Ik vind houding in sommige gevallen ook een kwestie van even wennen.
Ander zadel, andere gangen. Daarbij kan je de neiging krijgen om voorover te duiken of zoiets.

Daarom zou ik zeker het meisje met de mindere houding een kans geven. Ook als het niet (veel) verbeterd heb ik dat liever dan iemand die in de mond van mn pony zit te sjorren/zagen!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 18:31

Met rijtechnisch bedoel ik natuurlijk ook de fijne kneepjes. Net een paard wat beter rondsturen, net wat meer over de rug en dat soort dingen...

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:31

Rt, zonder nadenken.

je ziet zo vaak van die houten paaltjes zitten
Van een afstand ziet het er dan leuk uit, maar kom je dichter bij zie je dat de rug en hele armen vast zitten

Geef mij dan maar iemand met fijne hand en onafhankelijke zit, die dan maar een stukje voorover zit.

Zie idd veel springruiters.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:40

Ik zou voor rijtechnisch gaan, een mooie houding is natuurlijk altijd mooier om te zien, maar ik vind het dan zelf belangrijker hoe het dier loopt en reageert op persoon.

Dus dan liever een persoon die bv iets naar voren zit maar het paard wel lekker aan het lopen krijgt, dan iemand die rechtop zit maar het paard er niet goed "door" krijgt.

Denk ook dat dat zoals hierboven al gezegt, ook met een gevoelsmatig iets te maken heeft.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:41

Als iemand netjes zit, maar gewoon nog niet veel ervaring heeft en WEL de aanleg heeft om dit te leren, dan weet ik nog zo net niet of dat wel zo verkeerd is, een goede zit is toch een fijne basis. Een houten klaas is niks waard.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:43

Maar dan heb je het over iemand met gevoel die ook nog eens netjes zit, ja dan ga ik daar uiteraard ook voor

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 18:51

ja, maar dat is de uiteindelijke basis natuurlijk..Iemand met een goeie zit & gevoel kan je de oefeningen etc leren. Maar iemand met een goeie zit zonder gevoel niet.. Daar ging het mij eigenlijk om...

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:55

Ik zal mezelf als voorbeeld nemen (niet arrogant bedoeld hoor!!)
Ik had zelf ook een houding die wat naar voren was. Dat is al een stuk verbetert. Dus dat is zeker wel af te leren. Ik zou ook voor het rijtechnische gaan, zolang de houding het paard natuurlijk niet hindert. Met zitlessen ed is een slechte houding echt wel te verhelpen. Ik zou wel dan begeleiding bieden in de vorm van les ofzo.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Niwla en 58 bezoekers