Hoeveel keer voeren per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Hoeveel keer voeren per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 11:11

Vraagje: hoeveel keer voeren jullie per dag, wat voeren jullie wanneer en waarom. Reden van dit vraagje: op Nike's stal blijken eigenlijk alle paarden 's middags ook te eten te krijgen (je moet zelf voeren), van wat ik begrepen heb is hij de enige die 's middags niet krijgt (ach gossie). Hij krijgt 's ochtends rond een uur of half acht / acht uur zijn ontbijt (bix en hooi) en 's avonds rond zessen zijn avondeten. Alleen bix op mijn dagen (ik geef hem dan na het rijden nog een plakje hooi), anders bix en hooi tegelijk. Verspreid over de dag voeren lijkt me beter, maar maakt het nou echt veel uit?

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:14

Hoe vaker hoe beter.
Bij voorkeer geef je eerst het ruwvoer zodat ze al wat te kauwen hebben gehad. De speekselvorming is dan al op gang en in speeksel zitten enzymen. Dan begint het verteringsproces al bij het kauwen.

Het maakt zeker wel enorm veel uit hoe vaak je het paard eten geeft. Jij eet ook niet 's morgens je ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes tegelijk.

Als de maag vol zit gaat het verteren moeilijker. Als er steeds een beetje in zit dan zijn de maag en darmen de hele dag aan het werk om alles te verteren en dat is beter. Kijk maar naar een paard in de natuur, die eet de hele dag door gras en daardoor werkt het lichaam de hele dag door.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:21

Ik ga helemaal met Kleintje mee, hoe vaker hoe beter.
Paarden zijn gewend de hele dag door kleine beetjes te eten, dat doen ze in de natuur ook.
Volgens mij wordt er bij mij op stal ongeveer 5 keer per gevoerd. Lachen
En dan eerst hooi en kuil, dan pas het andere voer.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:23

Ze krijgen bij ons tweemaal daags ruwvoer en tweemaal daags hardvoer. Persoonlijk heb ik ook liever dat ze meerdere keren per dag krijgen, maar dat zit er niet in. Daarbij moet ik wel zeggen dat het prima gaat zo. Ze hebben ook voldoende goed stro om de hele dag lekker te knabbelen. wel krijgen ze tussen de middag nog wat bieten als extratje.

...

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:25

wij voeren om 7 hooi, om 1/2 8 uur brok, om 9 uur hooi plus een inimini plukje paardenkuil en wortel en/of appel, om een uurtje of 10 gaan ze de wei op. om een uurtje of 6 komen ze binnen en ligt er een plakje hooi. om 8 uur krijgen ze dan weer hooi plus een plukkie kuil en brok. en om 11 uur krijgen ze weer hooi en appel en/of wortel Haha!

het is beter voor een paard om regelmatig kleinere beetjes te eten dan langer niets en dan veel. de paardemaag is er op ingesteld om regelmatig wat te doen te hebben. paarden die te lang zonder wat te eten staan kunnen last van hun maag krijgen.

*****

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:27

Inderdaad, hoe vaker hoe beter! Mijn paarden krijgen in elk geval 3x daags hooi (rond 9, 16 en 23 uur) en 's middags bix. Er wordt op dit moment nauwelijks mee gewerkt. Als ze meer werken krijgen ze ook 's ochtends en 's avonds bix tussendoor.
Wel is het zo dat mijn paarden achter het huis staan en als ik langskom en ik zie dat ze geen hooi meer hebben gooi ik er vaak een plakje bij omdat ik wil dat ze altijd wat te knabbelen hebben.

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:28

je kan bij wijze van beter 10x een kleine portie geven dan over een dag dan 1 x alles. Je ziet het ook in het wild, ze eten eigelijk de hele dag door kleine porties. Hun verterings gestel is er niet op gebouwd om heel veel voer in 1 x te krijgen. Dan kan je koliek als gevolg krijgen!

arabieren: de beste paardjes die er zijn

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 11:39

Oké, vaker is beter dus, maar wat voer je dan wanneer. Hij krijgt nu 's ochtends en 's avonds anderhalve schep bix + halve schep muesli + plak hooi en daar gedijt ie goed op. Hoe verdeel je dat het beste over een dag? Drie maal daags een hele schep bix en wat hooi erbij ofzo? Hij staat overigens op zaagsel, dus hij heeft geen stro te knabbelen en hij wordt vrijwel elke dag gereden.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:45

Bij mij krijgen ze om 8-9 hooi, om 12 uur bix, om 3 uur hooi, om 6 uur slobber en om 9-10 uur weer hooi.
Graag zou ik nog meer hooi voeren, maar mijn oude merrie kan niet tegen teveel hooi (dunne mest). Ik durf dus ook niet onbeperkt hooi te voeren, want ik vrees dat Sugar zich dan helemaal vol propt en tonnetje rond wordt.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:46

ik zou idd ipv 2 x hooi 3 x hooi gaan geven vind 2 x 1 plak hooi wel weinig in verhoudig tot het krachtvoer

Tygahno

Berichten: 262
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:15

Bij ons krijgen ze:
08.00 kuil
10.00 biks en granenmix
13.00 allemaal 1 biks
18.00 kuil
22.00 biks en granenmix

Tusssen de middag krijgen ze bij ons allemaal 1 biks omdat we in het weekend op concours zijn en we dan ook mensen kunnen laten voeren die totaal geen verstand hebben van paarden (bijv. de buurvrouw) een schepje biks in de voerbak doen dat kan iedereen wel Haha!

Leef zonder geleefd te worden!
Het leven is fijn als er paarden zijn...

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 13:14

Dorothé en ik hebben inmiddels uitgebreid emailcontact over dit onderwerp, we zijn een beetje aan het uitvogelen wat er nu wanneer gegeven gaat worden. Zij heeft geleerd dat je eerst bix en daarna hooi moet geven, maar hier hoor ik juist het omgekeerde. Wordt nog wel even verder puzzelen denk ik, maar ik vind het eigenlijk wel een interessant onderwerp om in te duiken. Voedsel is zo belangrijk immers.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:24

mijn paard krijgt 2 x per dag bix.
'savond krijgt zemelen en over e hele dag verspreid 4 plakken hooi Lachen

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:44

's morgens: 1 plak hooi + muesli+ brok
tussen 12 en 1: plak hooi buiten
tussen 5 en 6: hooi, brok muesli
's avons laat met afvoeren weer een plak hooi
De paarden staan nu nog in de bak, als ze weer een dagdeel naar buiten gaan krijgen ze 1 keer minder hooi

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:20

Ik heb juist geleerd dat bix op een lege maag heel slecht is. Dat er altijd een bodempje hooi in moet zitten.
En de hele dag wat hooi zou het beste zijn, dus zo vaak mogelijk. Je kunt een paard wel te veel bix geven, maar nooit te veel hooi!

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:23

Bij mij krijgen ze 's ochtends krachtvoer. Dan naar buiten met z'n allen en de hele dag hooi eten. En dan 's avonds rond een uurtje of half 8 weer krachtvoer en hooi voor de nacht.


Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:50

Marilyn krijgt in de ochtend eerst der biks + wortels en dan 15 minuutjes later een plak hooi.

In de middag ga ik dan rijden en na het eten krijgt ze alvast een klein beetje van der hooi en dan een uurtje later weer biks + wortels en dan 10 minuutjes later de rest van der hooi.

Soms laat ik er wel eens grazen, maar ze is al zo dik Haha!

22 Januari verwachten we ons kleintje

Marsan
Berichten: 1302
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:40

Bij ons ook,3 x krachtvoer en ong. 6 x een goede pluk kuil per dag.Hebben ze lekker de hele dag wat te doen.....

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 16:47

Bij ons krijgen ze 2 keer op een dag voer. Ze krijgen dan geplette haver, tarwe en gerst met mais, lijnmeelpoeder en verlopen erwten. Ook krijgen ze een stuk biet erbij. In de r maanden krijgen ze ook nog eens vitamines erbij. Ze worden 's ochtends om ongeveer 8 uur half negen gevoerd. Na het mesten krijgen ze kuilgras. Daarna krijgen ze pas weer rond 5 uur eten. Hetzelfde als 'sochtends met kuil erbij.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:31

ik voer 4x per dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:33

Ik heb helaas geen tijd om zo vaak te voeren, vandaar het volgende schema:
* half 8 á 8 uur Brok met kleine portie hooi
* van half 11 tot half 1 á 1 uur Vette grasweide
* Daarna tot 6 á 7 uur op redelijk kale paddock waar ze minimaal hoeveelheid gras kan opnemen.
* 8 á half 9 flinke portie hooi.

's Nachts staat ze nu ook op stal, en dan vreet ze ook nog altijd ruim 1,5 plakje stro op.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:43

Mijn pony krijgt 2x per dag voer. Hoe vaker hoe beter, maar ja het is niet anders.
Ik vind 2x trouwens zelf wel echt een minimum, alles in 1x lijkt me niks.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:45

Kenzo schreef:
... Na het mesten krijgen ze kuilgras...

De paarden of de stallen Clown (flauw, maar kon het niet laten Haha! )

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-04 10:25

Sugarmiss"]
[quote="Kenzo schreef:
... Na het mesten krijgen ze kuilgras...

De paarden of de stallen Clown (flauw, maar kon het niet laten Haha! )
[/quote]


Foei! Een mod die oftopic gaat. Waar gaat het naartoe met de wereld...
Haha!

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:27

Brokken krijgen mijn paarden 2x daags. 's ochtends en 's avonds en nog 3x per dag hooi en natuurlijk de wei op!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__, Glossy2009, Sintara, StonedRomy, xRaisin en 72 bezoekers