Jong paard doet iets stouts: negeren of straffen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Jong paard doet iets stouts: negeren of straffen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-01 21:37

HOI.

Als mijn 4 jarige bokt bijvoorbeeld zegt de een: "geef hem een mep, dat mag hij niet" een ander zegt: "net doen of er niets aan de hand is" en gewoon doorrijden. Wat vinden jullie?


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 22:11

straffen,maar dan moet jij zelf niet opgeven. dus tot dat hij echt op houdt met bokken dan stoppen,want anders heeft hij gewonnen. maar gewoon doorrijden kan ook. dan gelijk goed en stevig aandrijven zodat hij merkt dat hij extra moet werken als hij gaat bokken. voor allebei de opties is wat te zeggen.

Wodan en ik onderweg in de M2

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 09:28

hoi wodan,

ja, precies wat jij zegt bedoel ik ook. Negeren, misschien wel een klein tikje maar niet uitdagen tot een "gevecht". En dan de essentie was, dat je ze uitgebreid overdreven beloont als het WEL goed gaat....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 09:29

Ik vind dat het afhangt van de mate van stoutzijn of je straft of negeert. Bokken vind ik dusdanig stout dat er meteen gestraft wordt: gelijk een fel tikje met de zweep achter het been. Als het paard terugslaat na een tik met de zweep, volgt er meteen nog een tik, ietsje harder dan de vorige. De laatste klap is altijd voor de ruiter.
Maar als het paard iets anders 'stouts' doet, wat ook een 'vergissing' kan zijn, dan kies ik liever voor negeren. Dan heb ik het over dingetjes als aan willen galopperen terwijl je daar geen hulp voor geeft, pasje opzij bij iets 'engs' in de bak etc.

Dus in minder ernstige gevallen kies ik liever voor negeren. Bij akeligere dingen voor straffen.
Maar wat het allerbeste werkt, en ook het allerleukste is, blijft toch het belonen bij alles wat goed gaat. En dat hoeft helemaal geen uitgebreide kloppartij op die hals te zijn, maar een zachtjes "gooooeeeeed meisje" doet al wonderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:12

Ik sluit me volledig bij Sonja aan.

Echt stoute dingen straf ik ook meteen bij een jong paard af.
Hij moet maar leren dat dat niet gewenst is. Want afleren als het al getolereerd is geweest is veel moeilijker.

Bij kleine dingen zeg ik iets van Nee! of euh!
Zodat hij wel leert snappen dat dit ook niet helemaal is wat je wil.

Maar als hij kleine dingen goed doet zit ik steeds van Braaf!
En hele grote dingen goed. (wat bij een jong paard b.v. aan galoperen al is) Dan beloon ik hem meteen met de hand. Gewoon onder de galop.

ik ben iemand die trouwens, vooral op een jong paard, steeds zit te l*llen tegen men paard.

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:18

ik zou hem straffen, niet te hard en steeds op dezelfde manier

I love Kyra+Arabe( miss you 4-ever)!
dag lieve aap ik hoop dat je een leuke eigenaar krijgt met een lekker stuk land......

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

halo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 10:22

ik heb ok nog een jonge pony de eerste keren negeer ik het maar als hij echt door blijft gaan dan ga ik eerst wat meer werken met de benen!!
als hij dan nog doorblijft gaan dan geef ik hem er een tik bij!!
je moet proberen dat hij eerst wat meer op je kuit gaaat reageren!!
dan pas straffen als hij daar ook niet echt op reageert!!

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:54

Hey!
Warre, onze vijfjarige fjordenruin heeft nogal wat temperament en hij bokte ook steeds een keer wanneer ik hem wat langere teugel gaf om aan te springen in galop wanneer we in het veld zouden gaan galopperen.
Dat heb ik toen ook aan een kenner gevraagd en die zei dat dat van vreugde was, het zijn ook nog jonge paarden hé!
Doet hij het echt uit kwaadaardigheid? of speelsheid? In dat laatste geval is het niet echt iets om je zorgen over te maken als je er stevig opzit Knipoog
Ik heb warre altijd beloond als hij het niet deed en nu doet hij het praktisch niet meer...

Oh ja, die meneer zei ook nog dat de eerste vereiste met jonge paarden GEDULD is, ze moeten dat begrijpen en BELONEN ipv straffen...

Veel liefs en succes,

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 16:45

als een paard een bok geeft moet je hem straffen!en helemaal als het een jong paard is!!!hij moet weten dat hij dat niet mag doen!!!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-01 21:22

Nou, ik heb vanochtend weer les gehad en het was helemaal raak.
Echter, als zij slaat bv. naar m'n been als ik been geef, dan krijgt ze een mep van me met de zweep. Dat accepteert ze redelijk, waarna ze al snel denkt: nou, okee, dan loop ik maar" . Dan rijd ik veel overgangen en doet ze het braaf.In galop vandaag ging ze rechtsom flink bokken, maar tijdens het galopperen, goed uit te zitten dus. Linksom was een groot drama, stilstaan, en bokken. oeps. Dan straf ik d'r in die zin dat ik d'r echt vooruit SCHOP (en m'n zweep gebruik) omdat ze voorwaarts moet blijven, anders zit ik het niet uit. Maar zo tijdens zo'n rechtergalopje straf ik d'r niet. Ik blijf goed achterover zitten, ze geeft een bok, maar we galopperen wel gewoon door, waar het dan voor mij over gaat, want dat is op zich al een prestatie op dit moment!!!1 Ik geef er geen notie aan. Volgens m'n instructrice los ik dit in dit geval goed op, dus ik ga maar van haar mening uit, maar ik was benieuwd hoe jullie dat doen.
Maar het was me het lesje wel...........pffffff, vermoeiend hoor. Ze is echt heel erg aan het puberen, maar helaas voor haar, ik ben nog niet onder de indruk. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 21:26

Of je een jong paard moet straffen als hij bokt of juist niet, hangt helemaal af van de manier waarop hij bokt en de reden waarom hij het doet.
Je kunt hem ook 'straffen' door hem gelijk aan het werk te zetten. Been erbij volte op en laat hem maar lopen. Wel snel reageren, anders heeft het geen zin.
Wat je zeker niet moet doen is afwachtend gaan rijden, je moet juist lekker voorwaarts blijven rijden, dan krijgt hij ook minder de kans om te bokken. Goed op blijven letten dat ie niet even terugkomt, want dan kan hij de bok weer 'voorbereiden'. Aan het werk dus, dan moet ie zijn koppie bij het werk houden.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

hmmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 21:54

Uit je verhaal is niet op te maken wat voor reden het paard heeft om te bokken. Kijk eens goed hoe hij zich gedraagt wanneer hij bokt, oren naar achteren, nijdig kijken. Is dit het geval dan moet je hem straffen. Begin niet gelijk een harde straf, maar zacht, je kunt hem bijvoorbeeld een paar flinke schoppen vooruit geven, dan heeft hij ook minder kans te bokken wanneer hij wat sneller en voorwaarts loopt. Tikjes geven helpt soms, maar de meeste paarden worden er alleen maar nog bozer van en op die manier ga je een onnodig gevecht aan. Zorg gewoon dat hij weet dat je boos op hem bent, ook aan het geluid van je stem kan hij dat merken hoor! Ik neem aan dat je niet bang bent, zo kom je in ieder geval niet over, maar word je dat wel, dan moet je je uiterste best doen dat niet te laten merken, hij heeft het meteen in de gaten en neemt je in de maling.

Jonge paarden moeten op een goede manier (en dus niet te hard) gestraft worden wanneer zij iets fout doen. Je hebt kans dat de nare eigenschap blijft steken en het blijft doen. Je moet iets stout in ieder geval NOOIT negeren!

Bovendien las ik wat over een vreugdesprong. Ik persoonlijk tolereer dat niet, niet wanneer IK op zijn rug zit! Dat doet hij maar wanneer hij los loopt! Wanneer ik op hem rijdt, heeft hij naar mij te luisteren. Als mens moet je inderdaad altijd het laatste woord hebben, en zeer consequent blijven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mensen die het niet met me eens zijn, graag reacties *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-01 23:30

Ik heb mijn paard al vanaf veulen. Als je slecht gedrag negeerd worden ze verwende arrogante krengen. Teminste de mijne dan he. Ze is nu 4 en denkt dat ze de koningin der merries is. Ik vind haar wel lief zo, maar anderen vinden dat ik haar meer moet straffen.

Anoniem

hmmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 10:13

XoNo schreef:


Bovendien las ik wat over een vreugdesprong. Ik persoonlijk tolereer dat niet, niet wanneer IK op zijn rug zit! Dat doet hij maar wanneer hij los loopt! Wanneer ik op hem rijdt, heeft hij naar mij te luisteren. Als mens moet je inderdaad altijd het laatste woord hebben, en zeer consequent blijven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mensen die het niet met me eens zijn, graag reacties *LOL*


mogen mensen die het wel eens zijn ook reageren Haha!

wat jij daar schrijft ben ik het helemaal mee eens.
Dat ene uurtje kunnen ze best wel ff luisteren.
En stel dat je er een keer afvalt door dat vreugde bokje heeft je paard wel iets uitgevonden. En als je een slim beesie hebt lig je er de keer erop gewoon af, zonder vreugde bokje.
Zie het dan maar weer eens af te leren.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-01 11:37

XoNo, mirage is pas sinds een week of 2 aan het bokken geslagen en volgens mij (+ instructrice + aantal anderen) gewoon puur om het puberen zeg maar. Uitproberen tot hoever ze kan gaan.
Ik kan me dat ook heel goed voorstellen; ze komen uit de sappige groene weides, worden bijna dagelijk aan het werk gezet en ja, daar proberen ze toch onderuit te komen (en geef ze 'ns ongelijk) Nee hoor, het bokken gaat in ieder geval niet gepaard met oren in de nek of nijdige 'blikken''
Het is puur het jong zijn en ff kijken of ze dan misschien niet hoeft te werken. He wat jammer, want ze moet dan alleen nog maar harder werken. Ik heb geen probleem met het oplossen hoor, dus ik bedoel dat ik weet dat ze voorwaarts moet omdat het dan moeilijker is etc etc.
Vind het alleen soms moeilijk; wanneer wel en wanneer niet straffen.
Maar zoals ik al zei: eigenlijk wordt ze uberhaupt gestraft, want ik schop d'r ook grof voorwaarts en ik geef d'r ook een tik en inderdaad: ik gebruik m'n stem ook boos en mopperend en dat heeft ze heus wel in de gaten.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-01 11:37

z
Laatst bijgewerkt door janna op 22-04-22 05:51, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 17:37

Niet tolereren! Bij een jong paard al helemaal niet. Hier moet je juist consequent blijven anders moet je dat soort dingen later allemaal gaan afleren en dat is veel moeilijker. Nu ben je bezig met de basis vh opvoeden en dat is toch wel het belangrijkste dus niet over je heem laten lopen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 11:56

Ik sluit me bij anderen aan die zeggen dat het helemaal afhangt van de wijze waarop. Een jong paard dat uit joligheid een paar flinke bokken geeft zal ik nooit afstraffen in de zin van hem slaan oid. Zorg beter dat hij zo moet opletten dat hij geen tijd meer heeft om te bokken, of longeer even voor je er op stapt.

In de omgang doe ik heel veel met mijn stem. Dat werkt vaak net zo goed. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je gewoon consequent blijft in alles wat je doet.

SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 21:05

ik vind dat je hem wel moet laten weten wat goed en wat fout is. nu zou je dan alles moeten toelaten en net doen of je het niet merkt en als ie dan wat ouder is moet je in een keer alles afstraffen. dan snapt je paardje er natuurlijk ook niks meer van. Dus of vanaf het begin toelaten en ook later niet gaan afstraffen of vanaf het begin af aan afstraffen. zo weten jullie allebei waar je aan toe bent.

paardrijden is vallen en....nog meer vallen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 8 bezoekers