sportmerrie laten dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

sportmerrie laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 21:12

Waarschijnlijk wordt Nistria dit jaar weer gedekt Scheve mond

De eigenaar wilt gewoon heel erg graag weer een veulen van haar. (ze is keur/sport)
Vorig jaar is ze niet gedekt omdat ik graag in de sport verder wilde maar dit was met de afspraak dat ze dit jaar dus wel gedekt zou worden. (Toen wisten we dus niet dat het allemaal zo goed zou gaan)
Nu is er eind juni het N.K. en eind juli het E.K. en ik ga toch wel voor een startplaats strijden Tong uitsteken

Ik heb me er al bij neergelegd en ga maar aan de leuke dingen ervan denken dus lijkt het me wel weer leuk om volgend jaar weer een kleine Nistria in de wei te zien lopen (we hebben al een Krack C en een Gribaldi) En het lijkt me ook wel leuk als er een hele kleine Nistria in haar buik zit om ons aan te moedigen in Denemarken!
Nu wilt de eigenaar nog wel een klein beetje rekening met ons houden door wat later te beginnen met dekken. Het zal wel weer moeilijk gaan want ze heeft altijd een kippenhok met eitjes...
Maar nu is mijn vraag:
Hoe lang kan de merrie in topvorm blijven na dat ze gedekt is, en dragend is...???
(ik snap dat het bij alle paarden verschillend is maar kunnen jullie een schatting geven?)

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:02

hhmm is voor z'on goede merrie embryo transplantatie niet optie,wel prijzig geloof ik.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:27

Bij een merrie die gewend is om op dit niveau te presteren kan je heel ver doorrijden.
Meestal geeft de merrie zelf aan van, nu worden de oefeningen me te zwaar, met name buigingen en wissels.
Ik zou haar wel tot vrij lang eenvoudig werk blijven laten doen, des te eerder is ze weer in vorm.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:08

de merrie zal zelf wel aangeven wat ze nog aankan en wat niet. Goed getrainde sportmerries kunnen redelijk lang doorgetraind worden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:28

Ik herken het! De sportmerries van ons krijgen ongeveer om het jaar een veulen! Maar ik moet zeggen je kunt heel lang door rijden! Ik zou Syta gister nog rijden, totdat ik een verassing vond:

[KS] En toen zou ik Syta rijden, maar..................

Eind van de week probeer ik haar weer onder het zadel te krijgen en in een maandje wil ik wel weer lessen! Het hangt er even vanaf hoe ze zich houd, ze kan vrij snel mager worden. Ze is nog in topconditie en ik ga er gewoon mee door! Eerst nog even rustig aan met het rijden, maar dan al snel weer helemaal aan de slag!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 09:49

Bij het eerste veulen reed ik ook 2mnd van te voren nog een Z1 wedstrijd (2e weet ik niet meer) en bij het 2e veulen startte ik na 3 weken weer en had gelijk 3 winstpunten.
Maar als Nistria in mei gedekt wordt; zou ze dan in juli nog helemaal in topvorm zijn?
Ik heb in ieder geval geen last van de hengstigheid...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 09:55

Gezien het niveau waarop jij rijdt en de eventuele spanning die daarbij komt weet ik niet of dit geen enkele invloed op Nistria heeft.
Er zijn weinig merries die zo hoog starten en gelijk drachtig zijn. In de eerste maanden van de dracht voor het vruchtje zich genesteld heeft is er een grotere mogelijkheid door verwerping dan de tussenliggende maanden.
Ik denk dat je moeilijk te raden bent.
Jij kent Nistria het beste en weet hoe ze reageert op de stress van reizen en heel belangrijke wedstrijden.
Misschien moet de eigenaar kiezen voor jouw geweldige prestaties, en het veulen een jaar uitstellen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 10:06

Goed overleggen met de eigenaar iig! Vanuit jou zichtpunt kan ik goed begrijpen dat je haar niet drachtig wilt hebben! Maar vanuit het punt van de fokker kan ik goed begrijpen dat hij haar wel drachtig wil hebben!

Juli in topvorm --> dat is dus in april een veulen en die is dan drie maanden. Het kan wel, alleen met het reizen moet je er wel rekening mee houden, je kunt niet al te lang weg zijn of je moet het veulen meenemen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 10:50

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt Luvdatossa; dit jaar juli is het E.K. en ze wordt in mei of juni gedekt.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:37

overleg anders eens met de veearts, wat hij ervan denkt. Hangt ook wel van paard naar paard af.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:38

Nistria ik geloof dat je hier even moet uitleggen wie je bent en wat je met nistria loopt Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:49

Ik denk dat ze in juli nog wel in topvorm is. De eerste paar weken na inseminatie zou ik het wat rustig aan doen. Sommige mensen zeggen gewoon door doen maar het eitje moet zich wel innestellen. Ongeveer 2 weken later denk ik dat je haar toch wel weer volledig voor de sport zou kunnen gebruiken. Pas als ze een stuk verder in de dracht is denk ik dat het wat moeilijker word.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:50

Het ligt er maar net aan hoe natuurlijk alles verloopt volgens mij,
ik denk dat als ze netjes hengstig wordt en 1 tot 2 keer geinsemineerd wordt ze er niet tot nauwelijks 'last' van zal hebben.
Stel dat ze hengstig gespoten moet worden en tijdelijk op een station gestald moet worden, dan zou ze er wel op terug kunnen vallen.

Ik denk dat als je zoveel mogelijk de gewone routine aanhoudt en zo min mogelijk polonaise aan haar lijf aanhaalt, je er in het werk het eerste half jaar er weinig tot niets van hoeft te merken.
Persoonlijk zou ik haar nu zo snel mogelijk laten insemineren, in de eerste maanden kan een vruchtje nog wel eens afgestoten worden door bijvoorbeeld spanning (wat een EK natuurlijk altijd meebrengt). Als je haar nu laat insemineren is het vruchtje ten tijde van het EK veilig genesteld en de 'kritieke' periode voorbij. Maar goed, zoals ik al zei, zo denk ik er persoonlijk over.

En Luvdatossa, ik denk inderdaad niet dat het werk wat jij of ik met onze paarden doen, te vergelijken is met het werk en de situatie waarin Nistria en Nistria het paard zich in bevinden Haha!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:36

Ik kreeg te horen dat ik het beste de eerste 3 weken na de inseminatie niet kon rijden zodat het zich goed kon innestelen. En dan maar hopen dat het meteen lukt he? Anders ben je toch wel een paar maanden zoet helaas.


Ik vind het niet de beste voorbereiding als het EK in Juli is. Dat gaat echt niet lukken.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 19:43

Tja ik denk dat het puur afhankelijk is van de merrie. Zo ken ik merries die tot het laatst worden doorgereden. En 2 weken later weer op wedstrijd lopen. (ook op vrij hoog niveau). En merries die er veel moeite mee hebben weer helemaal terug te komen. Het is helemaal afhankelijk van Nistra. Als nistra makkelijk drachtig wordt etc moet het allemaal wel goed komen. Tja en niet rijden na de inseminatie is per paard verschillend. Wij moesten juist weer bewegen. De beste ervaring heb ik met stallen waar men gewoon door ging in het ritme waar ze mee bezig waren. Gewoon blijven rijden. Tenzij het echt niet kan. Ligt er denk ik ook aan hoe zwaar nistra wordt. Bij sommige merries is het niet eens aan te zien dat ze hoogdrachtig zijn. Ik denk dat jij zelf het beste weet hoe nistra is. En op zich als ze niet al te lastig is en niet te zwaar aan zet kun je nog een hele tijd door rijden. En is ze hopelijk ook weer snel de oude.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:20

Nistria heeft het over de periode na de inseminatie. Niet als ze al bol en uitgezakt is.

Mij is geadviseerd niet te rijden omdat Lotje nogal een druktemakertje is dus stressgevoelig. Bewegen moet wel natuurlijk.
Maar dan blijft dat de eerste paar maanden rustig aangedaan moet worden omdat de kans op verwerpen dan het grootste is.

Ikzelf heb met de combi fok en rijden geen goede ervaringen. Ik heb Lotje maar 3 maanden normaal kunnen rijden. De eerste 3 was rustig aan doen, daarna 3 maanden lekker kunnen trainen en daarna kreeg ze al last met rijden op hoger nivo.

En zeker nu je merrie op nivo is, er dan zo´n tijd uit zijn en dan in Juli EK??? Nee ik zou alles doen om dat uit zijn hoofd te praten! Vind het echt geen goed idee zeker nu je eigenlijk al veel kans hebt op een teamplaats.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 20:28

Suzanne F. schreef:
En zeker nu je merrie op nivo is, er dan zo´n tijd uit zijn en dan in Juli EK??? Nee ik zou alles doen om dat uit zijn hoofd te praten! Vind het echt geen goed idee zeker nu je eigenlijk al veel kans hebt op een teamplaats.


Ik ben het volledig met je eens OK dan!

De eigenaar zou moeten begrijpen dat dit al zo bijzonder is dat er een keuze gemaakt moet worden.
Als Nistria (het paard Haha! ) door stress, niet onbegrijpelijk op dit niveau, zou verwerpen dan heb je dikke kans dat ze ten tijde van het EK flink in conditie achteruit gaat.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:39

Ik snap die VA niet goed. Dat je de dag van inseminatie niet rijdt kan ik nog snappen, maar 3 weken? Als Nistria de voorgaande keren zonder problemen drachtig werd moet dit mijns inziens nu ook zo gaan. kan de merrie niet nu gedekt worden? Dan heb je tenminste alle tijd om de merrie na een wat rustiger periode van trainen toch nog beter in conditie te brengen. Hoewel je waarschijnlijk nog wel selectiewedstrijden zult hebben voor het bekomen van een teamplaats.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:48

Nistra is lotje niet.
Verders gewoon deskundig advies inwinnen bij een bekwaam dierenarts (hengstenhouderij) Die kan je veel beter advies geven. Als nistra voorheen zonder problemen drachtig werd kan ik niet inzien waarom je haar niet zou kunnen dekken. Maar nogmaals vraag het aan echte deskundigen op dit gebied.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:09

GribaldiFAN schreef:
Nistra is lotje niet.
Verders gewoon deskundig advies inwinnen bij een bekwaam dierenarts (hengstenhouderij) Die kan je veel beter advies geven. Als nistra voorheen zonder problemen drachtig werd kan ik niet inzien waarom je haar niet zou kunnen dekken. Maar nogmaals vraag het aan echte deskundigen op dit gebied.


Lotje werd ook in 1 keer dragend vorige keer maar de veearts zei dit voor de zekerheid omdat de training op nivo veel stress met zich mee kan brengen. Tuurlijk als je alleen maar buiten hobbelt kan je prima rijden maar op het nivo van Nistria moet je toch echt een stap terug doen dan hoor. En dat voor je selecties en NK en EK???

En dan maar kijken of het meteen lukt. Ik deed toen 3 weken rustig aan en toen was het mislukt, voor niks dus. Nou daarna weer gedekt, alleen maar beetje gelongeerd en toen pakte het gelukkig wel maar dan ben een paar maanden verder voor je weer aan de slag kan.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:13

Is het niet mogelijk ebryo te spoelen ofzo? of lijdt de merrie daar nog meer mee? Dat je een draagmoeder gebruikt ipv dat nistra zelf zwanger is. ZIe barbria?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:15

eigenlijk is het het best als er met een draagmoeder wordt gewerkt. Toch voor het niveau dat Nistria rijdt. Er komen inderdaad wat teveel grote wedstrijden na elkaar.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:16

GribaldiFAN schreef:
Is het niet mogelijk ebryo te spoelen ofzo? of lijdt de merrie daar nog meer mee? Dat je een draagmoeder gebruikt ipv dat nistra zelf zwanger is. ZIe barbria?



tegelijkertijd gepost Haha! . Poëtin ook.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 12:56

Of pas in Augustus laten insemineren.... Heb je wel een laat veulen en als het niet meteen lukt blijft ze waarschijnlijk gust, maar het is eventueel te proberen.... misschien?

phillip
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: boutersem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:43

Nistria schreef:
Waarschijnlijk wordt Nistria dit jaar weer gedekt Scheve mond

De eigenaar wilt gewoon heel erg graag weer een veulen van haar. (ze is keur/sport)
Vorig jaar is ze niet gedekt omdat ik graag in de sport verder wilde maar dit was met de afspraak dat ze dit jaar dus wel gedekt zou worden. (Toen wisten we dus niet dat het allemaal zo goed zou gaan)
Nu is er eind juni het N.K. en eind juli het E.K. en ik ga toch wel voor een startplaats strijden Tong uitsteken

Ik heb me er al bij neergelegd en ga maar aan de leuke dingen ervan denken dus lijkt het me wel weer leuk om volgend jaar weer een kleine Nistria in de wei te zien lopen (we hebben al een Krack C en een Gribaldi) En het lijkt me ook wel leuk als er een hele kleine Nistria in haar buik zit om ons aan te moedigen in Denemarken!
Nu wilt de eigenaar nog wel een klein beetje rekening met ons houden door wat later te beginnen met dekken. Het zal wel weer moeilijk gaan want ze heeft altijd een kippenhok met eitjes...
Maar nu is mijn vraag:
Hoe lang kan de merrie in topvorm blijven na dat ze gedekt is, en dragend is...???
(ik snap dat het bij alle paarden verschillend is maar kunnen jullie een schatting geven?)
de meeste merrie waar mee gefokt worden komen niet in de sport zo lang ze drachtig zijn