Hoe krijg ik me pony rustiger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Hoe krijg ik me pony rustiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-01 14:24

Hij heeft namelijk een beetje veel energie en dan erg druk bij het rijden!
Hij krijgt alleen hooi en per dag een uur op de wei (hij rent de halve tijd, of ligt te rollen)
Hoij krijgt best veel hooi omdat ik denk dat hij anders honger zal hebben, ...
Hoe krijg ik hem rustiger?
Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


SuuZ
Berichten: 150
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 14:27

ik heb echt geen idee
ik heb ook zo'n beessie maar ik vind het eigenlijk wel leuk al is het af en toe erg vermoeiend. ze danst meer als ze stapt en in galop is ze al helemaal niet te houden. de eerste keer dat ik erop zat heb ik de hele les gegallopeerd omdat ik haar niet kon houden en aan het eind heb ik haar achter iemand anders geparkeerd waar ze overigens gewoon doorheen liep maar ja nu gaat het gelukkig al beter. en als ik haar loslaat is ze ook helemaal gek maakt niet uit hoe vaak met rijden blijft ze gewoon hetzelfde. met uitstappen loopt ze nog steeds heel hard en hoe warm het ook is ze blijft rondrennen. met springen is ze al helemaal gek.

paardrijden is vallen en....nog meer vallen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 14:30

Probeer Toscar eens wat meer buiten te zetten. Misschien was hij bij zijn oude baasje gewend om de hele dag buiten te lopen en heeft hij moeite om de hele dag binnen te staan. Als het kan, is het het beste om hem lekker de hele dag buiten te laten, je zal zien dat hij dan ook veel rustiger is onder het rijden en verzorgen. Pling

Toos paardloos

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 14:41

De pony die ik nu rijd heeft daar onder het zadel ook last van. Verder ben ik in de hele omgang met haar heel consequent. Niet mij voorbij lopen, niet over mij heen walsen, niet trekken, wachten op mijn signaal etc. dit zelfde herhaal ik als ik er op zit en ik moet zeggen dat ze daar toch goed van verbeterd. Helemaal goed zal het nooit worden maar ze leert nu wat wachten is. Wachten tot ik zeg wat we gaan doen. Ik weet het , het is heel moeilijk, zeker als je net zo als ik dat drukke eigenlijk wel erg leuk vindt. Sterkte er mee.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-01 23:34

Bij zijn vorige eigenaar kwam hij ook maar een uur per dag buiten (anders worden ze zo rond!) en de rest op stal, kwam hij 1/2x per wek voor de kar en 3x per week onder het zadel!
Ik rij hem nu bijna iedere dag, en met de verzorging is hij braaf, enzo...
Maar bij het rijden is hij af en toe gewoon niet te stoppen! (ja, als je hem recht in een hoek drijft, maar niet gewoon wanneer ik het wil!

Dus langer op de wei = wordt hij te dik (is nu net niet "te" dik!)
minder hooi = honger lijden?

Dus wat te doen?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 23:38

een paardje lijdt echt niet zo snel honger hoor. Ik zou hem gewoon wat langer op de wei laten. Zeker als hij in de wei al de hele tijd bezig is, lijkt me duidelijk dat hij te veel energie heeft.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 23:38

veel hooi kan geen kwaad, het is onderhoudsvoer en er zit niet echt veel energie in. energie haalt ie uit de brok.
probeer hem eens te longeren voordat je gaat rijden en gooi hem wat vaker de wei op, hij heeft het kennelijk hard nodig, enne het is winter en koud, dan zijn ze altijd wat frisser!suc6 ermee!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 23:47

hoi
mijn paardje was in het begin echt super druk!
nu is ze zo mak als een lammetje ( soms zou ik er wel meer pit in willen hebben..meestal eigenlijk)
dus doe veel met hem laat hem helemaal wennen ( ik zat/zit met mijn paardje ook wel eens 3 uur samen in de bak en dan doen we dingen zoals pas de deux ( dan volgt ze mij op schouderhoogte) en tikkertje..)
verzin eens gekke dingen, dan word hij bekender met je..
hierdoor werd mijn vuurspuwerdje rustig!
misschien een idee.
en ach ik vind het ook nog leuk om te doen! Haha!
suc6 ermee

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 23:53

Die van mij is hetzelfde. Nouja, wel ietsje anders.
Lekker rustig en lief met poetsen, wandelen etc. maar als ze los komt in de bak dan ontploft ze echt. Ook onder het rijden is ze soms niet te houden.
Onder het rijden ga ik gewoon wat langzamer lichtrijden en blijft ze goed bij mij.


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 23:58

eerst even losgooien voor het rijden en je zegt anders worden ze zo bol maar als hij toch de hele tijd rolt of rent zeg je zelf zou dat wel mee vallen.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 04:59

Ik zit al een poosje na te denken over een zinnig antwoord, maar ik geloof niet dat dit een vraag is die via deze wijze te beantwoorden is.
Daarvoor is de situatie ter plekke een te belangrijk gegeven.

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 09:41

Is hij je niet gigantisch aan het uitproberen? Je hebt toch les? Wat zegt je instructeur ervan?
Ik zou voorlopig heel consequent blijven, ho is ho, ook in de omgang. Maar het is inderdaad moeilijk op een afstand te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 11:08

De verstandigste antwoorden die hier gegeven zijn, vind ik die van de mensen die zeggen dat er eigenlijk niks over te zeggen valt, omdat je het echt zou moeten zien om in te kunnen schatten.

Je hebt zo veel verschillende mogelijkheden....

1. het paardje is niet netjes genoeg opgevoed en doet daarom zo druk onder het zadel: zie het antwoord van Miran. Wees superconsequent, en dat begint al als je de stal binnenkomt. Stilstaan bij het halster omdoen, netjes naast je meelopen en niet voor je etc. etc.

2. het paardje heeft gewoon heeeel veel energie;
langer op de wei zodat 'ie z'n ei kwijt kan, of bijvoorbeeld eerst even tien minuutjes aan de longe voordat je erop gaat zitten. Kan even de opgekropte stalmoed eruit, en daarna lekker rijden.

3. het paardje heeft het koud en doet daarom zo hyper;
is 'ie geschoren en ligt er misschien te weinig deken op? Klinkt misschien raar, maar ik heb het vaker zien gebeuren. Extra dek erbij kan dan een supersimpele oplossing zijn.

4. Jouw verwachtingspatroon komt uit;
als je op een paard gaat zitten met de verwachting dat 'ie er met je vandoor gaat, dan hoef je er alleen maar op te wachten, want het gebeurt.... Oftewel: ben je zelf wel ontspannen en 'open minded' als je op je paardje gaat zitten? Want als jij gespannen erop klimt, dan kun je de rest wel raden.....

5. Er is iets in jouw zit waardoor het paardje onrustig wordt;
Simpel te controleren; zet er maar iemand anders op en kijk of 'ie het dan ook doet. Overleg even met je instructrice; misschien is je hand wat onrustig, je been te onrustig, of zit je te ver voorin je zadel. Of juist te ver achterin, waardoor je achter blijft in de beweging van het paardje, waardoor hij gaat vluchten.

6. Zit je zadel helemaal goed?
Knullige vraag misschien, maar liever tien keer teveel gevraagd dan 1x te weinig. Vertoont hij geen vluchtgedrag wegens slecht passend zadel?

En zo zijn er nog -tig mogelijkheden....
Woont er geen ervaren Bokker dicht bij je in de buurt, die eens wil komen kijken? Leerzaam en nog gezellig ook!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 14:44

Rijd je wel is dressuur met hem?
En ben je zelf rustig onder het rijden? Als je hem al heet maakt dan heb je inderdaad een heet paard.Probeer zelf ontspannen te gaan zitten en maak je zwaar.Probeer hem aan de teugel te krijgen en houd hem de hele weg aan de teugel.Maak wat dressuuroefeningen en rijd wat voltes.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-01 16:03

ik heb nog geen dressuur met hem gereden maar ben dat wel van plan, heb nu veel in de wei gereden en langs de weg enzo...
Ik ben zelf een rustige ruiter en ben niet echt bang (ben niet bang dat hij er uit klapt ofzo...)

Maar ik heb nu een longeerlijn (inc zweep!) gekocht dus misschien dat dat helpt!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-01 17:39

Ethelate schreef:
Bij zijn vorige eigenaar kwam hij ook maar een uur per dag buiten (anders worden ze zo rond!) en de rest op stal, kwam hij 1/2x per wek voor de kar en 3x per week onder het zadel!
Ik rij hem nu bijna iedere dag, en met de verzorging is hij braaf, enzo...
Maar bij het rijden is hij af en toe gewoon niet te stoppen! (ja, als je hem recht in een hoek drijft, maar niet gewoon wanneer ik het wil!

Dus langer op de wei = wordt hij te dik (is nu net niet "te" dik!)
minder hooi = honger lijden?

Dus wat te doen?

Geef je hem behalve hooi ook iets anders? haver?gerst? want van haver worden ze heel druk. Je kan hem het beste voordat je gaat rijden even losgooien, poetsen en dan gaan rijden. Als ie echt te druk is, ga je er even naast lopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Eve_16, GoogleAdsense en 74 bezoekers