zieke ouwe sok...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

zieke ouwe sok...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 23:54

mijn oude pony is 28 jaar,heb haar al ruim 11 jaar.
ze was al dampig toen ik haar kocht(30% longcapaciteit)maar is pas later uitgekomen.
ze is tot vorig jaar nog bereden,maar ze hoestte teveel.
nu zijn we een half jaar verder en begon ze diaree te krijgen,echt koeievlaai.
dit had ze vorig jaar ook,maar periodiek.
nu is het al 3 maanden(zeker)aan de gang.
de veearts is erbij geweest,heeft bloed getapt maar was niets te zien.(geen tumoren of iets dergelijks)
van de week is ze ook weer erg begonnen met hoesten,echt heel zielig!
ze staat dag en nacht buiten.
foenegriek helpt maar een beetje,maar zat te denken om bij een natuurzaak wat slijmoplosser te halen...en kruiden om de luchtwegen te kuisen.
ik denk dat het en aflopende zaak is,maar het is zo moeilijk om een besluit te nemen...ze is nog mooi rond en hartstikke fit,maar dat hoesten,het gaat door merg en been!

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:55

jeetje wat naar zeg hoop dat de da nog wat voor haar kan betekenen. Een lekker warm dekje opdoen he. Mijn oudje van bijna 32 moest weg vanwege zijn longen bij de manege. Bij mij heeft hij gelukkig maar 1 x echt gehoest. en nu deze week voor de 2e keer als het na het weekend niet over is dan moet de da ook bij hem komen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:49

Krijgt ze geen medicijnen tegen die diaree? Een dekje of misschien een loopstal zou prachtig zijn voor zo'n oud beestje die niet gewend is op stal te staan. Veel regen is ook funest.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 10:15

ze heeft wel medicijnen gehad tegen de diaree,maar dat werkt 0,0.ze heeft een regendeken op,en 'snachts staat ze sowieso in de binnenbak.(de zijkanten hebben windgaas)ze was wel gewend om op stal te staan,maar ivm het hoesten kan dat echt niet meer.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 12:10

medicijnen tegen diarree helpen vaak al niet meer. Ik had eerst zakjes die hielpen 2 dagen en daarna ook niet meer. Op een geven moment stopte de diarree gelukkig vanzelf nadat al het andere was uitgesloten.
Jeetje joh in de bak wat erg joh. Nou ik hoop dat ze opknapt als het misschien beter weer word.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-04 21:01

mmm,mn ouwetje had vandaag een goede dag...ze heeft niet gehoest en dr diarree lijkt minder te worden.aan de andere kant:je begint wel dr ribben te voelen,en ze verhaart nog niet extreem,dus ben bang dat ze heel mager gaat worden..
ze krijgt per dag:4 winterpenen,3x per dag 3 handjes onderhoudsbiks en 3 handjes graan.(bij elkaar zeker 2 kilo per dag)
een halve schep zemelen met een kwart graan.
1 plak hooi.

ze staat de hele dag buiten,ze doet niets en ze is klein.(1.30 m)
krijgt ze voldoende?

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:04

als ik jou was zou ik er nog zeker 2 plakken hooi bij doen, verdeeld over de dag, doordat ze al wat ouder is mag ze dit er wel bij hebben.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:00

Als ik jou was (maar dat ben ik niet) zou ik stoppen met die 4 winterpenen en meer krachtvoer bijgeven. Van teveel penen en zemelen zijn ze bij ons ook zo aan de rees. Krachtvoer hebben ze ook echt voldoende nodig net als hooi. Zeker omdat er nu ook nog weinig in het gras zit.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:42

Goed hooi, hooi en nog eens hooi. Zoveel ze maar opkan. Wel oppassen voor stof in het hooi. Eventueel natmaken.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 12:55

Idd, hooi zoveel ze maar opkan. Denk eens aan alle vezels die daarin zitten! Net als bruinbrood bij mensen! Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:37

idd, veel ruwvoer
hooi dus
en niet te veel penen
daar zit namelijk veel vocht in (kan diarree veroorzaken als je het veel voert, maar vier per dag moet op zich geen probleem zijn, )
en om wat vlees te kweken kun je eventueel krachtvoer bijvoeren
oudje bij ons op stal krijgt twee scheppen slobber/mash van havens per dag(verdeeld over twee voerbeurten)
met daarin een schep zeewier, een schep maxhippo gold mix

en onbeperkt hooi
maar die staat op stal en in de bak
van de zomer als ze vol op het gras staat krijgt ze geen hooi maar wel die slobber

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:44

Nat hooi en eens een beetje slobber, van wortels krijgen ze geen diarree, niet als het geen kilo's zijn. Bevatten veel nuttige stoffen.

Onze geiten geef ik altijd enkele eiketakken tegen diarree (ze hebben het gelukkkig bijna nooit). Ik weet dat sommige mensen het ook aan hun paarden geven, heb het zelf nog nooit gedaan.

De diarree van onze pony (we hadden haar toen net) werd door wormen veroorzaakt. Twee fikse wormkuren binnen 2 weken en het was over. Maar als ik je verhaal zo lees, zal dat wel ok zijn bij jullie.

Tsja, helaas komt overal een einde aan, ik wens je sterkte en wijsheid.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 18:07

ja,ze eet dr hooi dus heel slecht...vandaar dat ze maar 1 plakje krijgt.
maar ik zal eens proberen meer krachtvoer te geven,hoeveel zouden jullie per dag geven?

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Fonny
Berichten: 7
Geregistreerd: 14-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:33

Mijn pony van inmiddels 35 jaar had ook veel last van diarree. Hij krijgt nou opkikker door het voer van de paardendrogist. Het bevalt mij erg goed.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 00:08

De pony van mij krijgt 's morgens en 's avonds een dikke plak hooi en 's morgens/'s avonds een 1/2 kg bix, maar die is al rond van zichzelf en heeft aanleg om snel te vet te worden. En overal waar "te" voor staat is niet goed.
Ik denk dat je het krachtvoer langzaam moet opbouwen! Kijk eerst eens hoeveel die handjes brok per dag bij elkaar zijn en besluit dan hoeveel meer je gaat geven. Evtueel in overleg met je DA.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 09:21

gelukkig gaat het iets beter met haar. Mijn ouwtje krijgt ook niet meer dan 2 plakjes hooi per dag op vanwege de pijn in zijn tanden en kiezen (die zitten los). Nu geef ik hem als extra ruwvoer lucerne bij daar halen ze ook veel voeding uit en is nog altijd beter dan meer krachtvoer want dat kan koliek veroorzaken bij een oudje wat niet werkt. Mijn paard eet nu zelfs de lucerne slechter dus voor volgende winter ga ik wat anders bedenken. Denk pulp en/ of zemelen. Pulp word in mijn geval wel een probleem omdat ik niet zelf voer en ik niet pulp voor de stal durf klaar te zetten een dag om in te weken omdat er vaak paarden ontsnappen en de bakjes voor de stallen slopen.
Gelukkig nog maar een maandje en hij kan weer gras eten (mits het niet te kort is aan het einde van het seizoen).
sterkte ik hoop dat de stijgende lijn voortzet. Mijn ouwtje geef ik ook Pavo Herbasan daar zitten veel vezels in en lijnzaadolie voor de smering. Zou idd ook even je da opbellen voor advies.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 19:40

oja,lucerne...ik ga dat maar weer eens proberen.ik geef haar nu ook hoestsiroop om dr slijm wat losser te krijgen,honing om dr keel wat te smeren en kuidenthee om dr luchtwegen ook wat te schonen...het lijkt wel wat te werken,ze staat niet meer zo te halen zeg maar,en ik heb haar nu al 2 dagen hoestvrij!ik heb het krachtvoer geteld,ze krijgt per dag ong.3/4 biks en 3/4 granen(5 granen mix van horsefood)

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:21

zo wat worden die oudjes verwent he! Ik geef mijn oudje iedere dag een schepje foenegriek in de winter en in de zomer krijgt hij daar voor in de plaats knoflook. Maar over feonegriek hoor ik wisselende verhalen het zou de hoest alleen maar onderdrukken. Honing op een broodje vinden ze idd heel erg jammie Vingers aflikken

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:38

Is dat "horsefood the best"?mijn paard ging op een gegeven moment ook aan de diarree,veranderd van merk en niks geen problemen meer.ik zou even stoppen met wortelen,ook al geef je weinig,ze zijn licht laxerend en dat is op dit moment misschien net teveel.Zo ken ik een paard die van 2 appels aan de diarree gaat! Ontworm je goed?Diarree kan ook veroorzaakt worden door teveel zand in de darmen.Vermagering bij diarree zie je heel vaak.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 20:54

mijn oudje kan ook niet tegen penen en tegen pavo slobber gaat hij ook van aan de diarree.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 18:50

hoi,even een update van mijn ouwe sokje....
de tandarts is geweest Cool
ze is niet meer aan de diarree,ze eet weer goed en is vrolijk.
ze wordt oud om te zien(geen bespiering,beetje dutten enzo)maar met een beetje aandacht leeft ze weer helemaal op!
helaas hoest ze nog steeds...gelukkig niet zo erg als mensen mij proberen te doen geloven(waarom altijd iets erger maken dan het is???)
maar ze is nu eenmaal ZWAAR dampig!
afijn,de tandarts kwam vandaag voor mn 4 jarige en mn ouwetje.
de 4 jarige was redelijk braaf,voor zijn doen iig!afentoe wat moeite met stilstaan,maar dat mag heh,als je zo jong ben...
nou,toen mn ouwetje....
godver ey,wat een pit zit er in dat ding!!!
ze steigerde een aantal maal behoorlijk,liep met 2 man aan dr koppie gewoon de stal uit en weet ik allemaal wat nog meer...
iig,ze is tussen de 25 en 30(eerder 30,dus we houden het op 28)en ze heb nog een mooi gebitje voor zo'n oud ding.
de eerste kiezen beginnen los te staan,maar verder geen ernstige mankementen.
waarschijnlijk was dit haar laatste tandartsbezoek...
maar toch fijn dat ze nog even met een mooi recht gebitje door kan leven.
daarna nog even gepoets en aan de hand wat kantjes laten eten,en toen weer de wei op...
wat is het dan toch een mooie pony!!!net een mini lipizzaner!
tja,ben blij dat ik nog even mag genieten van mn leer meesteres!

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:29

gelukkig fdat het weer beter met haar gaat en gelukkig dat haar gebit nog aardig goed is. veel succes verder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, BanjerLief, Casca, hwn, Lenexa, lyanne_sanne, noukso, Saaams, SemSa, Shinedown, Treesje_1978 en 74 bezoekers