wondverzorging en infectierisico e.d.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

wondverzorging en infectierisico e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 22:17

mijn pony is nogal een onrustige ouwe muts, en toen ik haar vandaag wilde voeren stond ze de hele tijd te draaien. bij het opstrooien heeft ze in al haar onvoorzichtigheid tegen de riek getrapt, en nu heeft ze een wondje boven haar hoefkroon. het bloeden viel wel mee, hooguit vijf tot acht druppels, ik maak me echter zorgen over infecties, aangezien een riek nou niet het schoonste is wat er bestaat. ik heb er direct betadine opgedaan, en het verder maar open gelaten omdat ze een schone stal heeft. heb ik er echter wel verstandig aan gedaan het zo te laten, of had ik er beter een verbandje om kunnen doen? ik probeer mijn dier zo weinig mogelijk te 'bepoederen', en laat de natuur liever zijn gangetje gaan.

edit: ze staat in een grote stal, het opstrooien terwijl ze erin staat is normaal nooit een probleem of heeft nooit gevaarlijke situaties voortgebracht

antics


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 23:09

zeer zeker geen verband!!
beter was geweest om het te wassen met betadineshampoo, die dringt dieper door als betadinezalf !
ook 10 minuten afspuiten om verdikking tegen te gaan, was wel slim geweest.
tuurlijk kan het altijd gebeuren dat het paard kapt ofzo , en zo een prikje van de riek krijgt, ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om mezelf eens bijna te spiezen !! de riek ging dwars door mijn schoen en een heel stuk mijn voet in Scheve mond
op de kroonrand is het wel lastig voor een wondje om te genezen, want elke pas is de huid daar in beweging.
dus schrik niet als het te lang duurt met genezen
gewoon elke dag even afspuiten en wassen met betadine en voor een spoedige genezing wat zinkzalf of calendulan erop smeren Knipoog


Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 23:18

hhmm, okee, bedankt voor de tip! ik zal morgen de wond om de zoveel tijd schoonmaken met een betadine-oplossing, en er dan uierzalf op smeren, dat helpt tegen infecties en werkt helend. ik heb gevoeld of het erg dik werd, maar dat viel reuze mee.

antics

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 00:16

meestal word het ook pas de dag(nacht) erna dik, omdat dan het lichaam pas reageert op de bacterien
uierzalf.... kan ook, maar niet te dik want dan kan de wond dus niet meer ademen Knipoog
je hoeft m niet om de zoveel tijd schoon te maken, teveel watre droogt uit en werkt dus ook niet bevorderend Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 01:07

als je er al iets opdoet, dan liefst geen vette zalf
dat ontneemt namelijk de zuurstof en dan geneest de plek minder goed/snel
dus wassen met betadine shampoo en
betadine oplossing erop of, acederm erop spuiten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

ellepel

Berichten: 47316
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 08:04

klopt, nooit wonden dichtsmeren met zalf, hierdoor smeer je de boel juist dicht, ik knip zelf altijd gewoonw at haar weg, en doe er wat betadine oplossing op, klaar, verder niks me doen. licht en lucht doen de rest

Grandmommy
Berichten: 423
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Dorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-04 14:21

nee, ik smeer hem niet helemaal onder inderdaad, want dan schiet je er niet veel mee op. meestal smeer ik de randjes, die , zeker in de buurt vanb hoeven, nogal snel bacterieën verzamelen. de wond zelf laat ik meestal maar met rust, een korstje is natuurlijk de meest natuurlijke oplossing. vorig jaar is ze eens uitgebroken en tegen prikkeldraad gelopen, daar had ze ook een paar lelijke wonden van, die zijn zonder enige hulp van buitenaf ( dus schoonmaken, smeersels e.d.) helemaal keurig genezen. dat van dat haar afknippen is misschien wel een goed idee, want ze heeft er nu een korst met allemaal haar opzitten, t lijkt mij dat dat kan gaan trekken. bedankt voor jullie tips iig!

antics

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:06

Het ligt er allemaal aan hoe diep die riek gekomen is. Net door de huid, ok, dan kom je ver met betadine, maar...dieper ? als het het bot geraakt heeft, dan zal ws het botvlies gaan ontsteken, in dat geval kun je niet zonder antibiotica ! Het vervelende van dit verhaal is dat je ws niet kunt zien hoe diep de riek gekomen is...als ik jou was zou ik overleggen met de DA! en...in het vervolg, als je weet dat je paard onrustig is op stal, niet meer opstrooien als ze op stal staat! Niet om banketstaaf te doen, maar paarden kunnen al zoveel mankeren zonder dat wij ze daarbij een handje helpen !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, hokke en 92 bezoekers