Wat kan ik doen met mijn 2-jarige paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MeSilvester
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: dronten

Wat kan ik doen met mijn 2-jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 14:32

mijn welsh hengst word volgende maand 2 maar wil eigelijk wle wat met hem gaan doen wat zijn de moglijkheden daarvoor???
wat kan ik nu al gaan doen met het beestje
groetjes milou

[edit Elles: titel verduidelijkt]


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 14:39

Niks. Zet hem lekker in de opfok tussen soortgenoten Lachen

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:16

Als je nu al iets gaat doen kan je voor later, als je wil inrijden, alles verpesten. Laat hem alstjeblieft van z'n jeugd genieten, anders zul je hem misschien wel nooit kunnen berijden

Hallo??

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:31

Bollee schreef:
Als je nu al iets gaat doen kan je voor later, als je wil inrijden, alles verpesten. Laat hem alstjeblieft van z'n jeugd genieten, anders zul je hem misschien wel nooit kunnen berijden

Bollee...dat zal wel een beetje meevallen van dat nooit kunnen berijden Knipoog
Als je te vroeg begint zijn ze wel snel versleten ja. Dat je hem dan later niet meer kunt berijden kan kloppen.... Haha!

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:58

je kan al wel wat grondwerk met hem doen. Dat hij goed respect voor je krijgt. Bijvoorbeeld dat hij gewoon naast je blijft lopen, en als jij stil gaat staan dat hij dat dan ook doet. Gewoon van dat soort dingen, kan geen kwaad.

arabieren: de beste paardjes die er zijn

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:01

mariska18 schreef:
je kan al wel wat grondwerk met hem doen. Dat hij goed respect voor je krijgt. Bijvoorbeeld dat hij gewoon naast je blijft lopen, en als jij stil gaat staan dat hij dat dan ook doet. Gewoon van dat soort dingen, kan geen kwaad.


Dat zou heel goed zijn, maar vooral een hengst heeft toch wel deskundige opvoeding nodig. Ik ben bang dat jouw hengst ´spelletjes´met je gaat spelen en daardoor erg lastig kan worden.

Door hem in de wei te zetten bij soortgenoten zorg je ervoor dat hij opgevoed wordt door de andere hengsten en zo zal hij op latere leeftijd makkelijk te hanteren zijn.

Ik heb mijn paardje, een merrie gekocht op tweejarige leeftijd en heb in die tijd meer verknald dan goed gedaan. Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:55

Op voorwaarde dat je weet waar je mee bezig bent, overwicht hebt en consequent te werk gaat kan je zat doen met een jong ding.
Poetsen, wandelen, een keer over een zeiltje, een keer met een pion/bal whatever spelen....
Krijgen ze niks van.
Als je denkt aan longeren/trainen/rijden..... had je een minimaal 3 jarige moeten kopen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:12

lekker wandelen en verkeersmak maken, ook kan je hem kunstjes leren..
en als het mogelijk is inderdaad in een opfok zetten..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 22:14

kunstjes leren aan een jonge hengst?
Niet zomaar....
Tenzij je wil dat je hengst gaat bijten, gaat drammen, etc....
Met hengsten moet je echt dondersgoed opletten

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 12:57

Ga idd een beetje poetsen, stappen aan het halster of in de bak of over straat, zet hem eens op de trailer, leren vast staan..

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 13:16

Beetje spelen, de basis dingen leren, zoals netje meelopen, vaststaan ed (als hij dat nog niet kent) en voor de rest lekker met vriendjes in de wei zetten

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:00

Ik heb ook een nieuwe pony, een 3-jarige. Maar kan iemand mij de 7 games (het zijn er toch 7 Blond ) van Pirelli pb'en??
Want hij is pas net gecastereert (dus voelt zichzelf nog heel wat) en ik wil graag een beetje spelenderwijs overwicht en respect krijgen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 18:29

Sjonniej schreef:
Ik heb ook een nieuwe pony, een 3-jarige. Maar kan iemand mij de 7 games (het zijn er toch 7 Blond ) van Pirelli pb'en??
Want hij is pas net gecastereert (dus voelt zichzelf nog heel wat) en ik wil graag een beetje spelenderwijs overwicht en respect krijgen.


http://www.paardnatuurlijk.nl/pnh/index.htm#games

SharifYoffry

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:50

Ik heb mijn paardje ook gekocht toen hij 2 jaar was, en ben begonnen met wandelen, heel veel wandelen. Langs de weg, langs vreemde dingen, gewoon om hem alvast verkeersmak te maken. Verder kan je hem aan andere 'enge' dingen laten wennen. Ook kan je (als hij 2,5 jaar is) beginnen met het omdoen van een hoofdstel en 2 tot 3 keer in de week een kwartiertje longeren per dag. Dit zal hij namelijk ook moeten leren. Ook zal je hem moeten leren respect voor jou te hebben, vooral omdat het een hengt is. Hij zal je enorm gaan uitproberen. Als hij iets doet wat niet mag (bijv proberen te bijten/je voorbij lopen) moet je hem naar achter laten lopen. Dit kan je doen met je halstertouw (halstertouw horizontaal vasthouden en in de buurt van zijn hoofd houden, verder je stem boos laten klinken en zeggen dat hij naar achter moet) Je zal zien dat als hij terug loop, hij gaat kauwen en dit is een teken dat hij onderdanig is. Als je dit vaak genoeg oefent zal je zien dat het een lief paard wordt waar je alles mee kan doen.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 21:59

ik ben ook met een hengst gaan klieren, beetje poetsen beetje wandelen, los gooien....spelender wijs, toe hij 3 was er eens op gaan zitten, beetje longeren (toen was hij 3) en t is een super paard geworden, toen hij 6 was laten ruinen, omdat hij anders de hele zomer op stal moest......je moet wel duidelijk een grens hebben in wat wel en niet goed is....ben een keer in de bak aan m'n trui de lucht in gegaan Scheve mond , volgens mij vond hij dat leuk , hij heeft nog uren staan flamen......wel uit kijken dus.....het blijft idd een hengst...

achteraf was t niet echt verestandig, maar ik wist toen ook niet echt beter, ik zou nu veel meer uitkijken....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 22:11

Par heeft tot 2 jaar en 5 maanden in het land gestaan met ene groep andere paarden.
Met 2 jaar en 5 maanden ben ik gaan wandelen, leren stil staan, nog beter leren een halster om te hebben Haha!
Naast me lopen, stilstaan als ik stil sta, lopen als ik loop, de stemcommando's gewoon ernaast lopend.
Heeft me heel erg geholpen toen ik ging longeren, ze kon al het 1 en ander, en als ze los door de bak heen ging oefende we ook wat stemcommando's.

Longeren ben ik pas ene paar maanden later gaan doen, 1 keer in de 2 weken zo'n 10 minuten....ze snapte het toch wel en beweging kreeg ze ook dus het was alleen als herhaling.

Tegen de 3 zijn we 1 keer in de week een kwartier gaan longeren, met drie erop en ehmsz...nog steeds lerende Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:50

Poetsen, wandelen, verkeersmak maken, aan enge dingen laten wennen dat was het wel zo'n beetje, maar zorg dat hij buiten wat jij met hem doet hij lekker buiten loopt met andere paarden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 08:54

Je kunt hem een beetje de standaard dingen leren, zoals o.a. Lieke zegt. Overdrijf het niet, je hoeft het niet iedere dag te doen. Zorg dat hij respect voor je heeft, wees consequent. Spelletjes zou ik alleen doen als je duidelijk overwicht hebt, anders verpest je hem alleen maar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, Marjelle1992 en 43 bezoekers