afdraaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

afdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 21:09

eey ja mijn pony ene haflinger 4 jaartjes oud
die draait telkens af naar de uitgang en als ik hem dan terug trek lukt het niet ne ik heb ook al met mun benen geprobeert maar dna nog lukt het niet en soms gaat hij dna steigeren als hij niet wil of bokken wat kan ik hier tege doen alsvats bedankt

L0ov3 Y0uuww


DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:12

ik snap het hele verhaal niet??
ligt het aan mij???
misschien even overnieuw in normaal nederlands??

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 21:17

nou ik bedoel dat als ik ga rijden in de bak dat de pony dan af gaat draaien naar de uitgang waar hij door heen komt en dan draait hij af en hoe kan ik dat voor komen

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:26

Een flinke knal verkopen en laten zien dat jij de baas bent....
Hij moet naar jou luisteren en niet jij naar hem....
succes en gewoon steeds blijven proberen

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:26

DANIenVLIEG schreef:
ik snap het hele verhaal niet??
ligt het aan mij???
misschien even overnieuw in normaal nederlands??


Het is opnieuw Haha! Knipoog

En inderdaad, ik snap het verhaal ook niet... Verward

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:28

Haar pony loopt met rijden steeds naar de utigang en als ze er iets aan probeerd te doen wordt hij erg vervelend en gaat bokken enzo.....
Wat kan ze hieraan doen???/
Toch?

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:28

DANIenVLIEG schreef:
ik snap het hele verhaal niet??
ligt het aan mij???
misschien even overnieuw in normaal nederlands??

ik ben een vriendin van melanie,en ik rijd af en toe (als ik met melliej mee ga)
op welly.

welly is nog niet superlang ingereden,en op het begin deed ze alles goed.
stap draf gallop halthouden sturen echt alles deed ze voor je.
maar sinds een korte tijd ligt ze de hele tijd dwars en doet ze waar ze zelf zin in heeft.
melanie bedoelt dus als ze aan het rijden is,en ze komt bij een hoek van de bak dat welly dan opeens een heel stuk afsnijdt, en draait ze de andere richting op.
ook als je iets doet wat ze niet wil gaat ze bokken en steigeren!
vervolgens rijd ze midden de bak door opweg naar de uitgang.
als ze bij de uitgang staat,krijg je haar echt met geen ene mogelijkheid weg.

wat kan ze hier aan doen?

(p.s. ze is hier nieuw op bokt!!! *LOL* )

Groetjes Anneloes

[o]

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:30

Paardje gaat naar de uitgang en baasje houdt hem niet> doet ze een poging dan gaat hij zitten klieren (stijgeren en bokken).....of we een oplossing weten?
Nooit je paard in zulke situaties laten winnen! Je rijd naar waar jij hem wilt hebben....doet hij het niet, door blijven zetten tot het wel gaat. Voltes rijden kan wel eens helpen...
Laatst bijgewerkt door brechje op 12-04-04 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 21:31

jaah want mij lukt het niet Boos!

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 21:32

en ik vind het sielig om hem zo hard te slaan want ik wil het liever met de hulpen van mijn benen doen in plaats van slaan maar da helpt niet

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:32

en elke keer als ze bij een hoek komt snijd welly een stuk af en draait ze een andere richting op.

[o]

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 21:33

ja en dat is zo irritant en als ik er dan wat een doe dan bokt ze of steigert ze

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:34

Zoals Bakkie al zei: jij bent de baas en niet je haf.

Als het goed is voel je het al aankomen, waarschuw met je stem, begrens haar goed en drijf haar naar voren, lekker voorwaarts door blijven rijden dus.
Loopt ze dwars door je begrenzing en je been heen je zweep aan de kant waarheen ze afdraait houden en even bijtikken als ze hier dus door heen klettert.
Hier ook een stemhulp *bv nee of hey* bij gebruiken.

Blijft ze er doorheen kletteren, dus door je been, je stemhulp, je begrenzing en je subtiele tik geef haar dan een behoorlijke jetser Haha!
Dit volgt elkaar wel in een hoog tempo op, consequent blijven en haar aandacht tijdens het rijden op jou houden.

Zij mag bij wijze van spreken niet eens de tijd hebben er aan te denken om af te draaien.

Dus kortom blijven rijden lijkt me de beste optie, niet als je bij de uitgang zit af gaan wachten of ze het weer gaat doen maar alvast ingrijpen zodat ze het niet kan doen, je paard voor zijn laten we maar zeggen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:35

slaan helpt vaak idd niet...bij sommige paarden werkt dit tegen de draad in...wij hebben hier ook een haflinger met zulke kuren...als ze blijft bokken, ga ik steeds kleinere rondjes rijden en figuren blijven rijden. gaat zij naar rechts, blijf ik een tijdje naar links draaien. Ik ben vrij sterk, dus dat is gemakkelijk. ben je niet zo sterk, dan heeft het iets meer geduld nodig. Nooit je pony laten winnen, dan blijft hij het doen. Jij bent de baas en dat moet hij ook goed weten!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:35

ohja welly is nu ook hoogzwanger Tong uitsteken dus ze is nu een tijdje niet bereden,misschien dat het na de geboorte en zo van het veulen weer beter gaat.
we moeten het gewoon allemaal uitproberen mel!!!

[o]

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:36

Sily schreef:
Zoals Bakkie al zei: jij bent de baas en niet je haf.

Als het goed is voel je het al aankomen, waarschuw met je stem, begrens haar goed en drijf haar naar voren, lekker voorwaarts door blijven rijden dus.
Loopt ze dwars door je begrenzing en je been heen je zweep aan de kant waarheen ze afdraait houden en even bijtikken als ze hier dus door heen klettert.
Hier ook een stemhulp *bv nee of hey* bij gebruiken.

Blijft ze er doorheen kletteren, dus door je been, je stemhulp, je begrenzing en je subtiele tik geef haar dan een behoorlijke jetser Haha!
Dit volgt elkaar wel in een hoog tempo op, consequent blijven en haar aandacht tijdens het rijden op jou houden.

Zij mag bij wijze van spreken niet eens de tijd hebben er aan te denken om af te draaien.

Dus kortom blijven rijden lijkt me de beste optie, niet als je bij de uitgang zit af gaan wachten of ze het weer gaat doen maar alvast ingrijpen zodat ze het niet kan doen, je paard voor zijn laten we maar zeggen.

dat bedoelde ik ook! gewoon niet opgeven....bezig blijven, aandacht vragen van je paardje

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 21:37

ja want ik doe ook al de hele tijd rondjes draaien maar dan doet ze het weer als ik stop met rondjes draaien en als ik haar de zweep geef als ze afdraait dan bokt ze of steigert ze en als ik dan doorga dan blijft zij ook doorgaan dus met de zweep is heel lastig om die te gebruike

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:39

Op een gegeven moment zijn ze dat wel zat hoor...jij hebt het laatste woord...je kan misschien ook proberen om in plaats van tik op haar kont een tik op de hals te geven..misschien bokt ze dan minder en weet ze toch dat ze niet doet wat de bedoeling is..

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 21:40

oke ik ga het allemaal proberen en dan laat ik wel weten wat er heeft geholpen:D

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:43

gewoon wat dingetjes uitproberen en goed op je paardje letten...wanneer en welk moment neemt zij de kans om te doen wat niet mag. dan wel meteen ingrijpen natuurlijk. echt hard aan de teugels trekken om te stoppen werkt vaak ook tegen de draad in, dus dan kan je beter een zijkantje kiezen (beste is de tegenovergestelde richting te nemen , gaat paard links, probeer jij rechts......is hij dan te sterk, dan blijf je doordraaien naar links......als het op kracht gaat verlies jij natuurlijk....dus jij moet slimmer zijn dan je pony!)

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:45

Dan doe je wat anders?
Laat niet merken dat jij je er al zorgen over maakt, dat voelt zij ook aan.

Dus de hele tijd rondjes rijden is niet bezig houden, dat is gewoon een rondje...

He wat moeilijk uit te leggen, bezig houden..zorgen dat ze naar je been luistert, als ze dat doet en naar je begrenzing kan ze never nooit zomaar afdraaien.

Zorg dat haar aandacht bij jou blijft, met gewoon rondjes werkt dat niet, laat haar werken tijdens die rondjes, verruim en verkleind de volte, verander eens van hand in die volte, rechtstellen omstellen en ga zo maar door, vraag wat meer stelling, en dan weer wat minder, vraag nageefelijkheid etc.
Maak er een achtje van of what ever, zorg dat haar aandacht bij jou blijft en dat ze geen kans krijgt iets te verzinnen.
Kortom lekker hard aan het werk zetten Knipoog

Wat Brechje zegt is waar: kwa kracht win je het nooit, dus moet je slimmer zijn, trucjes verzinnen.
Met goed begrenzen bereik je al een heleboel, een heleboel mensen gaan trekken in plaats van begrenzen *been there done that Knipoog *...en daar loopt ene paard zo doorheen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:48

mel je moet al ingrijpen als je merkt dat hij wat probeert doen.bijv als je aan zijn oren ziet,of aan zijn gedrag dat hij wat wil gaan doen corrigeer je hem.je moet laten merken dat je de baas bent en consequent zijn!!!

[o]

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 21:50

ja oke thanks(K) want ik ga is proberen met de rondjes groter te maken en van hand veranderen maar dan heb ik nog een probleem:$


mijn pony die schrikt overal van zelfs van een ballon en dan draait ze ook ineenkeer af en galoppeert ze naar de uitgang maar ik denk dat dat heel normaal is voor een pony van 4 jaar?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:54

Heel normaal hoor dat ze dingen zien en volgens...mijn haf is ook 3 jaar en 9 maanden....maar ook dan geldt aandacht bij jou.

Ze mogen het volgens, ze kunnen best weleens een keer schrikken en reageren, maar dan gelijk weer aandacht bij jou.

Alhoewel het er meer naar klinkt dat jouw pony "expres" schrikt om onder het werk vandaan te komen.

Dus zelfde tip als hierboven staand: Laat haar maar lekker werken, voorwaarts, aandacht bij jou en lekker veel afwisseling, overgangen en figuren rijden.

Er liepen vandaag een paar paarden bij ons naast de bak los, toen we langs die kant draafden kwamen die op mijn paard afrennen, en natuurlijk reageert ze, ik voel dat ze wat spant en ze kijkt vanuit een ooghoek en draait een oor, maar ze blijft op mij letten en netjes doorgaan.
Alhoewel ik op dat moemnt eigenlijk had gedacht dat ze mee ozu kletteren maar joh, ze laten je nog weleens verbaasd staan he Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:55

het is een groentje, dus dat is vrij normaal...je moet je pony leren dat alles okay is als jij er ook niet van schrikt. Ik heb een paardje wat mishandeld is en overal bang voor is....ik train haar door misbruik te maken van ons vertrouwen in elkaar. Ik kan dus een zweep om haar hoofd slingeren en geeft geen kick (als ik in vertrouwde omgeving ben dan he)...jij moet altijd verder denken dat het moment, opletten en je bedenken dat er iets kan gebeuren. Als jij iets of iemand aan hoort komen, je paardje gerust stellen etc....maar toch nooit goed vinden dat ze wegrent. Onder het zadel moet ze rustig blijven en braaf luisteren naar wat jij wilt!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers