Mijn angst onder ogen gekomen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Mijn angst onder ogen gekomen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 17:49

..en het was eigenlijk nog best leuk ook Haha!

Zoals misschien sommige mensen van mij weten heb ik een hele erge springfobie en alles wat daar mee te maken heeft.
Ik heb een paard dat zeker goed kan springen en het nog verschrikkelijk leuk vind ook.
Verder heb ik op verschillende springstallen gewerkt en ben regelmatig op springwedstrijden te vinden.
Maar zodra ik te paard zit blijf ik toch echt veilig uit de buurt van hindernissen en/of balken.

Als kind heb ik nooit behoorlijk leren springen, ik kwam altijd voor het zadel op de hals terecht Nagelbijten / Gniffelen Totdat iemand een met het top idee kwam dat ik in mijn beugels moest gaan staan Haha!
Maar eigenlijk was het toen al te laat, ik was al bang met springen. En vervolgens in lessen nog eens instructrices die me 'dwongen' om het toch te doen heeft mijn angst ook geen goed gedaan. De laatste keer dat ik dus gesprongen heb was zo'n 6 jaar geleden Bloos

Maar vandaag kreeg in op één of andere rare manier toch wat kriebels. Natuurlijk is het voor Magic erg goed als zij wat over balkjes draaf ivm haar spieren. Aan de longe had ik het al weer eens gedaan, dus waarom niet onder het zadel?
Nou is het grootste probleem met Magic dat ze soms gewoon te fanatiek is. Bij balkjes denkt ze aan in/uitjes, wat dus niet uit te zitten is, die kleine sprongtjes. Een drafbalk ziet ze aan voor een hindernis apart en een hindernis van 20-40cm komt niet in haar woordenboek voor.

Terug naar vandaag: ik eerst natuurlijk even gewoon ingereden. Vervolgens in stap over de balkjes...Magic braaf paard Ach gut
Toen in draf, dat was best spannend voor mij, maar ze draafde er heel rustig over, absoluut geen sprongetjes ofzo.
Natuurlijk ook nog eens vanaf de andere kant...

En toen kwam het hoor....ik heb mijn moeder een balk apart laten leggen zodat ik er in galop overheen kon.
Ik braaf gedaan wat ik altijd bij de lessen van mijn zus hoorde. Hand laag, contact houden en rustig blijven zitten. Vlak voor de balk ging ik iets in mijn beugels staan (van een dressuurzadel ja Clown ), ondertussen voelde ik m'n hart in mijn keel en hup daar gingen we *LOL* *LOL*
Een echt huppeltje over de balk, ook nog eens de andere kant, precies hetzelfde.

Het voelde eigenlijk heel leuk en heb er helemaal vertrouwen in. Magic was natuurlijk helemaal door het dolle heen. Oortjes er weer op, als het even kon koppie de lucht in Haha!
En zo braaf!! Lovers Alsof ze wist dat ze rustig met me moest zijn.
Wie weet over een tijdje als Magic echt weer goed is dat ik een kruisje laat opzetten Bloos Echt springen kan/mag Magic toch niet meer, maar een beetje huppelen kan natuurlijk altijd wel.

Veel mensen noemen dit misschien geen springen en verklaren me voor gek, maar ik heb het toch maar gedaan Cool Rock-on, dudes!

SallJarig

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:13

Meid... ik ben trots op je! Lekker blijven huppelen nu!!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:16

Het begin is er toch weer!? Ik ben ook bang, heb op een pony gereden die je lanceert maar ik wordt ook al dapperder in het bos!!!
En het is helemaal leuk als je paard er zo blij van wordt!!!!

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:16

Wauw, die Antoinette!!!!
Super hoor...

Ik ben ook trots op je

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:53

Wauw goedzo zeg! Ik zou willen dat ik zo dapper was! haha!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:05

haha ik herken dit wel een beetje in mezelf! En met mij is het ook helemaal goed gekomen! Dus ga zo door! OK dan!

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:05

Geweldig!! Dat heb je toch maar mooi gedaan
Hmm misschien doe ik dan dinsdag ook wel even...wie weet krijg ik wat meer vertrouwen ervan en voor Arti kan het geen kwaad Haha!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:32

super stoer! Je moet het toch maar even durven te doen...

Kan best dat je paard aanvoelt dat hij rustig aan moet doen. Ik sluit me bij je aan over het absoluut geen springfanaat zijn. Ik doe het af en toe voor Pris en dan voelt, vooral in het begin 20 cm al als een muur van 1 m. Bij mij springt Pris nooit zo heel fel, als iemand anders met haar springt wel over dezelfde hoogtes.

Ga zo door!

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:04

goed hur
ga zow door maar he

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:18

Goh ben ik niet de enige met de fobie Knipoog
Ik heb het ook, ik heb ook nooit redelijk leren springen.
En Marilyn ziet balkjes op de grond ook aan voor een sprong van 20 cm, waarop ik in het begin niet voorbereid was.

Leuk om te horen dat het goed ging! Als je maar ontspant gaat de rest al makkelijker en daar had ik ook moeite mee Haha!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:27

goed zo!! en wie weet, is het een klein opstapje om het de volgende keer nog eens te proberen:)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:26

Ach je weet ooit niet, ik ben anderhalf jaar geleden gaan rijden bij een handelstal waar ze vooral springen, toen had ik inderdaad al moeite met een kruisje van 10 cm, nu heb ik al mijn eerste b-parcoursen gereden bij de paarden. Dat terwijl ik dus zei dat ik nooit ging springen. (Vroeger ooit heel erg hard gevallen)

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:50

Goede oplossing zo, om gezellig van je angst af te komen!

PS ik heb ook een hekel aan springen gekregen, mede door de blessures die aan de paarden komen en dat ze er heftig van kunnen worden.

marjoleinie

Berichten: 1521
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:58

he lekker zeg dat je nu een beetje over je angst heen komt.
gelukkig dat magic rustig aan deed *LOL* OK dan!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 22:11

Iedereen heel erg bedankt voor de leuke reacties!!! OK dan!
Ondanks dat dit eigenlijk nog geen eens springen heet Haha!
Zo te lezen ben ik dus zeker niet de enige die het niet zo op springen heeft.

Een van de belangrijkste dingen voor mij was ook wel dat er niemand was die mij zou kunnen 'dwingen'. Mocht ik erop rijden en toch niet willen kon ik Magic rustig weer wegdraaien.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 01:03

Go Netje Haha!

Super joh, dat je het toch weer gedaan hebt. Een balk op de grond is ook een balk hoor
Een jaar of drie geleden zat ik ook te bibberen voor een grondbalk dus pas maar op Knipoog (je mag Otje wel lenen als je kriebels krijgt hoor Tong uitsteken )

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:05

Wat leuk Haha! Zal wel een heerlijk gevoel geven he Haha! OK dan! Op naar het kruisje Haha!

Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:13

zeker goed hoor en veel succes in de toekomst!!misschien dat ik je later wel op tv zie bij de nationale springwedstrijden:D

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:57

Je bent zeker niet de enige die het niet op springen heeft.. Maar door het zo rustig te doen, krijg je er zelf meer vertrouwen in. Dat is toch super!

Ik heb het vorige week precies op dezelfde manier aangepakt als jou. Nu heb ik van de week wat cavaletti's gedaan. En van de week week zelfs een kant van de balk op het eerste gaat. Het was nog geen 30 cm volgens mij, maar ook voor mij al heel wat.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 11:31

gomir schreef:
Go Netje Haha!

Super joh, dat je het toch weer gedaan hebt. Een balk op de grond is ook een balk hoor

Clown he gelukkig maar!!

Citaat:
Een jaar of drie geleden zat ik ook te bibberen voor een grondbalk dus pas maar op Knipoog (je mag Otje wel lenen als je kriebels krijgt hoor Tong uitsteken )


Heel lief van je, maar aan Otje ben ik nog niet toe Haha!

Fabienne1: gaan we gezellig samen opbouwen? Nou, denk dat jij er sneller bent dat ik Haha!

Jarengo: je had gelezen dat het hier nog even balkjes ging? Haha!

Jarengo

Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Rijswijk (zh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:33

hahah antoinette ik zeg ook LATER dus ken ze alvast goed oefenen

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:57

Super, je bent in ieder geval je angst onder ogen gekomen en hij is deels weg OK dan! Kan jou het schelen wat de rest daar van denkt, jij hebt gesprongen!

Fijn gevoel geeft dat he!!!! Geniet er maar van

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 16:46

Heb je gelijk in. Doe het alleen voor mezelf en natuurlijk niet voor anderen...
Maar het is wel leuk als die ook enthousiast reageren Bloos Haha!