niet meer durven buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

niet meer durven buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 10:53

Heeft er iemand een idee wat ik kan doen om van mijn angst af tekomen voor het buitenrijden?

Ik heb een jaar of 8 geleden een paard gehad die er elke keer vandoor ging als ik ging buitenrijden.
Bijna een ongeluk mee gehad toen hij bijna tegen een bus aan rende.
En hji deed het niet omdat ie bang was ofzo, maar hij deed net alsof hij ergens van schrok en ging er dan als een gek vandoor.
Hij rende altijd meteen naar huis.
En als ik dan bij de stal aankwam stond ie lekker te eten alsof er niks gebeurd was Verward

Nou heb ik inmiddels al 2 andere paarden na hem gehad en ik ben zo bang om daarmee buiten te gaan rijden.
En zoals jullie weten voelt zo'n paard dat aan en gaat dan natuurlijk liggen klooien.

Als ik op de wei rijdt, dan is ie hartstikke braaf, hij doet geen stap verkeerd.
Als ik dan naar buiten wil gaan begint hijal meteen een stuk harder te lopen met zijn hoofd zo hoog mogelijk waardoor bij mij alweer de moed in mijn rijlaarzen zakt.

Wie kan mij helpen (heeft ideeen) om mij hiervan af te helpen?
Het goede weer komt er weer aan en ik wil onderhand ook eens lekker buitenrijden.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:57

Eerst een paar keer zorgen dat er een ander paard bij is of kijken wat hij doet als je er gewoon naast loopt (met hoofdstel) en anders jij er op en iemand die ernaast loopt en ik kan grijpen als er wat mis gaat.
Als je dan ziet dat het goed gaat dan durf je er misschien ook weer eerder alleen op
Veel succes en ik hoop voor je dat je deze zomer weer lekker kunt buitenrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:58

Ik weet niet waar je woont en of je een trailer hebt maar ik kan je aanraden om met de trailer naar een bosgebied te gaan waar je geen verkeer tegenkomt, neem bij voorkeur iemand mee met een heel erg braaf paard zodat daar wat steun aan hebt.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:02

inderdaad zoals gezegd, iemand met een braaf pard meenemen en als die niet voorhanden is, een fietser!

Ik heb een half jaar buiten gereden met een fietser erbij en ik heb nog iedere keer als ik van plan ben te gaan rijden (we hebben geen bak, dus ik moet wel naar buiten) de zenuwen.
Soms ben ik echt van plan te gaan rijden, kijk mijn paard aan en ga maar wandelen of fietsen..... Scheve mond

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 11:02

ja, maar helaas ligt het niet aan het paard denk ik, maar het paard voelt dat ik bang ben en daardoor reageerd hij natuurlijk weer zo op mijn zenuwen.
Maar dat van die trailer huren en naar het bos rijden is misschien wel een goed idee.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 11:03

Soms ben ik echt van plan te gaan rijden, kijk mijn paard aan en ga maar wandelen of fietsen.....

ja, dat ken ik.
Heb je zo'n zin om te rijden en dan sta je daar en dan durf je echt niet meer.
Verveelend he?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:04

ga anders zelf eens een keer op een heeeeeeeel braaf paard naar buiten (huur een paardje bijeen manege ofzo) dat is goed voor je eigen vertrouwen.
dan met je eigen paardje en een heeeeeeeel braaf paard ernaast. doe anders voor je eigen idee er eenmartingaaltje of thiedeman aan. en dat bouw je gewoon steeds meer op zodat je op een gegeven moment ook alleen durft

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 11:06

tja, ik ben niet zo voor allerlei hulp teugels.
maar ik kan het natuurlijk wel een keer proberen
alvast bedankt voor jullie antwoorden

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:06

Kun je niet eerst op rustige(manege)paarden een buitenrit maken?
Ik zou zowieso de eerste paar keer iemand mee nemen voor de gezelligheid en de veiligheid. Vraag anders of je bijv op het paard van een vriendin mag (als die liever is) en dat zij dan op jou paard gaat. Dan kun je kijken hoe hij buiten reageert. Ik denk ook dat hij in een groep, dus met andere paarden, ook al rustiger is dus misschien kun je dat ook eens proberen.
Succes en ik hoop dat je van de zomer weer lekker buiten kunt rijden.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:10

Citaat:
Heb je zo'n zin om te rijden en dan sta je daar en dan durf je echt niet meer.
Verveelend he?


ja heel naar....en ik heb een trailer, maar daar krijg ik mijn paard niet in Scheve mond

Toch dwing ik me minstens 1 keer per week om alleen het bos in te gaan, met knikkende knieƫn en ik ben iedere keer weer dolblij als ik heelhuids het viaduct over de snelweg over ben op de terugweg en de stal zie!

Een vreemd soort verslaving: paarden!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:11

mijn paard is gelukkig heel braaf buiten (over het algemeen) maar ik heb voor mijn eigen gevoel altijd een martingaaltje eraan. hier heeft hij helemaal geen alst van en ik heb het gevoel dat ik meer te zeggen heb, en dat is eigenlijk ook zo...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 11:17

Een vreemd soort verslaving: paarden

ja, eigenlijk wel he?
je wil zo graag en je durft niet, maar je blijft toch aan het zoeken totdat je iets gevonden hebt waardoor je wel kunt buitenrijden.

Een martingaal heb ik nog wel liggen geloof ik.
misschien toch maar eens proberen dan.

Maar, smurf, als je toch elke keer heel weer terug komt, waarom ben je dan nog bang?
issie buiten niet braaf ofzo?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 11:19

een martingaal kan weinig kwaad, dat kan je er veilig omhangen.
Ik heb hem er weer afgehaald, maar ik heb een loeisterk trekpaard, die sloopt alles als ie wil.....als ie z'n hoofd omhoog wil doen, knapt zo'n dun stukje leer gewoon

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 21:20

smurf schreef:

Een vreemd soort verslaving: paarden!


lol *LOL* , maar echt zo waar!!!

sorry, moest even Bloos ...