hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 19:07

Hallo,

hoeveel krachtvoer zouden jullie aan een fries geven die net 4 is. Dag en nacht in de wei staat ( wel geen hele vette wei) en licht bereden wordt??

groetjes mjet

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:09

In principe voer ik geen paarden bij die 24/7 in de wei staan. Als ik merk dat het paard teweinig energie heeft en lui en sloom wordt ( meer dan normaal is voor het paard ) dan ga ik bijvoeren..
Bij ons op stal staan meerdere friezen en geen enkel wordt bijgevoerd, alleen als ze intensief gelopen hebben krijgen ze 1 schep basisbrok zonder haver.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 19:38

ook niet als ze nog in de groei is??

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:13

Meestal ontstaan allerlei ziektes ivm teveel voeren..
Met 4 jaar is elk paard nog in de groei.
Mijn stal is een friezenfokkerij, en geen enkele fries krijgt daar bijvoer, alleen de zogende merrie's. Ze krijgen alleen maar voer na intensieve training.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 22:56

hardstikke fijn om te horen. Ik ga ws een leuke fries kopen en die krijgt nu 2 kg sportbrok en half mussli, maar dat vind ik echt zoooo veel. Mijn gevoel zeg ook dat dat veel minder kan. Ze staat nu overdag in een behoorlijk vette wei bij de eigenaar en snachts op stal. met voordroog.Bij mij komt ze wel 24 per dag op een onbemeste wei te staan. genoeg gras, maar toch wel wat schraler.

Maar ze halen toch niet voldoende vitamines uit het gras allen??? (voerde mijn fjord ook altijd heel weinig mix, maar darom wel weer viatmine brokjes van pavo.)

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 22:57

en nog iets... je past je voer toch aan op wat ze de dag er na moeten presteren en noet andersom?? Ik heb altijd geleerd dat als je de volgende dag niet rijdt je de dag er voor wat minder kan geven
de dag voor een flinke trainig juist meer?? of heb ik het nu verkeerd??

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 06:21

mjet,
het paard je op het oog hebt vindt je teveel krijgen. Hoe ziet zij eruit? is zij te zwaar? Dan pas veranderen anders zou ik dit zo laten. Mijn (friese)paarden krijgen een handje tot 8 kg per paard per dag. Dit minimale handje omdat de andere wel krijgen en zij staan bij elkaar in een groep op het land.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:43

friesiszwart schreef:
mjet,
het paard je op het oog hebt vindt je teveel krijgen. Hoe ziet zij eruit? is zij te zwaar? Dan pas veranderen anders zou ik dit zo laten. Mijn (friese)paarden krijgen een handje tot 8 kg per paard per dag. Dit minimale handje omdat de andere wel krijgen en zij staan bij elkaar in een groep op het land.


Helemaal mee eens! Je voert met je ogen, als het paard er té goed uit ziet moet je inderdaad verminderen (helemaal zonder basisbrok zou ik nooit doen, als je maar een half schepje geeft weet je in ieder geval zeker dat ze vitaminen en mineralen binnenkrijgt) maar als ze er op deze hoeveelheid niet overdreven dik uitziet kun je moeilijk zeggen dat het té veel is!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 09:55

dank je wel voor alle berichten. Nee ze is net niet te dik . ze is zo goed. Maar ze krijgt nu 2 kg brok en een halve schep mix per dag omdat ze ook alleen maar van smorgens 9 tot savonds 5 buiten staat. Nu krijgt ze dus niet te veel brok en mix hoor want ze heeft het kenelijk nodig.

Bij mij staat ze straks dag en nacht op het gras., dus meer gras en dan lijkt me de krachtvoerhoeveel heid wel te veel. Dan zit ik eerder aan 1 1/2 kg brok te denken . vandaar mijn vraag.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:15

Je schrijft zelf dat die wei schraler is dus ik zou het eerst zo houden en dan naar gelang je paard verandert je voer aanpassen.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 20:57

ga ik dat zo doen. ze heeft wel een beetje een gerimpelde speknet aan de bovenkant van haar manen kam... of hoort dat bij een fries.?

Wilkje
Berichten: 102
Geregistreerd: 20-08-07
Woonplaats: Zuidelijk Flevoland

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:03

Mijn friese merrie van 5 jaar staat ook 24/7 op de (schrale) wei. Ze krijgt hooi bij en verder geen krachtvoer. Als ze gereden heeft (om de dag) krijgt ze een beetje muesli. Verder heb ik in de wei een mineralenemmer staan (likblok in emmer). Zo kan ze pakken wat ze nodig heeft. Een fries krijgt al snel te veel.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:52

mjet schreef:
ga ik dat zo doen. ze heeft wel een beetje een gerimpelde speknet aan de bovenkant van haar manen kam... of hoort dat bij een fries.?


Ja, het is het belangrijkste bij een Fries om de rug/buik in de gaten te houden. Als het rugvlees verdwijnt worden ze echt te dun en moet je niet nog proberen om meer vet van ribben of hals af te krijgen, want dan ga je echt te ver.
Dus je mag de ruggengraat niet zien, dan wordt ze te dun.

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:58

Mijn 4jarige friese merrie staat overdag op de paddock
Mag 1 tot 2 uurtjes per dag in het gras
Krijgt 's avonds een flinke bult hooi
En krijgt 2 keer daags een kilo granenmix
En ze ziet er prima uit!

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 22:17

hardstikke fijn dat jullie mij mee helpen denken. ben een fjord gewens die van lucht dik werd en bijna geen krachtvoer kreeg ( wel vitamine suplement) en nog steeds een bommetje was. Dus dat is heel anders

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:48

Mijn 3-jarige merrie staat overdag op een redelijk schraal stukje weiland en 's nachts op stal.
Zij krijgt 's morgens vroeg en 's avonds bij het binnenkomen een pluk kuil en een half schepje brokken.
Dit kreeg ze ook al bij de vorige eigenaar.
Als ik er ben dan krijgt ze van mij nog geen half schepje granenmix.
Ze doet het er prima op en ziet er super uit!

hiboune

Berichten: 2301
Geregistreerd: 13-01-05
Woonplaats: ergens in het boerenland

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:55

ik heb dan een tinker kan je wel beetje mee vergelijken
ze is nu 6 jaar
toen ze vier was werd ze licht bereden en stond op de wei hier kreeg ze toen bij mij 2x per dan 1 schep brok.
nu 6 jaar en wordt 4 a 5 x per week gereden krijgt ze per dag 2 scheppen brok en 2 scheppen musli.. en hooi hier doet ze het perfect op en zo ziet ze er ook uit
maar ga k minder voeren valt ze snel in... ga k meer voeren wordt ze echt een ton..

ik zou als k jou was gewoon blijven geven wat ie nu krijgt en gewoon opletten wordt ie dikker>?voer wat bijstellen! maar eerst aankijken hoe het gaat dat zou k doen! niet meteen op voorhand zeggen dat is teveel ze heeft het toch nog toe nodig gehad !

nadita

Berichten: 5032
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: Grunneger Laand

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:33

Mijn 4-jarige Fries staat overdag ongeveer 6 uur op het land. Wel een schrale en onbemeste wei. 2 keer per dag krijgt hij wat hooi. Op de dagen dat hij werkt krijgt hij 1 kilo krachtvoer en wat muesli na het rijden. Op de dagen dat hij niet werkt krijgt hij een halve kilo krachtvoer en geen muesli. Daar doet hij het goed op, is eigenlijk nog wat te vet. Maar ik vermoed dat dat er wel wat afgetraind wordt als hij meer gaat werken. Nu wordt hij 4 keer per week gebruikt: 3 keer rijden en 1 keer longeren.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: hoeveel krachtvoer voor Fries paard van 4 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:26

Kijk op voedingwijzer van pavo... daar moet je 25 vragen invullen over je paard. en krijg je meteen een mailtje met het voer wat je hem beste kan geven:D succes