Friese hengst selecteren op zomereczeem risico...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Friese hengst selecteren op zomereczeem risico...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 22:42

Vanmorgen was ik weer eens wat aan het bijlezen in de BIT, en las daar een artikel in Veterinair wat me eerlijk gezegd wat verbaasde omdat ik niet wist dat het bestond... namelijk een onderzoek naar het al dan niet genetisch overbrengen van overgevoeligheid op zomereczeem.
In het artikel word er verteld dat de heer Hinrik van der Ploeg een onderzoek heeft gehouden, met name op keuringen van het Friese paard, naar de frequentie van aanwezigheid van zomereczeem bij merries, hengsten en zelfs veulens. Hij maakte onderscheid in de categorieen van I tm VIII. Tenslotte is hij de bloedlijnen na gaan kijken en af gaan turven, en tot de conclusie gekomen dat sommige lijnen inderdaad meer overgevoeligheid doorgeven als andere lijnen waar het vrijwel niet voorkomt. Het stamboek laat zijn onderzoek links liggen, en wil er niet aan beginnen de minder gevoelige lijnen te "promoten". Wel heeft hij een onderzoeksrapport gepubliceerd, wat natuurlijk goed door de fokkers ontvangen wordt, maar nog steeds niet erkend is door het Stamboek.

Wat vinden jullie daar nou van? Persoonlijk vind ik het een beetje een struisvogelpolitiek van het Stamboek als ze zijn rapporten blindelings afwijzen. Het is me niet helemaal duidelijk of zijn onderzoeken echt medisch en wetenschappelijk ondersteund zijn, of dat het gewoon een kwestie van "toevallig turven" is. Bestaat zoiets ook bij warmbloedstamboeken zoals het KWPN of BWP etc.?


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:10

Er zijn zoveel theorien over zomer exceem te lezen in BIT, Paardenkrant, Hoefslagen en internet. Je weet niet meer wat je moet geloven.
Ik heb zelf een fries Reitze x Marko x Naen. Volgens vd Ploeg hebben Reitze en Naen nakomelingen kans op exzeem. Mijn fries staat gewoon buiten zonder jeuk, zijn broertje en zusjes hebben ook nergens last van.
Ik kan me meer vinden in de theorie van het stuk dat in de Paardenkrant stond. Ik denk ook dat het met de stofwisseling te maken heeft. Het voer, hooi/kuil, omgang, stress enz. Is de stofwisseling niet goed, dan komen er reacties uit het lichaam van, HALLOOOOO er is iets mis van binnen!!!

Ik heb zelf al jaren last warmte/zonne allegie. Vorig jaar kreeg ik een opgezette schildklier. De schildklier regelt de hormoonhuishouding en de stofwisseling. Kan dus zijn dat al jaren mijn schildklier niet goed werkt en het exzeem een teken is vanuit mijn lichaam. Daarom kan ik me meer in de stofwisseling theorie vinden.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:28

ik denk wel dat hij aardig gelijk heeft. en waarom het niet bij het kwpn enzo word gedaan is denk ik omdat het bij die rassen haast niet voorkomt en bij friezen enzo wel.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:14

KWPN is geen ras, maar een stamboek!!

Alle paarden kunnen er last van krijgen. Heel bekend zijn de IJslanders die in IJsland zijn geboren. Heel veel hebben last van exzeem.
De lucht is daar helder en schoon. De paarden lopen daar vrij rond en zorgen zelf voor hun kostje. In de winter worden ze natuurlijk bijgevoerd. Hier op het vaste land heb je luchtverontreiniging, weilanden worden bemest met kunstmest, veel uitlaatgassen van auto's, veel mensen op een klein stukje aarde, stress enz.
De stofwisseling wordt door buitenaf verstoort. De huid is een gevoelig orgaan en reageert snel als er iets van binnen fout gaat.
Deze theorie stond zo ongeveer in de Paardenkrant.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 00:51

zomereczeem is eigenlijk wel een overgevoelige reactie op de beet van bepaalde mugjes. Ik weet niet zeker of luchtverontreiniging ermee te maken heeft bij IJslanders. Ik denk zelf eerder de antistoffen die zij niet in hun lichaam hebben omdat die mugjes op Ijsland misschien niet voorkomen. Echter is een Fries een Nederlands gefokt paard, dus theoretisch is hun lichaam wel op het nederlandse klimaat "aangepast" en zouden ze toch min of meer antistoffen moeten hebben. Enfin, overgevoeligheid is juist weer dat de antistoffen te fel reageren op iets (net als met allergie) dus is het misschien juist omgekeerd? Verward Ik volg het zelf even niet meer! *LOL*

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 09:46

Koortje schreef:
zomereczeem is eigenlijk wel een overgevoelige reactie op de beet van bepaalde mugjes. Ik weet niet zeker of luchtverontreiniging ermee te maken heeft bij IJslanders. Ik denk zelf eerder de antistoffen die zij niet in hun lichaam hebben omdat die mugjes op Ijsland misschien niet voorkomen. Echter is een Fries een Nederlands gefokt paard, dus theoretisch is hun lichaam wel op het nederlandse klimaat "aangepast" en zouden ze toch min of meer antistoffen moeten hebben. Enfin, overgevoeligheid is juist weer dat de antistoffen te fel reageren op iets (net als met allergie) dus is het misschien juist omgekeerd? Verward Ik volg het zelf even niet meer! *LOL*



Het speeksel van het mugje kan!!! exzeem veroorzaken. Waarom heeft de ene er wel last van en de ander niet?

Waarom heeft een paard aan de ene kant van de weg er wel last van en als hij aan de andere kant staat niet?? Dit hebben onderzoekers die het stuk in de paardenkrant hebben geschreven ontdekt. Probeer de Paardenkrant van vorige week ergens te pakken krijgen. Daar staat een hele andere theorie in als vd Ploeg beweert.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:24

Natuurlijk is zomerexzeem geen pretje.
Maar volgens mij gaat het in dit topic niet direct over de eventuele behandelwijze van zomerexceem. Dat is namelijk meer iets voor Medisch.

Daarom zou het fijn zijn als er toch iets meer in richting de fokkerij wordt gesproken mbt dit onderwerp.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:47

Mickey schreef:
Natuurlijk is zomerexzeem geen pretje.
Maar volgens mij gaat het in dit topic niet direct over de eventuele behandelwijze van zomerexceem. Dat is namelijk meer iets voor Medisch.

Daarom zou het fijn zijn als er toch iets meer in richting de fokkerij wordt gesproken mbt dit onderwerp.



Ik denk dat zomerexzeem niks met fokkerij te maken heeft. Paarden waarvan geen van beide ouders zomerexzeem hebben, kunnen het toch krijgen. Zomerexzeem is meer iets voor medisch.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:53

PhiaBink schreef:
Het speeksel van het mugje kan!!! exzeem veroorzaken. Waarom heeft de ene er wel last van en de ander niet?

Waarom heeft een paard aan de ene kant van de weg er wel last van en als hij aan de andere kant staat niet?? Dit hebben onderzoekers die het stuk in de paardenkrant hebben geschreven ontdekt. Probeer de Paardenkrant van vorige week ergens te pakken krijgen. Daar staat een hele andere theorie in als vd Ploeg beweert.

Een paard KAN allergisch zijn voor de beet van deze mugjes,
en die allergie KAN erfelijk zijn.

Mijn vader heeft hooikoorts en ik ook, mijn broertje heeft echter niets geen last... Als mijn moeder echter de vader-candiditaten beter had geselecteerd en een vent had uitgekozen welke geen allergieën had, was ik nu waarschijnlijk hooikoorts vrij geweest.
(Maar ja, dan hadden we nu misschien 5 hoog achter gezeten dus ik neem die paar weken niezen wel op de koop toe Knipoog )

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:13

Waarom hoorde je er jaren terug nooit over zomerexzeem???? Ik heb er veel over gelezen en mij lijkt het meer invloed van buitenaf te zijn.
Ik heb al jaren last van warmte/zonne allergie. In mijn familie is er niemand die er ook last van heeft Verward . Ik ben er wel achtergekomen dat mijn schildklier niet goed werkt Boos! en ben onder behandeling van een internist. De schildklier heeft met hormonen en de stofwisselinghuishouding te maken. Ik krijg geen medicijnen. Ik heb er nu nog geen last van, maar als het een graad of 14/15 is dan komt het meestal weer op. Schildklierproblemen komen niet in mijn familie voor. Ik denk dat mijn zonne-allergie en het schildklierprobleem met elkaar te maken heeft. Er wordt veel bestrijdingsmiddelen gebruikt bij het verbouwen van groente en fruit. Wat krijgen de koeien en varkens niet allemaal toe gestopt. Allemaal dingen die eigenlijk lichaamsvreemd voor ons zijn. Kinderen krijgen steeds meer last van allergien, veel meer dan jaren geleden. De invloed is dus van buitenaf en niet genitisch bepaald.

Zonne-allergie bij paarden en pony's is iets van de laaste jaren. Er is meer verontreiniging in de lucht, meer kunstmest wordt er gebruikt, meer stress van mensen, gehaast leven. De hele levenstijl van paarden is veranderd. Poedertje dit, drankje dat wordt er gegeven. De paarden kregen vroeger haver, hooi, voederbiet, gerst en mais. Alles zonder kunstmest. Wat zit er allemaal in het biks tegenwoordig??? Wat op de zak zit moet erin zitten, maar welke bestrijdingsmiddelen zijn er gebruikt bij het verbouwen van de granen????

IJslander die in IJsland zijn geboren, waar de lucht super schoon is, de paarden lopen hele dagen buiten en staan meer tot de natuur en hebben hier in NL heel veel kans op zonne-allegie.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:21

ik denk dat er zomereczeem en zomereczeem is

er zullen idd paarden zijn die zomereczeem hebben in de zin van , allergisch voor het speeksel van die mugjes
maar ik denk ook zekker dat er paarden zijn in de zin van invloeden van buitenaf
en die invloeden zijn volgens mij verontreiniging van het leefmillieu, dus lucht , grond etc,
kijk eens naar de stijging van luchtweg problemen en huidproblemen bij mensen
maar ook voeding die ene dier aangeboden krijgt
te veel /overvloedig
waardoor er een eiwit(en weet ik het wat nog meer ) overschot onstaat
wat door de organen moet worden verwerkt/afgevoerd
waardoor de stofwisseling ijn onbalans raakt
waardoor de organen hun werkt dus niet meer optimaal kunnen doen


waardoor je dus ook huidproblemen kunt krijgen

dus oké ik snap de theorie eczeem is erfelijk wel , maar die gaat niet altijd op ,
dus eerst zou je moeten uitzoeken waar de eczeem echt vandaan komt (per paard) en dan pas kun je zeggen of er wle of niet mee gefokt zou moete worden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-04 19:34

Mickey schreef:
Natuurlijk is zomerexzeem geen pretje.
Maar volgens mij gaat het in dit topic niet direct over de eventuele behandelwijze van zomerexceem. Dat is namelijk meer iets voor Medisch.

Daarom zou het fijn zijn als er toch iets meer in richting de fokkerij wordt gesproken mbt dit onderwerp.


Dat klopt. Mijn onderwerp is inderdaad een beetje fifty-fifty tussen Fokkerij en Medisch, maar mijn doel was meer om te zien hoe de fokkers erover dachten. Ok, de fokkers hier op Bokt zijn niet meteen allemaal Friesen fokkers, maar ik dacht dat het toch wel een interessant onderwerp kon zijn... en met name de politiek of een stamboek al dan niet zulk soort onderzoeksresultaten serieus kan of zou moeten nemen.

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:03

Ik weet wel dat ons vorige paard, een Merens die zomerexceem heeft, van een hengts (Izarra) komt die al meer nakomelingen heeft die zomerexceem hebben.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-04 22:32

*een klein schopje* voor dit toch wel interessante topic? Verward
Waar zijn nu die altijd zo enthousiaste fokkers?? Ik ben toch echt ook benieuwd naar hun mening over het al dan niet accepteren van zulk soort resultaten door een stamboek. Waarom de ene fokcriteria wel, en de andere niet?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mevr_Meeuw en 200 bezoekers