agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:17

Denk dat de ruimte daar een hoop mee te maken heeft............ op het land zie je het namelijk ook niet Haha! Haha!


SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:08

Tja mijn pony heeft niet zozeer last van voernijd, maar als ze mij met eten langs ziet komen, valt ze wel direct op het eten aan. Ze heeft mij een keer per ongeluk in mijn hand gebeten daardoor. (ze is dus niet agressief maar begint direct met eten, terwijl ik het nog niet neerlegd heb). Tja daar kon ze niks aandoen, ik heb haar ook niet gestrafd, maar heb haar vanaf dat moment wel aangeleerd dat ze moet wachten met eten. Ook als ik al voer heb klaargelegd en haar dan op stal zet, moet ze wachten tot ik het halster afheb. Kost wat strijd in het begin, (tja haflinger he, het is nou eenmaal haar grootste hobby), maar ze luisterd nou wel, en ik moet zeggen dat ik er in het werk ook meer profijt van heb gehad.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:11

SAKKIA schreef:
Tja mijn pony heeft niet zozeer last van voernijd, maar als ze mij met eten langs ziet komen, valt ze wel direct op het eten aan. Ze heeft mij een keer per ongeluk in mijn hand gebeten daardoor. (ze is dus niet agressief maar begint direct met eten, terwijl ik het nog niet neerlegd heb). Tja daar kon ze niks aandoen, ik heb haar ook niet gestrafd, maar heb haar vanaf dat moment wel aangeleerd dat ze moet wachten met eten. Ook als ik al voer heb klaargelegd en haar dan op stal zet, moet ze wachten tot ik het halster afheb. Kost wat strijd in het begin, (tja haflinger he, het is nou eenmaal haar grootste hobby), maar ze luisterd nou wel, en ik moet zeggen dat ik er in het werk ook meer profijt van heb gehad.


voilĂ !dit bedoel ik dus,je kunt ze best wel opvoeden,het kost alleen wat itjd en moeite...leuk hor,dat jij dezelfde soort methode gebruikt als ik dat doe!

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:43

Ik vind het heel belangrijk dat ik ten alle tijden mijn paard uit zijn stal kan pakken.
Dus ook als hij staat te eten.

Stel dat er iets gebeurd en je moet heel snel je paard uit zijn stal halen, maar hij staat precies op dat moment te eten?
Hoe doe je dat dan?
Als je het voernijd gedrag negeert hebt?
Dan heb je dus de kans dat je paard je zijn stal uit slaat.

Als je paard een beetje drijgt natuurlijk niet met een zweep de stal in gaan.
Maar wel regelmatig proberen je paard terwijl er eten is weg te halen uit zijn stal.

Mijn paard moet dat accepteren en dat doet hij ook.
En hij is doordat ik hem welleens van zijn voer weg haal echt niet nijdig geworden.

Ik blijf erbij.
Voernijd moet je niet negeren
Is het alleen een beetje dreigen oke.
Maar ik MOET er bij kunnen om hem er uit te kunnen halen..

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:51

Ik kan elk paard eruit halen als hij staat te eten, voernijd of niet........ ik wil het alleen niet. Ik wacht wel die 10 minutjes..... vind het namelijk niet eerlijk to het paard

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:35

ben ik het helemaal mee eens!

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:42

Ik haal mijn pony ook niet uit de stal als het staat te eten, ik wacht ook liever. Maar soms komt er even een situatie dat ze er wel even uit moet terwijl ze staat te eten, en aangezien die van mijn geen krachtvoer krijgt en alleen maar hooi/kuil kan het dan soms behoorlijk lang duren.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:51

Maar daar gaat het hier toch om.
Als je paard zo agressief is als hij staat te eten dat je er niet bij kunt.
Ja dan ga ik toch mijn paard leren dat hij bij zijn eten weg gehaald kan worden.
Ik doe ook niet elke week ofzo hem bij zijn voer weghalen hoor, maar soms even voor de goede orde ( in een kudde eet toch ook het dominantste paard eerst?)

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:06

Ja maar wat voor nut heeft het?? Als je weet dat ie het doet moet je hem gewoon met rust laten. Ik weet dat die van mij hte niet doet, dus mocht het nodig zijn haar ik haar er even bij weg. Bij mensen die wel een agresseif paard hebben moeten het paard dus mooi maar laten staan. Zijn huneur zal er zeker niet beter op worden als je hem er bij weg haalt.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:11

Ik denk dat het gewoon heel heel veel met opvoeding te maken heeft,
ik ben al bij mijn pony vanaf dat ze 2 was en het is bij ons niet meer dan gewoonlijk dat ik op ieder moment haar stal in spring.
Het is zelfs zo dat ik na het rijden haar in de stal zet ze brokjes krijgt en ik haar dan ff poets en de dekens en spul weer op doe..
Ik klim altijd over een hek als ik bij haar in de stal ben en ze vind gewoon alles prima..
maar ze is ook niet anders gewend.
In het begin wou ze wel altijd meteen als ik water in de bak deed of brokken in de bak duiken.. maar na een paar x haar te laten wachten en nou zeg ik eerst altijd trrrrug.. en dan gaat ze netjes terug en krijgt ze haar eten..
Ik laat haar ook altijd alles op eten, want ik zou het ook niet fijn vinden als m'n eten voor me neus werd weggehaald

Ik heb er echt een hekel aan aan paarden die echt ontzettend dreigen in stal enzo..

Maar daarom denk ik at het gewoon puur aan de opvoeding ligt. heeft het paard vroeger al eens wat meegemaakt dan zal dit duidelijk te merken zijn en ook moeilijk af te leren.. en dan kan ik het wel begrijpen

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:12

Ligt ook wel aan een stuk karakter, kan je niet omheen

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:56

ben ik helemaal met je eens Haha! sterker nog, ik denk zelfs dat voedernijd op zich niets met de opvoeding te maken heeft, maar met het karakter en het verleden van het paard. die voedernijd heeft hij niet van de mens maar van zijn omgang met andere paarden.
maar hoe het paard zelf omgaat met zijn voedernijd en in welke mate hij dit naar de eigenaar uit, heeft denk ik wel met opvoeding te maken.

*****

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:57

Dat absoluut

kim22
Berichten: 43
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: egmond aan den hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 20:59

mischien heeft je paard een keer een nare ervaring gehad met voeren?
doet je paard het ook als je hem iets lekkers geeft bijv. als belonig?
wat je kunt proberen is, om je paard zn eten een tijdje met de hand rustig hapje voor hapje te voeren. zo leert hij wel dat je hem geen kwaad wilt doen met het geven van voedsel en zo is hij ook volledig van jou afhankelijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 06:36

Das niet echt verstandig kim22, Haha! Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:13

Voernijd zit zeker in het karakter, maar met de juiste opvoeding kun je een hoop problemen voorkomen!

Het ligt ook voor een deel aan jezelf, waar ligt de grens?
bij de ene is dat als een paard chagerijnig kijkt en bij een andere pas als ie de hele stal afgebroken heeft, ieder paard moet de grens weten een paard met voernijd al helemaal.


KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:13

Nee dat lijkt me ook niet..........
Juist door iedere keer wat lekker als "beloning" te geven (terwijl ze er niets voor hoeven doen) krijg je bijtende paarden.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:06

gijsenkim schreef:
Denk dat de ruimte daar een hoop mee te maken heeft............ op het land zie je het namelijk ook niet Haha! Haha!


helaas g&k. Ik heb later datzelfde paard op een wei gezet 24/7. En daar werd de voedernijd steeds erger. Hij heeft me zelfs op een gegeven moment getrap omdat ik hem bij het eten van mijn shet weg wou halen.
Nou, dat heeft ie geweten hoor Boos!
In de stal was hij beter te handelen dan op de wei.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:23

hmmm dan heb jij duidelijk een dominantieprobleem gevoed door voernijd.......... Ik bedoelde met mijn opmerking dat je het op het land niet ziet........ dat paarden onderling op het land dit heel goed gestructureerd hebben en dat er best voernijd is maar dat het nooit zal escaleren

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:38

ik sluit me bij G&K aan, mar ik vind het wel een belachelijk idee dat er mensen zijn die gelijk maar met een zweep zijn/haar stal in loopt om dat best maar een best pak rammel te geven.. belachelijk! ik vind dat je zo niet met paarden om gaat.
ja klaske krijgt ook wel eens een tik, maar ikga er niet met een zweep bij staan om haar dr les te leren.
voernijd is vervelend maar ik denk een dominantie probleem. een minder dominant paard gaat ten alle tijden aan de kant voor het dominantere paard..

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 14:59

oo, dus jij laat je wel in je hoofd bijten dan?
nou, als mijn paard bijt, dan krijgt ie er echt van langs ja.
Ik heb net zoals jullie zeggen, het dreigen genegeerd, totdat ie beet.
Dus die oplossing is ook niet helemaal juist.
En ik ga echt niet meteen slaan hoor. maar wel als ik gebeten of geslagen wordt.
dit tollereer ik van geen enkel paard.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 16:34

hmmmm, vreemd.
ik heb de TS vanaf het begin al niet meer gehoord?

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:04

carola1"]
[quote="gijsenkim schreef:
Denk dat de ruimte daar een hoop mee te maken heeft............ op het land zie je het namelijk ook niet Haha! Haha!


helaas g&k. Ik heb later datzelfde paard op een wei gezet 24/7. En daar werd de voedernijd steeds erger. Hij heeft me zelfs op een gegeven moment getrap omdat ik hem bij het eten van mijn shet weg wou halen.
Nou, dat heeft ie geweten hoor Boos!
In de stal was hij beter te handelen dan op de wei.
[/quote]

tsja, als je ze op de wei voert kun je met een paard met voedernijd ook problemen verwachten lijkt me. gescheiden voeren dus.
dat je voedernijd normaal niet op de wei ziet komt omdat er overal gras staat en ze dus niet bij elkaar hoeven te pikken.
maar kijk maar eens bij de drinkbak. stel je drinkbak is even leeg, dus de paarden lusten wel een slokje. als je de bak vult zal de leider eerst drinken en een duidelijk lager geplaatst paard zal moeten wachten tot hij toestemming krijgt om te drinken.

als je dominantie goed bevestigd is zal je paard zich naar jouw toe toch fatsoenlijk gedragen, ook al gaat het met een boos gezicht.
ik ben het ermee eens dat je, om je leiderschap te bevestigen, soms best pittig uit de hoek moeten komen als jouw paard dominant is. maar als je dit probleem niet van de grond af aan grondig aanpakt en wacht tot je paard de grens al is overschreden, zul je op dat moment des te harder op moeten treden met de kans dat je ook nog eens aan het kortste eind trekt.... en dat wil je niet Haha!

dus ik zeg het nogmaals: eerst je leiderschap op alle vlakken (dus grondwerk ed) goed bevestigen voor je je echt aan het probleem gebied (in dit geval de voedernijd) kunt gaan wijden. eerst de basis en dan de rest

*****

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 19:40

nee ik laat me absoluut niet bijten, maar ik kan het wel met mijn handen af.. heb ik niet een zweep voor nodig

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Googlebot, Indy75 en 39 bezoekers