Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 10:34

[edit:Jantien]Split van het luchtzuig-sticky[/edit]

Ik heb zelf een luchtzuiger en ze staat met band om, ik baal hier echt van want ze krijgt plekjes en het zit gewoon niet lekker voor haar.
Maar ze is wel heel koliek gevoelig, dus durf de band eigenlijk niet zo goed af te doen.
Ik heb wel is gehoord dat paarden niet kunnen boeren, maar als mijn paard zonder band heeft gestaan hoor ik haar echt lucht op boeren.
Heb je deze info trouwens van internet?

♥...Er is altijd wel iemand voor wie je de hele wereld bent...


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:39

Na bovengenoemde algemene toelichting over luchtzuigen, zal ik iets vertellen over mijn ervaringen met mijn eigen paard B'elanna. Ook een luchtzuiger.

Ik heb Lanna gekocht toen ze net vier jaar oud was. Ze luchtzoog sinds ze zo'n jaar of drie oud was. Niet geheel toevallig was dat het moment dat ze van de wei naar de stal werd verplaatst. Lang heb ik inderdaad gedacht dat het verveling was. Achteraf waren er signalen dat ze inderdaad last van haar maag had toen (zure dunne poep, wat gassig).

Maar ik wist nog niet echt beter. Ik heb haar een miracle band om gedaan, water- en voerbak weggehaald, de stal onder de kribox gesmeerd en hooibal en een voerbal gekocht en maakte me heel zenuwachtig over de mogelijke koliek. Bovendien had ik moeite een stal te vinden waar ze luchtzuigers accepteerden.

Onderdrukking van het luchtzuigen ging een behoorlijke tijd goed. Tot B'elanna op goed moment stopte met eten. De veearts constateerde vervolgens een enorme inwendige beschadiging aan haar strottenhoofd en haar rechterstemband. Als gevolg van die aan mij als veilig verkochte band. De band mocht nooit meer om...

Gelukkig genas Lanna voor het grootste deel. Haar rechterstemband is vergroeid en als ze erg zware inspanning levert, hoor je af en toe een cornage-achtig geluid, maar de schade is gelukkig mee gevallen. Ik voelde me namelijk enorm schuldig.

Daarna ben ik me gaan verdiepen in luchtzuigers. Ik kreeg nl. de meest rare tips. Stal insmeren met afgewerkte olie, stal onder stroom zetten, paard naar de slacht brengen, waren een paar van de meest opvallende staaltjes. Bovendien wilden een aantal pensionklanten hun paard niet meer naast Lanna zetten zonder band, tenzij haar stal helemaal afgesloten was.

Gelukkig vonden mijn vriendin en ik op dat moment een andere stal. Waar ze niet moeilijk deden over luchtzuigers en niet geloofden dat paarden het overnamen (in al die jaren is er geen paard geweest dat het van haar heeft overgenomen). Deze mensen geloofden dat gelijke stalomstandigheden het risico op luchtzuigende paarden vergroot.

Lanna ging naar een stal waar ze een eigen uitloopje had en de hele dag op de wei kon. Haar luchtzuigen nam zienderogen af. Ze deed het eigenlijk alleen nog rondom etenstijd. Ook haar menu veranderde: zoveel hooi als ze wilde, met het idee dat ze zich minder zou vervelen zo (achteraf hielp het haar maagzuur op peil houden).

Inmiddels was ik er al achter dat luchtzuigers niet persee meer kans op koliek hebben. Haar dunne poep was door het hooi-dieet al verworden tot normale ontlasting en koliek heeft ze nog nooit gehad (op veulenkoliek na).

Ook het erfelijk zijn had ik vraagtekens bij. B'elanna heeft drie veulens gehad (waarbij ze op de billen van het veulen stond te luchtzuigen). Geen van die veulens (nu in de leeftijd van 5 tot 1 jaar) is gaan luchtzuigen.

Inmiddels had ik vorig jaar gehoord van het onderzoek naar zuurremmers bij luchtzuigers. Toen werden nog Rennies gebruikt. In overleg met de veearts ben ik die Rennies ook gaan geven (eerst heeft hij onderzocht of ze geen maagzweer had). Dat hielp! Haar luchtzuigen nam af. Rennies in zulke hoeveelheden is natuurlijk een dure grap, dus uiteindelijk ben ik ermee gestopt.

Een half jaar daarna verschenen de artikelen in Your Horse en Bit en het officiele onderzoek werd gepubliceerd op internet. De bewuste zuurremmer was/is in Nederland nog niet te koop, maar het middel Pronutrin zou ook goede resultaten kunnen leveren. Dat ben ik haar toen gaan geven (wel erg duur dat spul trouwens).

Voorafgaand aan het middel heb ik haar luchtzuigjes tijdens de maaltijd geteld (gemiddels een kleine 100). Daarna ben ik door gegaan met tellen. Aan het eind van de kuur waren haar luchtzuigjes met ca. 50-60% afgenomen. Kortom voor Lanna had het middel effect.

Inmiddels ben ik overgestapt naar maagcompositum kruidenmiddel. Het is te vroeg om te zeggen dat ze hiermee op dit niveau van ca 50% minder blijft zitten, ik ben pas bezig. Maar het lijkt de goede kant op te gaan.

Verder krijgt ze nog steeds zoveel hooi als ze wil. Ondanks haar luchtzuigen loopt Lanna gewoon mee in de sport. We trainen op amateurklasse niveau westernoefeningen (ook reining met veel galopswerk) en op L2 niveau dressuur. Dat kan ze zonder problemen volhouden. Mager wordt ze niet (en is ze ook nooit geweest behalve toen ze ziek was).

Lanna is inmiddels een happy gezonde blije luchtzuiger! Zonder band!
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-04-04 12:28, in het totaal 2 keer bewerkt

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 11:15

Ik zou zo graag willen dat mijn paard zonder band kan staan, maar ze is erg koliek gevoelig en ik ben bang dat het niet goed gaat zonder band.
Bovendien krijgen ze bij ons maar 2 keer per dag hooi, dus ze staat ook nog is de halve dag te niksen. Indy loopt ook gewoon mee in de sport, rij Z2 dressuur met haar, ze heeft een conditie van hier tot tokio, en mager is ze niet, eerder aan de dikke kant. Ik denk dat ik mn DA maar is ga bellen voor advies.

♥...Er is altijd wel iemand voor wie je de hele wereld bent...

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:29

Dat zou ik zeker doen Marije en met hem overleggen of die band niet verwijderd kan worden en waarom jouw paard zo koliek gevoelig is. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het teveel aan maagzuur.

Trouwens mijn Seven staat al meer dan 4 jaar naast Lanna en ze heeft het luchtzuigen nog steeds niet overgenomen van Lanna

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 12:37

Over de koliek heb ik al is met hem gesproken, hij zegt dat mijn paard vaak te veel lucht in haar darmen heeft volgens hem kan je er niks aan doen.
Wat opvalt is dat ze vooral in de zomer veel last heeft van koliek, soms wel 3 keer in de week.

Dat paarden luchtzuigen van elkaar overenemen geloof ik niet zo, ik heb al op diverse stallen gestaan en er is nog nooit een paard geweest die het heeft overgenomen.

♥...Er is altijd wel iemand voor wie je de hele wereld bent...

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:13

Dat er paarden in dezelfde stal zijn die met luchtuigen beginnen wil niet zeggen dat ze het van elkaar over nemen. Het komt vaak doordat de paarden in 1 en dezelfde stal op dezelfde manier gevoerd en zo worden en daardoor ontwikkeld het zich. Het heeft vaak met last van de maag te maken, en zo'n paard probeerd d.m.v. luchtzuigen het dragelijker voor zichzelf te maken. Als je dat "afpakt" door een antiluchtzuigersband om te doen maak je het nog zuurder/ondragelijker voor zo'n paard. Het verband met luchtzuigen en koliek is niet aangetoont.

Come over to the dark side, we have cookies!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:44

Mijn pony kon ook nooit zonder band staan, dan ging ie meteen zuigen en kreeg ook gelijk koliek. Als ie zn band gewoon om had kreeg ie bijna nooit koliek. Ook hij kreeg er allemaal wondjes van, we hebben er toen een gekocht waar bont omheen zat, en sinds ie die omhad ging het eigenlijk goed.

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:47

Zelf ben ik een tegenstander van die band. Heb gezien wat voor schade zo'n band aanricht.

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

viantha
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 21:02

het blijft iets akeligs dat luchtzuigen. Mijn 2-jarige paard wordt binnen
een paar uur ziek als de band af is of scheef zit. Ik heb na wikken en
wegen besloten haar een luchtzuigoperatie te laten ondergaan. zijn er
mensen die hier goede/slechte ervaringen mee hebben. Je hoort hier nl.
weinig over....

veel te gek op paarden


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:39

Ja...luchtzuigoperaties zijn verboden in Nederland. En bovendien blijven de meeste luchtzuigers gewoon door luchtzuigen.

viantha
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:08

nee dat is niet waar. ik heb diverse klinieken in nederlande gebeld, stuk
of 10 en de slagingskans ligt op ca. 50 - 75 procent. bovendien is de
operatie wel verboden, maar als het paard anders ziek wordt, let wel dus
ziek wordt willen veel klinieken het wel doen zelfs emmeloord omdat het
paard daardoor een betere levenskwaliteit heeft. ik vind het ook allemaal
niet een pretje, maar ik heb 2x meegemaakt dat mijn paard koliek heeft
gekregen als de band scheef zit en dat is ook geen pretje!! dus vandaar
dat ik dit uitendelijk besloten heb.
nu ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere mensen hiermee, want
de operatie wordt wel degelijk uitgevoerd. Slechts een kliniek die ik belde
deed het niet........

veel te gek op paarden

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:21

Ik heb in een oud boek van een kennis gezien hoe een paard eruit ziet als ie geopereerd is

Voordat ik aan zoiets ingrijpends en wellicht verboden ingreep zou beginnen eerst eens duidelijk krijgen of je niet via een andere weg tot een oplossing komen kunt!

De mogelijheden zijn er genoeg! Nu nog het in de praktijk willen/kunnen brengen

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

viantha
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:01

nee dat kan niet via een andere weg. als er operatief niets gebeurd komt
het zowiezo niet goed......

veel te gek op paarden

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 08:56

hoi ik las alles even door en wilde even reageren.
ik heb een paard gehad die we hebben laten opereren omdat hij ook de hele tijd stond te zuigen.
ik heb er geen goede ervaring mee want na de operatie begon hij hout te eten.
hij at het werkelijk op.
hij werd mager en moest hem na een paar jaar in laten slapen.
ik weet niet hoe het nu tegenwoordig is maar dit is al meer dan 15 jaar geleden gebeurt.
heb daarna nog een luchtzuiger gehad die deed het gelukkig alleen na het eten.
hij had het nog nooit gedaan maar stond naast een paard die het wel heel erg deed en hij nam het over toen was hij al 4 jaar.
ik kreeg het gevoel dat als een paard er aanleg voor heeft dat ze het overnemen anders niet.
ik wens je heel veel sterkte viantha

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

viantha
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:04

dank je wel. je wordt nl. eerder "veroordeeld" dan dat iemand echt iets
te zeggen heeft. en ik laat het ook niet doen omdat ik dat nou zo leuk vind. maar ik zie geen andere oplossing. vandaar dat ik ook om reacties vraag. er is zo weinig over bekend.

veel te gek op paarden

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:09

Heb je al eens iets geprobeerd ivm de hoeveel maagzuur?

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:37

ja dat is vaak zo.
ik zal ook nog eens rond vragen of er mensen zijn die dit ook hebben gehad of nog hebben.
zomers liep mijn paard in de wei achter stroomdraar en we brachten hem telkens water zodat hij zich niet aan een bak kon vast pakken.
dat hielp gelukkig ook.
ik ga voor je informeren en laat het je weten.

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

viantha
Berichten: 11
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: noordbergum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:42

geweldig. de oorzaak bij haar is dat ze te veel binnen heeft gestaan zonder enige afleiding. daar is sinds kort verandering in gebracht maar helaas te laat. zodra ze buiten zonder band staat probeert ze alles vast te
pakken wat ze kan vinden.

veel te gek op paarden

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:24

als je paard echt zogauw koliek er van krijgt zou ik het toch proberen te laten opereren. aan koliek kan ze idd ook doodgaan. ik hoop dat de operatie gaat slagen

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:57

Heb je bij jouw paard al geprobeerd of ze goed op Pronutrin of maagcomposituum reageert? Dat kan je dan een tijdje geven als ze de band gewoon omheeft en daarna af en toe afdoen dan merk je het wel. Als het helpt is dat een veel fijnere oplossing voor haar.
Bij ons op stal staat een paard die geopereerd is tegen luchtzuigen. Hij heeft een hele iele hals en daar komen geen extra spieren op. Schijnt een gevolg van de operatie te zijn. Je ziet trouwens wel een deukje bij zijn keel zeg maar. Zuigen doet hij niet meer.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 18:50

viantha schreef:
geweldig. de oorzaak bij haar is dat ze te veel binnen heeft gestaan zonder enige afleiding. daar is sinds kort verandering in gebracht maar helaas te laat. zodra ze buiten zonder band staat probeert ze alles vast te
pakken wat ze kan vinden.


Nu ik dit lees zou een aanpak van Bachbloesem-remedies haar oorzaak waarin zich dit heeft vastgezet kunnen verminderen.

Het is bij haar volgens jou een emotioneel gebrek.En daar werkt Bach heel fijn mee

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:03

ik bel dinsdag naar de dierenkliniek de lingehoeve en vraag aan peter wiemer een hele goeie arts gespecialiceerd in paarden wat hij ervan vind. hij heeft ook al veel in het buitenland gedaan en paarden gered waar andere artsen geen raad meer mee wisten.
ik hoop dat hij me nog wat kan vertellen.

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:16

Bij een vriendin in Duitsland staat een geopereerde luchtzuiger. Het paard ziet er niet uit en is ook niet gestopt met luchtzuigen. Kortom: ik zou nog eens 100 keer nadenken voor ik hier daadwerkelijk aan begon.

helga1969

Berichten: 892
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: ochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 22:29

ja dat zou ik ook doen en anders mezelf eens heel goed voor laten lichten. ik heb zelf dan het paard moeten laten inslapen omdat hij dus alleen maar hout at en op een gegeven moment allemaal splinters in zijn maag enzo had waardoor hij niks meer kon eten en drinken.
maar dat was ruim 15 jaar geleden dus misschien is er nuiets waardoor het beter gaat.
ik ga het daarom ook even goedd navragen hier in de kliniek en kijken wat hij mij kan vertellen.
m,n vorige paardje deed het ook maar in lichte maten. hij is nu inmiddels 20 jaar word 21 in mei.
er staan ook foto,s van hem op deze site en het is hem niet aan te zien.
ik hoop snel iets meer te kunnen vertellen in de hoop je te kunnen helpen, want dit is een heel moeilijke beslissing.
want je dieren laat je ook niet lijden en daar doe je alles voor.

Een beslissing genomen uit liefde, is altijd een goede beslissing.
Mazzeltje bedankt voor je mooie gezegde.
O

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 09:03

Marijke82 schreef:
[edit:Jantien]Split van het luchtzuig-sticky[/edit]

Ik heb zelf een luchtzuiger en ze staat met band om, ik baal hier echt van want ze krijgt plekjes en het zit gewoon niet lekker voor haar.
Maar ze is wel heel koliek gevoelig, dus durf de band eigenlijk niet zo goed af te doen.
Ik heb wel is gehoord dat paarden niet kunnen boeren, maar als mijn paard zonder band heeft gestaan hoor ik haar echt lucht op boeren.
Heb je deze info trouwens van internet?



paard van me vriend zuigt ook lucht
door haar band kreeg ze echt lelijke wonden
maar we konden het niet af doen want ze is dus ook lucht koliek gevoelig (ze heeft het al een keer eerder gehad)
nu hadden we er stof omheen gedaan
en nu zijn de wonden helemaal weg , en ze zuigt geen lucht OK dan!

dus misschien een idee Knipoog
kan er wel een foto van maken als je wilt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dieyar, VuurVleugels, Xandyandme en 36 bezoekers