LDR tijdens de western training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

LDR tijdens de western training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 10:56

Het regent dus ach, we beginnen weer eens een topic Schijnheilig
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand van jullie LDR gebruikt in zijn/haar westerntraining? Of dan misschien wat minder extreem dan de rollkur maar nog wel diep en rond? En met welk effect? Ik heb nu zelf een tijdje een nieuwe trainster met eindelijk ook een training die helemaal bij pride past. En dan voornamelijk veel ronder en dieper instellen. Het gevolg hiervan is dat hij uiteindelijk op je pinken te rijden is, volledig loslaat en ontspannen loopt en fysiek ook veel mooier wordt. Ook staat hij dan super aan de hulpen en kan je hem in elke gewenste houding rijden met behoud van dezelfde lossigheid etc. Ook zijn rugspieren zijn weer flink aan het groeien na zijn rugklachten.
( even voor de duidelijkheid, ik rijd zeker géén LDR maar wel flink wat ronder en dieper dan ik normaal deed)


BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:02

Ben Blond Wat is LDR? Laag, Diep, Rond?

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 11:06

Sorry, ja laag diep en rond. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je hierover heeeeeeeel veel onderwerpen tegen.

Typhoons

Berichten: 311
Geregistreerd: 13-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:28

Ik rij mijn paard niet met zijn neus op de grond, maar wel diep en rond. Ik denk dat het makkelijker is om hem zo te rijden, je kan hem later oppakken. Ik longeer ook met de pessoa teugel, ook dat effect. Hij gebruikt hierdoor beter zijn rugspieren en wordt makkelijker met nageven. Als je paard daar is met zijn hoofd kan je ook beter cirkels en figuren rijden, het is makkelijker voor je paard als hij zijn hoofd daarbij laag heeft. Ik denk dat als je paard het onder de knie heeft, dat je een grote stap in de goede richting bent. (....Trainen, trainen en nog eens trainen.. Haha!)
Succes!
Gr Maud

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:31

En eea is is ook flink controversieel, dat kun je ook een RT genoeg lezen.

Het grote verschil zit hem in het feit dat je een paard er naar toe moet rijden, in tegenstelling tot hem flink diep 'trekken' al dan niet met hulpmiddelen.
Ook is uit onderzoek gebleken dat het slijtage kan veroorzaken vlak achter de oren in de nekstreek, dat het voor een paard bijzonder pijnlijk kan zijn. Dat het paard minder kan zien en dat de ademhaling moeilijker gaat.
Maar ook dit is nog steeds omstreden, veelal door de voorstanders Haha!

Persoonlijk vind ik het geen natuurlijke gang, net zo min als de peanutrollers. En e.e.a. is ontstaan omdat men er in de wedstrijd blijkbaar resultaat mee boekt.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 11:38

Normaal kom je dit dus vooral in de engelse dressuur tegen. Maar nav inderdaad dat lange topic op RT vroeg ik mij af of er ook westernruiters zijn die dit gebruiken. Ik zit zelf nog lang niet tegen de rollkur aan maar dus wel tijdens het losrijden en als zijn hormonen opselen dieper en ronder. En zeker varieren in houding maar als ik daarna de neus er weer uit vraag, voor de LL met een gestrekte rechte hals blijft wel die lossigheid en ontspanning behouden. Ik heb het idee dat ik nu met mijn nieuwe trainster eindelijk een muur heb afgebroken waardoor ik weer verder kan ipv jarenlang tegen hetzelfde euvel aanlopen. Maar mijn verstand en gevoel spreken elkaar enorm tegen. Alle tegens zijn mij bekend ( alhoewel té natuurlijk nooit goed is) maar mijn gevoel zegt mij wel dat het goed zit. Pride is juist veel meer ontspannen en na het trainen ook echt voldaan, lekker droomoogjes en ontspannen gapen.
Maar ik ben nog steeds nieuwsgierig naar andere reakties Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 11:40

Nog even een toevoeging: vwb die ademhaling heb je gelijk. De hengst van stal stond bij een station om getraind te worden voor de keuring. Die stond tijdens het longeren inderdaad zo kort bijgezet dat na 2 rondjes je overduidelijk de ademhaling kon horen, hij had er echt moeite mee. En dát is dus zeker niet wat ik doe, lang niet zo extreem maar wel ronder dan 'normaal'.

Typhoons

Berichten: 311
Geregistreerd: 13-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:45

Ik zet mijn paard nooit te kort met longeren, anders kan hij ook niet lang, laag en rond worden... Té is natuurlijk nooit goed. Het moet vooral natuurlijk blijven. Je rijdt je paard in een bepaalde positie, het moet vooral geen kwelling zijn.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:51

Er heerst een bepaalde mening dat als je je paard goed diep rijdt met trainen/inrijden dat het voor het paard een opluchting/beloning is als hij tijdens de wedstrijd dus iets hoger mag komen.
Het is maar wat je leuk vind Cool
Overigens is het té kort vastzetten of verkeerd té LDR trainen vaak te zien aan de beruchte onderhals.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:56

Ik rij er wel mee los (wist niet dat het zo gemoemd werd LDR) lekker lang en laag en heel los. Ik rij ze zo een minuut of 10 (draven) met veel voltes en daarna laat ik ze omhoog naar de hand komen, van daaruit weer richting de pleasure "headset". Ik doe het al jaren en het bevalt mij prima, ze worden inderdaad heel licht aan de hand en hun pleasure headset verliezen ze er zeker niet mee (dat denken kennelijk veel mensen).
Wel belangrijk, ik "trek" ze er niet naar toe, maar doe het op een bijna losse teugel en hou de stuwing vannuit de achterhand vast, laat ze dus niet "vallen" op de voorhand.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:05

jeddah schreef:
Ik rij er wel mee los (wist niet dat het zo gemoemd werd LDR) lekker lang en laag en heel los. Ik rij ze zo een minuut of 10 (draven) met veel voltes en daarna laat ik ze omhoog naar de hand komen, van daaruit weer richting de pleasure "headset". Ik doe het al jaren en het bevalt mij prima, ze worden inderdaad heel licht aan de hand en hun pleasure headset verliezen ze er zeker niet mee (dat denken kennelijk veel mensen).
Wel belangrijk, ik "trek" ze er niet naar toe, maar doe het op een bijna losse teugel en hou de stuwing vannuit de achterhand vast, laat ze dus niet "vallen" op de voorhand.


Ik dacht dat er met LDR ,zoals in het eerder genoemde topic, bedoeld werd meer met de kin richting hun borst (achter de loodlijn?) dus volgens mij niet bepaald los en lekker lang? toch?


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:07

De "R" staat idd voor "Rond" en in veel LDR-gevallen idd met de kin behoorlijk tegen de borst aan en ver achter de loodlijn.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 12:10

Het echte ldr (rollkur) is inderdaad meer richting de borst en vooral rond. Dat is iets dat ik in elk geval níet nastreef. Maar wel een stuk ronder dus. Dus niet alleen lang en laag maar ook juist een stuk ronder. En van daaruit weer naar de 'pleasure' houding en weer terug naar bv vwnw etc etc. En uiteraard alles zoveel mogelijk vanuit de achterhand, hoe meer het gewicht ook daarop rust hoe lichter de voorkant wordt.
Toch is er wel heel veel lossigheid en losheid bij het extreme LDR. Als je dit (maar geldt eigenlijk voor alles) met trekken en dwang voor elkaar moet krijgen krijg je nooit een ontspannen paard dat de juiste spieren gebruikt.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:15

Ik heb het idee dat Cornelie en ik het op een soortgelijke manier doen, ik heb op RT niks gelezen erover, heb geen idee hoe alles "officieel" moet heten, maar rij gewoon zoals ik rij.
Het enige wat ik anders doe is ze eerst weer naar de hand toe rijden, wat "liften" en daarna richting de pleasure set wat ik overigens maar kort doe, dan weer liften (aanleuning, dressuur matig rijden) dan weer richting pleasure set enz.
Tijdens het LDR laat ik zo ook echt draven, geen jog.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 08:47

jeddah schreef:
Ik rij er wel mee los (wist niet dat het zo gemoemd werd LDR) lekker lang en laag en heel los.


Moeilijk te beoordelen zonder het te zien, maar ik heb het vermoeden dat jij gewoon VN bedoelt: voorwaarts neerwaarts. Is niet te vergelijken met LDR.

Ik gebruik LDR niet, omdat ik vind dat het een trainingsmethode is waar je verrekte goed mee moet uitkijken. De bouw van mijn paardje laat deze methode ook absoluut niet toe; een koudbloed is al teveel geneigd om op de voorhand te lopen, en zonder het juiste achterhandgebruik vind ik dit een heel slechte houding. En ik beoordeel het achterhandgebruik van Mileen nog steeds als onvoldoende goed.
Ook bij paarden met een correctere bouw ben ik niet kapot van deze houding. Dat Anky met enkele (en ook lang niet alle!) paarden er goede resultaten mee boekt, laat me volledig koud. Ik ben geen Anky en kan dat gewoon niet.

Wat ik WEL vind is dat elke ruiter, western of dressuur maakt niet uit, zijn paard overal waar hij wil in moet kunnen stellen.
Ik begin met rijden altijd voorwaarts neerwaarts, en ga daarvanuit wat meer naar de oprichting toe. Galopperen doe ik zowiezo met meer oprichting en ook met meer aanleuning, om het juiste achterbeen- en ruggebruik beter te kunnen stimuleren.
Ook rij ik tijdens de training vaak net ietsjes achter de loodlijn, omdat ze in een wedstrijd toch altijd wat kijkeriger is en ik dan dus iets 'water bij de wijn' kan doen om toch de gewenste instelling, zonder gevecht te krijgen.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:37

Ik doe het absoluut niet... lanna wat omhoog of omlaag rijden is meer een kwestie van de teugels wat langer of korter nemen, maar haar hoofd en halshouding mogen wel redelijk natuurlijk blijven.

Dan maar een minppuntje in de dressuur (of een minpuntje bij de pleasure wegens niet genoeg loslaten Lachen )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers