Arabische hengst kopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Arabische hengst kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-01 17:41

Hallo ik had een vraagje aan jullie Verward

ik wil heel heel heel graag een Arabische hengst kopen maar ik weet niet of het juist is om dat te doen ik rij nu wel een 3/4 en een 1/2 arabier wie helpt?

Greetz Nathalie *LOL* Verward

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 17:47

sorry maar snap je probleem niet echt. Twijfel je aan je eigen rijvaardigheid ofzo? Hoor het wel van je.

Groetjes kim

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-01 17:59

nou velen zeggen al dat 2 jaar rijden al erg kort is om een pony te kopen laat staan een Arabier maar ik ben laat met rijden begonnen ik vraag me af of ik echt te weinig ervaring heb voor een Arabier en zeker een hengst.t is toch nie nix.ook ben ik nie zo groot duzz veel denken dat ik het nie aan zou kunnen.Ik vraag me af of dat el zou kunnen want ik wil een D of E maat.Ik rij wel ponys ,met flink wat Arabisch bloed en ik ben niet bang ofzo.nou wat denkebn jullie nu?

Groeten Nathalie

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:10

Tja, is een beetje moeilijk om te zeggen. Je moet het zelf echt willen en er zeker van zijn dat je hem wel aankunt. Hengsten zijn meestal toch feller en zeker Arabische, dat je je daar niet in vergist.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:19

Sommige mensen hebben veel aanleg voor rijden. Kunnen dus na bijv een half jaar al heel goed rijden. Maar je hebt ook mensen die er helemaal geen aanleg voor hebben en dus nooit goed worden. Wij kunnen dus geen oordeel over jouw rijden geven als wij je nog nooit hebben zien rijden. Veel succes met je keuze! Lachen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:24

Wil je perse een hengst omdat het stoer staat of omdat je wilt fokken of....? Ik weet niet of een hengst nou wel verstandig is als een eerste paard.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:34

13 jaar,en dan al een arabische HENGST?
meisie,als je die hengst verpest,of hij verpest jou dan kan je jezelf wel voor je kop slaan als je hem al heb gekocht Frusty Koop gewoon een rustig paardje als beginpaard,en elke arabier is anders.Je kan wel zeggen dat je op een halve en een driekwarts arabier heb gereden maar ik heb een volle arabier en die is heel rustig.Ik heb er wel is 1 mee gemaakt (een MERRIE) en die stoof met je door de bak.Denk goed na,hoe is het karakter van de hengst,hoe is hij met rijden enzovoorts enzovoorts.
Toch raad ik je sterk af een hengst te kopen die al wat ouder is,
als veulen kan je het nog proberen naar jou hand te zetten,maar ik denk dat dit met 2 jarige en ouder niet goed meer zal lukken.Je kan ook vragen aan die mensen hoe hij is opgevoed.

Ik wens je veel succes met je keuze en dat je een goede keuze mag nemen Knipoog

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:37

Oja wat ik er nog bij wou voegen is dat Arabische Hengsten toch altijd wel wat drukker zijn als je denkt (zeker door het bloed dat ze voeren).En of je nou ervaring heb of niet met arabieren je kan nog wel is voor verrassingen komen te staan.Waarom zoek je niet een leuke lieve ruin of merrie met een aantal arabisch procent bloed?? Kijk,mijn vriendinnetje die vond dat ze alles durfde,maar toen haar paard er een keer vandoor ging ging ze keihard gillen...Die dacht ook dat ze de hele wereld aankon.
Vergis je niet meisje...maar je kan nog wel is voor verrassingen komen te staan

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:38

Ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt, maar neem van mij aan dat 90 % van de arabieren bloedkikkers zijn en als je dan ook nog een hengst wil.
Ik reed 7 jaar toen ik mijn arabier kreeg. Hij was toen 17 en nog geen jaar hengst af. Je kunt gerust zeggen dat hij dan gewoon qua gedrag nog hengst is zonder zijn fokwerk Haha! . Hij was echt een *** wat betreft rijden en omgang en gewoonweg gevaarlijk. Bedenk dat arabieren hoog
in het bloed staan, graag willen lopen, sneller nerveus zijn en heel erg gevoelig zijn. Dan komt er bij een hengst nog bij dat ze een natuurlijk showgedrag naar merrie's hebben , wat misschien ontzettend mooi is om naar te kijken, maar neem maar van mij aan dat het echt geen pretje is om met een showende opgefokte knorrende nephengst door de bak te rijden. Een hengstentrekje van de meeste hengsten is een hengstendraai ( draaien met het hoofd om indruk te maken op merrie's) en met hun voorbeen te meppen. Dat waren twee dingen die die van mij maar al te graag deed en ook maar al te goed kon. De eerste 5 maanden heb ik niet op mijn paard kunnen rijden. Hij was te wild, te gevaarlijk, en niet onder controle te houden, door niemand.
Natuurlijk zeg ik niet dat elke arabische hengst zo is, want er ken er ook genoeg die heel braaf zijn ( b.v. avalon , van avalonlover hier op bokt)
Misschien moet je haar eens BP-en en vragen naar haar ervaringen met arabieren en arabische hengsten.
Mijn tip, denk goed na voor je een arabische hengst koopt. Vooral als je nog niet zo lang om gaat met paarden en/of nog niet zo lang rijdt.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:39

Niemand hier kent jou, dus niemand kan daar over oordelen. Ga gewoon kijken en neem een verstandig iemand (je instructeur ofzo) mee.

Ennuhm, sunny, niet alleen bij een arabier kun je voor verassingen komen te staan hoor. Ik vind wel dat er veel gezegd word dat een arabier anders is dan andere rassen terwijl dat allemaal wel weer meevalt..

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:41

Ehm Nathalie,ze zijn qua gedrag gewoon wat drukker...Niemand kan hier oordelen maar zij vraagt er toch om? Zij vraagt toch of ze een Arabische hengst moet kopen of niet? Dan vraagt ze ons ook om te oordelen,wat wij ervan vinden Knipoog

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:43

Waarom wil je een hengst? En heb je bedacht waar je die neer kunt zetten? Veel stallen willen geen hengsten, voor de rust en de veiligheid.

Ik zou er als ik zou was nog even heel goed over nadenken, een hengst blijft een hengst... en Arabieren zijn zowiezo al best wel bloedkikkers.
Stel dat je er problemen mee krijgt, dan heb je er eeuwig spijt van.

Ik zou als ik jou was beginnen met lief goed gereden paard waar je op kunt vertrouwen en waar je veel van kunt leren. dan komt die Arabier heus later wel een keertje als je het echt graag wilt en dan ben je er waarschijnlijk meer aan toe en kun je er ook meer van genieten.

Succes met je keuze!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 18:43

Ja maar wij kennen haar niet dus wij kunnen niet zeggen of zij een arabische hengst moet kopen of niet.
Iemand die ik ken heeft nu een 11-jarige arabische hengst, gekocht als 3,5 jarige. Zij was toen ze hem kocht 15 jaar en reed ook pas 3/4 jaar paard. En dat is allemaal goed gegaan. Ze zijn vrienden voor het leven geworden Lovers

De enigste die kan beslissen of jij die hengst moet kopen ben jij zelf. Jij weet hoe jij in elkaar zit. Jij weet of jij hem aan kan en goed genoeg rijd om een hengst te rijden.
Succes!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:14

Ik heb ook een Arabische hengst van 5 jaar...Ik dacht eerst dat hij de braafste hengst van de wereld was, want toen ik hem kreeg, was hij 4 jaar oud. Nu is hij bijna 6 en ik heb vaak meerdere malen getwijfeld of ik er goed aan gedaan heb, maar aangezien ik verder wil met de Arabieren en de fokkerij...Het is gewoon zo, je kan niet uitgaan van een hengst dat hij braaf zal blijven en je moet er al helemaal niet van uitgaan dat jij een hengst kan vinden dat supermakkelijk is (kan wel, moet je wel geluk mee hebben). Dan komt er nog bij dat ze heel onvoorspelbaar zijn, de ene dag is hij poeslief, de ene keer weer lui en de volgende dag een monster (ik kan het weten Haha! ). Dit jaar gaan we een Arabische merrie erbij kopen, dat lekker rustig is, waarmee je lekker buiten kan rijden. Want dat is namelijk bijna niet mogelijk met mijn hengst. Je moet het zelf weten, zoals de anderen al zeggen, wij kunnen niet beoordelen hoe goed jij rijdt, je moet heel stevig in je schoenen staan. Maar uiteindelijk ben ik blij dat ik hem toch heb leren kennen, want het is verder een schat van een dier
Lovers

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:29

Ik kan het niet beoordelen omdat ik niet weet hoe jij rijdt of hoe die hengst is. Maar ik wil wel een tip geven als je bij hem gaat kijken. Loop ook eens met hem langs een groepje merrie's. Een hengst kan nog zo lief lijken maar toch helemaal flippen met merries erbij. Ik heb een welshhengstje gedeeltelijk zelf opgevoed en het is de grootste lieverd die je maar kan bedenken maar met merries erbij, dan haal er toch liever iemand anders bij.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 19:38

Waarom in g*dsnaam een arabische hengst??? Heb je er al één op het oog, waar je helemaal verliefd op bent of wil je een arabische hengst omdat het wel errug stoer klinkt?

Maar goed, ik heb nu 15 jaar paarden- en rij-ervaring en ik heb een arabische ruin. Met hem heb ik het soms best lastig, en ik kan me niet voorstellen dat iemand die nog maar 2 jaar rijdt goed met een arab overweg kan, laat staan een hengst!

Arabieren zijn soms best wel rustig (af en toe...), maar hengsten zijn toch wel een geval apart, vooral als ze al eens gedekt hebben! Daar moet je zo mee oppassen met merries in de buurt enzo, daar moet je gewoon heel veel ervaring voor hebben.

Dat jij niet bang bent, heeft er niets mee te maken. Ik ken nog niemand die na 2 jaar rijden zo goed kan rijden dat ie een arabische hengst aan kan, en ik vrees dat je zo'n gevoelig en sensibel paard heel snel de vernieling in helpt. Dit is niet bot bedoelt ofzo, maar dit is gewoon de realiteit. Dat jij niet bang bent, maakt het waarschijnlijk alleen maar erger. Je neemt dan te snel te veel risico, en dan heb je zo ongelukken (ik spreek uit eigen ervaring).

Ik raad het je dus heel sterk af, en omdat je nog maar 2 jaar rijdt, zou ik als ik jou was lekker een leuk paardje kopen waar je veel van kan leren, een goede brave, zodat je alleen op je eigen rijsteil hoeft te letten, en niet ook nog eens op het (onbehoorlijke) gedrag van je paard.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 22:28

ja daar ben ik het mee eens Carola!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 03:03

In polen zetten ze kleine kinderen op volbloed arabische hengsten, dit gaat vaak goed omdat deze hengsten een gedegen harde opvoeding krijgen en mede op karakter en bruikbaarheid geselecteerd worden! Arabieren zijn best pittig en de meeste hebben niet zon opvoeding achter de rug!
Ik zou als ik jou was eerst wat meer lessen nemen of op een prive paardje met wat bloed proberen, die zijn anders dan vb manegepaarden.
Waarom heb ik dat bovenstaande neergezet omdat het ook anders kan met een arabier! je MOET er mee om kunnen gaan, het gaat sneller verkeerd dan goed en ik spreek uit ervaring. Ik heb overigens een kwpn er thuis en dat is een arabier in het kwadraat, een ergere idioot heb ik nog niet meegemaakt, niet alleen arabieren zijn fel dat kan ik je wel zeggen.
Een arabier of paard met arabisch bloed is een absolute aanrader voor iemand met wat meer ervaring en ook jij zal een persoon worden die er aan toe zal zijn om een arabier te rijden, misschien dan ook wel een hengst, twee jaar ervaring is wat te weinig en meissie geloof me jouw tijd komt echt wel! Veel succes verder gr gabrycha Knipoog

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 10:45

Wat zitten we hier nu allemaal te zeiken dat arabische paarden felle kikkers etc zijn.
Natuurlijk ze staan hoog in het bloed en ze kunnen fel zijn maar als je gewoon zelf rustig bent en rust uitstraaltvalt het heel erg mee.
Een vriendin van mij heeft toen ze een jaar of 9 a 10 was ( en ze was toen echt ook nie groter als 1.55m) een arabische volbloed merrie zelf helemaal ingereden en nu zijn ze L startgeregtigd.
Allemaal gezeur!
Als je zelf die hengst graag wil rijden je je hebt genoeg zelfvertrouwen dan denk ik dat het kan.
Maar aangezien je dit berichtje op bokt hebt gezet lijk je me toch niet helemaal zeker van je zaak en dat is GEEN goede basis om een paard te kopen!

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 12:08

ik zou het niet doen. een hengst is iets heel anders dan een ruin en een iegen paard is ook iets heel anders dan een verzorgpony. hoe lang rij je nu?ik bedoel het niet gemeen, maar ik zou er gewoon heeeeeeeel erg goed over nadenken, je moet heel erg veel ervaring hebben voor een hengst( zeker als hij een arabier is).

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 14:42

Je hebt heel brave arabiertjes maar er zijn er verschrikkelijk veel die hele hete bloedkikkers zijn. Een hengst is nog een ander verhaal apart.
Mijn advies, niet doen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 15:49

heb je enige ervaring met het opvoeden van een paard? Een hengst moet je namelijk HEEL goed opvoeden. Als er één keertje iets misgaat, en hij heeft door dat hij de baas kan spelen, is het gedaan met de lol.

Wat ik van jou opmaak, is dat je nog niet zo oud bent, nog niet zoveel rijervaring hebt, en een arabische hengst (veulen?) wil kopen.

Lijkt me absoluut niet verstandig.

Enkel in het geval dat je super goede begeleiding hebt, zou ik uberhaupt niet over zoiets nadenken.

Het lijkt me het beste dat je gewoon leuk met je verzorgpaardjes bezig gaat, en het idee van een eigen paard, laat staan hengst of veulen, even uit je hoofd zet tot je een jaar of 4 ouder bent, meer ervaren, en minder naief.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 19:41

wat maakt het uit dat je 13 bent en een hengst hebt????
Meisje bij mij op de club heeft 2 friesche hengsten, is 14 jaar.
kan tog.
En het maakt nix uit hoelang je rijd, de een rijd 10 jaar en heeft een verzorgpony en de ander rijd nog geen eens een jaar en heeft een eigen pony (mijn nichtje Lachen )

een merrie kan ent zo druk zijna ls een hengst, alleen een hengst kan een hengst zijn maar ook een 'merrie' als je snapt wat ik bedoel, kwa karakter enzo.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 20:30

Als je 13 bent heb je meestal nog niet zo'n idee van wat een eigen paard wel niet inhoud. Als je langer rijdt heb je meer ervaring met verschillende soorten paarden, en allround verzorging natuurlijk. Het is natuurlijk wel een verschil of je twee jaar lang iedere dag rijdt met verzorgpony's oid of 8 jaar 1x pw op de manege.
Je leeftijd heeft niks met rijniveau te maken maar wel met verantwoordelijkheid, denkniveau, ontwikkeling e.d.

Waar zijn de ouders in dit verhaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 21:03

sluit me helemaal bij laura aan
en idd waar zijn de ouders?