vanaf welk moment gaan waken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

vanaf welk moment gaan waken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 15:50

Mijn merrie is 23 april uitgerekend, tenminste, als ik gewoon 11 maanden na de inseminatiedatum reken. Wij hebben een camera in huis en willen straks 's nachts gaan waken door om en om te gaan slapen. We hebben dus geen geboortealarm. Ik weet dat je op een aantal dingen moet letten om te zien of de bevalling op handen is, zoals: de uier, de vulva, lichaam en achterhand en de benen. Maar dan nog... Hoe pakken jullie dit nou aan, gaan jullie bijvoorbeeld standaard een aantal dagen voor de uitgerekende datum waken of echt pas als je deze kenmerken ziet? Mijn merrie heeft wel al wat uiers, maar dit kreeg ze al een maand geleden en deze zijn sindsdien niet gegroeid.
Graag jullie advies Haha!

One moment can change everything.

United Stables That's US


Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:22

Ik ga waken zodra alles er is, dus de uier groot, strak, warm, vulva slap, banden los. Als ze gaan kegelen dan slaap ik helemaal niet meer Knipoog !

Voor die tijd heb ik de camera er al wel boven hangen en kijk ik er veel naar savonds, zodat ik haar gewoontes ook goed leer kennen, waardoor ik een beter idee krijg van wanneer ze onrustig wordt.

Verder let ik zoveel mogelijk op de merrie, als ik merk dat ze veel onrustiger is dan normaal dan breng ik weer een nachtje op de bank door.

Bij Jeddah was het vorig jaar zo duidelijk, alles was er, ik waakte al 10 dagen (vooral uit zenuwen hoor!) maar de dag dat ze moest was het zo'n ander paard en ze kegelde ook braaf!

Bij Simply was het totaal anders, ik had verwacht dat ze nog een paar weken zelfs zou gaan, uier was niet strak, merrie was rustig, buik was niet van vorm veranderd, enz. Toen ging ik om middernacht voor het laatst voeren en ze kegelde!!! Ik op de bank natuurlijk, maar goed, ze was verder echt hartstikke rustig, niks aan de hand, om 03.00 nog gekeken, alles normaal, maar ik dacht, ik rook nog even een sigaretje en kijk even naar haar. Om 03.15 brak haar water.... Dus dat ging echt helemaal onverwachts!!

De merrie die nu bij mij op stal staat om te bevallen heeft al een super slappe vulva, flink uier, maar nog niet strak en daar zit ik al een paar avonden naar te kijken, ze is altijd enorm rustig, maar gisteren avond toch wel erg onrustig, dus ik heb een nachtje op de bank doorgebracht en zal vanavond ook lekker vroeg naar huis gaan Knipoog !
Ik verwacht nog niks bij haar, maar omdat Sim me vorig jaar ook heeft verrast, tja, je weet het nooit!!

Kort om, aan dit hele verhaal heb je waarschijnlijk geen klap..hihi

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 17:26

jeddah schreef:
Kort om, aan dit hele verhaal heb je waarschijnlijk geen klap..hihi



Nee, eigenlijk niet Haha! Clown , maar toch bedankt OK dan!
Ik heb ook vanaf de 23e 2 weken vrij genomen, omdat ik verwacht dat het dan komt, maar of dat nou eigenlijk zo slim is..... Straks komt het niet in die 2 weken en dan heb ik een vrije-dagen probleem Knipoog
Nou ja, maar zien..... ik ben eigenlijk gewoon al een beetje nerveus Bloos

One moment can change everything.

United Stables That's US


joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:42

Bij mij het zelfde probleem. Mijn merrie heeft slappe vulva en al 2 weken keiharde uiers. De banden (ik weet niet precies welke ik allemaal kan controleren) zijn al redelijk aan de slappe kant, maar vandaag was het nog steeds een hittepetit. Ze moest en zou galopperen aan de longe en is vrolijk en onstuimig als altijd. Dus ik heb besloten toch nog maar niet op stal te gaan slapen.
Hoe los moet de vulva zijn denken jullie? Bij mij kun je er nu al zeker een hand in steken als je de billen van elkaar trekt.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:41

joelledsr schreef:
Hoe los moet de vulva zijn denken jullie? Bij mij kun je er nu al zeker een hand in steken als je de billen van elkaar trekt.


Uhmmm, da's niet een standaard manier om te controleren hoor, Clown . Een DA die komt insemineren, stopt er ook gerust zijn complete hand en arm in, hoeft je merrie nou net niet hoogdrachtig voor te zijn.
De vulva wordt dikker, beter doorbloed, haar schaamlippen zijn gewoon dikker om te zien.

Mijn merrie wacht gewoon op me...........als ik een middagje weg ben en ze is er klaar voor, barsten de weeen pas los wanneer ik weer bij haar ben, Lovers OK dan! , dát zijn de ideale fokmerries!!!
Dit deed ze keurig bij haar vorige veulen en nu merk ik weer die extreme hang naar mij. Het liefst loopt ze los op het terrein als een hondje achter me aan en ligt ze bij me op schoot, Haha! . Ik zie de laatste dagen wat verandering van uier, banden zijn nog niet echt blubber- slap en vulva is ook nog niet verontrustend. Merrie is uitgerekend op 18 april.

Ik ga over een weekje s'nachts wel een keer kijken, bij mooi weer laat ik haar buiten in de paddock staan, mocht ze toch onverhoopt gaan bevallen terwijl ik nog op 1 oor lig.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 07:45

[quote="FlyingHighMerrie is uitgerekend op 18 april.

.[/quote]

Maar reken jij dan echt 11 maanden of 11 maanden en een paar dagen?

One moment can change everything.

United Stables That's US

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:51

Roxette was in 2001 rond de 16de april gerekend. Dus vanaf die datum 3 weken verlof genomen. Het veulen liet op zich wachten tot de zondagavond waarop de maandagmorgen moest opnieuw gaan werken Haha! Heb dus de maandag een extra dagje verlof genomen omdat ik tot halverwege de nacht ben opgebleven om te zien of alles goed bleef, en de merrie niet op het veulen zou gaan liggen etc.

sultana was vorig jaar slechts 4 daagjes over tijd. dus mooi in mijn verlof.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:02

joelledsr schreef:
maar vandaag was het nog steeds een hittepetit. Ze moest en zou galopperen aan de longe en is vrolijk en onstuimig als altijd. Dus ik heb besloten toch nog maar niet op stal te gaan slapen.


Toen Jeddah vorig jaar moest bevallen ben ik de middag van de bevalling nog met haar wezen wandelen, ze had haar staart in de lucht en liep te bokken aan de hand! Was zo "fris als een hoentje"!! Dus ik zou daar maar niet helemaal op afgaan!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:43

Francisca schreef:
[quote="FlyingHighMerrie is uitgerekend op 18 april.

.
[/quote]

Maar reken jij dan echt 11 maanden of 11 maanden en een paar dagen?


Uhm, de puter heeft het voor me uitgerekend. Ikzelf ga niet zo op deze datum af, hou liever iets van 24 april, mooi zonnig weer en (rond) volle maan aan, Clown . Cody heeft sinds gisteren aan 1 kant meer melkklier- ontwikkeling terwijl de andere kant van de uier nog compleet een slappe lel is, *LOL* . Ik zal vanavond even fotootje uploaden en hier plaatsen. Ook nieuwe buikfoto's........

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:43

Wij waken helemaal niet... Lachen
Het zou leuk zijn als we er bij mochten zijn (overdag) en als ze s'nachts bevalt dan doet de natuur zijn werk maar ('s morgens cadeautje in de stal! Haha!).
Tari is inmiddels al 4 dagen overtijd... Schijnheilig

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:58

LisetteSugar schreef:
Wij waken helemaal niet... Lachen
Het zou leuk zijn als we er bij mochten zijn (overdag) en als ze s'nachts bevalt dan doet de natuur zijn werk maar


Lekker makkelijk, daar kom je nog wel een keer van terug als je 'sochtends een drama aantreft op stal. Weltrusten...!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:30

LisetteSugar schreef:
Wij waken helemaal niet... Lachen
Het zou leuk zijn als we er bij mochten zijn (overdag) en als ze s'nachts bevalt dan doet de natuur zijn werk maar ('s morgens cadeautje in de stal! Haha!).
Tari is inmiddels al 4 dagen overtijd... Schijnheilig


Jakkie!!! Dat zou ik dus absoluut niet aandurven, een merrie op stal laten staan en niet in de gaten houden 'snachts. Heb al ervaring met een merrie die tijdens de bevalling pal tegen de wand aan ging liggen terwijl de beentjes al uitstaken, zo kon het veulen met geen mogelijkheid eruit. Wanneer ze in de benen kwam, ging ze het liefst met haar billen tegen de muur drukken, maar dat is niet bevordelijk voor de gezondheid van het veulen, **knakkkk**. Hebben jullie geen behoefte om erbij te zijn, dan kan je volgens mij beter de merrie in de weide/ paddock zetten. Dat is weer iets minder risicovol en komt meer overeen met 'de natuur'.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:39

Ja als wij er bij Yesta niet bij waren geweest, hadden we de volgende ochtend zowel een dood veulen als een dode moeder gehad. Dat lijkt me nou niet echt de bedoeling van het fokken.
Nee dat risico zou ik nooit durven nemen.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:30

Citaat:
Hebben jullie geen behoefte om erbij te zijn, dan kan je volgens mij beter de merrie in de weide/ paddock zetten. Dat is weer iets minder risicovol en komt meer overeen met 'de natuur'.

Daar kan ze ook komen, d'r stal staat open.

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:32

LisetteSugar schreef:
Wij waken helemaal niet... Lachen
Het zou leuk zijn als we er bij mochten zijn (overdag) en als ze s'nachts bevalt dan doet de natuur zijn werk maar ('s morgens cadeautje in de stal! Haha!).
Tari is inmiddels al 4 dagen overtijd... Schijnheilig


Misschien wacht ze tot er wel iemand bij haar is?!
Wij hadden er vorig jaar eentje die dat dus deed.


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 15:20

FlyingHigh schreef:
[ Hebben jullie geen behoefte om erbij te zijn, dan kan je volgens mij beter de merrie in de weide/ paddock zetten. Dat is weer iets minder risicovol en komt meer overeen met 'de natuur'.
[/quote]


Laat ik het anders zeggen ; hebben jullie niet de VERANTWOORDELIJKHEID om te zorgen dat je erbij bent, dan kun je beter HELEMAAL NIET FOKKEN !!

Onverantwoordelijk en gemakzuchtig gedrag, je moest je schamen. Boos!
Ik hoop voor je merrie dat alles goed verloopt, maar als dat zo is, is dat in elk geval niet aan jou te danken.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:17

Sabiy"]
[quote="FlyingHigh schreef:
[ Hebben jullie geen behoefte om erbij te zijn, dan kan je volgens mij beter de merrie in de weide/ paddock zetten. Dat is weer iets minder risicovol en komt meer overeen met 'de natuur'.
[/quote]

Laat ik het anders zeggen ; hebben jullie niet de VERANTWOORDELIJKHEID om te zorgen dat je erbij bent, dan kun je beter HELEMAAL NIET FOKKEN !!

Onverantwoordelijk en gemakzuchtig gedrag, je moest je schamen. Boos!
Ik hoop voor je merrie dat alles goed verloopt, maar als dat zo is, is dat in elk geval niet aan jou te danken.


Je haalt me de woorden uit het toetsenbord maar wilde het niet zo zetten op het forum...........maar ik geef je groot gelijk.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:12

Er zijn de hele dag mensen bij haar. s'Avonds laat is de laatste check en s'morgens vroeg is er alweer iemand, verder zijn er overdag altijd mensen aanwezig. En als het er aan lijkt te komen, d.w.z. dat als ze echt onrustig wordt en alle verschijnselen laat zien dat ze waarschijnlijk zal bevallen blijft er wel iemand bij, maar anders staat ze rustig s'nachts alleen... En het gaat prima zo!

Citaat:
Laat ik het anders zeggen ; hebben jullie niet de VERANTWOORDELIJKHEID om te zorgen dat je erbij bent, dan kun je beter HELEMAAL NIET FOKKEN !!

Onverantwoordelijk en gemakzuchtig gedrag, je moest je schamen.
Ik hoop voor je merrie dat alles goed verloopt, maar als dat zo is, is dat in elk geval niet aan jou te danken.


Ik vind het niet echt netjes om op deze manier iemand aan te vallen. Mensen maken hun eigen keuzes, waarvan zij denken dat dat de beste keuzes zijn. Laat ze ook zelf die keuzes maken.
Verder wil ik het (voor mezelf in ieder geval) hiermee afsluiten, ik heb hier niet echt zin in.

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 19:08

LisetteSugar schreef:
Er zijn de hele dag mensen bij haar. s'Avonds laat is de laatste check en s'morgens vroeg is er alweer iemand, verder zijn er overdag altijd mensen aanwezig. En als het er aan lijkt te komen, d.w.z. dat als ze echt onrustig wordt en alle verschijnselen laat zien dat ze waarschijnlijk zal bevallen blijft er wel iemand bij, maar anders staat ze rustig s'nachts alleen... En het gaat prima zo!



M.a.w. er wordt wel gewaakt....................... Verward .

Hopelijk gaat alles inderdaad probleemloos, succes met de bevalling! We blijven natuurlijk wel geinteresseerd in de kleine en heeeeeeel veel foto's natuurlijk, Ach gut .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

LisetteSugar

Berichten: 476
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 19:15

FlyingHigh"]
[quote="LisetteSugar schreef:
Er zijn de hele dag mensen bij haar. s'Avonds laat is de laatste check en s'morgens vroeg is er alweer iemand, verder zijn er overdag altijd mensen aanwezig. En als het er aan lijkt te komen, d.w.z. dat als ze echt onrustig wordt en alle verschijnselen laat zien dat ze waarschijnlijk zal bevallen blijft er wel iemand bij, maar anders staat ze rustig s'nachts alleen... En het gaat prima zo!



M.a.w. er wordt wel gewaakt....................... Verward .

Hopelijk gaat alles inderdaad probleemloos, succes met de bevalling! We blijven natuurlijk wel geinteresseerd in de kleine en heeeeeeel veel foto's natuurlijk, Ach gut .
[/quote]

Er slaapt niet iemand weken lang naast de merrie om te waken. Pas als we denken dat het kan gebeuren blijft er iemand bij. Het zou dus goed kunnen dat ze in haar eentje bevalt.

Fijn dat jullie alsnog geïnteresseerd zijn in de kleine. Ik zal als een Japanner met mijn camera vooraan staan (als ik er bij kan zijn! Knipoog Haha! ).

Pluk de dag
Voor je in een vaas eindigt...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:43

Niemand (ik tenminste niet) beweert dat je er weken bij moet gaan slapen, dat doe ik ook niet. Maar ik heb nu 15 veulens gefokt, en ben er altijd bij geweest. Soms zat ik een nacht, soms wel een week. Gewoon in huis, met de monitor voor mn neus.
Maar om nou maar gewoon te zeggen "wij waken niet, we vinden het sochtends wel", dat is de meest onverantwoordelijke instelling die ik kan bedenken, en ik wil alleen maar zeggen dat je daar weleens spijt van kan krijgen, het gaat vaker mis dan je denkt.
Nu verander je je verhaal en blijkt dat er wel iemand bij blijft als de bevalling aanstaande is, dus welke van de twee versies waar is weet ik niet, maar ik hoop de laatste. Natuurlijk hoopt iedereen dat ook jouw veulen gezond ter wereld komt, niemand gaat hier zitten hopen dat je "gestraft" wordt voor je onverschilligheid.

Jij vind het niet netjes van me dat ik je "persoonlijk aanval en je mening niet respecteer" ? "Iedereen maakt keuzes waarvan hij/zij denkt dat het de beste is" ? Ik kan je vertellen dat je merrie aan haar lot overlaten, niet bepaald de juiste keuze is. Ik heb het TE vaak zien gebeuren dat veulens (en soms ook de merries) doodgaan door dit soort stompzinnigheid, dus respect heb ik inderdaad niet voor de keuze om lekker te gaan slapen en "de natuur zn werk te laten doen". (alsof in de natuur altijd alles goed gaat.....)

Hoe dan ook, nogmaals, ik hoop dat alles goed gaat en dat je lekker slaapt.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:06

Sabiy schreef:
Laat ik het anders zeggen ; hebben jullie niet de VERANTWOORDELIJKHEID om te zorgen dat je erbij bent, dan kun je beter HELEMAAL NIET FOKKEN !!

Onverantwoordelijk en gemakzuchtig gedrag, je moest je schamen. Boos!
Ik hoop voor je merrie dat alles goed verloopt, maar als dat zo is, is dat in elk geval niet aan jou te danken.


Zouden er bij paarden in de natuur ook mensen bij zijn....... Schijnheilig
En daar vindje natuurlijk hopen dode veulens en moeder !

Maar toch, ik zou het voor geen goud willen missen !!
Laatst bijgewerkt door santerra op 10-04-04 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:10

santerra"]
[quote="Sabiy schreef:
Laat ik het anders zeggen ; hebben jullie niet de VERANTWOORDELIJKHEID om te zorgen dat je erbij bent, dan kun je beter HELEMAAL NIET FOKKEN !!

Onverantwoordelijk en gemakzuchtig gedrag, je moest je schamen. Boos!
Ik hoop voor je merrie dat alles goed verloopt, maar als dat zo is, is dat in elk geval niet aan jou te danken.


Zouden er bij paarden in de natuur ook mensen bij zijn....... Schijnheilig
[/quote]
In de natuur is het sterftecijfer ook veel hoger.
In de natuur staan de merries niet in een stalletje waar ze het veulen dood kunnen drukken of zichzelf en/of het veulen kunnen beschadigen.

Sommige mensen lijken daar dus geen problemen mee te hebben.....

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:14

MarijeR schreef:
In de natuur staan de merries niet in een stalletje waar ze het veulen dood kunnen drukken of zichzelf en/of het veulen kunnen beschadigen.



Dat is waar.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 11:24

In de natuur....dat vind ik altijd zo'n stomme uitspraak,waar ik me vreselijk aan kan ergeren.
In de natuur worden ze ook niet bereden.
In de natuur staan ze ook in de regen en wind.Kunnen ze makkelijk tegen.
In de natuur hebben ze ook geen deken op.
In de natuur worden ze ook niet geborsteld.
Enz.enz Misselijk Misselijk
Dat wil dus nog niet zeggen dat het beter en fijner voor ze is!!!!

Sorry...moest ik even kwijt Bloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses, Jintexx, Syb_sem en 32 bezoekers