Keuring bij aakoop fokmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Keuring bij aakoop fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 10:29

Wat voor keuring vinden jullie belangrijk als je een merrie aankoopt voor de fokkerij? Ik zelf zat te denken aan prok, cornage en baarmoederonderzoek.
Welke keuringen vinden jullie belangrijk en wat hebben jullie daarvoor over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:36

Bij een gewone aankoopskeuring zit het cornage onderzoek al in. Dus een aankoopskeuring waarbij je specifiek erbij zegt dat het paard ook geprokt moet worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:37

Ik zou zeker de voeten goed laten fotograveren, met al dit L' Invasion bloed zo vaak in die stam, via de moederlijn en dan ook nog via Octaaf, heb je een verhoogd risico op hoefkatrol in de nafok.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:24

Pipo schreef:
Bij een gewone aankoopskeuring zit het cornage onderzoek al in. Dus een aankoopskeuring waarbij je specifiek erbij zegt dat het paard ook geprokt moet worden.

Jup,
dan weet je zeker dat ze op de sesambeentjes ook goed zijn (worden voor de PROK geen eisen aan gesteld) en dat de kogels achter ook beoordeeld worden, want die gaan bij het PROK niet eens op de foto.
Cornage onderzoek doen ze alleen als de klinische keuring hier aanleiding toe geeft, dus wat dat betreft zou ik op het oordeel van de arts afgaan.

Als de merrie al dragend is of recent zonder problemen drachtig is geweest zou ik niet de boel laten scannen, misschien dat je haar dan zou laten staan op een aangetroffen cyste waar ze al jaren probleemloos drachtig mee is geworden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 12:36

Het gaat om een jonge merrie dus nooit eerder drachtig geweest. Heeft het zin om dan een baarmoeder onderzoek ofzo te doen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:43

Ik denk dat ik daar even de kliniek voor zou raadplegen, ik denk dat ik dat niet zou laten doen maar ikzelf heb mijn merrie toendertijd zonder ook maar een enkele keuring gekocht Bloos!
(Maar ik heb mijzelf nu voorgenomen nooooit meer een paard zonder keuring te kopen omdat ik al zoveel mazzel gehad heb dat het een volgende keer wel fout mòet gaan Tong uitsteken )

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 12:46

Sjuimpje schreef:
(Maar ik heb mijzelf nu voorgenomen nooooit meer een paard zonder keuring te kopen)

Dit voornemen heb ik ook voor mezelf getroffen en raad het ook anderen aan. Daarnaast gaat het om aardig wat geld en dan vindt ik ook dat het paard helemaal in orde moet zijn. Vooral als je er ook mee wilt fokken. Ik vindt het wel belangrijk dat ik weet hoe ik ze dus het beste kan laten keuren omdat ik hier zelf geen ervaring mee heb. Vroeger was dat keuren niet zo en de rest hebben we zelf gefokt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:54

Ik zou de merrie trouwens wel in Emmeloord op de foto laten zetten,
bij goedkeuring levert dat iets meer zekerheid op mbt een PROK goedkeuring door de PROK commissie. De PROK beoordeling is over het algemeen zwaarder als een 'gewone' aankoopkeuring, als ze de eisen van het PROK ergens goed kennen is het wel in Emmeloord.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:05

GribaldiFAN schreef:
[de rest hebben we zelf gefokt.
[/quote]


Gewoon zelf fokken dan weet je wat je hebt.

Als ie zo jong is hoe weet je dan dat het een fokmerrie is of wat ie fokt??

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 13:33

Tja dat wet je niet he! Maar het is ook altijd maar afwachten wat je zelf voor veulen krijgt als je zelf fokt.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:47

GribaldiFAN schreef:
Maar het is ook altijd maar afwachten wat je zelf voor veulen krijgt als je zelf fokt.


Ligt er aan of men de eigen stam of merrie kent.
Zo ook de stammen van de hengsten.
Maar daar hebben we het al eens over op Bokt gehad.

Zal wel altijd een discussie blijven.

Maar voor ons is fokken in generaties denken en dat kan voor sommige lang lijken.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 14:02

Ik kom nog maar net kijken.... maar ik zoek eigenlijk een merrie die geschikt is voor mij om mee te fokken. Met een aantrekkelijk papier de huidige merries komen helaas niet uit een predikaatrijke stam. Ik begin wel steeds meer verbanden te zien. Maar aldoende leert men denk ik dan maar.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:14

Ik vind het belangrijk dat de merrie een corecte bouw heeft. Goede baarmoeder.
Wat altijd wel fijn is is een goed papier. ( mocht je het veulen verkopen dan heb je altijd een leuk bedrag voor het papier alleen al! )
Verder is het karakter van de merrie volgens mij ook wel belangrijk! Die kan ook door het veulen geert worden (dacht ik)
Veder heb ik er geen verstand van Haha!