wel of niet narcose?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

wel of niet narcose?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 20:17

Vandaag is Pietrick (krijg ik priveles van) erachter gekomen dat Bonanza Wolfskiezen heeft, voor diegenen die neit wetenw at dat is:
ze zitten naast de kiezen en als er een bit tegen aankomt doet dat pijn.
Dus meteen het antwoord op Bonanza dr slechte nagevelijkheid en het kloten met dr hoofd.
Die Wolfskiezen moeten er dus uit, maar ze is drachtig (5 a 6 maand) en ze zijn bang dat er iets emt het veulen gebeurd als ze onder narcose gaat, wat vinden jullie daarvan?????

-Maaike-

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 20:22

Bij de meeste paarden doen ze het zonder verdoving.
Alleen paarden die het niet toelaten krijgen verdoving.
Zoals mijn watje wat vijlen niet een toelaat Haha!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:07

Als het niet zonder verdoving kan, dan zeker wachten totdat het veulen er is!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:25

Narcose, dus echt een plat liggend, slapend paard lijkt me wat overdreven voor het verwijderen van een paar tandjes, dus dat zal in ieder geval niet gebeuren.
Gipsy is ontzettend braaf bij de tandarts, bij haar hebben ze het zonder enige verdoving gedaan, binnen 5 minuten waren ze er allebei uit, het was gebeurd voordat ze doorhad wat er gebeurde. Paar dagen geen bit in en verder geen centje pijn.
Als je paard lastig is krijgen ze iets verdoving zodat ze wat suffig en makkelijker handelbaar worden (het sedalin effect zeg maar), maar dat heeft verder weinig met narcose van doen, geen idee of dat kwaad kan bij drachtigheid, zou ik even overleggen met je dierenarts.

Nulla tenaci invia est via

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-01 21:36

ach gut, ben helemaal in de war Verward
sorry natuurlijk bedoel ik de verdoving, maarja die mensen zijn nu eenmaal tots op hun paardje en nu ooka l op het veulen :d
maaruh ze krijgt in mei dr veulen maar zou ze niet bang vor het bit wordena ls ik tot april nog doorzou rijden????

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 21:52

verdoving lijkt me een beetje overdreven maar je hebt sommige paarden die helemaal kierewiet worden
eigenlijk meot je daar het karakter van het paard voor kennen wat ik dus niet weet maar ik denk niet dat het het veulen schade aan zal brengen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:19

De meeste tandartsten doen dit zonder verdoving hoor.
Lijkt me een beetje overdreven om hiervoor je paard onder narcose te laten gaan.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 10:09

Verdoven, ook het kalmerende spuitje kan schade toebrengen aan het veulen. Ik zou het dus nooit doen voor een wolfstandje. Sommige wolfstanden worden inderdaad onder volledige narcose verwijderd. Daat zou ik alleszins mee wachten...

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 17:21

Toevallig was mijn da er vandaag omdat mijn paardje aan het wisselen is, dus hij keek het gebit na. Aangezien hij ook last heeft met het bit in, hij loopt scheef met zijn hoofd, vertrouwde ik het niet helemaal. De da heeft zijn kiezen geveild en hij had inderdaad ook wolfstanden. De da heeft de wolfstandjes laten zitten. Hij vertelde mij dat als ik er nog last van zou hebben met het bit in het beter was om ze te trekken en anders zou hij dat doen als zijn kiezen ook getrokken moeten worden. Ik denk over een half jaartje, zijn melkkiezen zitten nog vast dus niet nodig. Mijn da verdoofd mijn paardje dan en dan worden zijn kiezen en wolfstanden getrokken. Hij had nu haken aan zijn kiezen en een wond in zijn wang daarvan en vandaar dat hij last had met het bit in.
Als jouw merrie geen last heeft van die wolfstanden zou ik ze lekker laten zitten. Zeker niet verdoven als ze drachtig is. Ik weet niet of het kwaad kan voor het veulen maar het brengt toch ook altijd wat stress met zich mee en dat is niet goed voor een drachtige merrie. Succes met je merrie en met je veulentje straks...

RESPECT VOOR JE MEDEMENS!!!!


kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:34

Ik zou als ik jou was als het echt niet zonder verdoving kan niet meer rijden en anders met zo'n speciaal hoofdstel zonder bit of gewoon longeren
het is niet anders!

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-01 16:09

Mijn instructrice vond het raar dat ze af en toe mij uit het zadel trok.
Want dat doet een paard enit zomaar, dat hoort niet zo, zij heeft erg veel verstand van paarden en had bonanza de even nagekeken, dus het waren Wolfskiezen die zije r altijd uit liet halen, want ja zij heeft dan ook paarden toen naar de Z toe meoten, dan kunnen ze de veulens duurder verkopen.

Ik heb gister weer even gereden en toen kon ik er niet echt iets vanuit opmaken dat ze er super veel last van ahd, ze heefte r bovendien nu al 2 jaar meegelopen.
Als er ook maar een kans is dat ze het veulen kan versmijten dan gebeurt het gewoon niet voor mei.

Ik denk dus ook dat ze die blijft houden tot het veulen er is!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 21:54

Als ik jou was, zou ik lekker wachten tot het veulen er is. Het is niet zomaar iets om "even" de wolfstandjes eruit te halen. Lijkt me voor het paard wel prettig om het met verdoving te doen want het is dus wel een paar tandjes eruit halen en niet alleen maar wat vijlen. Verder mag een paardentandarts volgens de wet geen handelingen uitvoeren waarbij hij door de huid van het dier heen moet. (dus injectie's, kiezen trekken enz) dus lijkt het me een goed idee om het door je dierenarts te laten doen als je het wil laten doen. Let op he als er dus iets mis gaat bij de paardentandarts heb je geen poot om op te staan. Laat je in ieder geval altijd goed voorlichten door je dierenarts voor je iets besluit, mede ook vanwege je drachtige merrie. Na het trekken kun je als je pech hebt (als de tandjes er heel vast in zaten ofzo) een paar weken niet met bit rijden, dus ook daarom is het misschien zinvol om te wachten tot je veulen er is. Dan rij je toch een poosje niet. Succes met je beslissing

Stralend de dag door.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evii2018, Faya_barock, jazzejam, Lui_, Miriam91, moon_dust, prii_boy, Sizzle en 94 bezoekers