kan iemand eens helpen met Danno

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

kan iemand eens helpen met Danno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-01 16:21

Zou iemand mij eens kunnen helpen met Danno.
Niet dat het rijden slecht gaat, maar ik heb gewoon wat hulp nodig. Vooral met de beenhulpen wil het maar niet lukken en ik ben bang dat ik maar wat aanmodder en dat vind ik erg zonde.
Het is de eerste keer dat ik een paard western aanrijd en danno is nogal erg traag van begrip.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


FCSA

Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 14:46

hoi, heb je al les?

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 15:51

Nee ik heb geen les.
Ik heb de afgelopen 1,5 jaar 3 instructeurs versleten die zelf opstapte(geen tijd, verhuizing enz enz)
Ik kan dus geen instructeur vinden dus vandaar dit berichtje.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 17:56

Hoi,

Ik zag dat je nog niet veel reakties had... wat is je probleem voornamelijk met beenhulpen? Wat doet ie wel of niet?
Misschien heb ik wat suggesties...?
groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 18:36

Evelien Geerlof van Trainingsstal Starnmeer in de Starnmeer bij de Rijp in Noord-Holland geeft westernlessen en begeleiding bij het zadelmak maken van je paard of pony. Je kunt er altijd hulp krijgen. Als je een telefoonnummer wilt hebben moet je me maar even een PB-tje sturen.

Je suis Charlie.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 19:16

probleem 2 ik heb dus zelf nog geen vervoer dus ik kan ook niet naar evelien toe.
Ik zit dus gewoon ff vast aan huis.

Wat de problemen zijn?
mm ja hoe moet ik dat zeggen, hij reageert gewoon niet op je been. Gister kon ik wel met veel druk en stemhulp zijn achterhand een pasje om zetten(begin is er).
Maar ik wil graag een wending om de voorhand kunnen maken en een pasje zijwaarts.
Maar hij snapt het totaal niet dus daar heb ik gewoon wat hulp bij nodig dit red ik alleen niet.
Ik wil hem aan de lange lijnen laten lopen en kijken of ik er dan wat mee kan doen.
misschien toch beter engels kunnen gaan rijden. Boos!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 19:24

hai je moet zeker geen engels gaan rijden. Ik red het toch ook met mijn haflinger dan moet het jou ook lukken ik wel je best helpen hoor. Mijn paardje loopt heel makelijk zijwaarts daar heb ik ook veel voor moeten doen maar gaat nu perfect dus het kan!!!!!!!!!!groetjes

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 19:39

Heb je het al wel eens geprobeerd om Danno zijwaarts te krijgen als je er naast staat. Het grondwerk dus. Aan de longe, of liever nog roundpen (maar die heeft niet iedereen voorhanden). Je hebt het vast wel eens gezien of van gehoord, wanneer je zelf instapt richting zijn schouder moet hij met zijn voorhand naar buiten, en wanneer je richting zijn achterhand stapt moet hij zijn achterhand naar buiten brengen. Opzij voor druk dus. Als hij dat al eens snapt dan wordt hij meteen ook veel handiger in het opzij stappen, en zal hij ook eerder de link leggen wanneer je hem op de singel aanspoort en achter de singel. Succes

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 19:42

Ja karin dat wou ik nu dus ook gaan doen.
Vandaar ook werk aan de lange lijnen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:13

Grondwerk is inderdaad de basis, aan lange lijnen begin je niet veel als je paardje deze oefening niet snapt. Begin eens aan de hand op de lange zijde van de bak. Laat het paard naar het hek kijken ( hij kan dus niet voorwaarts weglopen want het hek houdt hem tegen) jij houdt hem aan het halster vast en staat tussen hem en het hek in. Je loopt met hem op de hoefslag terwijl jij achteruit loopt, (dus jij kijkt richting achterhand.) Met een zweepje ( verlengde van je arm in dit geval) geef je kleine tikjes daar waar je been normaal zou zitten, het paard zou moeten wijken voor de tikjes van de zweep. Je moet in het begin blij zijn met hele kleine stukjes dat hij voor de zweep opzijgaat, en niet meteen verwachten dat je paard meteen voor en achter overstapt. Een klein beetje schuin lopen (minder dan hoek van 45 graden) is in het begin al heel veel! Veel belonen en deze oefening dagelijks meenemen, beide kanten op! Dus wijken naar rechts en wijken naar links.

Als je er later opzit zal je paard de tikjes met je been of spoor (ik weet niet of je met spoor rijdt) gaan combineren met de tikjes die je gaf met de zweep. Ook als je erop zit rijdt je je paard op de hoefslag met zijn hoofd richting hek zodat hij niet voorwaarts kan wegschieten, en drijf je met je been zoals je dat voorheen met je zweep deed. Ook hier al tevreden zijn met een heel klein beetje zijwaarts gaan. Dagelijks meenemen, in dit geval ook op beide handen. Tevreden zijn met een kleine hoek ( minder dan 45 graden) , en op den duur kun je de hoek wat groter maken tot je echt in een hoek van 90 graden. Als je paard het goed doet bij het hek kun je het zonder hek gaan proberen.

Voor de rest is de reactie op je been waarschijnlijk ook niet helemaal goed als je erop zit en aandrijft? Eis van je paard op iedere hulp een reactie, als hij je compleet ignoreert en niet reageert tik je hem bij met een zweep.

Ik zou je toch willen adviseren om hulp te zoeken bij het inrijden. Als je geen westerninstructeur kunt krijgen zou ik hulp zoeken bij een dresuurinstructeur. Als de basis van je pony niet goed is (niet in dressuur en ook niet in western) heb je een groot probleem. Een goed afgericht dressurpaard is makkelijk om te scholen naar western. Succes ermee.

Je suis Charlie.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:21

en als het echt helemaaaaaaaaaaal niet lukt cg. dan weten Tanja en ik nog wel een trucje Haha! Haha! Haha! werkt in iedergeval bij Haflingers.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

beenhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:30

Hoi,
vervelend joh... dat je niet v. huis kunt om te gaan lessen !!!!!
Wat betreft je beenhulpen ; is hij verder goed voorwaarts op je been?
Hij moet weten dat druk ook echt betekent dat er iets móet gebeuren.
Hoe is hij met zijn zijwaartse gangen?
En met schouderbinnenwaarts en "buitenwaartse stelling"
Dit zijn allemaal oefeningen die goed zijn om je paard te laten luisteren voor je been...
tenzij je natuurlijk met té veel been zou rijden en hem daarmee mischien wat "afstompt"...
als dit niet het geval is en je weet zeker dat hij het wel snapt, maar gewoonweg denkt : ja daaag... wat doe je, ben je me aan het aaien ofzo... vindt ik dat ie best een schopje mag hebben...
Ook zou een spoortje oplossing kunnen bieden, niet om hem in te prikken, maar wel om hem "wakker te houden"...
Overgangen rijden doet het ook vaak goed, maar het blijkt toch meer dan eens dat als je paard hier goed op reageert en je overgaat op iets moeilijkers... zijn ze ineens "niet thuis" Haha!
Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt...
vraag anders een keer uitleg op de gezamenlijke training, daar ging je toch wel heen?
groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 20:37

Het enige wat hij tot nu toe snapt is voorwaarts, draf, en een pasje achterwaarts.

Ik moet dus nog de zijgangen leren.
Zodra hij op druk reageert kan ik ook hoofdje naar binnen vragen. Al ik het nu doe went hij gewoon af en loopt dus door been druk heen.
Hij snapt het dus domweg nog niet.
En dat is dus het punt.
Druk met 2 benen snapt ie dat is draf, krijg ik geen reactie krijgt hij een tikkie met de zweep.
Ik rijd bewust zonder sporen omdat dit nog een groen paard is.
Ik heb nu dus het idee dat ik hem op de mond aan het rijden ben. Maar als ik mij gewicht iets verplaats en handen opzij breng wend hij wel af, dus het zal nog wel meevallen.
Ik hoop dat ik naar de eerst volgende training inleusden kan, dan neem ik Danno me voor wat les en aanwijzingen.
Moeilijk om je problemen zo uit te leggen dat iedereen het snapt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:42

Kun je je paard met de stem naar de draf krijgen? Kun je je paard met stem naar galop krijgen, terug naar draf, vandaar uit naar stap, laten halthouden? Als dat niet lukt, zul je terug moeten naar het longeren, en dan gewoon in alle gangen op alle handen werken. Als je denkt iets over te kunnen slaan om sneller te zijn, merk je snel genoeg dat dit niet werkt. Terug naar de basis dus. Helemaal als je het gevoel hebt dat hij dingen niet snapt.

Je suis Charlie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 11:45

Persoonlijk zou ik ook zeggen: grondwerk! Kun je je paard bijvoorbeeld netjes "om" zetten als je bv aan het poetsen bent? Sommige paarden hebben namelijk de neiging om tegen druk in te gaan hangen (op zich een natuurlijke reactie). Deze paarden moeten dus echt leren wijken voor druk (dat is wat je later ook van ze vraagt als je erop zit). Als jouw paard het nog moet leren: zorg er in het begin dat je hem bij elke poging van zijn kant de hemel inprijst, al verplaatst hij zijn gewicht maar in de goede richting ... Probeer dezelfde reactie te bereiken met zowel zijn voorhand als zijn achterhand.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-01 19:34

Okay nog 1x dan .

Danno is 3,5, loopt perfect aan de longeer lijn in iedergeval in stap en draf, luister prima naar mijn stem en bij het poetsen gaat hij netjes om als ik dat vraag en tegen zijn kont/buik druk.
Niks mis mee dus.
Ik heb er nu iets van 10x opgezeten, ik krijg hem netjes in draf en weer terug in stap en halthouden en weer voorwaarts.
Rijd netjes een volte met mijn gewicht en handen en druk daarbij ook mijn been aan.
Danno begint al netjes terug te komen op de zit.
Dit gaat dus gewoon goed ik heb dus wel het gevoel dat de basis goed is.
Ik ben nog niet met de galop bezig omdat de bodem het niet toelaat een jong paard te leren galoperen en ik nog niet zeker weet of we er al toe zijn. Ik wil eerst die beenhulpen aanleren.
Aan de longe heb ik het al wel gedaan en dat ging goed.
Dus nogmaals, mijn paard moet leren om voor been druk weg te gaan als ik erop zit. Bij druk snapt hij er echt geen ene reet van en doet ook geen poging om het te snappen.
Dit is het enige waar ik mee zit de rest gaat goed.
Mijn stem gebruiken heb ik de laatste keer gedaan en dat resulteerde tot een pasje om van de achterhand.
Heel netjes dus. Ik denk dat het verder geen zin heeft om hier nog meer dingen neer te gaan zetten omdat het naar mijn idee heel onduidelijk overkomt waardoor ik gewoon totaal verkeerde berichtjes terug krijg.
Niet gemeen bedoeld hoor in tegendeel. Maaar dit soort problemen kunnen volgens mij alleen in de Bak worden opgelost.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

duidelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:18

Hoi,

Nee hoor, alles is duidelijk; je hebt een jong paardje, die hartstikke braaf is, zijn best voor je doet, maar (logsich) nog niet alles begrijpt. Een goed punt, zeker bij jonge paarden is het werken met 2 handen naar opzij (evt. ook nog optillen), in combinatie met een "gewichtshulp". Dit moet ook wel, omdat een jong paard nog niet netjes 'onder je blijft".....
Deze 2 hulpen leren het paard uiteindelijk te reageren op steeds minder gewichtshulp, en gaan beter reager op de neckreining. (worden uiteindelijk steeds beter in hun balans met jou erop).
Je gewichtshulp gaat tezamen met je been, dus bevestiging voor je been wordt allleen maar duidelijker !!!
Ik zou zeggen : je hebt er 10 x opgezeten, je paardje is braaf, gaat dus verder best goed, stel je eisen niet te hoog !!!!
De voorbereidingen wat ik zou doen...is alsvolgt :
Overgangen rijden, niet alleen in draf, maar ook in stap !!!! Probeer d.m.v. je beendruk duidelijk te maken dat er niet alleen een "draf" of "stap" bestaat, maar ook een midden of uitgestrekte stap of draf !!!
Is een leuke oefening voor een jong paard en je bevestigd ermee dat je beenhulp uit meer dingen bestaat...Tenslotte betekent beendruk niet per definitie "harder"....
Cirkels vergroten & verkleinen - goed voor bevestiging v. je been & gewichtshulp en voor later.... het begin v. ontwikkeling v/d spin !!!
Probeer toch z.s.m. je paard te leren galoperen (valt tegen voor jonge paarden en krijgen dan ook vaak een "terugslag", dit hoort erbij...)
Als je je paard naar binnen (stelling) wilt vragen en hij wil dan afwenden geeft hij netjes gehoor aan datgene wat hem geleerd is....
Nu moet ie ineens niét meer afwenden? Ja, maak hem maar eens duidelijk dat ie nu niét mag afwenden, maar dat je alleen zijn hoofdje naar binnen wil hebben.....
Een tip : laat je paard stilstaan aan een losse teugel; vraag met één hand zijn hoofd naar binnen, let op... "vraag" ...als je te hard trekt of juist in één keer téveel zijn hoofd naar binnen (richting jouw been) wil hebben, zal hij gaan lopen of omdraaien en dát is nu net niet de bedoeling !!!
In het begin echt héél weinig naar binnen vragen (als je zijn oog maar net kunt zien, is dat in het begin voldoende) terwijl hij stil staat en de bedoeling is dat ie stil blijft staan.
Als dit lukt, direct loslaten en belonen !!!!!
Je beloont hem dus voor het feit dat ie én stil blijft staan, én je vraagt iets stelling! (en je leert hem na te geven op druk, in dit geval lichte teugeldruk)
Doe dit nooit maar één kant, maar ALLEBEI de kanten, hiermee maak je tevens zijn halsspieren soepel.
Mocht hij wel een stap willen doen, of toch gaan lopen.... direct teugel loslaten, evt. beide teugels oppakken : hooooo......als ie weer stil staat, braaf..... en weer opnieuw...1 teugel oppakken betekent dus niet aktie...
Als dit goed gaat en goed bevestigd is, kun je het in stap gaan proberen, in combinatie met je binnenbeen druk.
Ik hoop dat je hier nog iets aan hebt.....?
Veel succes en nogmaals ...
het is een jong paardje... bedenk dat er veel paarden "zuur" gereden worden doordat ze té vroeg beginnen met zijwaarts, schouderbinnenwaarts, traver, renver etcetera.... Dit zijn oefeningen die je niet een uur achter elkaar moet oefenen, maar zo af en toe een aantal passen moet opbouwen !!!
Perfectie komt later... als de bevestiging er eerst maar is !!!
Groetjes, misschien zie ik je nog in Leusden !!!! Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-01 20:25

thanx hier heb ik wat aan.
ga morgen gelijk beginnen Knipoog

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 11:47

Hoi,

Hoe is het gegaan? Is het gelukt? Niet tegen "nieuwe problemen" aangelopen ? Lachen
Groetjes Knipoog

op de avatar zie je Sallyman!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-01 16:33

Ik heb er gister weer opgezeten.
Moets eerst een paar bokken uitzitten Haha! meneer had er duidelijk geen zin in. Maar ik wel dus hij had pech.
De bak was erg nat dus van draven konden we niet spreken, dus heb ik het even bij stap gehouden.
Ik heb nu bedacht dat ik eerst mijn been aandruk en dan de teugelhulp/gewichtshulp geef.(normaal deed ik het tegelijk) En het bleek na een half uurtje zelfs te werken. Dus dit doen we dan maar.
Ik heb hem dus ook stilgezet en hoofdje links /rechts vragen.
Het ging best goed hij bleef redelijk staan en uiteindelijk waren mijn voeten wel erg intressant om op te eten.(hij ging er zelf aan ruiken).
Ik hoop dat de bak morgen weer droog is en dat we weer lekker kunnen draven. met een jong paard in de blub bak is ook niet alles, hij loopt alleen maar te slingeren en mij tegen de palen aan te duwen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 13:32

Voor een website met wat informatie over de zijwaartse gangen kun je ook even hier kijken:

http://www.slidinghorse.nl/yielding-zijwaards.htm

Als je goed leest zie je ook hier dat werken van de grond de basis is voor alle andere oefeningen. Succes ermee!

Je suis Charlie.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

mooi zo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 23:42

Hoi,

En inderdaad... het is zwaar %^&*#@weer !!!!! Zo hebben we een "witte kerst" & zo hebben we weer "herfst" ...nederland... Frusty
Maar... fijn... dat het in ieder geval toch wel goed ging, met Danno !!!
En dat hij (in het begin) aan je been wil ruiken, geeft niks!!! Is een teken v. ontspanning. Het moet uiteindelijk zó worden, dat als hij maar iets voelt dat je hem naar links of rechts wil vragen, hij zijn hoofd gelijk al inbuigt, omdat hij dan weet dat je direct daarna weer loslaat en hij weer
ontspanning krijgt... hierdoor worden ze lekker "los" in je hand.
Wat je evt. nog kunt proberen m.b.t. de zijwaartse gangen is het beginnen met het "naar buiten laten vallen v/d achterhand".
Je doet dit op de volte, uiteraard eerst in stap ( want wat een paard in stap niet kan, zal die in draf al helemaal niet kunnen), en probeerd dan je paard een paar (!!!!!) passen de achterhand uit te laten wijken, terwijl de rest van zijn lichaam op de volte blijft.
Eerst netjes rond op de volte, dan je binnenbeen duidelijk achter de singel leggen, zodat hij leert dat je "been ergens anders" ook betekent dat er "iets anders" moet gebeuren.
Het gaat er om dat hij dan met zijn achterhand "iets" naar buiten moet vallen, hooguit 2 á 3 passen, daarna weer je been terugleggen, belonen en weer verder op de volte. Dit zowel linksom als rechtsom.
Je kunt hem iets ondersteunen door je binnenteugel licht aan te nemen, let op : niet teveel !!!!!
Als dit goed gaat is de stap naar een "paar pasjes" zijwaarts niet zo heel groot meer.
Het iets naar buiten vallen v/d achterhand is "controle met je been", daarnaast werk je eraan dat hij steeds losser gaat worden op je hand (en soepeler gaat reageren omdat je hem loswerkt) en uiteindelijk is het een kwestie v. je been naar achteren leggen, van voren iets opsluiten, buitenhand naar buiten "wijzend", binnenteugel tegen hals en hopla , hij wijkt. Je buitenbeen zorgt ervoor dat hij tevens voorwaarts blijft, maar ook dat hij niet ineens té veel zou wijken.
Maar goed... eerst komt het loswerken, toch ??!!!
Ik hoop voor jou, maar ook voor ons allemaal dat het gauw beter weer gaat worden, dit is toch niks !!!!!!!
Wij hebben 2 jonge paardjes op stal staan, die nodig 'in het werk' moeten, maar ja....ik ben zelf zo'n "mooi weer rijdster" Haha!
Daarom wordt het ook hoog tijd voor onze binnenbak Kwijl
Groetjes Knipoog [/b]

op de avatar zie je Sallyman!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-01 12:30

Pfff, de bak is nu nog natter.
Ben al blij dat ik Felix wat kan longeren, om zijn conditie weer op te bouwen.
En dan die wind van vandaag Extreme duivel lijkt wel een orkaan.
Nou goed, bedankt weer voor de tips.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers