Manenkam bloedt na trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Manenkam bloedt na trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 23:40

Gisteren was ik een paard zijn manen aan het trekken, toen ik er op de helft achterkwam dat het bloede waar ik was geweest. Hij was al vervelend en ik had al flink gemopperd, wat voelde ik me schuldig toen ik dat zag. Ik ben toen verder gegaan met snijden, geen gezicht dus, maarja.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:42

misschien heb je te grote plukken per keer getrokken?

Ik heb het iig nog nooit meegemaakt...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:49

bbbrrr precies waarom ik hier zo op tegen ben... dat doet toch hartstikke zeer lijkt mij?!!?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:52

IK hou helemaal niet van trekken....bij mij mogen ze lekker lang worden. Of desnoods de schaar erin. Maar getrokken...
Alleen omdat wij het mooier vinden?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:56

Daarom trek ik ook absoluut niet, als er al manen kort moeten dan snij ik ze maar meestal doe ik er gewoon helemaal niets aan, lekker lang laten worden

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 23:56

Ik pak altijd kleine plukken, en ze gingen er nog heel gemakkelijk uit ook, daarom vindt ik het ook raar. Ik denk dat dit paard een heel gevoelige huid heeft.

Esme, niet bij elk paard doet dit hartstikke zeer, ik ken genoeg paarden dit bijna staan te slapen als ik de manen trek.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 00:15

Ja ok, maar als je het maar vaak genoeg doet word een paard ook ongevoelig Haha! Trek mijn haar geregeld uit en ik word ook ongevoelig denk ik...

vind het gewoon niet de beste manier. En vind het niet eens mooi Haha!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 00:35

Ik trek regelmatig jonge paarden voor het eerst (handelsstal), die er geen problemen mee hebben, als je het voorzichtig doet. En ja probeer maar een mooie knotjes te maken van ongetrokken dikke manen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 00:39

Een schaar (in combinatie met een uitdunschaar) doet wonderen. Haha!

En waarom knotjes? Een mooie volle bos manen is toch schitterend?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 00:48

Op wedstrijd???? Nee hoor, dat vind ik echt geen gezicht! Kost ook punten van de jury, kijk meteen haflinger ofzo, oke, maar niet met een KWPN'er. Sorry, een uitdunschaar kan helpen, maar lang laten.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:24

ja idd, ik vind ook dat de manen in knotjes moeten bij kwpn-ers hoor, maar dat er bloed zat Verward misschien een gevoelige houd ja...

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:36

ik heb dt nog nooit meegemaakt.. dat het bloed bij het trekken Verward ik denk idd dat je te grote plukken hebt gepakt... ofdat je paard gewoon een gevoelige huid heeft.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:48

Ik vind het hele idee om haren uit een lijf te trekken een beetje absurd. Vind het ook een beetje vreemd dat het in veel disiplines nog steeds de norm is. Wat mij betreft: onnodige handeling. Gebruik een schaar/uitdunschaar.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:52

Als ik niet start gebeurt het ook niet hoor......... vind het ook onnodig

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:15

Ik heb ook nog nooit een bloedende manenkam meegemaakt, volgensmij moet daar behoorlijk wat kracht en stugheid bij van pas zijn gekomen.
Ik snij ze altijd gewoon wat korter, vinden ze veel fijner dan al dat getrek.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:21

Ik trek de manen wel altijd. En heb er nog nooit problemen mee gehad. Heb je de manen voor of na het werk getrokken?
Je kan namelijk het beste de manen na het werk trekken, dan is het paard (en dus de manenkam) een stuk warmer en kunnen de manen veel makkelijker getrokken worden.

Verder heb ik altijd geleerd dat de mannen in een vetlaag zitten, dus niet zoals bij mensen. Daarom doet het manentrekken normaal gesproken bij paarden ook geen pijn.
Zoals iemand hierboven ook al schreef, bij mij staan ook veel paarden lekker in te dutten.
Alleen als ik bij Magic vlak achter haar oren kom houdt ze me in de gaten.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 09:47

Dat was ikzelf! Het was na het werk. Ik snap er echt niks van, ik weet wel dat ik het nooit meer trek. Dat vindt ik toch te ver gaan.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:05

Tot bloedens aan toe is wel heel cruw...

MIrk zijn manen mag ik niet eens trekken. Hij springt tot het plafon aan toe, zo'n beetje. Met een uitdun schaar vind ik het altijd zo lelijk worden. Er komen allemaal kortere haren, en als je gaat vlechten staat het alle kanten op (of gebruik ik dat ding verkeerd??). Dus Mirk zijn manen knip ik gewoon eraf

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:07

gijsenkim schreef:
Als ik niet start gebeurt het ook niet hoor......... vind het ook onnodig


Toen ik nog wel startte gebeurde het ook niet - hengstenvlecht erin, nooit minder dan een 7 voor verzorging gehad, geen jury die er over valt als het netjes gedaan is.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:36

een pony wat ik ken had hier ook last van,die deed altijd in het begin onwijs moeilijk met manen trekken,en et bloeide daarna ook,die had gewoon een hele gevoelige manenkam,die manen trokken ze dan ook liever niet als wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:50

Ik snij veel liever!! Ik heb ook bij een aantal paarden meegemaakt dat er stukjes huid meekwamen terwijlk ze gewend waren aan trekken, ze net gewerkt hadden ik ontzettend kleine plukjes trok. Snijden vind ik er ook mooier uitzien persoonlijk. Trekken, heb je een paard met een mooie gespierde nek en dan een paar l*llige streepjes haar alleen omdat je wil vlechten. Nee dat vind iki niks.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 11:53

Fellor schreef:
Ik snij veel liever!! Ik heb ook bij een aantal paarden meegemaakt dat er stukjes huid meekwamen terwijlk ze gewend waren aan trekken, ze net gewerkt hadden ik ontzettend kleine plukjes trok. Snijden vind ik er ook mooier uitzien persoonlijk. Trekken, heb je een paard met een mooie gespierde nek en dan een paar l*llige streepjes haar alleen omdat je wil vlechten. Nee dat vind iki niks.


Dan trek je er wel heel veel uit hoor, als je allen een paar plukjes overhoudt, meestal wissel ik af de ene keer trekken dan snijden. Als de manen vanzichzelf dun zijn snijdt ik sowieso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:56

Marliesje"]
[quote="Fellor schreef:
Ik snij veel liever!! Ik heb ook bij een aantal paarden meegemaakt dat er stukjes huid meekwamen terwijlk ze gewend waren aan trekken, ze net gewerkt hadden ik ontzettend kleine plukjes trok. Snijden vind ik er ook mooier uitzien persoonlijk. Trekken, heb je een paard met een mooie gespierde nek en dan een paar l*llige streepjes haar alleen omdat je wil vlechten. Nee dat vind iki niks.


Dan trek je er wel heel veel uit hoor, als je allen een paar plukjes overhoudt, meestal wissel ik af de ene keer trekken dan snijden. Als de manen vanzichzelf dun zijn snijdt ik sowieso.
[/quote]

Nee hoor, onze hackneys hebben nou eenmaal niet zoveel (sommige dan). Tis wel zo dat er eentje bij is met onwijs dikke manen, dus dat kan niet anders dan voorzichtig trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:01

Neem kleine plukjes en trek in het verlengde van de groeirichting, dat is het fijnste voor je paard en trekt bovendien ook het makkelijkst.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:03

En heb je hem na het werk z'n manen getrokken? Dat scheelt ook al een hoop want dan is de huid warm en staan de haarzakjes al wat meer open en trekt het makkelijker en idd kleine plukjes