Fokken met een afgekeurde hengst in de lijn??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Fokken met een afgekeurde hengst in de lijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 19:18

Wat als je een merrie hebt met een super predikaten bloedlijn maar waarvan de opa is afgekeurd op grond van de nakomelingen. Zou je met deze merrie gaan fokken? Ook met het idee mogelijk een ggk hengst te fokken. Waarom wel waarom niet?


Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:28

Waarom wel?
Een voorbeeld:
De grootvader van Manno is Zakerno.
Zakerno is op grond van de sportresultaten van zijn elfjarige nakomelingen afgekeurd, terwijl hij zijn goede karakter en prestaties zeer sterk vererft via de moederlijn.
Manno is nu zo populair dat er meer Zakernobloed in de tuigpaarden via Manno verspreid wordt dan Zakerno ooit zelf via nakomelingen heeft gedaan.

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:31

Ik heb een merrie waarvan de vader van de oma een vb hengst van Amor is.

De predikaten zijn keur pref/ keur pref prest/ ster pref prest.

Ik heb deze merrie voor de fok gekocht en ik denk zeker dat ik met deze merrie een fokkerij op kan bouwen. Uit deze stam zijn al diverse hensgten goedgekeurd bij het KWPN, dus een afgekeurde of vb hengst in de merrie lijn, vind ik niet z'on punt. en blijkbaar het KPWN ook niet.


Ik denk wel dat je een sterk fokkende merrielijn moet hebben, zodat je een slechte hengst kunt "hebben" in je lijn. Mijn merrie heeft wel een sterke moederlijn, alleen de vaderlijn is niet zo mooi......

Het fokken van een ggk hensgt is voor mij wel een te hoog fokdoel en daar gok ik niet op, ik probeer een mooi sportpaard te fokken en mocht ik daar eens een uitschieter bij hebben, dan heb ik mazzel.....

Maar daar ga ik niet van uit, een heel best merrieveulen waarmee ik weer mee verder kan, staat op nr1 op m'n verlanglijstje..


Sigrid

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:32

Ik kan me eigenlijk wel heel erg in Sigrid haar antwoord vinden.
Verder, weet je wat er mis was aan de nakomelingen waar hij op is afgekeurd en uit wat voor moeders die kwamen? Er zijn meer hengsten geweest die zijn afgekeurd en waar ondertussen de kinderen en kleinkinderen het toch goed doen.

limburg

Berichten: 16
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:42

wat is dan een sterk fokkende merrie en een slechte hengst?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:53

Joris xx is afgekeurd op zijn nakomelingen. Toch is een van zijn dochters (moeder van mijn merrie) een keur prest merrie geworden.

Naughty boy (is inmiddels gecastreerd en loopt boven aan in de sport) is ook afgekeurd op zijn nakomelingen. toch ken ik een nakomelinge van hem die stermerrie is.

Dus waarom niet fokken met deze merries?

De hond is de betere mens


limburg

Berichten: 16
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:53

Wij hadden vroeger de hengst kleurenfoto dit is een zep x commandant die lieten wij voordat wij die lieten ruinen 3 gewone merries dekken.
de drie nakomelingen zijn nu 8 jaar.
1 is zz springen
2 is ingezet voor de fok en nu m dressuur
3 maakt over 2 weken zijn debuut in de prix st george
Heb ik dan sterk fokkende merries of een goede hengst gehad die niet
verder kwam dan de 2e bezichtiging.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:56

Bon haar moeder is van Komeet. Zelf is ze ster, preferent en prestatie.
Een van haar zonen liep zelfs lichte tour. Andere dochters zijn in de top 20 van de pavo cup geeindigd.
Bij zo'n merrie zie ik het probleem niet. Kijk als het nou een gedrocht van een kind is, is het anders denk ik.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 21:31

Ik zie dat het volgens de meeste dus niet bezwaarlijk is om zo'n hengst in de lijn te hebben. In dit geval gaat het bij mij om de hengst darnels. Hij is de vader van een keur sport merrie. Ik wil graag een veulen fokken bij een dochter van deze merrie. Omdat de moeder zelf keur sport is en de grootmoeder keur pref prest. lijkt het mij ook niet zo bezwaarlijk om gewoon een veulen te fokken. Ik heb ook niet de illusie in ggk hengst te fokken maar een fijn en bruikbaar sport/fok paard. Echter vraag ik mij af welke waarde men hecht aan het feit dat er een hengst in de lijn voorkomt die op basis van nakomelingen is afgekeurd maar waarvan deze merrie dus duidelijk wel goed was. (gezien haar keur sport predikaten). Maakt dit de lijn oninteressant?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:59

Och er zijn wel meer ggk hengsten met een afgekeurde hengst in de pedigree, neem b.v. Jazz, goedgekeurd in hetzelfde jaar, dat Ulster, de vader van de moeder werd afgekeurd op grond van sportprestaties van de nakomelingen!

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:25

Ik heb een Darnels x Ramiro merrie, ze heeft inmiddels 5 kinderen, Waarvan de vierjarige Krack C het erg goed doet. Hij is ster en heeft Pavo Cup gelopen OK dan! De 3 en 4 jarige zijn volgens fokker ZEKER sterwaardig. De 5 jarige van Fruhling is spoorloos. Verward
Ik heb nu een veulen van Karandasj van haar en ga haar laten dekken door D-Day.
Iedereen is te spreken over haar bloedvoering. Immers is Darnels wel een Lucky Boy.

Ik heb niet alles waar ik van hou, maar ik hou van alles wat ik heb!!
Hitmaker, KWPN Goedgekeurd 2015 v. Wynton x Cabochon x Pantheon xx

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:31

Kleurenfoto, toch benieuwd waar die naam vandaan komt, dus `limburg`:D. Zag de naam ook al in de ids voorkomen.

Om op de vraag terug te komen, het ligt denk ik veelal aan de merrie zelf, een merrie die zelf ook fokt opdat waarvan haar vader/opa is afgekeurd, tja dan zou ik het niet doen. Maar niet alle hengsten zijn eerlijk `afgekeurd`. Verkeerd of geen aanbod o.i.d Kijk maar naar Roemer z`n vader ,hier zeer zwaar afgekraakt en en terug naar huis gestuurd, maar wel een goede zoon hebben. Geldt ook wel voor meerdere hengsten.
De mijne is een Obrecht en die is afgekeurd toen hij 21 (!) was ,want er werd van hem geen bijdrage meer verwacht voor de huidige fokkerij/stand van zaken, zal best maar dat hij daar nu minder om is geweest?

- Offline -

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 23:33

limburg schreef:
3 maakt over 2 weken zijn debuut in de prix st george
.


Obi Wan Kenobi OK dan!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 00:03

als een merrie mij aanstaat zou ik zelfs fokken met haar zonder predikaten in de moederlijn ....immers wie verteld mij dat met de moeder oma enz. ooit op de keuring zijn verschenen? Als ik bij de warmbloedpaarden was gebleven was ik never nooit met mijn merrie op een keuring verschenen. os ze dan minder?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 06:48

Alane schreef:
immers wie verteld mij dat met de moeder oma enz. ooit op de keuring zijn verschenen?

Dat kun je zien op het papier of er 'stb' (stamboek) bijstaat, staat dat er niet bij dan zijn ze nog 'vb' (veulenboek) en zijn ze nooit op de keuring geweest

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 07:59

DeesDeBest schreef:
Kleurenfoto, toch benieuwd waar die naam vandaan komt, dus `limburg`:D. Zag de naam ook al in de ids voorkomen.



Is gefokt door Jacob Melissen Haha!

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:10

Halfbroertje van Lollipop.
De geboorte van dit beestje stond destijds met een grote kleurenreportage op de middenpagina van Ids.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:43

Ik ken die fotoreportage van 'De Boerderij', ken weinig paarden met zo'n lekker herkenbare naam..

besita
Berichten: 6775
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:51

Ik heb zelf een register b merrie gehad die heel apart sprong .Echt een merrie voor de grote sport ,ik hechte daardoor ook heel weinig belang aan dat minderwaardige papier (haar vader was een jonge Wolfgang uit Uppianne en dat is ook de grootmoeder van Ferro,de fokker had die hengst nooit voorgebracht als hengst omdat hij een hanetred had achter maar hij had wel rietjes ingevroren voor eigen gebruik omdat de hengst naar Amerika werd verkochten daar grote prijs loopt ).Mijn merrie kwam verder uit een Damiro x jasper moeder er zat dus in haar papier heel veel goed bloed .Tot ze een peesblessure kreeg en ik haar voor de fokkerij diende te gebruiken .Omdat ik zelf overtuigd was van de kwaliteiten van de moeder heb ik er ChinChin op gezet en kreeg er een heel net hengstenveulen uit .Ik heb het veulen wel laten registreren bij Zangersheide en zo heb ik een volwaardig papier (chinchin x jarenco xdamiro xjasper ).Goedgekeurd zal ie met dat papier misschien niet worden maar een heel fijn sportpaard wel en dat vind ik toch belangrijker want er zijn hensten zat die hun kost niet verdienen hoor

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:03

Vrij simpel: kijk waarom de hengst is afgekeurd. De jury kan een vlaag van verstandsverbijstering gehad hebben. Bij de Welsh is bijvoorbeeld het geval Leith Popover vrij bekend.

Dan moeten we ook de genetica goed begrijpen. Zelfs een minder fokkende hengst kan goede nakomelingen fokken. Het is statistisch goed mogelijk dat een goede nakomeling van een minder goede hengst de slechte eigenschappen niet doorgeeft. Zo komen er dus best fokkende nakomelingen van afgekeurde hengsten.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:02

Esteban is afgekeurd op nakomelingen.
Nu zijn er toch een heel aantal goed presterende Estebans in de sport. Dit bleken over het algemeen wat laatbloeiers te zijn...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:31

Merrie is van Actueel. Kinderen van haar:

Merrie van Havel is elite geworden, nu Z1 + 7 wp
Merrie van Rohdiamant is keur nu Z1 + 10

De rest is nog te jong om gepresteerd te kunnen hebben.

En van Actueel komen meerdere goede dressuurpaarden (hij is springgefokt) De merries die hier in Nrd Nederland rondlopen zijn hele goede fokmerries.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:36

GribaldiFAN schreef:
Wat als je een merrie hebt met een super predikaten bloedlijn maar waarvan de opa is afgekeurd op grond van de nakomelingen. Zou je met deze merrie gaan fokken? Ook met het idee mogelijk een ggk hengst te fokken. Waarom wel waarom niet?

Waarom niet? Misschien was die hengst zelf geen goede vererver maar kregen zijn kleinkinderen toch het nodige mee. Wat vind je zelf van de merrie waarmee je wil fokken?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:40

CGJ12 schreef:
Halfbroertje van Lollipop.
De geboorte van dit beestje stond destijds met een grote kleurenreportage op de middenpagina van Ids.


De geboorte van dit veulen hangt bij mij aan de muur. Een poster van de Boerderij Knipoog

boemel

Berichten: 8264
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:11

Ik zou er zelf niet te zwaar aan tillen.
Mijn paard bijv. is een UniformxUlsterxNaturel. Ulster is afgekeurd op nakomelingen. De moeder van mijn paard is toch ster.
Als ik een veulen zou willen fokken is het echt geen belemmering voor mij dat Ulster afgekeurd is. Ik kijk dan toch hoofdzakelijk naar het paard wat ik heb om mee te fokken.

M1+10


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers