Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:07

Lowara schreef:
even een algemene vraag:

Arwen heeft 99% zeker mijt in haar achterbenen/sokken zitten.
( trapt meerdere malen per dag zeer hard 10/15 keer heel snel en hard tegen de grond met haar achterbenen, schijnt een klassiek kenmerk te zijn. Ook heeft ze sinds gisteren in de overgang van de koot een flinke bloederige wond welke geen mok is)
Nu heb ik van mijn zus te horen gekregen dat ik Sebacil moet gebruiken.
geen probleem... maar ik kreeg het zware advies om de sokken er compleet af te knippen of scheren, omdat ze anders er gewoonweg haast niet vanaf komt.
Ik zie hier zeker het nut van in, maar ehm.. wilde toch weten of meer mensen dit hebben gedaan alvorens ik mijn Tinkerdame ga "verminken" Clown


Ik zou graag foto's van de wond zien, dit om eventuele andere oorzaken uit te sluiten. sokken afknippen, dat nut heb ik nooit ingezien. Even een apart vraagje: wat voer je haar? Stampen is namelijk niet alleen een symptoom van mijt.


Berdien

Berichten: 64475
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-08 08:09

In emmers leren staan is het makkelijkste ja Ja
Jessie staat met beide voorbenen tegelijk in een emmer, en dan gaan we over naar 'r achterbenen, twee tegelijk. Achter heeft even geduurd voor ze hem erin neer durfde te zetten, maar het is zoveel makkelijker. En dan maar rossen met een goed harde borstel, zodat het ook bovenop het been tot op de huid komt.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

GCofOz

Berichten: 631
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: wapserveen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:09

Lowara schreef:
nee, voor de wond zou ik het ook niet doen,maar echt puur om de mijt weg te krijgen.
dit omdat volgens mijn zus de sokken als perfecte schuilplaats kunnen dienen voor de mijten, waardoor je ze met het middel niet goed weg kan krijgen.
Hierdoor kan het zijn dat je er maar niet vanaf komt.
bij het wegknippen/scheren van de sokken haal je al halve bevolkingen weg, en schijnt het middel gewoon zijn werk te kunnen doen op de overige mijten die er nog zitten?

verder 2 vragen:

als mijt in de achterbenen zitten, zitten ze dan bij voorbaat ook in de voorsokken? ( zoals vlooien die overspringen?)

Mag ik Arwen peesbeschermers omdoen, en die vervolgens veilig voor mijn andere Tinker gebruiken? of heb ik dan kans dat die ook mijt krijgt?


Waarom probeer je niet eerst vlooienschampoo. Kan ook bij wonden gebruikt worden. De paarden vinden het zalig wanneer je hun sokken met shampoo behandelt en helemaal wanneer je ook nog eens lekker lang door die sokken wrot om de korstjes weg te krijgen. Wel lauw water gebruiken.

Sebacil zou ik echt niet op een openwond gebruiken. Het is zulk gemeen, bijtend spul.

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:11

wat ik voor de puks gebruikt heb bij de luizen is een hoge druk plantenspuit. Ik moet zeggen dat dat ook goed werkt hoor.

Irish heb ik jaren gewassen met open wonden ( onterecht steeds gedacht dat het mijt was Bloos ), bij mezelf ook wel eens, ik vind dat je er weinig van voelt hoor

Berdien

Berichten: 64475
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-08 08:12

Jessie doet er ook niks op.

Hoge druk plantenspuit.. kom je daarmee tot op de huid?
Daarnaast is Jessie bang voor spuiten Huilen van het lachen Anti-klit en anti-vlieg is ook altijd paniek in de tent Nagelbijten / Gniffelen

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:14

ja, de luizen waren weg, dus ik kwam er idd mee op de huid.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:19

ik was de benen van mijn fries 2x per jaar met dimpygal....met werkzamestof dimpylate,tegen mijten en allerlei parasieten.
Beetje domme vraag,is een mijt niet hetzelfde als schurft???
Ze graven volgens mij allebei gangetjes onder de opperhuid...of ben ik nu gek?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:20

jup het heeft ook schurftmijt

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:21


Berdien

Berichten: 64475
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-08 08:21

Dimpygal? En waar is dat te krijgen?

Mijt = schurftmijt Ja

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:22

Ik wil graag binnenkort een grote enquete maken over mok, mijt en raps. Mochten jullie opmerkingen, vragen en dergelijke hebben zouden jullie dan een pb willen sturen. Ook zou ik graag willen horen welke middelen jullie in de loop der jaren gebruikt hebben.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:22

bij de dierenarts of in de apotheek.....ik zit in frankrijk...daar is alles anders...

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Berdien

Berichten: 64475
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-08 08:24

Aha. Dimpygal. Ik ga het in ieder geval onthouden en overleggen met mijn DA Ja Is een grote kliniek, die weet vast wel wegen om eraan te komen Knipoog

Caira, schrijf mij maar op, ik doe er graag aan mee Lachen

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:16

mijn DA vertelde ook dat het vaak zo is, niet altijd dus, dat oudere paarden al iets beter tegen mijt kunnen/ongevoelig waren voor mijt (ben het precieze ff kwijt), dan de jonkies. hij vroeg ook meteen hoe oud ze was, omdat ze een enorme explosie aan mokplekjes kreeg (schiferig, droge korsten, open plekjes die wat etterig leken).

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Centraal Mijt topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:21

KootMiraDrum schreef:
Cheveyo schreef:

er bestaat overigens geen thee tegen mijt Knipoog

Dat schrijf ik ook niet. Vork Was het maar waar!


het was slechts een kleine kanttekening om dat het in het mijt topic staat, voordat iemand denkt dat dat er tegen kan helpen, vandaar Pling

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:23

jammergenoeg is het altijd gif wat mijten e.d doodt....

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:30

OK.. ik ga het eerst proberen met behoud van de sokken, zo te horen kan het best werken mits je de boel flink natmaakt. voeten in emmers dumpen is hier geen probleem, alleen dan inderdaad die open wond.
dat lijkt mij hoogst onaangenaam in een emmer vol bijtend spul. met een kwast eromheen moet daar mogelijk zijn, de haartjes zijn daar immers toch al weg waardoor kans op lekken kleiner wordt.

@ caira: Arwen staat heel laag in het krachtvoer, ongeveer halve kilo basisbrok en halve kilo Havens eiwitarme muesli per dag.
s'avonds zoveel goed droog hooi als ze op kan, en overdag staat ze op een relatief schraal weiland.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:33

kijk wat je merrie er zelf van vindt, irish vond het nooit een probleem!

Berdien

Berichten: 64475
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-08 18:38

Jessie dus ook niet.
Bovendien lijkt er veel mijtactiviteit daar te zijn, ik zou dus niet de wond vermijden. Is het een hele diepe wond, of is het echt zo'n open schuurplekje? zou dan gewoon kijken hoe ze erop reageert Ja

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:13

helaas... de dierenarts is daarnet geweest ivm dat Arwen koliek had, en ik heb hem om advies gevraagd. Hij raadde ten sterkste aan om de sokken eraf te halen en inderdaad de boel te behandelen.
Dus helaas.. van 2 verschillende dierenartsen dit advies gekregen, dus het zal niet voor niets gegeven worden. Morgenochtend gaat alles eraf bij Arwen, even doorbijten ( of een traantje wegpinken Nagelbijten / Gniffelen ), maar dan hopelijk na 2 weken behandelen een mijtvrije Arwen.
wisten jullie trouwens dat dat middeltje op pagina 1 in Nederland eigenlijk verboden is? Clown

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Caira
Berichten: 26035
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:59

Tsja ik heb ca 8 da gesproken en de da die weinig met onze paarden van doen hebben zeggen sokken eraf. De anderen zeggen dat het weinig verschil maakt. Zelf heb ik het ook eens geprobeerd! Het duurde 1,5 jaar tot het aangegroeid was. En waarom probeer je het eerst niet eens met sokken? eraf halen kan altijd nog.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:01

wilde hetzelfde zeggen als caira, lukt het niet met dan kan je altijd nog drastisch te werk gaan.
Er af is er af...voorlopig....

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:06

omdat ik gezien heb wat er kan gebeuren als je te lang ermee aanklooit. dan ben je nog verder van huis.
binnen 2 dagen van geen wondjes na 3 wonden ( vanochtend weer een ontdekt) gaat mij wel heeeel snel.
En dat ze zelfs uit pure ellende in de weide gaat liggen om vervolgens 10 minuten lang als een idioot al haar sokken en benen af te bijten vond ik vandaag ook niet echt een positief voorteken.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:08

Het blijft jouw keuze en onze reactie slechts een onsinziens advies Knipoog.
Met het behandelen MET sok doodt je iig al een deel. Van mijt hoeven ze meen ik geen wondjes te krijgen.
Wanneer ga je beginnen met dat spul dan, ik had het er vanavond gelijk al in gemikkerd!

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:16

Ivm koliek mocht ik dit niet van de dierenarts.
Morgen gaan de sokken eraf ( wacht even op advies antwoord hoe kort ik ze ga doen) en was ik de benen 2 dagen lang met een antibacterieel middel. Dit schijnt al veel opluchting te geven bij paarden.
maandag kan ik in de kliniek Sebacil ophalen en gaat het spul er ook meteen in.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Utah_, dandy123, F_inley, GoogleAdsense, Gwenvd, Iris_Casper, Purkii, rollyjogered en 9 bezoekers