[AR] 2-spancursus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meligemaaike

Berichten: 909
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Brielle

[AR] 2-spancursus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 11:56

hallo,

Sinds ik mijn koetsiersbewijs heb gehaald vind ik het steeds leuker worden, en nou ben ik al bezig met mijn 2span cursus!!!
Heeft er misschien iemand al zijn 2span bewijs?Is heb moeilijker dan enkelspan of valt het wel meej??

Ik ga 'afrijden' met 2 tinkers!!Dus ik ben erg benieuwd hoe het gaat! (ik heb pas in oktober examen dus ik heb nog even de tijd)

Mijn enkelspan heb ik met lotte gedaan (shet) dus dat zal wel wat anders worden met 2span tinker!! stuk groter en sneller!!Dat wordt wennen........ Haha! Bloos

Groetjes,

Maaike

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:45

Veel heb je misschien niet aan mijn antwoord, omdat ik een beginnend menner ben Haha! , maar volgens onze meninstructeur is Enkelspan en Tandem het moeilijkst, Tweespan is vaak makkelijker doordat de paarden samen op lopen.
Ze hebben sturing en balans aan elkaar, een paard wat in enkelspan loopt moet echt geheel op eigen benen lopen en vind nergens aanleuning of richting.

Ik weet niet of het helemaal klopt wat ik zeg Verward , maar dat heb ik tenminste uit de uitleg begrepen.

Succes met je aanspanning, ik hoop als het enkelspan rijden een beetje onder de knie heb ook 2 span te kunnen gaan rijden, maar voorlopig heb ik mn handen nog vol aan het enkelspan. OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:48

Ja wat cissie zegt klopt. De paarden hebben inderdaad steun aan elkaar.
Verder heb je een heel stuk minder theorie te leren!!

Meligemaaike

Berichten: 909
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 19:16

ja dat scheelt indd wel die theorie zeg!! maar bedankt voor jullie antwoorden!!!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 21:23

cissie schreef:
Tweespan is vaak makkelijker doordat de paarden samen op lopen.
Ze hebben sturing en balans aan elkaar, een paard wat in enkelspan loopt moet echt geheel op eigen benen lopen en vind nergens aanleuning of richting.




Het heet niet voor niets een twee'span', als je 2 paarden naast elkaar zet heb je niet meteen een 'span'. Dan heb je 2 paarden die elkaar nog moeten leren kennen, die moeten leren meegaan in elkaars tempo, en hun manier van lopen moeten aanpassen aan de ander. Dr gaan maanden danniet jaren overheen voor je je 2 paarden een 'span' kunt noemen.

gretoes
Berichten: 1057
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:28

2span rijden is niet veel moeilijker als enkelspan, de paarden hebben meer steun aan elkaar, en als er iets engs is, zal er 1 vaak niet reageren, en zo trekt ie het paard of terug naar de wagen toe, of het paard houdt het andere paard tegen als ie weg wil. (ik hoop dat je het begrijpt, moetlijk uit te leggen)
Wel moet je er rekening mee houden dat je iets breder bent, de leidsels is heel makkelijk, je hebt gewoon het zeflde als enkelspan, dus dat is wel lekker!! Als de paarden aan elkaar gewend zijn in 2span, zal het zeker lukken!
Suc6!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:54

Ik heb een tijdje 2-span gereden, maar voor mij hoeft het niet zo nodig. Het duurt gemiddeld 3 jaar voordat een span een span is. Je moet heel veel geduld hebben dus. Ik reed met een beginnend span, waarvan 1 van de pony's echt een etterbak was voor de wagen.