het gebruik van "me"....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

het gebruik van "me"....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 15:04

Waar maak je je druk om? Weet ik ook eigenlijk niet Verward

Maar het stoort me toch: het gebruik van het woordje "me" als men "mijn" (of desnoods "m'n") bedoelt.

Me paard
Me pony
Me fiets

aaaaaaargh....

He, dat lucht op! Haha!

"Groter als mij" schijnt ook al geaccepteerd Nederlands taalgebruik te zijn Verdrietig , ik hoop niet dat dit dezelfde kant op gaat, ik zie het erg vaak voorbij komen... Scheve mond

Nulla tenaci invia est via


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:04

jah daar erger ik me ook af en toe aan, terwijl ik het onbewust ook wel eens zelf gebruik.
Maar ik leer het al af Lachen

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:09

Ja daar kan ik inderdaad ook heel erg aan ergeren En maar blijven verbeteren he? Schijnheilig Zelf doe ik het (geloof ik) niet Haha!


EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:11

Ja het is idd vaak wel heel irri om te lezen.
Dankzij bokt is mijn taalgebruik wel een beetje vooruit gegaan. Haha!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:12

Ik begrijp je wel, ik vind het vaak ook irritant en probeer er op te letten dat ik het niet doe.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:13

ik heb er geen moeite mee
ik maak me er niet druk om iig
en me pc ook nie Knipoog

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:15

Ik kan me er ook behoorlijk aan irriteren... Op bokt vind ik het nog niet zo'n ramp, maar dit soort fouten zie ik ook steeds vaker in ondertitelingen of in de krant staan!

Overigens, in mijn 1e jaar HBO zakte bijna de helft van mijn studiegenootjes op het nederlands dictee Verward


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:16

Gelukkig zie ik dat soort fouten niet, omdat ik ze gewoon niet weet.

Super (ge)makkelijk hoor

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:19

ik vind dat soort verschijnselen altijd mateloos interessant, behalve ergerlijk......ik probeer dan uit te vinden of het streekgebonden of leeftijdgebonden is.

Wat ik ineens veel zie op Bokt is ene i.p.v. een, eerst dacht ik dat het een typevaud was maar ik zie het in steeds meer topics opduiken en uit alle hoeken van Nederland.

Ik ben ook wel een beetje vakidioot hoor, ik ben lerares, o.a. Nederlands Haha!

Toevallig ligt er een enorme berg stageverslagen op mijn bureau, van leerlingen van ongeveer 18 tot 20 jaar, 4e jaars MBO.
Je wilt niet weten hoe dat taalgebruik is, regelrecht msn-taal zo af en toe Scheve mond

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:19

Ik vind 'muh eigenlijk nog veel irritanter Lachen

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:20

weet wat je bedoelt, maar er zijn wel meer mensen die het moeilijk vinden om dat goed te schrijven. Breezer en msn is nog ergerlijker.

On the 7th day God created horses, on the 8th he painted the good ones
by Warriorgirl Graphics • Fotografie Feather's Ranch • Onze stal
[WN-ITP] ♥ Bombarie's 2e Halterles ♥

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:22

dat "me" dat snap ik ook niet of dat nou luiïgheid is van de mensen of dat ze denken dat dat gewoon goed is.

De regel van als en dan heb ik nooit goed geleerd en daar heb ik ook best veel moeite mee. Met schrijven gaat het wel maar als ik wat zeg dan floept er nog weleens het verkeerde uit. Bloos

:evaw:

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 15:26

smurf schreef:
Wat ik ineens veel zie op Bokt is ene i.p.v. een, eerst dacht ik dat het een typevaud was maar ik zie het in steeds meer topics opduiken en uit alle hoeken van Nederland.


Joh? Zou dat echt zo horen?

Ik schrijf ook wel eens per ongeluk "ene" ipv "een" maar dat is gewoon omdat ik de n te snel wil doen, zodat die er tussen komt te staan ipv er achter, maar ik corrigeer dat altijd. (net als dat ik nu eigenlijk "pre ongeluk" schreef Haha!) Ik dacht altijd dat meer mensen dat typegebrek hadden, maar gewoon te lui zijn om het aan te passen of het gewoon niet zien. Niet dus blijkbaar... Scheve mond

Nulla tenaci invia est via

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:29

Ik heb het al heeeeel vaak gezegd, maar ben het helemaal met je eens Margreet. Ik weet niet wat het is, zal wel stoer zijn ofzo, of sommige mensen weten echt niet beter Verward .

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:31

Irriteer me er ook wild aan. Vind het net of je geen fatsoenlijke opleiding hebt gehad.

Kennen/kunnen is er ook zoeen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 15:35

Boomerang schreef:
Kennen/kunnen is er ook zoeen


Liggen/leggen...

Of ook heel treurig: Hun hebben... Scheve mond

Nulla tenaci invia est via

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:35

blij te zien dat ik niet de enige ben die zich er aan stoort Haha! . Leest echt heel irritant en ik vind het een beetje dom overkomen Scheve mond
Dan en als verwisselen ga ik me ook steeds vaker aan ergeren (hoewel ik dat ook niet altijd goed gebruik)
en af en toe een typfout oke, gebeurd iedereen wel, maar soms zie je van die berichtjes wat echt een grote typfout is, maar of dat nou express gebeurd of omdat het 'cool' zou zijn Verward

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:37

Ik geef jou boek aan jouw *LOL* .

KeeK

Berichten: 3748
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Huis ter Heide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:37

Ik stoor me zo vreselijk aan het woordje "wou", ik weet dat het gewoon spreektaal is, maar toch... En als mensen "als" zeggen i.p.v. "dan", of "mijnes" allemaal dat soort dingen... *gruwel* Tong uitsteken (Zo kan ik nog wel verder gaan, idd dat van "hun" i.p.v. "zij", kennen i.p.v. kunnen enz. enz.)Ik loop de hele dag te verbeteren, soort van tic, erg irritant voor de mensen om mij heen Knipoog

Bokker sinds 02-02-03.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 15:41

Als/dan blijft toch een geval apart hoor. Had vorige week college van een hoogleraar (toch een hooggeschoold persoon!) en die deed het ook niet goed. Zowel sprekend als schrijvend. Scheve mond

Kayla: Jouwn boek schijnt ook te kunnen....

Nulla tenaci invia est via

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:44

Margreet schreef:
Als/dan blijft toch een geval apart hoor. Had vorige week college van een hoogleraar (toch een hooggeschoold persoon!) en die deed het ook niet goed. Zowel sprekend als schrijvend. Scheve mond


Dat zal wel aan de studierichting liggen want voor mijn docenten schijnt correct geschreven Nederlands toch vrij lastig te zijn Scheve mond .

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:46

Vreselijk, ik kan me heel erg ergeren aan dit soort gebruiken. Het lijkt wel of de jeugd geen Nederlands meer kan schrijven.
"me paardjuhh" vind ik het toppunt, maar ook "begravenis" ben ik meermalen tegengekomen...
Natuurlijk is een foutje typen niet erg, maar ik merk steeds vaker dat er consequent fouten gemaakt worden...

Niet goed.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:47

Ik ben gestopt om me aan die dingen te ergeren.
Een aantal jaar geleden verbeterde ik mensen altijd (vooral bij als/dan en ik/mij fouten).
Maar mensen namen me dat meestal niet echt in dank af Haha!.

Wat ik ook vaak hoor is enigste i.p.v. enige. En 'Dat is van me eigen' i.p.v. 'Dat is van mezelf'.

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:48

smurf schreef:
typevaud


Hoop dat dit dan expres is?

Maar ik vind het niet vervelend. Ik zeg dan en als ook verkeerd. En me, mijn en m'n weet ik eigenlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:48

het is toch ALS IK en DAN MIJ of zit er ik er nu ook helemaal naast

ik heb nog wel 2 hele irritante
het kost duur...
nee iets is duur of kost veel.

en bij ons hoor je ook weleens ipv: ken jij die presoon,
kun jij die persoon of nog erger
kan jij die persoon


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, amy495, Anoukjuuuhh, Barchetta, bebble, Christina, hagelslag, IASCrawler, Iloveiswan, Jooytjee, Lalidan, Lalladidoo, LWDaisy, Mo_86, nuevo_mien, spookyskippy, TinkerTreas, wilmatj, YandexBot en 143 bezoekers