Het inrijden van jouw paard/pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Het inrijden van jouw paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 20:29

Ik wil wel eens ervaringen horen van bokkers die hun eigen paard/pony hebben ingereden.

Ik heb zelf een Haf die ik op nog geen 3 jarige leeftijd heb ingereden (paar maanden geleden), en alles verliep/verloopt vlekkeloos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:32

Ik heb mijn eigen paard ook zadelmak gemaakt. Hij was toen 3.5.
Maar dat was niet de eerste.

Hij heeft mij tot M springen gebracht, ik hem tot Z dressuur Lachen

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:33

Mijn paard is nu net een maandje onder het zadel het gaat super ze moet natuurlijk nog wel veel leren maar dat gaat hopelijk allemaal wel lukken ik heb nog niet echt problemen gehad

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:36

Ik heb Dennis op 3,5 jarige leeftijd ingereden. Het is niet zonder slag of stoot gedaan. Ik kwam net van de manege af, Dennis was een 3 jarige hengst. Maar het vechten is het 100% waard geweest. Ik heb er nu echt een super pony aan Haha!.

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 20:40

runningkawa schreef:
Ik heb mijn eigen paard ook zadelmak gemaakt. Hij was toen 3.5.
Maar dat was niet de eerste.

Hij heeft mij tot M springen gebracht, ik hem tot Z dressuur Lachen

Dus jij kan mij wel vertellen hoe ik mijn Haf aan het springen krijg. Het vrijspringen gaat heel goed, maar zodra ik erop zit sjokt hij over de hindernis (cavaletti van zo'n 30 cm). Kortom niet echt enthousiast...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:44

Ik heb samen met mijn zus mijn eigen paard verder ingereden. Ze was ongeveer een week zadelmak. We konden opstijgen en wat rondjes rijden, maar daar was alles wel mee gezegd.
Dit was het eerste paard dat ik echt ingereden heb, maar daarvoor had ik wel al meer op jonge paarden gereden en mijn zus had al wat pony's zadelmak gemaakt.

Alles is eigenlijk ook bij ons ook vlekkeloos verlopen. Ze was (is eigenlijk) super braaf.
Mijn zus en ik zijn beide Z1 dressuur met haar, maar wegens blessures rijden we geen wedstrijden meer. En gaan ons nu richten op buitenritten Lachen

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:46

Ik rijd onze paarden ook in! Haha! Heel leuk werk en heb zelfs nog een plaatsje deze zomer voor een paard Haha!

Heb er nu 3 beleerd en eentje zadelmak gemaakt, de verkoopster wilde er zelf mee verder alleen wilde ze er zeker van zijn dat het paard iemand op zijn rug toe liet!

Maar ik vind het GEWELDIG werk Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:48

Rowan was licht aangereden toen 'ie kwam. Was 'ie groen geweest, dan had ik het laten doen. Hij is heel lief en ik geloof niet dat het problemen had gegeven, maar ik acht mezelf niet deskundig genoeg om de basisknopjes er netjes op te monteren.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:22

Ik heb alleen maar paarden voor anderen zadelmak gemaakt, die van mij waren al mak Haha!

Nu heb ik een 3-jarige, en daar heb ik zondag voor het eerst op gezeten (zonder zadel en hoofdstel nog wel) 2 rondjes gestapt en heb nog nooit zo'n makke gehad geloof ik Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:30

Toen par 3 was zijn we er voor het eerst opgegaan, zonder zadel, gewoon in ons spijkerbroekie door de bak heen stappen.
Ze vond het geweldig.

Ondertussen is ze 8 maandne onder het zadel en vind ze het nog steeds geweldig, we komen steeds een stapje verder en momenteel is ze zelfs aan het springen.

We krijgen al wel vanaf het begin goed les, zodat we niet in de knoop zouden komen, en ik dnek dat die begeleiding ook meegedragen heeft ana het feit dat alles *meestal* vrij snel gaat en dat ze er nog zoveel plezier in heeft.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:46

Miga (157, nu 11) was 3 maanden onder het zadel toen ik die kreeg. 'k Heb d'r naar het Z1 gereden, en ze is inmiddels erg betrouwbaar langs de weg.

Donna is 1.74 en daar is (dus) de eerste keren iemand anders op gegaan, dat wilde ik zelf niet doen. Maar ze was zo braaf dat de derde keer dat er iemand opging ik dat zelf al was:-). Die ga ik over een paar maanden starten als het goed is.

In principe vind ik het helemaal niets trouwens, ik rijd 10x liever een wat verder doorgereden paard. Ik erger me altijd groen en geel aan dat ze nog niet netjes aan de hulpen zijn, niet voor het binnenbeen, dat soort dingen. (het 'snap dat dan!'-gevoel) Maargoed, dat wordt vanzelf beter, geduld hebben!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:51

ik moet mijn eigen paardje nog inrijden!! zou eigenlijk al begonnen moeten zijn, maar ik heb de ziekte van pfeiffer dus dat stelt het even een paar maandejes uit, helaas Knipoog maar kan zelf niet wachten!!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:07

Treasure heb ik niet zadelmak gemaakt maar wel héél veel geleerd. Ze kon stappen en draven Haha!

Heb wel het paard van mijn moeder zadelmak gemaakt, een aantal paarden voor de handel en 2 op mijn stage. Is op één na (ben ik flink van afgeknikkert) probleemloos verlopen!

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:10

Wij kochten Panuco toen hij net 2,5 was en ik en mn zus hebben m ook zelf ingereden. Maar was niet de eerste! Eigenlijk nooit problemen gehad, hij werd pas vervelend toen ie 4 - 4,5 was. Maar dat heb ik met meer paarden meegemaakt.
Aankomende zaterdag komt mn nieuwe paardje, een bijna 3 jarige merrie en die ga ik ook weer zelf inrijden. Blijft toch elke keer spannend! Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:33

Mabel is ingereden, toen 4 jaar als grasmaaier rondgelopen, en toen heb ik haar gekocht en weer ingereden.
Verloopt prima, ze doet het echt super Lachen

LauwtjuhLevi

Berichten: 770
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:43

Ik heb hier ondertussen ff een vraagje bij!
een tinker is net ingereden onder het zadel!
moet zelfs nog wennen dat er iemand op zit! en die mensen laten hem al mee lopen in een les! is toch onverantwoordelijk!! wat vinden jullie daarvan?
afentoe heeft die tinker van die momenten namelijk dat hij het ff niet weet.. of niet goed begeleid wordt door het ruitertje (denkt dat ze alles kan, rijd pas 1 jaar) Dus begint hij met zijn rodeo rondes crosse etc..!
ik vind dit belachelijk! maar hoe kan ik dit door die eigenaar door laten dringen? ik heb al gezegt is het wel verstandig en dan zeker met deze ruiter erop! toen zei die a nee kan wel! tot dat het een keer fout gaat!
Heeft iemand tips hoe ik het kan zeggen zodat het doordringt?
en wat vinden jullie ervan??

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:17

Hoe moet dat met de bespiering van een jong paard? Eerst vooral longeren of kun je er ook al voorzichtig op?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:28

Wij longeren wel altijd, daar ben ik echt een 100% voorstander van.

Je moet de negatieve tegen de positieve punten opwegen. Veel mensen doen dit niet omdat het "slecht voor de benen zou zijn". Het klopt dat longeren van een jong paard (vooral op een kleine volte) erg belastend is en dat je dan sneller de pezen meer belast dan door rechtuit te rijden.

Maar het paard krijgt op die manier respect voor de zweep (longeerzweep) wat héél handig kan zijn als je erop stapt. Het paard leert al een stukje op eigen benen lopen, went rustig en goed aan het hoofdstel en zadel. Je hebt meer te zeggen over het paard. Je kunt hem zo de stemhulpen aanleren. En ook kun je zo langzaam conditie en bepaalde spieren opbouwen. Zoals de buikspieren die heel belangrijk zijn voor de rug van het paard als daar gewicht op komt.

Ook als je de eerste paar keren erop gaat is die longe heel handig, dan kun je langzaam uitproberen of je aan de mond kan komen met licht contact, de beenhulpen kun je makkelijker aanleren want die worden ondersteund door de man aan de grond met eventueel een longeerzweep. Je hebt met z'n tweeën controle over het paard dus minder risico. Niet alleen risico voor de ruiter maar ook nog eens voor het paard. De eerste tijd is de belangrijkste tijd!

Dan vind ik verantwoordelijk longeren (dus zonder het paard teveel te belasten) véél beter dan het opstappen, wegrijden.

Dat heb ik op mijn stage ook moeten doen, dat was wel een hele ervaring en het is gelukkig goed gegaan, maar ik ben er zelf geen voorstander van.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:32

LauwtjuhLevi schreef:
Heeft iemand tips hoe ik het kan zeggen zodat het doordringt?
en wat vinden jullie ervan??


Mensen die zo overtuigd van zichzelf zijn kún je zoiets niet bij het verstand brengen. Vaak zelfs als er iets gebeurd dan is het paard degene die het fout deed. Zij kunnen immers al alles.

Ik vind het zeer fout, maar het is hoe cru het ook klinkt, niet mijn probleem. Als ik me aan alle problemen van iedereen op moest gaan houden had ik geen leven Knipoog

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:37

Novia was toen ik haar kocht wel bereden,maar nooit echt ingereden.
Met behulp van mijn fantastische bijrijdster brengen we haar nu de hulpen bij.
En dat pikt ze best goed op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:52

boomer"]
Ik heb zelf een Haf die ik op nog geen 3 jarige leeftijd heb ingereden (paar maanden geleden), en alles verliep/verloopt vlekkeloos...
[/quote] [quote="boomer schreef:
Dus jij kan mij wel vertellen hoe ik mijn Haf aan het springen krijg. Het vrijspringen gaat heel goed, maar zodra ik erop zit sjokt hij over de hindernis (cavaletti van zo'n 30 cm). Kortom niet echt enthousiast...

Dus je haflinger is koud 3 jaar, en je wilt nu al gaan springen? Auwtsj... Mag het beestje even bekomen van alle indrukken? Voorts nog even goed leren hoe op eigen poten te lopen, en een beetje groeien. Springen is erg belastend voor een paard...

Ik heb mijn haflinger ook erg jong ingereden, voor haar 3e verjaardag. Maar heb het wel erg rustig gedaan. En ben vorige zomer, toen zij 6 was, begonnen met springen. Jong beginnen kan, maar doe het dan wel rustig Lachen Voor mijn ervaringen en meningen, gebruik de zoekfunctie Lachen

Vinaba

Berichten: 9757
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:00

maya je hebt gelijk als je nu al begint kan hij bij 10 jaar ofzo al met pensioen

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:37

Heros, mijn eerste pony was al wel zadelmak, maar die heb ik verder ingereden tot het M2 dressuur en L springen.
Verliep trouwens in het begin niet bepaald vlekkeloos, ik was pas 12 en hij ging regelmatig met me aan de haal Bloos

Loopzicht's Lilly Marlene was ook al zadelmak, maar die heb ik doorgereden tot B dressuur + wp. Verliep helemaal vlekkeloos.

Op dit moment ben ik Diva aan het inrijden, die heb ik ook zelf zadelmak gemaakt.
Gaat tot nu toe super!! ze heeft me alleen 3x gelanceerd, maar verder is ze ontiegelijk braaf Lachen

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 14:00

[/quote]Dus je haflinger is koud 3 jaar, en je wilt nu al gaan springen? Auwtsj... Mag het beestje even bekomen van alle indrukken? Voorts nog even goed leren hoe op eigen poten te lopen, en een beetje groeien. Springen is erg belastend voor een paard...[/quote]

Ben vergeten wat meer info te geven: Max is waarschijnlijk ouder. Ik heb hem gekocht zonder papieren, maar als ik zijn bespiering/bouw bekijk dan is hij denk ik toch een jaartje ouder. Maar goed, ik spring ook nog niet met hem. Ik heb het over een cavaletti van zo'n 30 cm (kortom: beentjes leren optillen)!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:49

mijn verzorgpony's leeftijd is niet precies bekent, ze zit tussen de 2 1/2, 3 jaar oud. ik ga nu samen met een ander meisje rustig aan beginnen met zadelmak maken. een zadel op haar rug vind ze al helemaal niet erg meer, en we gaan nu steeds verder, maar er nog niet op. daar vinden we de pony's te jong voor! (we rijden nog een pony van stal in, dezelfde leeftijd). we laten ze voorlopig wennen aan het zadel, en longeren veel. in de zomer gaan we ze inrijden. het is mijn eerste keer dat ik pony's inrijd, maar dat meisje heeft het al vaker gedaan. ik vind het spannend maar ontzettend leuk