Waarom raadt iedereen mij een veulen af......?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Waarom raadt iedereen mij een veulen af......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 07:49

Hoi Allemaal,

Ik heb een KWPN merrie van 11. Het is een heel fijn allround paard. Ik start nu L1 en het gaat allemaal supersnel. Verder spring ik met haar en tijdens mijn lessen merk je heel duidelijk dat ze echt alles voor me wilt doen. Laatst een oxer gesprongen van 1.30m waar ze eigelijk het vermogen niet voor heeft (merkte we achteraf), maar ze gebruikte al haar kracht om er maar overheen te komen... Lovers Verder kan ik leuke buitenritten met haar maken en heb zelfs eens een oefencross gesprongen, kortom een leuke merrie.
Nou wil ik zelf heel graag een veulen met haar fokken en dan meer voor de ervaring dan voor de reden dat er echt een superbonfire uit moet komen, maar.....mijn ouders hebben er geen verstand van en gewoon alle mensen van stal, mijn instructrices, echt iedereen raadt het af!

En wel om de volgende redenen:
- alles bij elkaar (opfok, dekking, zadelmak maken etc.) is het duur en kan je voor dat geld beter een goed jong paard kopen.
- je weet niet wat er uit komt, misschien wel een heel lelijk ding
- er kan van alles mis gaan tijdens de dracht, misschien overleeft de merrie het wel niet.
- tijdens de opfok kan er een heleboel met het veulen misgaan.
- tegen de tijd dat het zadelmak is kan het een monster zijn en heb je totaal geen plezier meer van je jonge paard. Wil je het dan verkopen wilt niemand het en gaat het dus voor minder geld weg als dat jij erin hebt gepompt.
- als je een jong paard koopt kan je het uitproberen of hij/zij bij je past en bij je eigen gefokte paard moet je dat afwachten.
- veel mensen romantiseren het hele gebeuren met een veulen, zo leuk is het allemaal echt niet meer als je 3 jaar moet wachten om er iets mee te doen.
- omdat wij geen paarden bij huis kunnen hebben zal ze dan ergens anders moeten bevallen en maak je het veulen veel minder mee.
- mijn merrie heeft geen megabewegingen, dan kan je er beter niet mee fokken, is zonde.
Nou ik kan nog wel even doorgaan maar dat zal ik jullie besparen Knipoog

Zoals je begrijpt, mijn ouders zijn helemaal afgeknapt op het hele veulenidee Verdrietig en dat vind ik echt jammer!
Zijn er hier ook mensen die wel positieve punten kunnen noemen aan het fokken van je eigen veulen???

Vriendjes zijn? Mening gevraagd!!!!!!! Vriendjes zijn?


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 07:55

Ik moet eerlijk zeggen dat de mensen om je heen zeker gelijk hebben, al is er voor bijna elk puntje wel iets positiefs te noemen. Je moet er heel erg veel voor over hebben, dat weet ik uit eigen ervaring. Plus inderdaad dat de kosten hoog kunnen zijn, heb al meerdere malen een DA op de stoep gehad voor die twee jonge lummels hier!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 07:55

Nou het fokken is vooral een lange termijn planning Haha! De hoogtepunten van het fokken (vind ik) de spanning of de merrie drachtig is, de geboorte van het veulen, de opfok, het beleren, de keuring en mee de wedstrijden in gaan!
Vooral de geboorte en het beleren is echt geweldig! Het is zo leuk om dat allemaal mee te maken! En vooral als het paard ook nog presteerd (op keuringen/wedstrijden) Haha!

Alleen voor een keertje een veulen..... ik weet het niet! Ik zou er maar eens goed over nadenken! Romantiseer het maar niet want zoals je zelf al opsomde kan er veel fout gaan!

Maar dat het een monster wordt tijdens het zadelmak maken is zeker niet zo! Iig niet als je het goed aanpakt! Dat is gewoon onzin!!!!!!

En nog een nadeel: je bent een tijdje uit je wedstrijdroulatie, ook dat moet weer opgepakt worden!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:06

Hoi,

Op zich ben ik er altijd wel voor om met goed materiaal te fokken, dus een merrie waar wat potentieel in zit. Aan de andere kant, als je voor eigen gebruik fokt, bekijk ik dat al iets minder streng. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je er niet alleen voor staat. Ik heb zelf (niet bij mijn eigen pony, maar bij de merrie van een ander) ook een veulentje gefokt met iemand samen en dat scheelt al de helft. Ik had wel alle kosten, maar dus ook het veulen.
Het is ook belangrijk om je af te vragen of je het financieel aan kunt, of je er de tijd voor hebt en of je reeel bent in je verwachtingen ervan.
Voordat mijn veulen geboren werd, was ik al 3 jaar verder (merrie wilde niet makkelijk drachtig worden) en daarna kreeg ze op 2,5 jarige leeftijd een ongeluk. Dat kan altijd gebeuren, maar dan val je wel even in een gat en vraag je je even af waar je het allemaal voor gedaan hebt.

Maar daar staan dus ook een heleboel leuke dingen tegenover. Ik had toen het idee dat het voor mij de ideale situatie was om een veulen te fokken. Ben erg blij dat ik dat toen gedaan heb, want na die tijd werd het allemaal heel anders en ik heb geen idee of het er ooit nog eens van zou komen.

Groeten,
Judith
Laatst bijgewerkt door Voice op 07-04-04 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:13

Tegen mij zeggen ze die dingen ook, maar toch ga ik het 1x proberen. En ja, ik besef ook dat ze gelijk hebben. MAar het kan ook goed uitpakken. Anders waren er niet zoveel paarden.

De hond is de betere mens

LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 08:17

Bedankt voor de reacties! Ik heb ook een beetje het gevoel wat Voice beschrijft... Ik heb nu een leuke merrie (afstamming Daimler x Orthos trouwens) en ik heb geen idee hoe het later gaat en of ik nog eens de kans krijg dit te doen....
En dat je er erg veel voor over moet hebben ben ik me bewust... maar de ervaring opzich lijkt mij gewoon heel bijzonder en ook het hele proces wat daarna komt. Ik heb er erg veel voor over, maar als iedereen het afraadt dan ga ik toch wel erg twijfelen....

* Horses take you for what you are, but they judge you by what you do *

LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 08:20

Hier dan ook nog maar een foto van mijn merrie: Haha!

Afbeelding

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:22

Sja als je er geen plek en eventueel tijd of geld voor hebt, kan ik alleen maar meegaan met de mensen om jou heen.
Ik heb zelf ook een veulen, niet zelf gefokt overgens, maar ook daar zitten genoeg kosten al aan..
Ik zou zeggen denk echt heel erg goed na voordat je eraan begint.. Een jong paardje is denk ik dan net zo leuk of misschien wel leuker..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:22

Alles heeft zijn voor en nadelen, de enige twee nadelen die mij ervan zouden weerhouden zijn:
-De kosten
-Tijdelijk uit de wetstrijden/training
-De eventuele verkoop van het veulen
Als bovenstaande punten in orde zijn, waarom zou je dan geen veulen fokken?

Ook ligt het er uiteraard aan op wat voor stal je staat. Het veulen moet het 1e half jaar bij de moeder staan, en een box van 3 bij 3 wordt dan wel wat krap. Uiteraard moet het veulen elke dag op het land, of lange tijd in de paddock kunnen staan. Zijn er meer veulens dan is dat nog beter.

FF offtopic:
Ik heb ff in je profiel gespiekt, en je komt me ontzettend bekend voor.
Sta/stond jij niet bij Stal Jasper? Ik kan me namelijk herrineren dat toen ik nog geen eigen paard had, ik een keer met een pensionpaard in de binnenbak ging rijden, en dat er een nieuwe pensionklant meereed, die een bruine merrie genaamd Lotus had

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 08:28

youngster: tijd en geld is in orde en plek ook, een hele goede kennis van mij fokt arabieren en heeft daar fokstallen met camera's en de hele mikmak, dus dat scheelt.

Citaat:
FF offtopic:
Ik heb ff in je profiel gespiekt, en je komt me ontzettend bekend voor.
Sta/stond jij niet bij Stal Jasper? Ik kan me namelijk herrineren dat toen ik nog geen eigen paard had, ik een keer met een pensionpaard in de binnenbak ging rijden, en dat er een nieuwe pensionklant meereed, die een bruine merrie genaamd Lotus had


Ja, dat klopt jackim, ik heb bij stal jasper gestaan en mijn merrie heet Lotus! Jij komt me vaag bekend voor, was je een manegeklant?? Want daar heb ik er inmiddels al zoveel van gezien Haha! Grappig dat je haar herkende.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:33

Ja, ik heb er vier jaar gelest, en drie maanden een pensionpaardje Bidy gedaan, Ik ben nu een jaar van Stal Jasper af, en sta ook een jaar met mijn eigen paardje bij Mieke verkaik. Tijd geleden dus, denk ook niet dat je me herkent Knipoog . Er liepen zoveel penny-meisjes rond Tong uitsteken

Don't take life to serious, you never get out of it alive...


kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:41

LesleyLady"]
Nou wil ik zelf heel graag een veulen met haar fokken en dan meer voor de ervaring dan voor de reden dat er echt een superbonfire uit moet komen, maar.....mijn ouders hebben er geen verstand van en gewoon alle mensen van stal, mijn instructrices, echt iedereen raadt het af!
[/quote]

Wat bedoel je hier met ervaring? Ervaring van fokken, ervaring van het jong beleren van een paard? Ofwel wat is de reden dat je het veulen wil? Wil je er later zelf een leuk paard aan over houden als je merrie te oud word of wil je haar verkopen?

Ik heb een merrie die helaas wegens omstandigheden niet meer regelmatig loopt. Ze heeft wel toppapier en een goede achtergrond in de wedstrijdsport. Nu heb ik vorig jaar een veulen gefokt met haar die ik wil houden, en dit jaar wordt het veulen dat we hebben gefokt verkocht. Dit zijn hele bewuste keuzes geweest.

[quote="LesleyLady schreef:
En wel om de volgende redenen:
- alles bij elkaar (opfok, dekking, zadelmak maken etc.) is het duur en kan je voor dat geld beter een goed jong paard kopen.
- tijdens de opfok kan er een heleboel met het veulen misgaan.
- omdat wij geen paarden bij huis kunnen hebben zal ze dan ergens anders moeten bevallen en maak je het veulen veel minder mee.
Nou ik kan nog wel even doorgaan maar dat zal ik jullie besparen Knipoog



Deze redenen vind ik van belang, dat je niet weet wat eruit komt is altijd een gok, maar met de juiste mensen die kennis bezitten kan je altijd een leuke combinatie maken met je merrie. En het karakter wordt vaak gevormd, een aggressief paard word zelden geboren en ook dit heb je met de combinatie hengst/ merrie in de hand.

Opfok, dekking, zadelmak maken kost veel geld. Dat is zo, en dan heb je nog geen garantie van een gezond 3 jarig paard, want er kan veel mis gaan in de 1e 3 jaar van een paardeleven (mijn veulen van dit jaar is al 3x door het oog van de naald gegaan)
Het laatste argument vind ik op zich niet erg van kracht, aangezien ze als ze bij je thuis staan je er ook niet dag en nacht bij gaat zitten, echter is het wel van belang dat je een stal hebt waar ze in het voorjaar/ zomer/ najaar de hele dag buiten kunnen lopen.

Als je dus voor jezelf een nakomeling van haar moeder wilt omdat je dit een toppertje vind en hier een nakomeling uit wilt hebben kan ik het me voorstellen. Zorg dan wel dat je met mensen die de kennis en expertice hebben dit afspreekt en ze ook achter je staan want alleen begin je niet veel.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:44

Jurga schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat de mensen om je heen zeker gelijk hebben, al is er voor bijna elk puntje wel iets positiefs te noemen.


Ik wou dus net gaan zeggen; ik vind het allemaal wel erg negatief gedacht. En zoals Jurga zegt, voor alle punten is wel iets positiefs te noemen.
Goed over na denken, dat wel maar je merrie heeft wel een erg werkbaar karakter, iets wat zeker positief te noemen is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:09

Ik denk dat je voor jezelf eens op een rij moet zetten waarom je een veulen wilt fokken...en dan alle plussen en minnen tegen elkaar wegstrepen.
Risico brengt alles met zich mee...vervoer, rijden, weide, stal..enz. En dan hoeft een paard geheel niet drachtig om te zijn, of een veulen.
Wat wel eens kan gebeuren is dat het karakter van je merrie veranderd, iets kattiger of juist braver...
En uit de wedstrijdroulatie hoeft ook geen maanden te duren...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:30

Alane schreef:
En uit de wedstrijdroulatie hoeft ook geen maanden te duren...


Nee, maar hoe is de bevalling? Hoe komt een merrie daar onder uit? Vooral de eerste veulens zijn meestal toch zwaar voor een merrie!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:38

LuvdaTossa: ik schreef ook HOEFT ook geen maanden te duren...
Net zoals jij schrijft ..meestal toch zwaar... is dat niet per definitie zo.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 10:45

Citaat:
Wat bedoel je hier met ervaring? Ervaring van fokken, ervaring van het jong beleren van een paard? Ofwel wat is de reden dat je het veulen wil? Wil je er later zelf een leuk paard aan over houden als je merrie te oud word of wil je haar verkopen?
Citaat:

Met ervaring bedoel ik gewoon het meemaken van het hele gebeuren. Mijn lieve merrie met een veulen dat hopelijk gezond ter wereld komt. Als ik de veulens bij een kennis van mij ziet en ik zie hoe die merries daarmee omgaan dan gun ik dat mijn merrie ook Lachen
Mijn doel met het veulen is om het natuurlijk te houden en dat proffesioneel te laten beleren en dan verder rijden met het veulen, want dan is mijn merrie tegen die tijd ook een dagje ouder.... Schijnheilig

Maargoed, nogmaals, als er zoveel mensen zijn die alle negatieve dingen tegen je blijven opnoemen dan weet ik niet of dat alles wel waard is.
En mijn ouders zien het ook niet echt meer zitten door al die spookverhalen... Verdrietig

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:45

Als jij er dat geld voorover hebt etc. plaats hebt ensow. Waarom dan laten? Ik wil ook van Aman ooit een veulen om zelf te houden! En die 3 jaar w8en zie ik niet als een probleem, waarom niet? Omdat aman dan tegen die tijd 10 is ofsow, ik nog even met haar door wil rijden, en het veulen wanneer het 4 is wil inrijden! (Dit doe ik overigens alleen als ik een huisje heb met 2 stallen hoor Knipoog )
Dan is aman al 14 jaar... Redelijk oud dus om nog elke dag mee te rijden, wedstrijden, etc. Ik wil aman dan gewoon lekker recreatief rijden, buitenritjes etc.
Als jij dat ook wilt waarom niet? Dan kan je wel een leuk jong goed paard kopen.. Maar dat is nooit een veulen uit je eigen lieve merrie!

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:53

teneerste wil ik zeggen dat je een hele mooie en lieve merrie hebt.
voor je aan het dekken gaat wil ik je wel vragen of je goed hebt nagedacht over de risicos en alles wat erbij komt kijken.
een merrie dekken doe je niet zomaar.

ik vind wel dat ze allemaal een beetje gelijk hebben, er kan echt zoveel mis gaan en in het ergste geval kan je zelfs je merrie en veulen kwijtraken!
denk eerst goed na of dat het je waard is.

kijk ik zeg dit niet zomaar mijn schoonouder hebben een hobbyfokkerij en ook ik heb een aantal merries drachtig gehad.
nu dit jaar is het een gewldig rampachtig pechjaar voor de merries met veulens.
en hoe komt het.... ja wist ik het maar... gewoonweg domme pech!
kijk maar eens op deze topic... dit gebeurde weer vannacht bij ons op stal [KS] help me!!!! dringende oproep!!!! LEES DIT!!!!!!!!!
kijk mijn merrie is tot 2 keer toe bijna dood geweest!
en alleen maar omdat ze drachtig is!

kijk het hoeft niet fout te gaan, het kan ook heel goed gaan, maar zo op deze manier is dat gewoon niet leuk meer!

bedenk dus eerst of je alle risico's op de koop toe wilt nemen!
zon lief dartelend veulentje vind iedereen leuk, maar bedenk dat daar een hoop aan vooraf gaat!
stel je niet alles rooskleurig voor ga na wat jou paard je waard is!

veel succes bij een keuze maken.

groetjes angelique

je bent altijd nieuw ,je laatste hinnik was altijd het vriendelijkst. Je laatste kroel was altijd het warmst. Je laatste beweging het sierlijkst.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:56

Overigens, je moet niet uitvlakken dat ik nu wat meer mogelijkheden heb: vanaf medio mei zal ik mijn paarden aan huis kunnen stallen. Het is de bedoeling om het veulen zelf op te fokken (wel in gezelschap met andere veulens). Ik wil niet alles uitbesteden, omdat ik daarvan de charme niet in zie, en ook omdat het dan een stuk prijziger wordt.

De hond is de betere mens

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:29

hoi, ik wilde ook nog even reageren. Ik heb nl al jaren plannen om uit mijn merrie een veulen te fokken. Op dit moment is ze waarschijnlijk al drachtig, nog wel even de scan afwachten maar we hebben goeie hoop.
De reden dat ik voor een veulen heb gekozen is omdat mijn merrie hele goeie kwaliteiten heeft. Maar ook omdat ik eigenlijk zo gek van die merrie ben dat het mooiste mij lijkt als ik ook een veulen van haar heb. En wat is er nou mooier dan een zelfgefokt veulen ter wereld zien komen. Het enige voordeel wat ik heb is dat ik nog een paard heb en dat wanneer de drachtige merrie tijdelijk niet meer gereden kan worden ik wel gwoon met mijn andere paard verder kan.
Ik denk dat als je het echt graag wil dat je het gewoon moet doen, maar je moet je wel bedenken wat er allemaal bij komt kijken.

gr. dorinda

Sammie drachtig van Solaris!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:51

Alane schreef:
LuvdaTossa: ik schreef ook HOEFT ook geen maanden te duren...
Net zoals jij schrijft ..meestal toch zwaar... is dat niet per definitie zo.


Nee maar zo hoorde ik het laatst ook van iemand: och we gaan gewoon door met wedstrijden, maar dat is dus zeker niet zo! Je bent er wel even uit!

En ik denk dat je bijna de kosten er niet uit kunt halen, wil je het veulen/paard verkopen! Voor hobby kost het altijd centjes! Alleen goede stallen die veulens voor veel geld verkopen kunnen het eruit halen! Wees op je hoede!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:01

Kijk, het is heel simpel (mocht ik een veulen willen en een merrie hebben ipv een ruin)
Als ik een veulen wil fokken, ga ik door een hoop werk en kosten heen: uitzoeken van de hengst, dekgeld en afdracht, veearts, scannen etc, en ik moet nog maar afwachten wat er uit komt. Of het leeft en gezond is, of het het geslacht, de kleur en de aftekening die ik graag wil zien.
Dan ga ik naar de Zuidlaardermarkt op de derde dinsdag in Oktober, en daar kan ik een veulen uitzoeken dat me aanstaat, met een leuk papier erbij vaak, voor vaak onder het dekgeld, zeker bij de tuigpaardveulens waar ik dan voor zou gaan.
Ik loop dan geen risico met de merrie, en heb precies het veulen wat mij aanspreekt. Het is alleen niet van mijn merrie, maar daar hecht ik niet zoveel waarde aan persoonlijk.
Succes met je beslissing Knipoog

Goedgekeurd onderschrift :)

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:26

Ik heb bij ons op stal al veel veulentjes geboren zien worden, maar nu vind ik het tijd om met mijn eigen merrie te fokken. Ik wil een nakomeling van haar. Of het een kampioens-eerste premie veulen op de keuring wordt interesseert me niet zoveel, als het maar gezond is en geen gebreken heeft. Het veulen blijft van mij, het blijft bij ons staan (er worden hier meer veulens gebracht voor de opfok) en het wordt de opvolg(st)er van mijn merrie.
Het kost veel geld ja, uiteindelijk waarschijnlijk meer dan een jong paard kopen. Maar daarbij moet je niet vergeten dat de kosten meer verspreid liggen; nu betaal je voor de dekking, het scannen, de inentingen enz elke keer een bedrag. Dat is heel iets anders dan in 1 keer 5000 euro ophoesten voor een jong kant en klaar paard.
Bovendien, als je een jaarling koopt zit je in hetzelfde schuitje; je moet drie jaar lang geld steken in een paard waar je relatief gezien weinig mee kan. Dan steek ik liever geld in een veulen wat meer emotionele waarde heeft voor mij, namelijk een veulen van mijn merrie die ik al sinds jaar en dag heb en waar ik gehecht aan ben.
En het risico met de dracht en geboorte loop je altijd. Het is alleen zo dat als je met je merrie fokt en veulen en merrie overleven het niet, je helemaal niks meer hebt; geen paard, geen veulen en geen geld. Dan ben je dus flink in de aap gelogeerd. Daarom krijgt mijn merrie meer veterinaire zorg dan de andere "gewone" fokmerries (hoewel die ook niets te kort komen) om alles extra in de gaten te houden. Dat kost wat meer, maar dan heb je ook wat! Haha!
Enne dat rijden, dat schiet er inderdaad voor een aantal weken bij in, maar is dat zo'n groot probleem? Waarschijnlijk ben je dan zo bezig met het veulen, dat je niet eens aan rijden DENKT.
Het is gewoon een ander aspect van de paardenwereld. Zeg dat maar tegen je ouders Haha!

LesleyLady

Berichten: 497
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 13:28

Citaat:
Dan ga ik naar de Zuidlaardermarkt op de derde dinsdag in Oktober, en daar kan ik een veulen uitzoeken dat me aanstaat, met een leuk papier erbij vaak, voor vaak onder het dekgeld, zeker bij de tuigpaardveulens waar ik dan voor zou gaan.
Ik loop dan geen risico met de merrie, en heb precies het veulen wat mij aanspreekt.


Daar zit ook wat in natuurlijk, maar ook dat wordt mij weer van alle kanten afgeraden.. Verward Dan zou je alsnog die problemen hebben met opgroeien/dierenartsen en weet ik het allemaal...
Wat mij het meest aangeraden wordt is om over een paar jaartjes een leuk 4 jarig paard te kopen waarbij je al weet wat je er aan hebt en waar je wat mee kan.

Nou, ik ga binnenkort eens bij die kennissen langs als de eerste veulens geboren zijn en dan sleur ik me ouders mee! ~~}> Zullen we eens met die kennissen praten....
En voor de rest ben ik erg blij met jullie reacties en zal het me nog heel wat nachtjes slapen kosten om te besloten wat te doen... Desnoods volgend jaar pas insimineren en dus nu nog een jaartje wachten....
Mocht je nog positieve/negatieve ervaringen hebben met het fokken van een veulen, ik ben met alle reacties erg blij! OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 52 bezoekers