Merrie Anka in de problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Merrie Anka in de problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 22:09

na een paar weken te hebben moeten vertellen dat onze merrie quina met 9 maanden haar veulen heeft verloren heb ik nu dringende hulp nodig bij onze meerie Anka!!!!
afgelopen donderdag had ze hevige koliek... ze was rond 30 maart uitgerekend
ze heeft iets tegen de koliek gehad, het was kantje boord volgens de dierenarts, maar ze heeft het gered.

nu vanmiddag kreeg ze het weer, maar het is er niet beter op geworden.
volgens de dierenarts had ze koliek (en dat heeft/ had ze ook) ze heeft er weer wat voor gekregen.
zo tegen een uur of 5 zag ik een vlies naar buiten steken en dat schoot weer terug.
de deirenarts is daarna weer geweest en ze had 3 cm ontsluiting en er kwamen vieze slijmdraden groen met bloed naar buiten.

nu kan ik haar niet op stal zetten, ze laat zich steeds vallen en legt zich klem.
ze staat nu dus nog buiten, maar laat zich om de haverklap vallen... ik wil mijn lieve merrietje niet kwijt Huilen please.... heeft iemand of weet iemand die dit al eens eerder heeft meegemaakt... WAT MOET IK DOEN!!!! Huilen Huilen

[edit:Chica]titel duidelijker gemaakt[/edit]

je bent altijd nieuw ,je laatste hinnik was altijd het vriendelijkst. Je laatste kroel was altijd het warmst. Je laatste beweging het sierlijkst.


angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 22:11

oh ben wel vergeten te vertellen dat toen de dierenarts de ontsluiting controleerde probeerde hij reactie te krijgen van het veulen door er mee te "spelen".
er kwam geen reactie en het veulen is dus dood.....

kan iemand me helpen, ben nu al 2 veulens kwijt, maar wil niet mn merrie kwijt.... ik laat mn merries nooit meer dekken.... zo hoeft het voor mij ook niet!

je bent altijd nieuw ,je laatste hinnik was altijd het vriendelijkst. Je laatste kroel was altijd het warmst. Je laatste beweging het sierlijkst.

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:11

DIERENARTS BELLEN!!!!! NU!!!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:11

Blijven lopen met de merrie! Zoek een geschikte (droge) plek om haar te laten bevallen! Mobiliseer desnoods de hele omgeving om te helpen! Is de DA er niet bij gebleven?

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:12

Ik zou als de sodemieter een dierenarts bellen, dit klinkt niet goed Scheve mond

Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij kun je dit echt niet zelf oplossen, dus bellen!

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:12

tja en kan niet meer dan sterkte toewensen en vertrouw maar op je dierenarts.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:17

Waar is of blijft de dierenarts dan?????Dit lijkt mij toch echt heel dringend!!

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 22:17

de dierenarts wil morgen pas komen kijken... hij kan niets meer doen en het is afwachten nu... er is een hele grote kans dat ze het gewoonweg niet haalt....

je bent altijd nieuw ,je laatste hinnik was altijd het vriendelijkst. Je laatste kroel was altijd het warmst. Je laatste beweging het sierlijkst.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:19

EEEEUUUU DUH!
Je merrie aborteerd nu het veulen en het veulen ligt waarschijnlijk verkeerd en kan er dus zonder hulp niet uitkomen, DA bellen NU!!!

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:20

nou ja, andere dierenarts maar bellen dan!

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 22:21

volgens de dierenrts ligt het goed.... hij heeft nog gevoeld...

je bent altijd nieuw ,je laatste hinnik was altijd het vriendelijkst. Je laatste kroel was altijd het warmst. Je laatste beweging het sierlijkst.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:21

Ja dat zou ik zeer zeker doen, een andere arts bellen, hier MOET gewoon een dierenarts bij komen!! En Snel ook!!!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:22

Andere DA bellen. Zou ik meteen doen!

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:26

Als ze gaat liggen en ze perst kun je proberen de beentjes van het veulen te voelen, als dat zo is kun je ALLEEN ALS ZE PERST haar helpen door te trekken, denk er aan dat de beentjes niet allebei tegelijk komen en het neusje ligt op de beentjes

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:29

of naar de kliniek van Utrecht gaan, dit mag echt niet te lang duren

Hinnik2
Berichten: 27
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:31

Volgens mij kan ze die er niet alleen uitkrijgen. Dit mag niet lang meer duren. Dringend een ander DA bellen, voor het te laat is...
Succes...


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:33

angeliekie schreef:
volgens de dierenrts ligt het goed.... hij heeft nog gevoeld...


Als het inderdaad dood is kan het veulen zich niet meer in de juiste geboorte positie manouvreren, en komt het er dus zeer waarschijnlijk niet uit.
Als je merrie echt ligt te persen en blijft staan/liggen zou ik als de donder de DA bellen anders weet ik wel zeker dat je merrie het niet haalt!

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:35

Echt zo snel mogelijk een andere dierenarts vinden!

Fiolita H (Uphill x San Remo) Dressuur B + 15 (PR 213), L1 + 17 (PR 210), L2 + 15 (PR 214), M1 + 18 (PR 207,5)
Tequila Sunrise (v. Neostan) Dressuur: M1 + 3, Springen: B + 1. Dag lieverd...

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:36

Ik weet niet welke dierenarts je hebt maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat er in onze regio een is die je zo laat stikken.
Gewoon een andere bellen en je niet laten afschepen!

Tis dat ik zelf zit te waken anders waren we wel ff langs gevlogen......

Shanky
Berichten: 44
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:51

Meid wat doe je in hemels naam op het internet als je merrie er zo slecht aan toe is? Bel een andere DA!!!! Groen slijm lijkt me niet bepaald een goed teken! En wat een rare DA heb jij als hij jou met een doodzieke merrie alleen laat Verward Nou Ik wens jullie in ieder geval heel veel sterkte en Ik hoop echt heel erg dat je merrie er bovenop komt! Ik zal voor jullie duimen Ach gut
xx

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:52

Ik denk wel dat ze nu bij haar merrie is hoor Shanky.

Ik ga mee met de rest, blijven bellen tot je er een DA bijhebt en hulp roepen voor wanneer ze gaat liggen persen.

En veel sterkte Scheve mond

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 07:00

METEEN EEN DIERENARTS BELLEN, dat veulen MOET er hoe dan ook uit!!! Als het er inmiddels nog niet uit is (en dat hoop ik van harte), het veulen kan zoals hierboven geschreven niet meer meewerken en het wordt wel erg moeilijk voor je merrie op deze manier. Wat een sukkel dat ie je zo in de steek laat zeg, mijn dierenarts zou het niet moeten proberen om in zo'n situatie te zeggen dat ze morgen wel terugkomt (zou niet eens in haar opkomen)!

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:45

Hoe is het gegaan? Wat vreselijk dat de DA er niet bij gebleven is Verward Ik snap dat echt niet!

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:59

probeer een dierenarts van visdonk; die zijn gespecialeerd en zitten bij je in de buurt.
Als het veulen dood is zal hij het eruit moeten zagen, ik hoop voor je dat je dat niet mee hoeft te maken....

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 11:43

hier weer een update:

Ik ben de hele nacht opgebleven ze heeft tot 2 uur buiten gestaan, ze liet zich steeds zo vallen dat ik haar niet op stal kon zetten... lopen was onmogelijk.
ik heb haar buiten toegedekt met 3 dekens, maar toen het vannacht begon te regenen werdt het mij toch te gortig.
ik heb toen de dierenarts gebeld en die is toen weer gekomen.

kijk ik woon wel in bergen op zoom, mar mijn paard staat bij mn schoonouders in belgie, dus de dierenklienieken en de artsen die jullie opnoemde is veel te verweg.
daarnaast is onze auto op de garage en we hebben een toyota corrola te leen zonder trekhaak
de dierenarts is echt heel goed en heeft me zeker niet laten stikken, maar hij moest de hele nacht heen en weer pendelen omdat een kalf een keizersnede moest en een andere merrie had een dood veulen terwereld gebracht en die kon niet meer lopen, dus die moest een spuitje
dus ook pech voor de dierenarts.

er was nog wel een andere dierenarts in de buurt, maar die heeft bij een merrie van mn schoonvader een vruchtje kapotgestoten tijdens een scan, dus die vertrouwen wij niet meer (en nog meer van die vreemde fratsen).

ik heb dus met de dierenarts vannacht Anka binnen gezet halverwege liet ze zich vallen en kregen we haar niet meer omhoog, we hebben een halfuur liggen trekken en sjorren (ook niet bevordelijk) en toen heeft de dierenarts als uiterste noodoplossing de perrelizer moeten pakken om haar omhoog te krijgen.
zodra ze in de stal was liet ze zich weer vallen en lag ze weer klem.

ze heeft weer antibiotica gehad en een hoge dosis pijnstillers.
na 1 uur begon dit goed te werken en heeft ze gelijk 3 grote mesthopen weg gelegd.
ze heeft zelfs al wat gegeten en gedronken, dus het gaat de goede kant op.
De dierenarts is net weer geweest en ze heeft nu 8 cm ontsluiting, dus bezig is ze wel, maar het veulen is dood, hij heeft gecontroleerd of het veulen goed lag en dat was ook het geval, maar de opening is te klein.
zodra ik denk dat het veulen komt moet ik bellen en komt hij haar helpen om het veulen eruit te krijgen.

Ze heeft het echt heel slecht gehad, volgens de dierenarts zijn het weën met een flinke koliek erop en het is afwachten hoe en wanneer het veulen komt.
ze staat nu lekker op stal met een lekkere warme deken.
ik ga elk kwartier ff bij haar kijken of de deken niet te warm is geworden en we hebben een videobewakingsysteem bij haar op stal, dus zodra er wat is ben ik er gelijk bij.

ik houd jullie op de hoogt hoe het met haar gaat en als ze bevallen is hoe het veulen eruit ziet enzo, ook al is het dood (want dat is voor 98% zeker) ik wil graag weten hoe het eruit ziet enzo... het blijft toch een volledige bevalling.

groetjes angelique

je bent altijd nieuw ,je laatste hinnik was altijd het vriendelijkst. Je laatste kroel was altijd het warmst. Je laatste beweging het sierlijkst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jossie, kimwilliam, MariskaFally, XXleonieXX en 67 bezoekers