gesloten aan de longe - hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

gesloten aan de longe - hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-01 17:33

Ik weet niet of dit uit te leggen is via de pc, maar ik vraag me heel erg af hoe ik Miga gesloten kan krijgen aan de longe, zodat ik echt iets nuttigs kan doen als ik longeer, en niet alleen een beetje rondjes laten lopen.

Ik snap natuurlijk dat ik haar moet bijzetten en dat ik haar moet opdrijven van achter.
Maar hoe kun je opdrijven van achter zonder dat de energie er aan de voorkant weer 'uitloopt'?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 17:38

Je kan proberen met dubbele longe te longeren, dan heb je de buitenste lijn om de achterhand waardoor je controle hebt over buitenachterbeen, werkt prima voor Fabienne. Maar je paard moet het wel accepteren die longe om zijn achterhand heen....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:33

Longeren met een pessoa-bijzetteugel wil ook wel helpen - daarmee moeten ze de achterhand er onder zetten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:35

fabienne schreef:
Maar je paard moet het wel accepteren die longe om zijn achterhand heen....


Dat accepteren DE MEESTE wel na 1 of 2 keertjes, De hele lastige blijven bokken en als je pech hebt krijg je het er niet uit. Wij hadden een tuigpaad op stal en die bleef bokken naar de pessoateugel. Ik moest hem heel vaak longeren en hij trok me de hele bak door en ik moest zo gigantisch goed uitkijken dat hij me niet raakte want hij ging gewoon tekeer als een gek. Heel erg bang en moeilijk paard was dat. Was ook een beetje stiekem.


zomaar een vraagje (ik kan jouw toch geen advies geven) zet je hem evengoed al bij?


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 23:29

Begin niet aan dubbellongeren als je er geen ervaring mee hebt. Je kunt je paard ook aan de enkele longe, of zelfs vrijlopend (evt. met bijzet), tot verzameling brengen. Voorwaarde is dat je beschikt over een longeerkraal/afgezet stuk grond van ca 10 bij 10. Leer je paard te reageren op jouw lichaamssignalen. Drijven=ter hoogte van de achterhand gaat staan (trek een denkbeeldige lijn naar je paard). Vertragen/stoppen=ter hoogte van de voorhand van je paard gaan staan, zodat je hem afremt. Dit benadrukken door stemhulpen en hand/armgebaren. Je paard moet wel echt goed op je letten, wil deze methode werken. Als je paard goed op jou gefocust is, en jij duidelijk bent in je signalen, kun je hem op deze wijze hele mooie overgangen en tempowisselingen laten maken. Je kunt dit uitbouwen tot je paard ook op de meest subtiele lichaamssignalen reageert. Het is een hele leuke manier om met je paard te werken!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 03:29

Hee Steef, hoezo kan je mij geen advies geven? Verward Zo gewelsig ben ik nou toch ook weer niet Knipoog Haha! ?

Dubbellonge lijkt me heel leuk, boeiend etc., maar ik heb er nog nooit mee gewerkt en ik weet ook niet iemand zo die me kan helpen daarmee. (irl, bedoel ik natuurlijk, en dat lijkt me wel nodig)

Bijzetten doe ik nu met een touwtje à la Haanstra, is dat duidelijk genoeg?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers