agressief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 17:13

Mijn paard is erg agressief als ik hem eten wil geven
Hij draait zijn kont naar me toe(niet trappen maar dreigen)
En hij gaat half steigeren en mij plat drukken.
Zijn vorige baas heeft dit allemaal over zich heel laten komen.
Wat kan ik doen om dit te stoppen!?
BVD Nikki

Je mag aan alles zitten
Maar blijf van me paard af!!!


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:15


Foek - M1 goodbye my lover,
goodbye my friend. You have been the one for me ❤❤❤

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:17

Dat heb ik ook wel eens gehad met een verzorgpaard van mij.
Je moet gewoon met een zweep de stal in gaan en echt slaan als ie iets doet.
Als het goed is hoef je het maar 1 keer te doen en dan denkt ie wel twee keer na voordat ie het weer wil doen.
succes

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:56

inderdaad met de zweep de stal in.
Dit gedrag moet je niet pikken

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Jimmynikki23
Berichten: 85
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 18:23

Hij is echt bang voor de zweep en ik moet hem nog inrijden (longeren) dus is er nog een alternatief?

Je mag aan alles zitten
Maar blijf van me paard af!!!

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:30

wat ik bij de mijne heb gedaan is het voer pas geven op het moment dat ze vriendelijk is. Een paard heeft namelijk maar een geheugen van drie seconden (met betrekking tot goed of fout). Op het moment dat hij dreigt en jij geeft hem voer wordt hij als het ware beloont voor zijn gedrag!!!
Wat je het beste kan doen is pas het eten in zijn bak doen als hij vriendelijk is, dan heeft hij na een paar keer door dat hij pas eten krijgt als hij zich netjes gedraagt.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:15

ja,dat dacht ik ook in eerste instantie, tot ik in mijn hoofd gebeten werd Verdrietig

echt, meteen korte metten mee maken hoor, anders gat het echt fout straks.
De mijne dreigde ook alleeen maar, tot die ene dag.
succes

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 06:43

Ik dacht het ook wel zo te doen.
Het nadeel is dat hij steeds ongeduldiger wordt als ik wacht met eten geven en niet vriendelijker.
Ik denk dat er niet veel aan te doen is.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 07:01

Gewoon negeren..... niks aan doen en zeker niet afstraffen (en natuurlijk niet met een zweep zn stal in!) Zorgen dat je makkelijk bij de voerbak kan, en niet zn stal inhoeft. Waarom wil je het er eigenlijk uithebben, Een paard mag best zn eten verdedigen, net zo goed als een hond dat mag...... laat m lekker met rust en kom terug als het eten op is.

Dus gewoon voeren en je er niks van aantrekken

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:31

gijsenkim schreef:
Gewoon negeren..... niks aan doen en zeker niet afstraffen (en natuurlijk niet met een zweep zn stal in!) Zorgen dat je makkelijk bij de voerbak kan, en niet zn stal inhoeft. Waarom wil je het er eigenlijk uithebben, Een paard mag best zn eten verdedigen, net zo goed als een hond dat mag...... laat m lekker met rust en kom terug als het eten op is.

Dus gewoon voeren en je er niks van aantrekken


ja, dat dacht ik ook, gewoon negeren, totdat hij in mijn hoofd beet.
Ik heb hemmeteen afgestraft (en flink ook) en de dag erna met een zweep de stal ingegaan voor het geval dat ie het weer zou doen.
Nou hij keek wel uit hoor. Hij schoot achterin zijn stal en kwam pas naar voren toen het eten in zijn bak lag.
Daarna bleef ie nog een paar dagen voorzichtig, maar het was wel in een keer afgelopen.
En hij heeft het dus ook nooit mer gedaan. Hij bleef wel zuur kijken, maar daar bleef het verder bij.

Ik weet niet of jij al wel eens een paard hebt gehad met zo'n probleem, maar als dat welzo is dan zou ik toch wel graag willen horen hoe jij het anders zou willen oplossen gijsenkim.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:40

Waarom ga je een stal in als een paard aan het eten is????? Laat dat dier lekker eten.

Ik hoef het niet op te lossen want ik laat een paard rustig eten Haha!.....

en als je open boxen hebt dan zwaai ik een keer met mn hand geef een brul en zorg ervoor dat het eten in de bak ligt..... heel simpel eigenlijk

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:44

Tja ik doe er eigenlijk ook nooiy zo veel aan, wij hebben ook zo'n paard opstal die doet het eigenlijk altijd als je er langs komt. Beetje eenoude chago merrie. Er is nog nooit wat gebeurd en als het toch bij dreigen blijft, wat maakt eht dan uit!! Ik sta mijn pony ook niet te vervelen als ze net eten heeft. Voordeel van mjin pony is gewoon dat zelfs als ze eten heeft, ze nog gek is op aandacht, dus een hap neemt en met haar hoofd over de boxdeur komt om aandacht.

Nee ik zou je paard lekker zo laten, mocht het uit de hand lopen kun j ealtijd nog iets anders proberen.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:46

niet als ie aan het eten is, maar als je hem gaat voeren. als je met het eten de stal in loopt.
En als je het eten van te voren in de bak legt bij zo'n paard, dan is de kans heel groot dat je geplet word na een paar dagen omdat ie weet dat er eten in zijn stal ligt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:47

zorg er dan voor dat je niet de stal in hoeft om te voeren.... voerbak dan voorin de stal

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:49

dan ga je het probleem aleen maar uit de weg.
Daar heb je niks aan, je moet het oplossen.
Als jij gaat rijden en je weet dat ie iets niet wil, dan doe je het toch ook juist wel!

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:14

zolang het paard je niet doodslaat en alleen maar dreigt gewoon het voer in zijn bak gooien en lekker negeren.... elk dier heeft naar mijn mening het recht om zijn voer te verdedigen zo gaat het in de natuur ook ...
hij doet het toch alleen maar met eten?! dan moet je hem lekker laten gaan op het moment dat dit gedrag vertoont word als je hem bv uit de stal wilt halen dan is het een ander geval .... Maar dat is hier niet het geval... laat hem maar gewoon lekker eten ...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:31

ja, dat dacht ik ook toen.
Heb het indderdaad ook zo gedaan hoor, tot ie me echt beet en toen was het ook echt afgelopen.
Daarna bleef het alleen nog bij dreigen.
Als je maar goed op blijft letten. en als ie echt iets doet, meteen ingrijpen.
Zolang het bij dreigen blijft, gewoon een keer mopperen. Gaat ie echt iets doen, dan meteen korte metten mee maken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:02

carola1 schreef:
Als jij gaat rijden en je weet dat ie iets niet wil, dan doe je het toch ook juist wel!


Nee dan ga ik dat op een andere manier oplossen Haha!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:23

Ik vind het wel belangrijk dat ik gewoon de stal in kan komen, m'n paard aanraken en voor mijn part met mijn handen door het voer rommel. Stel je voor dat je ineens iets in die voerbak ziet liggen wat er niet thuishoort

Ook een hond hoort mij aan zijn voer te laten zitten en wel om dezelfde reden.

Ik ben de alpha, niet zij.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:10

farichta schreef:
Ik vind het wel belangrijk dat ik gewoon de stal in kan komen, m'n paard aanraken en voor mijn part met mijn handen door het voer rommel. Stel je voor dat je ineens iets in die voerbak ziet liggen wat er niet thuishoort

Ook een hond hoort mij aan zijn voer te laten zitten en wel om dezelfde reden.

Ik ben de alpha, niet zij.

=^.,.^=


inderdaad, zo denk ik er dus ook over. JIj bent de baas, niet je paard.

Ennuh, Gijsenkim, als je iets op een andere manier oplost los je het toch ook op?????
Je gaat toch niet het probleem uit de weg?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:32

Sinds wanneer is voer een goede reden om geen respect meer te hebben voor je mens? Een paard dient te allen tijde respect op te brengen voor (minimaal z'n eigen) mensen, geen uitzonderingen op. Ik accepteer van geen enkel paard dat ze over me heen lopen, bijten of wat dan ook. Dat levert ze een bijpassende lel op.
Mijn paard heeft geleerd dat ze pas haar neus in de voerbak mag stoppen als ik hem heb opgehangen en mijn handen eraf heb. Kwestie van een keer goed duidelijk maken dat zij moet wachten is voldoende. Als dat met alleen stem en eventueel een linkse directe niet kan, dan desnoods die zweep mee, maar er wordt wel geluisterd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:33

Natuurlijk krijgt een bijtend paard een lel, das logisch...... alleen voernijd leer je niet af! daar moet je mee leren leven........ een paard leert dat nooit af, nooit

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:43

ik heb ook 2 paarden met voernijd (zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=220177)

ik denk dat het bij jummiynikki23 een geval is van 2 verschillende zaken. ten eerste de voedernijd en ten tweede een gebrek aan respect.
met een zweep de stal ingaan lijkt mij ook niet de beste oplossing.
beter zou zijn om het paard buiten de stal het respect eerst bij te brengen met wandelen aan de lijn en andere grondoefeningen. vooral wat roundpenn werk kan ook goed helpen de dominantie op een paardvriendelijke manier te bevestigen.

als ik mijn paarden waarschuw met een opgestoken vingertje en een boze blik recht in de ogen, binden ze in (en ik sla ze niet af hoor Knipoog ze weten inmiddels gewoon dat ze niet moeten donderen met me).
als je zover met je jonge paard bent kun je kijken wat je aan die voedernijd kunt doen.
op zich is die voedernijd niet zo kwalijk, maar het jouw willen platdrukken en dus geen respect hebben voor jouw 'ruimte' is wel erg kwalijk.

first things first dus, en eerst buiten de stal respect bij brengen

*****


Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:47

Geef hem zijn voer in zo'n voerbak die je aan de staldeur kan hangen, hoef je zijn stal (=zijn terretorium) niet meer in en heeft hij dus geen kans meer om te slaan o.i.d. en voor bijtende paarden moet je altijd uitkijken met voeren, zelfs de liefste paarden kunnen tijdens het voeren flink veranderen, misschien heeft ie hiervoor wel 'moeten vechten' voor zijn eten, tot nu toe kunnen paarden nog niet praten, dus uitleggen zal hij het je niet en hem een klap met een zweep verkopen, zou in mijn ogen, alleen maar averechts werken omdat ie het het voeren dan ook nog eens met agressie gaat zien en waarschijnlijk bang voor je wordt en op die manier verdien je ook geen respect.......... Maar zo denk ik er over.....

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:27

Mijn paard heeft ook voernijd, in het begin toen ik hem net had vond ik dat knap irri en hij reageerde soms echt agressief dat agressieve wou ik er absoluut uit hebben, hij mag met zn voernijd best zn oren in de nek doen of dreigen, maar gericht meppen of happen accepteer ik niet , dat heb ik hem 1 keer goed laten weten, toen was het klaar de voernijd heb ie nog, maar ik kan gewoon zn stal in en voer geven soms kan ik hem borstelen, maar omdat hem dat vaak alleen maar irriteert laat ik hem maar en ga hem pas poetsen of aandacht geven als ie zn eten op heeft.

Persoonlijk denk ik dat het niks met dominantie te maken heeft het is een natuurlijke drang, waar het ene paard meer uiting aan geeft dan de andere.

Stop je energie er niet in het breekt de band die jullie hebben alleen maar af, mensen die autistisch zijn stop je ook niet in een overvolle trein met als eis dat ze zich sociaal gedragen. Het is geen moedwil, echt niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, N_B_N en 36 bezoekers