Buitenritten probleem!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Buitenritten probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 19:19

Misschien weten jullie raad!
Ik heb echt een vreselijk ondeugend paard! Schijnheilig
Achter een ander paard aanlopen tijdens een buitenrit is geen probleem dan is het echt een engeltje Schijnheilig
Maar zodra ik alleen het erf af wil met 1 woord DRAMA Frusty
Ze draait gewoon om en lopen maarrrrrrrrrr....
Omdraaien is geen optie want dan dreigt ze met in de sloot te lopen (als het moet doet ze dit ook nog!)
Dribbelen en vreselijk sterk worden.
Het is niet dat ze ergens bang voor is maar ze is echt stout.
Heb ook al meerdere keren met behulp van een tikje ~~}>
haar ertoe geprobeerd zetten troch te gaan maar dit werkt alleen maar averechts.
Ik heb vroeger wel in mijn eentje buitenritten met haar gemaakt en dat was toen geen probleem maar nu heeft ze het trucje door!
Als er iemand meeloopt is het ook een schat van een paard, en afstapen als ze omdraait is ook geen mogelijkheid want voordat ik erop zit zijn we al weer omgedraaid
Wie weet raad


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 23:37

Heel lastig.
Mijn verzorgpaard wilde ook nooit het erf af, altijd een hele hoop stampij maken enz. Na een paar 100 meer was dit over. Toewn kwam ik..Haha! Ik wist niets van zijn erf problemen af, de eigenaresse had niets tegen mij gezegd. Ze heeft met open mond staan kijken hoe ik aan een los teugeltje het erf afstapte met hem.
Ik zou of voorlopig alleen maar met een ander paard gaan, anders zal je toch gewoon moeten doorzetten vrees ik, dan maar de sloot in.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 03:17

Zeer lastig probleem. Ik heb ook zo'n paardje in training. Inmiddels gaat het nu goed. Probeer eens eerst te longeren voordat je gaat rijden, zo'n 10 minuten. Dan neem je hem aan de hand, dus wandelend mee. Tijdens dat stukje houd je een paar keer halt en als hij dat goed doet beloon je hem. Dat mag met je stem(voorkeur) maar bv ook met een snoepje. Op een gegeven moment, je bent dan inmiddels een stukje weg van het erf, probeer je erop te gaan. Je praat tegen hem en gaat er vanuit voor jezelf dat hij zal luisteren. Doet hij dit niet dan laat je met stemverheffing horen dat je dit niet accepteert. Weer de halt houd oefening aan de hand tot hij luisterd en weer opnieuw. Let op het belonen. Lukt dat zo dan doe je dat een paar keer zo. Gaat het beter dan kan je dat telkens iets afbouwen. Tot het moment dat hij het leuk vindt om met je weg te gaan! Het gaat hier over een probleem waarbij het paard jou niet genoeg respecteert. Dus wees consequent!!! Voor meer vragen of tips mag je mij altijd een PB sturen.
Succes!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Tika

Berichten: 154
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Bos Duinen en Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:54

Probeer eens bitringen!! Ik heb dat eens bij een ander paard geprobeert die dat ook telkens deed, bitringen eraan gedaan en ze heeft nog 1 keer geprobeerd om te draaien en daarna nooit meer gedaan, na een paar maanden de bitringen eraf gehaald. Pling

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:04

wat heeft bitringen hier nou mee te maken?

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:29

Ik snap het verband met de bitringen ook niet echt.

Ik heb zelf ook zo'n paard. Er kan iemand meelopen of ik kan met meerdere mee - allemaal prima. Zolang hij maar niet alleen hoeft. Ik heb me erbij neergelegd. Paarden blijven kudde dieren. En het huisje waar hij bv. al sinds jaar en dag met andere paarden langsloopt zonder problemen kan ineens super eng zijn als hij er alleen langs moet.
Da's de aard van het beesie.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:48

Alvast bedankt voor de tips ik ben er al hard mee aan het oefenen en het lijkt beter te gaan!!!!!
Maar meer tips en adviezen blijven welkom.
Dat van die bitringen snap ik trouwens ook niet helemaal

Sanne86

Berichten: 966
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:20

NienkeKara, jou verhaal komt me zo bekend voor mijn pony doet precies hetzelfde! eerder kon ik er zo mee naar buiten maar nu durft hij in zijn eentje ineens niet meer heel vervelend en ik hoop dat het straks wel weer lukt als het weer mooier weer word.

Go jij! Go jij!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:11

mijn verzorgpony deed dit ook altijd, slaan, meelopen verzin t maar niets hielp. tot ik een ker een ongeluk kreeg, Scheve mond het was weer feest, en meneer rende weg, maar ik stond er net naast omdat hij niet langs dat enge ding wou. ik trok aan de teugels maar ik hielp hem niet meer en heb hem toen naar huis laten rennen...... maar hij dook het kanaal in, na 1 1/2 uur zijn we er allebei onderkoeld uitgetakeld.....daarna heeft hij noooooit meer gestaakt of andere dingen geprobeerd....dus ga ook eens zwemmen *LOL* Verward
denk dat t ook een soort van vertrouwens kwestie is. of ga een keer een andere route rijden, misschienis ie gewoon verveeld ofzo

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:34

Mijn paard heeft af en toe ook van die kuren.
Als ik samen met een ander rijd, dan is hij lekker voorwaarts. Moet hem eigenlijk alleen maar inhouden.
Maar als ik dan alleen ga, dan is hij niet vooruit te branden, en dan heeft hij nog weleens de neiging om te gaan staken.
Het is niet omdat hij wat eng vind ofzo, alleen om mij uit te proberen. En dat pik ik dus niet.
Geef hem maar een flinke schop tussen zijn ribben of een flinke klets met de zweep! Klinkt misschien wel hard, maar zo werkt het nu eenmaal bij sommige paarden.
Als je dit zo laat, dan gaat hij een loopje met je nemen en dan kan je zo al nieteens meer in de bak rijden, omdat hij dat dan ook vertikt! En dat zal ook niet de bedoeling zijn.
dus laat zien wie de baas is, en geef vooral niet op!

Succes ermee

Nieuw profiel! Eindelijk

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:24

als je bitringen (die rubberschijven) om het bit doet kan hij het bit niet meer aan een kant vastpakken en niet meer zo makkelijk omdraaien

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:22

Nou ben gisteren dus met iemand anders naar buiten geweest!
Je zou dus denken dan is ze braaf!
Maar niet dus Huilen
Ze flikte het nu zelfs met een ander pard erbij grrrrrrrrrrr
Maar ik was het echt ff zat, kon er snel vanaf springen heb haar een stukje aan de teugel meegesleept ben weer opgestapt heb haar (normaal doe ik dit nooit hoor Schijnheilig ) een enorme schop gegeven en heb haar flink boos aangesproken en ze ging!!!!!!!!!!!!!!!!
Deze keer heeft ze mooi niet van mij gewonnen Ach gut braaf paard,
Hopelijk onhoud ze dit en gaat het de volgende keer ook weer goed!!!!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:49

misschien eens iemand erop laten die echt nergens schrik van heeft.
Die het ook niet erg vindt om desnoods de sloot in te gaan.
oke, een paard weet wel wie hij op zich heeft zitten, het is dan geen garantie dat hij bij jou de volgende keer gewoon doorloopt, maar het is te proberen.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:50

Doordraaien als ze omdraaid dus gewoon een rondje hebben ze ineens door dat het geen zin heeft want hun eigen kracht wordt tegen hun gebruikt.
Een rot schop wil ook wel een helpen bij die van mij of een flinke tik (is ze wel de hele rit zwaar beledigd maar de volgende keer denkt ze wel 2 keer na)
Ik heb dat probleem namelijk ook het eerste stuk van het erf en de straat uit daarna is er niets meer aan de hand gelukkig.


Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:50

Dat heeft mijn paardje ook welleens.. Of ze gaat wel het terrein af, maar besluit opeens om om te draaien. Wat ik altijd doe, is haar op de rem zetten, en een schop geven als het ware, en mun stem natuurlijk, bij die ''schop'' mag ze neit vooruit schieten. Dan blijf ik nog heel even staan, even weer ontspannen zegmaar (Ik blijf geen 5 minuten staan ofso Knipoog ) En dan weer verder. Meestal werkt dit zo bij haar Haha! Af en toe heeft ze van die dagen waarbij ze blijft staken, Mja.. Net zolang doorgaan tot ze gaat, als beloning kan je dan ee klein rondje maken bijvoorbeeld. Maar nooit toegeven aan het terug draaien, want nu het eenmaal gelukt is blijft ze het doen Knipoog

Als het echt niet lukt, en jij niet het risico van de sloot wil nemen, kun je afstappen, ervoorbij lopen, er weer opstappen en over doen Clown

Suus van HC de Hoeve -> L1
Louisiana Lady -> L2
Mystique -> M2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:58

Haar een keer de sloot in laten lopen vind ik geen optie.
Dan wordt het of het kanaal of een boeren slootje waar ze dan niet meer uitkomt. Lijkt mij ook een beetje te link eerlijk gezegd.
Met iemand op haar rug is de eerste keer overompeld en super braaf Verward
Maar dit heeft ze ook zo weer door en dat begint het verhaal weer van voren af aan. Boos!
Een rondje draaien ga ik zeke eens proberen, OK dan! lijkt mij een goede tip.
~~}> Maar haar aantikken met de zweep is zeker geen optie want dan wordt ze pas echt kwaad en gaan we al helemaal niet meer die kant op die ik op wil. Als ik merk dat ze omdraaid en dan alvast een tik geef idem aan het vorige, dan kan mevrouw in ene nog veel sneller omdraaien. Ziek
In ieder geval wel al bedankt voor de tips.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:14

Precies mijn pony een jaar geleden.
Nog steeds heeft hij wel streken, maar normaal buitenrijden in mogelijk.
Ik had verschillende aanpakmethodes, en sommigen waren echt gemeen. Maar als je het doet zoals ik het deed moet je zeker weten dat het geen angst is maar eigenwijsheid.
Ik zorgde eerstdatik hem had ingestapt, dan in een flinke draf van het erf af, elke pas die hij langzamer ging bestraffen met een tik en een schop.
Mijn sporen en zweep heeft mijn pony toen veels te vaak gevoelt.
Zodra hij probeerde om te draaien trok ik hem minstens zo hard terug.
Een ervaren ruiter had bij hem geen zin, als hij iets in zn kop heeft is het er amper uit te krijgen. Maar het belangrijkste is dat je zelf niet bang bent en blijft nadenken wat je doet.
Mijn manier is zeker niet paarvriendelijk en ik schaam me ergens ook voor, maar ik kan nu wel iedereen op hem weg sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:04

Zal ik ook eens proberen. Nooit geschoten is altijd mis zal ik maar zeggen!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:56

Heel moeilijk! Maar wat ik zou doen, is proberen het initiatief te houden (jij beslist wat er gebeurt, laat niet de gek met je aansteken), volhouden al duurt het weet ik hoe lang. Als extra controle zou je er de eerste keren een slof aan kunnen hangen, waarschijnlijk rent ze dan niet écht alle kanten op. Het is misschien een beetje eng (ik ben zelf 1 keer door de sloot gekomen, en dat was niet voor herhaling vatbaar, dus ik snap je maar al te goed), maar je zult je beest in het begin een beetje aan moeten pakken volgens mij. Zoals je het beschrijft komt het nl. over als niet-willen ipv niet-durven.
Maar wat natuurlijk het allerbelangrijkste blijft.....belonen als het goed gaat! Blij zijn met iedere pas vooruit (letterlijk).
Succes!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:14

Ik zat nog te denken aan geduld.
Trek er eens een hele dag voor uit, blijf vriendelijk opnieuw de hulpen geven, maar hou vol, niet zijn zin geven, desnoods sta je een uur stil, bij mijn pony heeft dat niet gewerkt, maar misschien bij de jouwe wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers