Wat is schoudervoor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Wat is schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 22:42

Ik vroeg me af wat schoudervoor precies is.
Schouderbinnenwaarts weet ik wel: achterhand op de hoefslag, voorhand op de binnenhoefslag.

Voor alle duidelijkheid: ik hoef geen antwoorden zoals dat ik les moet nemen. Het gaat me niet om de hulpen.
Ik heb om de week een half uur priveles en ik weet dat we nog lang niet aan schouderbinnenwaarts en schoudervoor ( Verward ) zijn. Het wijken lukt nog maar net 5 meter Haha!
En aangezien ik vandaag les heb gehad en me het net af vroeg, vond ik het voor mezelf verstandig om het hier te plaatsen Haha!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:26

schouder voor is dat je met de voorhand iets naar binnen rijdt, het binnenachterbeen en het buitenvoorbeen lopen dan op een lijn. Zelfde als schouderbinnenwaard dus, alleen dan met wat minder stellen.

(dacht ik)


Maar ik heb altijd eerst schouder-voor/-binnenwaards geleerd voor ik leerde wijken Verward

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:09

Ik verplaats dit topic toch even naar RT.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 01:17

Volgens mij is schoudervoor minder dan schouderbinnewaarts! Bij schoudervoor is het de bedoeling dat je het binnenachterbeen onder de massa rijd en iets stelling naar binnen vraagt. Bij schouderbinnenwaarts moet het buitenvoorbeen zover naar binnen komen dat hij "spoort" met het binnenachterbeen. Er zit dus wel degelijk verschil tussen schoudervoor en schouderbinnenwaarts!

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:13

Schoudervoor is volgens mij een soort 'beginners-schouderbinnenwaarts'. Bij schouder voor vraag je stelling naar binnen, terwijl je ook een stukje schouder meeneemt. Het is eigenlijk wel de omschrijving die jij voor schouderbinnenwaarts noemt. Schouderbinnenwaarts gaat iets verder: je paard loopt op drie hoefslagen, naar binnen gesteld.
Dat ziet er dan zo uit (die zijn de hoefafdrukken en puntjes staan erbij omdat hij het anders niet deed):

. . * *


* *

Het buitenachterbeen is op de hoefslag, het buitenvoor- en binnenachterbeen op de tweede, het binnenvoorbeen op de derde.


Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 07:22

Schoudervoor is een heel nuttige oefening om je paard recht te rijden (en zeker geen beginnersoefening!).

Als een paard rechtuit loopt, sporen zijn voorbenen binnen zijn achterbenen (want de achterhand is breder). Bij schoudervoor gaat het binnenvoorbeen op hetzelfde spoor als het binnenachterbeen, dus een heel klein beetje naar binnen. Als je dit goed doet, met begrenzing buitenteugel en goede hulpen met je benen, kun je het paard een klein beetje buiging in het lijf meegeven en is dit een erg goede oefening.

Bij schouderbinnenwaarts gaat het buitenvoorbeen op hetzelfde spoor als het binnenachterbeen en is de buiging groter. Een grote rol is dan weggelegd voor het binnenbeen op de singel en het buitenbeen achter de singel. De beweging wordt begrensd door de buitenteugel. Een zeer goede oefening, die niet gemakkelijk is, maar het paard wel heel goed gymnastiseert.

Succes!

pluk de dag....

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:53

Ik bedoelde niet te zeggen dat schouder-voor voor beginners is, marita, maar dat het vaak gedaan wordt bij paarden/ruiters die nog niet klaar zijn voor een schouderbinnenwaarts. Is een beetje moeilijk uit te leggen. Je hebt het wel mooi verwoord, trouwens!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 22:49

Ik ben, denk ik, nog in ieder geval niet klaar voor schoudervoor.
De linkergalop lukt na 1,5 jaar lessen nog niet en ik wordt er een beetje moedeloos van.
Het wijken gaat ook nog niet naar behoren. Het lukt nu voor 5 meter goed en we proberen steeds eerder af te wenden.

Maar ik vroeg me alleen af wat schoudervoor precies inhield.
Ik snap nog steeds niet waarom het naar RT verhuisd moest worden, omdat het alleen een vraag naar betekenis was Schijnheilig

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 08:23

Ja maar schoudervoor is rijtechnisch denk ik. Je kan het best proberen hor, ook al is het maar 2 pasjes. het is juist een goeie oefening om het wijken ook beter te laten gaan en de galop al helemaal. Als je in de galop iets schoudervoor vraagt (= veel binnenbeen en met je buitenteugel schouder iets naar binnen vragen) Komt het binnenachterbeen er goed onder en wordt de galop ook beter. Dit 1 a 2 passen doen en dan de volte weer opdraaien of weer recht vooruit, maar volte is makkelijker denk ik. Wissel het iig af! Succes! OK dan!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 08:59

Nou, voorlopig begin ik niet aan schoudervoor. Ik weet zelf niet hoe ik de hulpen moet doen en mijn instructrice legt het wel uit als wij er klaar voor zijn.
Ik ga niet prutsen en proberen, ik wacht gewoon netjes af, anders verpruts ik Colette.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:53

Heel verstandig van je!! Je komt er vanzelf!!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:15

Ga je eerst wijken??? En daarna pas schoudervoor??? Is dat niet verkeerd om?
Ach, sorry, waar bemoei ik me ook mee, mijn excuses!!!!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:34

Amadeo schreef:
Ga je eerst wijken??? En daarna pas schoudervoor??? Is dat niet verkeerd om?
Ach, sorry, waar bemoei ik me ook mee, mijn excuses!!!!


Tuurlijk is dat niet verkeerd om, hoe kom je daar nou bij. Het wijken is een fijne oefening om je paard recht te krijgen en hem van je binnenbeen af te krijgen mits je hem goed begrenst aan de buitenkant.
Bij het schoudervoor stuur je met 2 handen een beetje naar binnen met MINIMALE stelling. Is een hele fijne oefening om het binnenachterbeen te activeren en om de achterkant wat meer te laten sluiten. De schouderbinnenwaarts is dan weer een oefening op 3 sporen waarbij de voorhand meer voor de achterhand wordt geplaatst en er meer stelling gevraagd wordt (niet teveel!). Het binnenbeen zorgt voor de buiging en met je buitenbeen en buitenteugel begrens je je paard.
Hierdoor zal je paard ook wat verzamelder gaan bewegen. Is best een lastige oefening en daar heb je eerst wel een paar extra ogen voor nodig om te kijken of je paard mooi op 3 sporen gaat.
Schoudervoor rijd ik zelf altijd als mijn paard de neiging heeft om scheef te gaan lopen en om het binnenachterbeen meer onder de massa te krijgen.
Ik denk dat je er goed aan doet om pas met deze oefenigen te beginnen als jijzelf en je instructrice vinden dat het kan!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers