Rhino

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
dewy007
Berichten: 358
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: leiden

Rhino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 17:26

hoi bij ons heel erg in de buurt heerst er rRhino ik ben zoo bang dat mijn pony het krijgt
ik weet niet wat ik moet doen het is zoo digt bij Verdrietig Verdrietig
Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Ricardo en Dewy


moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:44

Bij ons ook al. Scheve mond 1 Dorpje verderop zelfs Scheve mond

how sweet can it be to be loved by you

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:50

Is je pony goed ingeënt tegen Rhino? Dan hoef je je nergens zorgen over te maken Knipoog

En anders zou ik maar zorgen dat ze Geënt wordt... Rhino is een gemene ziekte..

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:53

Leo_ke schreef:
Is je pony goed ingeënt tegen Rhino? Dan hoef je je nergens zorgen over te maken Knipoog

En anders zou ik maar zorgen dat ze Geënt wordt... Rhino is een gemene ziekte..


En zelfs als ze geent zijn kunnen ze het nog krijgen. de enting is alleen voor de verkoudheidsvariant. voor de verlammingsvariant helpt de enting niet. dus hij kan het wel degelijk krijgen. en enten heeft alleen maar nut als de hele stal het doet.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Marije_jiplover

Berichten: 25297
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:55

Juist nu NIET enten tegen rhino, als het in de buurt is, want dan maak je je paard alleen maar zwakker en is de kans dat je paard er ziek door wordt juist groter.
Je moet alleen eventueel enten als er geen rhino in de buurt heerst, en dan nog kun je het misschien beter niet doen, want die enting geeft niet zoveel bescherming als je hoopt.
Verder zijn hier al veel topics over geweest, misschien de zoekfunctie even gebruiken?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:03

Bij ons in de buurt heerst er rhino, mijn paard moet in april weer geent worden...wat dan?

how sweet can it be to be loved by you

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:18

Waar in de buurt van Leiden heerst er Rhino dan Dewy? Is het bevestigd door een DA?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:21

Leo_ke schreef:
Is je pony goed ingeënt tegen Rhino? Dan hoef je je nergens zorgen over te maken Knipoog

En anders zou ik maar zorgen dat ze Geënt wordt... Rhino is een gemene ziekte..



moet je juist allemaal niet doen Knipoog

voor zo ver ik weet,is de enting die er is voor rhino,is dat die rhino die zelden voor komt.
voor de echte zware rhino met verlaming enzo is helaas geen enting.
ook moet de hele stal worden geent wil het helpen Knipoog

wil je toch enten?
zeker niet nu doen!

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:26

Ik bedoel ook niet nu, maar als de epidemie weer voorbij is. Je paard zwakker maken moet niet nee (Verdorie, ik ben altijd zo slecht te vertellen wat ik bedoel Tong uitsteken Verward )

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:36

Ik zou iig voor de zekerheid even de dierenarts bellen voor advies.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:42

Ja dat zal ik dan wel even vragen, want ze moet eigenlijk in april(die van mij) Scheve mond

how sweet can it be to be loved by you

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:59

Ik weet dat er een paard aan rhino is overleden aan de rijksstraatweg (wassenaar) Gisteren hebben we dat op stal te horen gekregen. Er is ons verzocht om niet meer buiten te gaan rijden en om van kleding te wisselen als je bij een andere stal bent geweest. Ik heb gehoord dat er op meerdere stallen in Wassenaar Rhino is uitgebroken. Ik denk dat veel mensen in deze omgeving dat nog niet weten want ik zag vandaag nog heel wat ruiters richting Meyendel vertrekken.

dewy007
Berichten: 358
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 12:27

ja heel erg ik ben heel erg seenuwagtig maar ja ik hoop dat het heel snel over gaat maar dewy is aleen met influwansa tukus in ge ent heb dat dan nu nou groejes ricardo en hoevjes van dewy Haha!

Ricardo en Dewy

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:39

sammetje schreef:
Ik weet dat er een paard aan rhino is overleden aan de rijksstraatweg (wassenaar)


Welke stal? (mag ook via PB)

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:41

Onze stal ligt vlakbij Leiden... (zoetermeer dus).
Er gaan alweer een hoop geruchten over dat het in Leiden, Leidschendam, Nootdorp enzo ook allemaal al is uitgebroken.
Hoop maar niet dat het waar is, weet wel dat Wassenaar en Woerden bevestigd is Scheve mond
De meeste wedstrijden hier worden ook al afgezegd ter voorkoming van verspreiding... helaas niet alle wedstrijden waardoor stalgenootjes van mij vorig weekend toch op wedstrijd zijn geweest... hopen maar dat ze het niet mee hebben genomen hier naartoe

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:44

sammetje schreef:
Ik weet dat er een paard aan rhino is overleden aan de rijksstraatweg (wassenaar) Gisteren hebben we dat op stal te horen gekregen. Er is ons verzocht om niet meer buiten te gaan rijden en om van kleding te wisselen als je bij een andere stal bent geweest. Ik heb gehoord dat er op meerdere stallen in Wassenaar Rhino is uitgebroken. Ik denk dat veel mensen in deze omgeving dat nog niet weten want ik zag vandaag nog heel wat ruiters richting Meyendel vertrekken.


Er hangen bij ons op stal ook waarschuwingen hierover en ook over Woerden. Lijkt ver van mijn bed maar toch bij ons zijn er nogal wat buitenrit fanaten. Mijn oudje is niet ingeent. Heb het toen ik hem kreeg gevraagd of het nodig was en mijn toemalige da raadde het af. Nu zit ik wel een beetje in de stress. Schijnt toch ook pas na 2 entingen te helpen tegen de verlammingsversie? Verward

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:46

Tis echt ieder jaar wel wat he?

Eerst MKZ toen Vogelpest nu Rhino Scheve mond

Ik hoop dat het het niet verder verspreid Scheve mond

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:08

Ik heb 4 DA's gebeld, woerden en wassenaar is zeker, verder is er in leiden, nootdorp, pijnacker enzo nog niks bevestigd. Wel zijn er veel zieke paarden.. In pijnacker is een paard dood gegaan maar daarvan wordt nog onderzocht of t door rhino kwam.
De DA's raadden mij gewoon aan om nu te enten, het heeft meer effect als de hele stal het doet maar zij zeiden ook, ja als je logisch nadenkt dan heeft een paard dat geënt is meer antistoffen dan een paard dat niet geënt is. Dus mijn paard wordt donderdag geënt..
Laatst bijgewerkt door Aramat op 06-04-04 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:13

Enten heeft alleen maar zin als je 2x per jaar ent en dan helpt het nog alleen maar tegen de eerste variant (verkoudheid).

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:26

Ja maar ja eens moet de eerste keer zijn.. na 2 weken zijn er antistoffen aangemaakt en dan zou t dus moeten werken.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:30

Tessebes schreef:
Enten heeft alleen maar zin als je 2x per jaar ent en dan helpt het nog alleen maar tegen de eerste variant (verkoudheid).


Enten heeft alleen nut als je om de 8 tot 10 weken ent en dan ook nog de hele stal. Tevens werkt deze enting alleen bij een bepaalde type rhino en niet tegen allen.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:45

He gatver ik dacht dat de rhino nu weer wat onder controle was, niet dus. Inderdaad tegen rhino enten is nog niet zo eenvoudig en werkt niet tegen alle vormen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:48

Cinzano schreef:
Onze stal ligt vlakbij Leiden... (zoetermeer dus).
Er gaan alweer een hoop geruchten over dat het in Leiden, Leidschendam, Nootdorp enzo ook allemaal al is uitgebroken.
Hoop maar niet dat het waar is, weet wel dat Wassenaar en Woerden bevestigd is Scheve mond
De meeste wedstrijden hier worden ook al afgezegd ter voorkoming van verspreiding... helaas niet alle wedstrijden waardoor stalgenootjes van mij vorig weekend toch op wedstrijd zijn geweest... hopen maar dat ze het niet mee hebben genomen hier naartoe


Echt snel gaat dat met die geruchten. Noordorp had ik idd ookal gehoord en gister had iemand het over Berkel... Maarja het is net wat je zegt, bevestigd is het nog niet.
Ik las trouwens in een ander topic over rhino dat de besmeting eigenlijk alleen van paard naar paard is en dat het hierdoor heerst in een stal en niet in een hele regio (hoe het zich dan zo verspreid weet ik ook niet..)
Ik zorg er iig nu voor dat mijn paarden niet in contact komen met vreemde paarden en ik blijf ook van vreemde paarden af, je kunt maar beter te voorzichtig zijn dan niet voorzichtig genoeg.

Enten tegen rhino heeft geen zin voor deze dodelijke vorm. Als je al ent tegen rhino helpt het tegen de verkoudheidsvariant en als je het vaak (een bepaalde periode van de dracht zelfs iedere maand) doet ook tegen de abortusvariant. En dan nog is het geen garantie dat ze het niet kunnen krijgen...

Lovers Estragon & Herlando Lovers

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:30

Enten geeft de nodige risico's. Mijn vorige paard heeft er chronische longprobleem aan over gehouden. Ken een paard die ook longproblemen heeft gekregen en cornage (verlamming van die spier). Vorig jaar een paard bij ons op stal met verlammingsverschijnselen aan de achterhand tgv de rhino enting. Nee, risico van enten is nog altijd groter dan de voordelen. Enten tegen de neurologische vorm heeft geen zin, tegen arbortus is ook nog niet aangetoont. Voor de verkoudsheidsvorm heeft het alleen zin als daadwerkelijk iedereen het doet, en dan is alleen maar de ziekte verloop misschien wat minder erg, maar verkouden worden ze toch ondanks entingen.

De reden van Utrecht om enten af te raden als er rhino heerst, je paard loopt risico op vermindering van weerstand en daardoor vatbaarder voor een virus, waaronder de rhino. Pas enten als rhino periode over is, nooit in de periode wanneer rhino heerst. Verder vind ik het weggegooit geld, je spuit alleen voor je eigen gevoel, je paard loopt er meer risico mee en kan toch nog steeds ziek worden.

Volgens mij is nog steeds alleen Woerden officieel bekend, Wassenaar nog niet. De rest zijn tot nu toe alleen geruchten.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:34

Ik ga nu echt weer twijfelen over die enting.. je hoort zoveel verhalen! De een zegt wel doen, de ander weer van niet.. Maar ja ik vraag me nu eigenlijk af wat je ermee op schiet, de verkoudheidsvorm komen ze vaak wel overheen en tegen de verlammingsvorm werkt het toch niet!
Mijn DA zei trouwens vanochtend dat Wassenaar nu ook echt zeker is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lletam, nafkedemi, Nimby, onpaard, Oza04, Patriesje, Yinka en 96 bezoekers