Hoe DURVEN rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 17:01

Inderdaad, je hebt gelijk als je zegt dat wanneer je een slim of gemeen paard hebt, dat ze er dan dankbaar gebruik van maken. Cheerio is idem dito, die is me net iets te slim af denk ik af en toe. Ik wil vandaag weer proberen te rijden, misschien is het een idee om volgend weekend eens met haar naar buiten te gaan. Dat maakt zoals hierboven al gezegd werd, de spanning misschien wel iets minder. Hebben jullie misschien wat tips voor het rijden om haar bezig te houden? Vaak ben ik teveel met haar bezig dan met het vermaken van haar zodat ze met haar hoofd aan het werk blijft. Ik zal proberen om eens foto's van haar te maken onder het zadel, dan mogen jullie me daar wel kritiek (:?) opgeven.

Nogmaals bedankt voor jullie lieve reacties, ik hoop dat ik binnenkort met jullie mee kan praten en dat mijn angst minder is geworden.

Doei,

Groetjes,
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not


Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 17:11

En heb je alweer gereden? Scheve mond
De aller simpelste manier om haar bezig te houden is hard op te praten, ook een hele goede is veel overgangen rijden. Als ze lekker aan het draven is ga je eigenlijk eerder stappen dan ze verwacht, dat is haar voor zijn. Ook als zij wil aangalopperen dan ga je opeens terugrijden naar de stap. Zo geef je op een hele vriendelijk manier aan wie er aan het rijden is en wie de baas is. OK dan! Ik denk dat dit was wat jij bedoelt met durven rijden, alleen is het veel simpeler dan het klinkt. Je moet alleen zelf heel creatief blijven en proberen om iedere keer weer wat nieuws te verzinnen. Rare figuren, overgangen op ieder plekje in de bak. Dit alles kan je ook tijdens een buitenrit doen hè! Ik doe het ook altijd met mijn paardje. Succes ermee

supergroom van Ragne!!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-04 22:19

Hai Mick! Bedankt voor je reactie! Ik heb nu weer even erg veel last van mijn schouder dus ik heb haar nog niet echt kunnen rijden. Wel probeer ik steeds positiever er tegenaan te kijken, dan maar vallen als ik het maar van haar gewonnen heb...

Ik vind het overigens wel goed uitgelegd door haar voor te blijven met rijden. Ze heeft inderdaad gauw in de gaten wat ik van haar ga vragen.

Ik wil aanstaande zondag weer eens proberen een buitenrit te rijden, misschien dat dat inderdaad helpt, Mick!

PS> Ik heb nog veel contact met de nieuwe eigenaresse van Siko! Het gaat hem heel erg goed en ik mis hem nog heel erg! Groeten aan Lot en Ellen.

Groetjes
Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 02:22

Schamen hoef je je natuurlijk nooit!!! Iedereen die paard rijdt heeft wel eens een periode gehad, helemaal na wat jij beschrijft.
Je moet lesnemen van iemand die je vertrouwen kan geven. Wij hebben verschillende mensen les gegeven die angst hadden om verschillende redenen. Inmiddels gaat het met allemaal goed.
Dus niet opgeven hoor!

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 13:59

Aqua8horse: Heb jij toevallig geen tijd over? Of ligt Creil nou niet bepaald om de hoek van Giesbeek (Zevenaar)? Lachen

Het probleem bij ons op stal is: iedereen weet het voor mij beter, allemaal goede adviezen en 1x helpen en daarma is de kous af...

Conclusie: Met bovenstaande ben ik dan dus nog steeds niet geholpen! Erg jammer want ik sta echt overal voor open, kritiek of niet ik wil en ik weet van mezelf dat ik het ook KAN! Vroeger had ik dit probleem namelijk niet, ik kende het niet eens...

Bedankt voor je reactie!

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:47

Nee, dat is niet naast de deur. Maar om te beginnen kan je best een weekend komen trainen. Daar zal je al veel aan kunnen hebben. Je gaat dan communiceren met een paard en rijden en longeren. Uiteraard met een braaf paard van ons. Als je dat wat lijkt, PB je gewoon even voor meer info.

Dat iedereen het altijd beter weet is overal zo hoor! Maar voor iemand zoals jij kan dat heel bedreigend overkomen. Al doen mensen dat vaak met de beste bedoelingen hoor, het werkt alleen vaak averechts. Daar wordt iemand vaak alleen maar onzekerder van.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:16

Waarschijnlijk rij jij te afwachtend. Jij gaat er op zitten en wachten hoe je paard gaat reageren. Het paard doet dan wat jij aangeeft: het gaat iets doen. OP eigen initiatief natuurlijk, want wat moet het paard anders?

Je moet gaan leren ZELF ititiatief te nemen. Dat beest aan het werk zetten, voorwaarts drijven, op z'n "flikker" rijden om het zo maar eens te zeggen. Daar worden ze braaf van.

De hond is de betere mens

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:21

Desiree schreef:
Je moet gaan leren ZELF ititiatief te nemen. Dat beest aan het werk zetten, voorwaarts drijven, op z'n "flikker" rijden om het zo maar eens te zeggen. Daar worden ze braaf van.

Hier ben ik het helemaal mee eens, alleen zou ik het eerder "duidelijkheid" geven willen noemen.
De meeste paarden vinden dat, net als kleine kinderen, prettig. Iemand anders die de beslissingen voor ze neemt. Dat scheelt hen een hoop stress!

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:01

Tja, durven rijden..... Ik heb zelf ook met dat probleem gezeten.
Een paar maand geleden, net lekker midden in de winterperiode , besloot mijn paardje om eens heftig te gaan puberen en mij het leven zuur te maken tijdens het rijden Boos! (wegspringen, overal van schrikken, onder je uit rennen, bokken tijdens galopperen, etc. etc.)
Mijn instructrice zei ook "Je moet durven te rijden" en hiermee bedoelde ze eigenlijk dat ik brutaal moest gaan rijden. Dus ontzettend voorwaarts rijden zodat ze eigenlijk geen kans zou hebben om ergens van te schrikken. Schrok ze toch van iets onbenulligs (bijvoorbeeld die ene bakkabouter die zich altijd in net die ene hoek van de bak verstopte) direct corrigeren en weer terug naar de plek waar ze schrok. Schrikproblemen zoals deze moest ik altijd opzoeken en haar er door heen drijven. Na 2 keer zo´n enge hoek was het meestal wel weer over (maar dan zat die bakkabouter natuurlijk in de andere hoek Schijnheilig ).

Onder durven rijden versta ik dus brutaal rijden, met lef rijden. Laat je paardje direct bij het minst of geringste brutale van haar/zijn kant merken dat je daar niet van onder de indruk bent en dat jij nog brutaler bent.
Het heeft mij wat moeite gekost om zo te rijden omdat ik van mezelf geen brutale rijder ben maar het heeft uiteindelijk wel geholpen bij ons!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:20

Ik heb dat probleem ook gehad met iones. Die durfde ik in het begin ook niet te rijden. Ik dacht dat als ik maar niets deed of van hem vroeg, dat hij wel braaf zou blijven. Zo werkt dat dus niet met paarden. WAnt door die afwachtende houding van mij werd ik JUIST gelanceerd. Pas toen ik echt op hem ging RIJDEN, haalde hij minder fratsen uit.

De hond is de betere mens

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 13:57

Nou, ik heb dus weer geprobeerd te rijden. Even een half uurtje rijden (ook om mijn schouder nog te ontzien). Op zich ging het best goed, en ik had ook best het idee dat ik haar de BAAS was, maar toen ging ze steeds langzamer lopen. Ik had al het idee dat ze weer iets van plan was en gaf haar been, eerst iets minder maar toen echt goed been...Reactei: NIKS NOPPES NADA!!! Ze ging gewoon doodleuk stilstaan en stijgeren en bokken. Ik kon wel door de grond zakken en huilen tegelijk! Waarom deed ze dat nou weer, net toen ik weer een beetje het vertrouwde gevoel kreeg om haar eens aan te pakken... Neemt ze toch weer een loopje met me! Aqua8horse: Jouw aanbod wil ik echt heel erg graag accepteren maar daar PB-en we dan nog wel even over, want ik ben bang dat ik anders niks wijzer wordt en alleen maar banger word met rijden. Als er nou iemand mij consequent kon helpen met het rijden van Cheerio... Verward

Maar hoe deze tante onder het rijden is, zo'n bave goedzak en respectvol is ze als ik zo met haar bezig ben. Ik kan dan alles met haar doen, kan zelfs zonder halstertouw naar buiten toe zonder dat ze wegrent...

Is dit nou erg vreemd??? Verward

Bedankt voor jullie lieve en steunende reacties,

Liefs Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:01

Balen dat het toch weer niet goed ging Scheve mond

Het verschil in haar gedrag onder het zadel of in de omgang is niet vreed, dit zie je bij veel paarden. Ik hoop voor je dat je iemand vind die je regelmatig wil helpen met het rijden.

Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 14:20

Dit is inderdaad erg frustrerend! Want dit deed ze in het begin toen ik haar had nog niet. Ook vind ik het erg vervelend dat ze door mijn been heen loopt. Misschien dat ik daar eerst eens mee kan beginnen? De zweep vind ze eng, zodra ze die ziet vliegt ze onder mij vandaan!

Ik weet niet, het is maar een suggestie Verward:?:?

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:24

Overleg dit eens met je instructrice.
Mijn merrie was ook onvoldoende voor mijn been en ook behoorlijk gestresst met een zweep, dus ben ik op advies van mijn instructrice met een spoortje gaan rijden.
Zou best een (deel van de) oplossing kunnen zijn.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 14:29

Okee Richtje, bedankt. Dat zou het inderdaad weleens kunnen zijn omdat ik nu met helemaal niks rij. Geen sporen, geen zweep. Zou iemand zonder angst, mij meer op weg kunnen helpen dan iemand die alleen maar praat en praat en praat?

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:45

Ik ga je even pb-en Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Gretha
Berichten: 377
Geregistreerd: 12-09-03
Woonplaats: hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:50

spoortje is wel moeilijker om doorheen te lopen, maar als ze sporen niet gewend is kan ze in t begin wel beetje vervelender/chagerijniger worden van t spoortje, omdat ze t niet fijn vind natuurlijk
maar je kan t altijd een keer proberen
succes ermee!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 19:54

Als je een spoortje wil proberen, doe dit dan iig in overleg en onder begeleiding, zeker als je zelf niet gewend bent met spoor te rijden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:44

Siko, we hebben al veel mensen over hun angst geholpen dus misschien heeft het bij jou hetzelfde effect. Je bent van harte welkom! Ik hoor het wel.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

siko

Berichten: 2426
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-04 23:35

Aqua8horse: Absoluut! Je hoort heel snel wat van me, wat betreft je aanbod!

En wat betreft dat met sporen rijden, ik heb Cheerio in het begin wel met sporen gereden maar omdat ze dus onder het rijden van die problemen begon te geven EN omdat ik bang werd, heb ik ze maar weer afgedaan in de hoop dat ze dan weer beter zou lopen..!

Morgen om 20.00 uur heb ik een half uurtje prive les, eens even kijken hoe het ridjen dan gaat met een spoortje. Wel heb ik mezelf al voorgenomen dat ik me niet bang zal laten maken: IK ga ervoor Tsjakka Knipoog (hihi... grote mond, klein hartje!)

Tot morgen, laat jullie wel weer weten hoe het gegaan is!

Doegie en slaap lekker,

Kim

Awaiting: baby Spot
[KS-MK] Spot(s) or not

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:33

Je zegt dat ze je te pakken neemt.. noem eens een voorbeeld wat ze doet..

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:16

Ik ken dat: Een paar jaar geleden toen ik mijn pony nog op proef had ben ik er vanaf gevallen en heb mijn arm gebroken tijdens het springen. Daarna kon ik soms heel bang zijn (zij had er ook nog wel eens een handje van ervandoor te gaan of te bokken). Nu gaat het eigenlijk heel goed. Ik spring nog niet, omdat ik vind dat ik haar dan met dressuur goed onder controle moet hebben (en stiekum ook wel omdat ik dat nog een beetje eng vind). Het sporen afdoen als zij raar doet, het vooral niet met zweep rijden, dat alles heb ik ook gehad. Nu is het (geloof ik) voorbij Lachen.

Wat betreft jou: Wat je eerst moet doen is durven ZITTEN. Ga niet verkrampen, probeer je rug en schouders zoveel mogelijk los te houden en ga achterover in het zadel op je kont (exuses voor woord) zitten. Hierdoor zal je er ook veel minder snel afvallen. Je paard zal ook meer respect voor je hebben als je gewoon gaat zitten, ipv van verkrampt naar voren te duikelen (ik neem aan dat je niet echt ontspannen meer zit). Ga verder eens longeren. Je leert haar zo luisteren naar stemhulpen (handig voor tijdens het rijden) en aan de zweep wennen. Wees tijdens het longeren streng; waarschijnlijk is dat veel makkelijker voor je dan op het paard. Je paard krijgt hierdoor ook meer vertrouwen in je. Verder kan je naast je paard ook een hoop doen. Neem een zweepje. Aai ermee over je paard. Loop ernaast en geef hem een tikje op z'n kont, terwijl je gaat stappen. Zo leert hij de zweep te accepteren en de hulp te begrijpen. Het moet namelijk geen angstobject zijn voor je paard, maar een hardere aansporing (betekent niet dat hij er geen ontzag voor moet hebben).


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:54

En hoe is je les gegaan?
Je bent iig met een goede instelling eraan begonnen Knipoog

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:01

Okkie1 schreef:
Op welke momenten vertrouw je je paard wel? Probeer die momenten uit te breiden en wat meer op gevoel te rijden en wat minder op verstand Knipoog


Da's een goeie!! Ik heb namelijk ook een angst opgelopen (lees je bij Paardepraat of Verslag van de dag, weet ik ff niet meer) en hier heb ik wel wat aan...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:45

siko schreef:
Nou, ik heb dus weer geprobeerd te rijden. Even een half uurtje rijden (ook om mijn schouder nog te ontzien). Op zich ging het best goed, en ik had ook best het idee dat ik haar de BAAS was, maar toen ging ze steeds langzamer lopen. Ik had al het idee dat ze weer iets van plan was en gaf haar been, eerst iets minder maar toen echt goed been...Reactei: NIKS NOPPES NADA!!! Ze ging gewoon doodleuk stilstaan en stijgeren en bokken. Ik kon wel door de grond zakken en huilen tegelijk! Waarom deed ze dat nou weer, net toen ik weer een beetje het vertrouwde gevoel kreeg om haar eens aan te pakken... Neemt ze toch weer een loopje met me! Aqua8horse: Jouw aanbod wil ik echt heel erg graag accepteren maar daar PB-en we dan nog wel even over, want ik ben bang dat ik anders niks wijzer wordt en alleen maar banger word met rijden. Als er nou iemand mij consequent kon helpen met het rijden van Cheerio... Verward

Maar hoe deze tante onder het rijden is, zo'n bave goedzak en respectvol is ze als ik zo met haar bezig ben. Ik kan dan alles met haar doen, kan zelfs zonder halstertouw naar buiten toe zonder dat ze wegrent...

Is dit nou erg vreemd??? Verward

Bedankt voor jullie lieve en steunende reacties,

Liefs Kim

Ja sorry hoor, i.p.v. te gaan zitten huilen had je beter haar een pak rammel kunnen verkopen! Jouw paard is een goedzak maar ze doet niets wat ze niet echt hoeft te doen. En bji jou hoeft ze niets echt te doen. Ze maakt de kachel met jou aan en je gaat zitten huilen! kom op nou! Je moet eens een keer goed boos worden!

MAar hoe dan ook. Je hebt schrik, en dit kun je niet alleen. Je hebt iemand nodig langs de kant die weet waar ze over praat en die jou ook de nodige "mental support"' geeft. Dat had ik destijds ook nodig. En dan ook ECHT vertrouwen op wat die persoon zegt en doen wat ze zegt. En dan lukt het wel.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers