Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:18

Beter een kleine die kan lopen dan een grote dweil!Flair is helaas erg klein gebleven(een E pony)maar ik zou haar voor geen goud willen ruilen voor een groter paard.Wat combinatie betreft past het precies.Haar moeder was ook een uk(154m)en liep de groteren eruit gewoon door haar uitstraling(Mijn pony's lijken groter dan dat ze in werkelijkheid zijn(als ze gaan lopen).


Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:44

Ik heb zelf een merrie die 1.60 meet.
Ik ben er erg blij mee, zelf ben ik ook niet groot en voel me op mijn gemak bij een wat kleiner paardje.
Toch hoop ik dat haar veulen die ze verwacht groter wordt,
geen 1.70 maar rond de 1.65 mag best.
Waarom?? Omdat er id om gevraagd wordt op keuringen ed
evt. verkoop enz.
Mijn merrie heeft op 8-jarige leeftijd haar ster predikaat gekregen
op de keuring, naar wat ik mij heb laten vertellen is dat uitzonderlijk
om de maat (min. 1.60) dus moet ze 'extra' zijn opgevallen anders was
ze zeker niet in aanmerking gekomen Bloos

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:18

Kore is inderdaad niet al te lang geleden opgemeten door de dierenarts op stal, die had toevallig een meetlat bij zich (wel zo een om stokmaten te meten hoor, geen duimstok!) en dat kwam op 1.63 uit. Eerlijk gezegd dacht ik dat ze groter was, en aangezien ik ook 1.74 ben verbaasde het me ook een beetje. Een foto van afgelopen November met Kore:

Afbeelding

Lijk ik hier te groot voor Kore, of oogt ze klein??
Ik vind het niet storend. Heb verder altijd kleine paarden gereden (en met name merries) en heb het ook altijd fijner gevonden als die grote paarden.

Verder zou ik zeggen: kijk naar de kwaliteit als eerste, dan pas de maat.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:23

Mijn paard is 1.62 en redelijk fors. Ik vind hem een goede maat hebben voor mij. Mijn vorige paard was 1.70 en fijner gebouwd, daar leek ik minder goed op dan nu op mijn "ukje". Een stalgenoot van 1.80+ past ook leuk op hem terwijl ze zelf een paard van 1.78 heeft, wat ook goed lijkt.
Als de combinatie goed lijkt is de maat toch geen probleem?
Ik vind het niet lijken als er zo'n klein mensje op een joekel van een paard zit die ze niet eens fatsoenlijk kan rijden.

Sprakeloos


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:36

Nu hoop ik dat ik niet teveel off topic ga...
sarabande"]
[quote="Alane schreef:
een stamboek is een vereniging die leden heeft, en die leden bepalen hoe en wat


Nee dat wordt bepaald door de markt.

Het stamboekbestuur kan, om even actueel te blijven, hoog en laag springen dat ze een splitsing in dressuur en springen willen. Maar in principe maken de ruiters uit welke hengst een spring of een dressuurhengst wordt.
[/quote] het bestuur heeft niets te beslissen wat dat betreft, immers is dat aanpassen van het regelement en dat kan alleen op een ALV...


Citaat:
Moraal: als ik mij zou houden aan de modus zou ik heel anders fokken, ik zal echter zolang ik paarden fok het anders doen dan de grote meute.
Gewoon zoals ik zelf denk en voel dat het goed is. En ja daar maak ik ook missers mee, maar dat zijn mijn missers.

Kijk ik fok om het ideaal beeld van het stamboek te bereiken/evenaren, dit kan ik laten toetsen op een keuring en eigenlijk zou het dan zo moeten zijn dat wanneer mijn fokprodukt aan kop loopt ook op sportief vlak aan kop zou moeten lopen...immers heeft mijn produkt de ideale bouw om dat te kunnen bereiken.....
Echter nemen veel mensen niet de moeite om naar een keuring te gaan...en is die keuring geen garantie.... immers de aard van het beestje is niet te keuren....

en vaak is kleur/bouw/stokmaat eisen een manier om eigen tekortkomingen te verbloemen.....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:00

On topic gaat het over sportpaarden en de maat daarvan. Die fok je niet om een ideaal van een stamboek te benaderen, want een ideaal bestaat helemaal niet. Die fok je zodat ze functioneel in de sport ingezet kunnen worden.
Dus je streeft naar gezondheid, een goed karakter, goede bewegingen en talent voor die tak van sport waar jij voor fokt. Verder legt je eigen smaak er een stempel op.
Naar de keuring gaat iedere serieuze fokker met zijn 3 jarigen of oudere merrie, gewoon omdat dat voor stamboekinschrijving en het verkrijgen van een predicaat noodzakelijk is, daarnaast wordt zon merrie steeds vaker ook PROK gekeurd.
De sportprestaties staan daar los van, maar de optelsom van de 2 gegevens maken de merrie compleet.
In hoeverre is maat belangrijk in dit verhaal??
Maat is een modeverschijnsel en een golf beweging die nu weer iets naar wat kleinere paarden begint te neigen.
Als veel paarden te klein worden gaat die golf weer de andere kant op.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:13

en wat is nu te klein?
oa KWPN minimaal 1.60 m

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:17

KWPN opname stamboek minimaal 1.58

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:23

En ster 1.60

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:45

Koortje schreef:
Kore is inderdaad niet al te lang geleden opgemeten door de dierenarts op stal, die had toevallig een meetlat bij zich (wel zo een om stokmaten te meten hoor, geen duimstok!) en dat kwam op 1.63 uit. Eerlijk gezegd dacht ik dat ze groter was, en aangezien ik ook 1.74 ben verbaasde het me ook een beetje. Een foto van afgelopen November met Kore:

Code
deze foto kwam uit een quote. zie post van koortje hierboven Joost van Gestel


Lijk ik hier te groot voor Kore, of oogt ze klein??
Ik vind het niet storend. Heb verder altijd kleine paarden gereden (en met name merries) en heb het ook altijd fijner gevonden als die grote paarden.

Verder zou ik zeggen: kijk naar de kwaliteit als eerste, dan pas de maat.


Ik vind dit series een heel mooi plaatje!
absoluut niets mis mee, ik vind 1.63 niet klein Haha!
Joy is een kleine 1.59, en ik vermaak me prima met haar.
Noa lijkt wel een slag groter te gaan worden (was ook de bedoeling)
zo rond de 1.65 vind ik een mooi maatje (voor mezelf dan, ik ben 1.70)

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 02:12

Het gaat om de combinatie is mijn mening! Als je iemand van 1.60 op een paard van 1.75 zet is dit geen porum! Voor zulke "mensjes" zijn de kleine paarden beter! Ik ben 1.76 en bij mij is het dus geen porum als ik op een paardje van 1.63 stap! Het is idd wel lastig om een "klein" paard te verkopen.
Bij ons was het al een probleem om een E pony (dressuur) van 1.50 te verkopen!

Waar het weg komt mag joost weten, maar het is nou eenmaal zo!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:26

E-pony van 1.50 verkopen is moeilijk door de maat, zit onderin de E. Was diezelfde pony 1.56 geweest was het makkelijker verkopen, 1.47 M is niet aan te slepen. (nog maar te zwijgen hoe groot de grote D-pony daadwerkelijk zijn)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:45

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/4142.jpg
Kan zijn dat het door je beenligging een beetje vertekend wordt, maar ik moet bekennen dat ik bij deze foto als eerste dacht: yup.. die is idd iets te groot.. (het paard dus Knipoog )

Ik hou er van als de bal van de voet precies onderaan de buik komt.. maar smaken verschillen gelukkig! Lachen
Laatst bijgewerkt door batje op 04-04-04 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:33

Alane schreef:
E-pony van 1.50 verkopen is moeilijk door de maat, zit onderin de E. Was diezelfde pony 1.56 geweest was het makkelijker verkopen, 1.47 M is niet aan te slepen. (nog maar te zwijgen hoe groot de grote D-pony daadwerkelijk zijn)


Ja en de E pony's zijn volgensmij ook de helft al paarden! Ik kende er tenminste een aantal die lieten een klein paard bij de pony's meten!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:42

batje schreef:
http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/4142.jpg
Kan zijn dat het door je beenligging een beetje vertekend wordt, maar ik moet bekennen dat ik bij deze foto als eerste dacht: yup.. die is idd iets te groot.. (het paard dus Knipoog )

Ik hou er van als de bal van de voet precies onderaan de buik komt.. maar smaken verschillen gelukkig! Lachen


Ik denk dat het idd door de foto komt, en mijn beenligging op dat moment. Heb nog wel andere rijfoto`s volgens mij waar je het duidelijker op ziet, maar kennelijk is dat allemaal offtopic, dus laten we dat maar niet doen he... Verward

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:59

YvonneS schreef:
Het gaat om de combinatie is mijn mening! Als je iemand van 1.60 op een paard van 1.75 zet is dit geen porum! Voor zulke "mensjes" zijn de kleine paarden beter!


Dus ik moet mijn paard maar verkopen?
Ik ben te klein voor Romanoff?

Laat een ieder toch op een paard rijden waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik vind een groot paard mooi. Ik had liever gehad dat Romanoff iets minder groot zou worden, maar ik kan er weinig aan veranderen.
(ik ben ongeveer 1.64, hij is nu 1.76 en er komt nog een stukje bij...)

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:52

Was even aan het kijken bij de verhoudingen rijder/paard op oa site van Anky, die heeft ook grote paarden echter ogen die onder haar niet groot.
vond het trouwens opmerkelijk dat haar eerste paard afstamming onbekend heeft en 1.62 m meet...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:05

KarinvdM"]
[quote="YvonneS schreef:
Het gaat om de combinatie is mijn mening! Als je iemand van 1.60 op een paard van 1.75 zet is dit geen porum! Voor zulke "mensjes" zijn de kleine paarden beter!


Dus ik moet mijn paard maar verkopen?
Ik ben te klein voor Romanoff?

Laat een ieder toch op een paard rijden waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik vind een groot paard mooi. Ik had liever gehad dat Romanoff iets minder groot zou worden, maar ik kan er weinig aan veranderen.
(ik ben ongeveer 1.64, hij is nu 1.76 en er komt nog een stukje bij...)
[/quote]

Dat zeg ik toch niet??? Mijn mening is dat het niet altijd mooi is! Bij ons de buurt rijd in de L2 een vrouwtje met een schimmel. Dat is echt geen porum! Zo'n mega paard en een heel klein vrouwtje. Ik vind het bij jou nog meevallen, maar kleiner was mooier geweest!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:23

Even terug naar het F&A gehalte van dit topic.
De praktijk is dat kleine paarden erg moeilijk te verkopen zijn.
Dus het geef mij maar een kleintje daar betaal ik even veel voor als voor precies hetzelfde paard, met dezelfde kwaliteit maar meer maat, is, zo ervaren veel fokkers voortdurend, geen realiteit.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:33

SB ik snap absoluut niet wat je bedoelt?
Wat is geen realiteit? Wat de fokkers ervaren of dat de hetzelfde paard altijd het gelijke prijskaartje heeft ongeacht de stokmaat?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:40

Hoi, als je iets quote met een foto erin, laat de foto eruit. Het kost veel bandbreedte om steeds dezelfde foto in een topic te zien.

Koortje: het is prima dat je foto's laat zien, alleen waren er wat gebruikers die jouw foto in een quote plaatsten.

Verder heb ik dus wat offtopic reakties geknipt. Laten we nu weer gerust ontopic verder gaan Lachen

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

Machie

Berichten: 15997
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:53

ik ben zelf 1.83 en heb een paardje van ruim 1.60. Ik vind dit wel ok. Al krijg ik heel erg vele kritiek van mensen, ja, je moet een knol hebben van minstens 1.70 blablabla. Nou, ik ben gelukkig met mn uk!

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:25

Nou Dees, je hebt blijkbaar wel de knuppel in het hoenderhok gegooid. Haha! Persoonlijk heb ik ook liever paarden van rond 1.65m. Ikzelf ben maar 1.58m groot. Sultana het paard dat ik nu rijdt is 1.72m en ik kom er echt niet op zonder opstap of iemand die voetje geeft. Maar ik fok in de eerste plaats een goed sportpaard met een goed karakter die ook mooi is om te zien Haha! De groote is wat bijkomstig.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:13

ik was op zoek naar een paard van min 1.68m maar ik ben verliefd geworden op een ukkie van 1.64m die er nog uitziet als een pony Haha! .

Chic heeft zo'n onwijs lief koppie dat ik haar maat maar voor lief genomen heb. Ik hoop dat ze nog een eindje groeit (ze is nu 3.5 en ziet er nog echt jong uit dus ik heb hoop )

Ik heb ook een paard gehad van ca 1.78m en dat misstaat niet. Ik ben zelf 1.73m en redelijk stevig gebouwd. Eerlijk gezegd vind ik een groot paard wel mooier tonen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:22

Ikzelf houd aan schofthoogte = schouderhoogte rijder dan heb je het minimale voor het oog....vind ik dan

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretus en 116 bezoekers