Stijve pony rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Stijve pony rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 20:12

Hoe kan ik het beste een hele stijve pony rijden?
Ik heb verzorgponys maar omdat ik nu smiles heb kom ik daar nog maar heel weinig. Maar wat blijkt nu dat de pony's de hele dag op stal staan en maar een kwartiertje naar buiten mogen! De andere 2 verzorgsters willen nu niet rijden omdat de pony's zo wild zijn. Frusty
Vandaag ging ik er met een vriendin naartoe om ze ven naar buiten te gooien. En omdat ze nu niet gereden worden willen we ze morgen gaan rijden. Maar 1 van de 2 liep echt verschrikkelijk stijf vandaag. Maar hoe kan ik haar dan morgen het beste rijden zonder teveel te vragen maar haar wel iets losser te krijgen.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 22:30

Idd veel voltes en ronde figuren rijden.
Wend eens af bij A of C en rijd om ste beurt een volte halve baan, links en dan rechts.

Begin eerst met gewoon veel grote voltes te rijden, op 1 hand en dan steeds van hand veranderen. Ook in galop, daar worden ze meestal losser van. Ga dan wat grote achten rijden dus proberen om op X van stelling te wisselen. Als dit allemaal lukt kun je proberen een slangevolte met 3 bogen te rijden. Blijf dit een tijdje doen totdat je echt merkt dat de pony wat losser word. Langzaam kun je verder gaan met een slangevolte 4 bogen. Als dat goed lukt kun je gaan proberen een volte te sluiten. Als dit ook goed lukt kun je proberen de oefening te doen die ik hierboven genoemd heb. Wend af bij A of C en rijd een stukje rechtdoor, volte halve baan links, weer een stukje rechtdoor, volte halve baan rechts etc.
Veel succes!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 17:24

Lekker laag instellen, en goed voorwaarts neerwaarts rijden. Niet ingewikkeld gaan doen. En vooral veel tijd nemen voor het instappen en uitstappen. Niet warm en bezweet op stal zetten. De volgende dag moet hij wel weer beweging hebben, anders word hij nog stijver.

ps: Kunnen ze niet longeren ofzo? Het is toch sneu voor de pony's als ze niet worden gereden omdat ze bang zijn????

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 17:38

ik sluit me aan bij piaffe: laag instellen. probeer je pony gewoon aan een halflange teugel laag te laten lopen. zeker niet met korte teugels gaan worstelen om hem in de krul te trekken! dat helpt toch niet.
en idd goed uitstappen, anders is hij de volgende dag nog stijver..