hoe kan je je pony makkelijk aan de teugel laten lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 16:58

hoi,
ik wil jullie vragen hoe je pony of paard makkelijk aan de teugel krijgen????
Verward Verward Verward Verward Verward Clown

gr. nicky

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:00

Dat komt vanzelf en hangt van het paard af. Het is niet de pony die makkelijk aan de teugel moet gaan lopen, jij moet het doen. Een beetje spelen met je handen en been geven, maar dat verschilt ook wel weer per paardje.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 17:41


nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 18:08

dank jullie voor de reacties Haha! Haha! en oplossingen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 18:09

*zucht* Gaaaap
Waarom denken sommige mensen dat 'aan de teugel' een kunstje is.
'Aan de teugel' of nageeflijkheid is een gevolg van een goede samenwerking tussen hand, been en zit en gymnasticering van je paard, het is een doel om naar toe werken en dat gaat niet van de ene op de andere dag. Daar is geen 'trucje' voor, dat gevoel krijg je alleen door veel te oefenen en goed les te krijgen.
Er zijn wel trucjes om je paard met z'n hoofd naar beneden te krijgen, 'in de krul' te krijgen, maar dat heeft met rijkunst weinig te maken. Als je maar genoeg aan de voorkant prutst en vooral geen been geeft gaat hij uiteindelijk wel 'in de krul', dat is een kunstje dat iedereen kan, maar dat niks te maken heeft met 'aan de teugel' gaan.

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-12-10 17:13 ]</font>

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 18:51

o, ik word hier zo moe van!
neem goede les ofzo, dit is niet over internet te leren!
er gaan al zoveel topic over dit! Boos!

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 18:51

sorry dat ik zo uitviel Bloos

nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 19:14

ehm, ik mag toch wel even wat vragen??
je hoeft niet gelijk zo Boos! te doen.

maar ach bij je 2e bericht neem ik aan dat dat het je toch niet meer zoveel uitmaakt, toch?? Verward

nicky

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 19:21

tuurlijk mag je wat vragen, altijd, maar er zijn als zoveel die dit soort vragen stellen, en het is echt niet iets van je zomaar eventjes doet hoor

met flink wat aan de teugels rukken gaat je pony ook wel in een krul lopen, was dat het antwoord wat je horen wilde?
vast niet he

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:02

Dat verschilt idd per pony. De mijne doet het echt heel moeilijk, maar je hebt ook pony's die het bijna vanzelf doen. Er is wel een manier op je pony met z'n kop naar beneden te krijgen: vooral géén been geven en heel hard in z'n mond rukken. Dan zal je pony wel met z'n kop naar beneden lopen, maar dat heeft niets te maken met aan de teugel rijden of goede rijkunst. Er zijn over dit onderwerp idd al heel veel topic's geweest. Je moet zelf aanvoelen hoe je je pony aan de teugel rijdt, dat is niet via internet te leren. Als je echt serieus 'aan de teugel' wilt gaan rijden, moet je maar een goeie instructeur nemen die je daarbij kan helpen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:50

Als iemand een serieuze vraag stelt, neem dan ten minste de moeite om er serieus op te reageren. Dat geergerde gedoe heeft niemand iets aan, in het vervolg kan het wel iets vriendelijker hoop ik.

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 20:59

oke, sorry, ik reageerde misschien een beetje té

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:14

Citaat:
Op 2001-12-10 19:50, schreef Lovely:
Als iemand een serieuze vraag stelt, neem dan ten minste de moeite om er serieus op te reageren.


Daar heb je een punt: Een serieuze vraag. Ik kan deze vraag niet echt meer serieus nemen, hij is al zo vaak gesteld en de antwoorden zijn al tot in den treure uitgekauwd. Ik heb geprobeerd een serieus antwoord te geven dat er eigenlijk op neer komt dat dit niet via de computer uit te leggen is omdat het geen 'kunstje' is, maar een leerproces voor ruiter en paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:30

Margreet, ik heb je reactie wel gelezen, er staat ook geen onzin in. De vraag van Nicky was wel serieus bedoeld volgens mij en ookal is deze vraag al meermalen gesteld, sommige mensen weten het niet en vragen het dus nog een keer, dat mag.
Als jij de vraag niet de moeite waard vindt, dan hoef je niet te reageren als je dat niet wilt.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 23:17

het is niet aan de teugel moeten lopen, maar gewoon een ontspannen houding.
het moet als het ware een beetje vanzelf gaan.
benen der bij, handen stil. dan loopt je pony al snel in de houding.
maar het moet dan wel voor elkaar zijn, en zorg wel dat je les der bij hebt.

BTW tip. lees de andere topics maar er op na Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 00:10

Citaat:
Op 2001-12-10 22:17, schreef wjerdo:
dan loopt je pony al snel in de houding.


'Aan de teugel' heeft niets met 'in de houding' te maken, de 'houding' die je paard dan aanneemt is een gevolg van het nageeflijk zijn, het nageeflijk zijn moet je doel zijn, niet het 'in de houding' lopen.
'In de houding' heeft meer te maken met 'in de krul', veel mensen pinnen zich vast op het mooie 'krulletje', het uiterlijke beeld, en als ze dat bereikt hebben denken ze dat hun paard ook automatisch nageeflijk is, dat is dus precies verkeerd om geredeneerd! (overigens kan een paard ook nageeflijk zijn zonder 'in de houding' te lopen)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 18:05

het verschilt enorm per paard, bij de een hoef je maar je been dr aan te leggen en je buitenteugel te gebruiken, maar de ander heeft er een slof bij nodig.
Je kunt het beste les nemen en het daar vragen want via internet is dat ook heel moeilijk te zeggen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 15:33

Anna-Jelly schreef:
het verschilt enorm per paard, bij de een hoef je maar je been dr aan te leggen en je buitenteugel te gebruiken, maar de ander heeft er een slof bij nodig.


Correctie: het paard heeft geen slof nodig, de ruiter heeft een slof nodig!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 14:36

ja oke! das waar, maar ik bedoel die kan het enit, enit elk paard is dressuuraangelegd, daar houd jij niet rekening mee!

nicky v.d.

Berichten: 293
Geregistreerd: 25-10-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-01 14:45

nou, ehm...bedankt voor jullie reacties Koe

en volgens de meeste moet ik dus gewoon naar de instructeur/instructrice gaan en vragen hoe ik nagevelijk of terwijl aan de teugel kan rijden.

ik zal `t vragen Knipoog Haha!

nogmaals bedankt, en gr. van nicky

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 16:13

Ik ben het helemaal met magreet eens, maar kijk wel uit wat je instrukteur doet, komt ie met allerhande hulpteugels ofzo zou ik snel wegwezen.
T is mij overkomen en daardoor ben ik dus van de regen in de drup beland het heeft me nadien 3 jaar gekost om mijn pony weer soepel te krijgen.
Ze was helemaal verkort in de voorhand ze drukte de rug weg en noem maar op. Maar met een andere 'diervriendelijke' instruktrice is het weer helemaal goed gekomen.
Inmiddels heb ik weer een andere 'probleem' pony te rijden die heeft ongeveer dezelfde problemen in lichtere vorm, maar ik maar nevernooit weer die fout!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 17:32

ik sluit me nog ff bij lovely aan: ik vind dat er wel iets vriendelijker gereageerd mag worden.
en ja ik WEET dat er al heel wat topics over gaan, en ik WEET dat veel mensen aan de teugel rijden als een kunstje zien wat 'even' geleerd kan worden, maar dat kan nicky toch niet weten?

ik ben het overgens ook met margreet eens, in de zin van dat je pony in de krul trekken geen rijden is. ik ken zat mensen die dat doen, ik zelf heb het ook een tijdje gedaan (onder invloed van mijn oude instructrice, die er ook zo een was van trekken tot ie nageeft) maar nu rij ik em totaal anders. (ik heb les gehad van een veel betere instructeur) veel mensen die kijken en mij niet kennen denken, goh die kan ook niet rijden, maar die kijken alleen maar naar het plaatje.
ik rij mijn paard nu los zoals dat goed is, en niet zoals anderen hem willen hebben!!

o, nicky, ook namens mij, les nemen hoor!