Zonder beugels rijden goed voor je zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Zonder beugels rijden goed voor je zit?

Ja
117 (99%)
Nee
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 118


Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Zonder beugels rijden goed voor je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 10:41

Ik doe het bijna nooit, heb niet zo'n braaf paard dus ik denk dat ik er dan snel langs lig, maar vroeger deed ik het heel vaak, zonder beugels rijden.

Nu vraag ik me af of het goed voor je zit is, of juist niet. Ik heb vooit gehoord dat je er een stevige zit van krijgt, maar ook ooit dat je juist gaat knijpen doordat je geen steun kunt zoeken in de beugels!

Wat denken jullie?


Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:57

ik denk dat het wel goed is, kan je je beenhouding enzo goed oefenen. en als je zo'n lastig paard hebt kan je ook aan iemand vragen of die hem vasthoud of je gaat aan de longe als iemand daar tijd voor heeft!!! Knipoog of je ligt er maar een keertje naasst, of je gaat eerst cursus vallen doen met jezelf en je paard... Knipoog

Succes en Kusjes van Ilse

Live your dreams

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:20

Ik heb ja gestemd, mits je het ontspannen doet. Anders heeft het idd geen nut, maar dat is met beugels ook het geval.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:35

Hmmm, ik moet dat toch meer zonder beugels rijden. Mijn zit is helemaal niet goed.
Volgens een stalgenoot lijkt het net alsof ik moet poepen, zo ver zit ik met mijn kont naar achteren. Haha!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:37

zonder beugels is goed, maar ik zou zeggen meteen zonder zadel! En als je paard daar te vervelend voor is, dan kan je hem idd aan de longe doen!

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:39

af en toe zonder beugels rijden is juist heel goed voor je zit

<3

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:44

Ik heb iets van een jaar elka dag een kwartier zonder beugels gereden, en de rest met. Ik merkte het verschil zeker, ik zat veel vaster in het zadel, en als mn pony schrikt, reageer ik veel sneller met m'n zit. Want als je dat zonder beugels hebt, lig je eraf Schijnheilig

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:46

ik denk van wel, en als je een paard met een beetje fijne rug hebt is zonder zadel rijden nog beter Haha!
ik zit vaak te ver naar voren, maar als je zonder zadel rijdt kan dat niet, dan flikker je eraf Knipoog

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:47

*steun, zucht* heb les gehad en we moesten zonder beugels rijden, en ik heb nu spierpijn...

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:55

zonder zadel is nog beter! maar het is niet de bedoeling dat je spierpijn krijgt, dan span je iets aan, en heeft het geen nut.

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:00

ik doe het ook nooit!!!
ik zit zelf al recht(zegt mijn instructice he haha!!
maar op mijnoude pony deed ik het vaak op het laatste aan de lange teugel stapdraf en gallop!!!!
daarvan ga je ook dieper zitten denk ik,want dan moet je ECHT moeite doen om te blijven zitten,en als je dat onder de knie hebt,zit je zoiezo n stuk netjes en vaster in het zadel!!!!

[o]

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:00

ja t is zeker goed voor je zit!
je gaat dan makkelijker in t diepste punt van t zadel zitten, gaat beter rechtop zitten en leert beter te 'voelen' met je zit wat je paard doet

ik moet tijdens mn priveles regelmatig mn beugels uitdoen en dan gewoon verder gaan met wat ik aan het doen was, dus M/Z oefeningen, verzamelen, verruimen etc

alleen 1x ging ie staken en steigeren, kwam steil omhoog en ik gleed zo uit t zadel Haha! dan mis je de steun van je beugels wel even Knipoog

zonder zadel vind ik weer totaal iets anders dan je rijhouding verbeteren
je zit immers compleet anders zonder zadel, en ook voor de rug van je paard is het niet altijd even fijn
ok je gaat er wrsch steviger van zitten, maar of je er echt een goede houding door krijgt vraag ik me af.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:09

Ja het is zeker goed. Ik doe het zelf ook veels te weinig.
Maar ik werk meestal eerst mijn paard lekker los, dat hij zijn rug gaat gebruiken, dan kan ik ook lekker zitten. De dag erna merk ik dat mijn zit beter is.
Maar als je alleen maar zit te schudden en te stuiteren is het eerder slecht dan goed.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:20

sanne83 schreef:
zonder zadel is nog beter! maar het is niet de bedoeling dat je spierpijn krijgt, dan span je iets aan, en heeft het geen nut.


ik voel het anders wel degelijk als ik zonder beugels rijd, en dat is echt niet verkeerd... Maar het hangt natuurlijk wel af van de plaats waar je spierpijn krijgt!

Ik krijg spierpijn in mijn buikspieren (die voel ik al als ik rijd) en soms krijg ik spierpijn aan de zijkant van mijn bilspieren.
Ik merk dat als ik met buikspieren rijd, dat ik veel dieper en stabieler zit. Ook veel rechterop. Ik kan beter inwerken met mijn zit.
Bovenbenen moet je ontspannen laten hangen. Absoluut niet knijpen!

Als ik met beugels rijd, neem ik daar te veel steun op, waardoor ik mezelf dus eigenlijk steeds een beetje uit het zadel duw. ook heb ik dan mijn buikspieren niet nodig om in balans te blijven en kantel ik dus minder mijn bekken waardoor ik ook minder op mijn zit rijd. Vandaar dat zonder beugelsrijden voor mij heel goed is voor mijn zit. Ik wordt weer even gedwongen om echt diep in het zadel te zitten en zo kan ik weer echt "plakken" en me lang maken... Haha!

Het is nu weer hoog tijd voor een zitlesje, want het buikspiergevoel heb ik al een tijdje niet meer gehad en ik heb weer wat moeite met mijn balans...

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:28

supertygetje schreef:
zonder beugels is goed, maar ik zou zeggen meteen zonder zadel! En als je paard daar te vervelend voor is, dan kan je hem idd aan de longe doen!


Kom je een keertje langs? }>
Ik heb nog geen doodswens...
Ps. Hij is 1.80 met een hoge schoft...... Knipoog

Zonder stijgbeugels met zadel is zeker goed, al is het maar voor je balans. Paard moet je dan wel laten zitten, dus niet met z'n kop in de lucht rondstuiteren, want dat is waardeloos. Zonder zadel is best geinig voor een keer, maar de toegevoegde waarde daarvan voor je dressuurzit zie ik niet, je zit zo anders dan. Bovendien is het echt veel te pijnlijk op hem Haha!

Nulla tenaci invia est via

serenta

Berichten: 2271
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 13:43

Ja is goed voor je zit en ook voor je evenwicht. En als je paard een hogeschoft heeft kan je toch een schabrak met elastische singel doen (maar dan wel met krukje opstappen anders blijft het schuiven.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:06

het is wel goed voor je zit, als je maar weet te ontspannen, je been lang houdt, je hak uitdrukt etc. Als je gaat knijpen is het niet goed, dan ga je alleen maar in elkaar gekrompen en gespannen zitten.

-

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:17

serenta schreef:
En als je paard een hogeschoft heeft kan je toch een schabrak met elastische singel doen


Ja hoor, tuuuuuuuurlijk gaat dat werken

Nee hoor, ik hou het wel lekker bij rijden met zadel en zonder zadel wordt er alleen gestapt, misschien wil ik ooit nog wel zwanger worden... Lips are sealed

Nulla tenaci invia est via


Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:18

Heb ook ja gestemd. Toen ik net les kreeg van mijn huidige instructrice wist ze wel van aanpakken, zodat we meteen wisten waar we aan toe waren. Dus 'hup' beugels uit....en zo weken lang een uur les gehad zonder beugels. Leerde daarbij mijn houding verbeteren, dieper te zitten in het zadel, evenwicht juist te verdelen en belangrijkste van allemaal ontspannen in het zadel. Uiteindelijk kon ik toen op de paarden waar de meesten al niet eens hoefden te gaan staan in de beugels om licht te rijden, kon ik doorzitten.....kwestie van ontspannen en ritme vinden..

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:28

ik heb op ja gestemt... het lijkt me zobijzo niet slecht Haha!

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:58

Denk dat het vooral goed voor je evenwicht is en ook wat Joyce zegt; als ik zonder beugels rijd, gebruik ik mijn spieren ook meer. Denk ik pas aan nu je het zegt hoor Knipoog Maar idd, met beugels neem ik daar te veel steun aan (vermoed ik).

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 15:26

Ik geloof dat voor 1 keer bokt eens unaniem akkoord gaat Haha! heb zelf ook ja gezegt, maar de redenen zijn al gezegd.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:05

Ik heb ook ja gestemd.
De redenen waarom zijn al genoemd Lachen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:18

Ik rijd Siki regelamtig eens zonder beugels en ook het zadel laat ik er wel eens af. Ik heb leren rijden zonder zadel en vind dat toch wel echt puur paardrijden zeg maar Lachen En Siki heeft een lekker brede rug, weinig schoft (ijsco hè) en hele vlakke gangen. Echt geweldig hoor zonder zadel! Haha!

Faber quisque fortunae suae

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:03

Ja, je moet alleen wel zorgen dat je niet gaat klemmen, want dan schiet je er nog niks mee op, gewoon ontspannen zitten.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xxx88, YandexBot en 37 bezoekers