Wat is toch het probleem met 'kleine' paardjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:41

ArwenLune schreef:
"It's not the size, it's what you do with it"

Wijsheid die ook op dit vlak opgaat Haha!


Ja en daar komt nog wat bij. Ik zie hier mensen hun lengtemaat in verhouding tot paardenmaat geven. Maar gewicht is ook een norm.
Groot en zwaar vraagt een groot paard.

Praktijk is dat klein en licht of langer en licht ook een groot paard wil.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:42

Arwen, de praktijk leert that size does matter .

Sarabande, groot en met front wordt mooi gevonden omdat het er geinig uitziet op de het stukje A-X.
Een slecht bewegend groot paard wordt zelden (door de wat minder getalenteerde kijkers dan he) als 'slecht' bestempeld, met een beetje mazzel krijgt dat paard dan nog de naam bijzonder door de baan te gaan. Bijzonder is het zeer zeker wel, maar dat is niet hetzelfde als goed.
Kleine paarden die slecht bewegen, komen echt in het vakje 'ponnie' terecht, korte krabbelaars ook wel genoemd. Je hoort zelden dat zoiets gezegd wordt van een kasteel omdat die altijd nog wat bodem dekken.
Het is zinsbegoocheling natuurlijk, maar het verkoopt wel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:43

nou, ik ga bij iets meer gewicht toch voor een niet te groot paard, die zijn meestal toch wat sterker kwa gestel dan zo een kasteel
verschilt natuurlijk per paard maar het gros van de kleintjes is sterker dan de groten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:43

maar dan hebben we het over commercieel fokken en niet meer fokken omdat het "past"

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:44

mmm, ik zie nu dat ik het dus uit praktisch en functioneel perspectief bekijk
helaas doen veel mensen dat niet en dan blijf je als fokker zitten met toppertjes

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:44

Alane, er wordt heel veel commercieel gefokt.

Gelukkig beschik over een postuur waarmee ik op bijna elk paard wel paas, alleen op hele grote stevige paarden ziet het er stom uit Haha!.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:44

Alane schreef:
maar dan hebben we het over commercieel fokken en niet meer fokken omdat het "past"


hoe bedoel je past kan je dat uitleggen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:45

het produkt is bijna "perfect" omdat pa en ma matched

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:45

dat is passen

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:46

Ik ben 1.74, heb best wat overgewicht, en zit nog het liefste op die compacte Cob van mij. Die draagt me ook heerlijk. Hij's klein en hij's kort, maar ook oer en oersterk.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:52

Alane schreef:
dat is passen


nee dat is niet passen. Fokken is zorg, is intentie, is leren, is uitproberen, is op je bek gaan, is heel veel verdriet hebben, is soms heel veel vreugde hebben en heeft geen barst met commercie te maken en wil je het goed doen en ik wil het goed doen dan kost altijd geld.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:53

mischien gevaarlijke uitspraak.. ik ben van mening dat de reden dat merries niet of moeilijk drachtig worden of verwerpen zou kunnen komen van het feit dat de ouders niet zuiver een match vormden of de huidige combi niet past...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:54

Een kleintje moet groot lijkenals hij gaat bewegen, en een grote moet klein lijken. Dat is wat een oude fokker mij ooit vertelde Haha!

Klein paard kan heel goed, maar dan moet het dier echt lekker bewegen. Kijk bijv. Barbria.............een klein supertalentje!

Zelf heb ik een Gribaldi merrie die 1.72 meet, maar ik had haar liever wat kleiner gehad. Maar ja.............geen paard die perfect is he Haha! Als ik haar perfect had willen hebben, had ze geen Grib als vader gehad Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-04 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:55

maar Sarabande waar fok je voor dan? Ik fok voor mezelf om zo dicht mogelijk bij het doel te komen dat mijn rasvereniging/stamboek voor schrijft. Dat is mijn eerste prioriteit

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 23:58

Ik fok voor mijzelf, niet wat mijn vereniging mij voorschrijft, dat heb ik in de loop der jaren al zo vaak zien veranderen, daar heb ik mij nooit aan gehouden.
Zie mijn eerder uitspraken: fok wat je zelf mooi vind alleen dan kan je gemotiveerd fokken en ben je nooit onderhevig aan een tijdelijke mode.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:01

kijk dat vind ik een goed gedachte saar
je kunt wel gaan fokken wat het stamboek wil zien, maar dat beeld is nogal aan verandering onderhevig bij veel stamboeken
en als jij je fokprodukt niets vind , waarom fok je het dan

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:15

waarom ben je dan lid van een stamboek/fokvereniging?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:18

Ieder stamboek is groot geworden door de inbreng van de fokkers. Een stamboek, de naam zegt het al, is slechts een nuttig orgaan waar paarden ingeschreven kunnen worden, niet een wetboek.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 00:20

een stamboek is een vereniging die leden heeft, en die leden bepalen hoe en wat

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 08:09

de gemiddelde stokmaat voor de platpootjes die ik heb is tussen de 160 en de 165 soms heb je uitschieters naar boven en naar onder.
Ik vind Lodewijk met zijn 164 al groot.
daarnaastzijn ze heel breed dus snel komen je benen er niet onderuit.
Orbaldo met zijn 162 vond ik in het ebgin wel klein ik voelde soms zijn voorbeen mijn teen raken.
Nu is hij wat verder uitgezwaard en ik heb daar geen last meer van gehad.
Grote paarden hebben bij mij de neiging om uit elkaar te vallen.
Ik ben niet zo handige ruiter dat ik alles bij elkaar kan houden dus doe mij maar iets van rond de 163

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 08:12

"Daarnaast zijn ze heel breed dus snel komen je benen er niet onderuit"

Een zin om over na te denken Het zit hem in de breedte en de diepte denk ik en dan kom je weer op de ribvorming uit.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 08:57

Alane schreef:
een stamboek is een vereniging die leden heeft, en die leden bepalen hoe en wat


Nee dat wordt bepaald door de markt.

Het stamboekbestuur kan, om even actueel te blijven, hoog en laag springen dat ze een splitsing in dressuur en springen willen. Maar in principe maken de ruiters uit welke hengst een spring of een dressuurhengst wordt.
Anky maakte van Coctail een springhengst en Coby van Ferro een dressuur hengst.
Nu gaat Coby van de zoon van een der beste internationale top springmerries een dressuurhengst maken.

Ik heb 2 jonge merries, hun vaders werden op de afstammelingenkeuring afgebrand de fokkers-leden zo je wilt- hadden het helemaal gehad met die hengsten.
Ze verdwenen beide naar Amerika.
Voor de eerste Contango, zou de hengstenhouder een moord willen plegen om hem terug te krijgen, hij zou er honderden merries mee dekken.
De 2e Welcome dekte na zijn veulenafstammingkeuring niets meer, toen ik bij hem dekte deden geloof ik nog 3 anderen dat.
Maar vorig jaar werd de helft van alle geboren merrieveulens als 3 jarige ster, een ongekende score en dit jaar verwacht ik er een stel bij de Pavo.
Ik dek dit jaar weer bij een hengst waar iedereen op uitgekeken is, puur omdat zijn eerste goed gekeurde zoon een misser was en hij zelf een slechte bevruchter was toen hij nog in de sport liep.
Je mag me er volgend jaar op aanspreken.

Moraal: als ik mij zou houden aan de modus zou ik heel anders fokken, ik zal echter zolang ik paarden fok het anders doen dan de grote meute.
Gewoon zoals ik zelf denk en voel dat het goed is. En ja daar maak ik ook missers mee, maar dat zijn mijn missers.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:37

Dees schreef:
IN een ander topic las ik over een hengst van 1.65m. Koortje reageerde dat haar paarden 1.63m. waren en zij vroeg zich af wat er mis was met deze maat.... of het soms E-pony's waren.
DAar was ook te lezen "probeer jij maar eens een kleine wpn-er te verkopen...".

Mijn vraag is nu: wat is er eigenlijk mis met dieren van zeg 1.62-1.65m.? Niet als hengst, maar als rijdier. Wat is daar nou zo 'te klein' aan? Je zou er mee achtergesteld worden op wedstrijden?

ik ben niet zo'n grote ruiter (1.68m.), ik vind 1.67m. een hele klim. Doe mij echt maar zo'n beestje van 1.63m. Die slappe kastelen van dik 1.70m.... nope, wat moet ik daar mee.
En dat ik op beestjes van onder de 1.65m. neerbuigend gediscrimineerd zou worden.... niets van gemerkt (ik rijd in het Noorden).
Ik zie eigenlijk vooral problemen met die hele grote knapen; al was het maar dat de trailer, box en wedstrijdring wel erg klein worden in verhouding. Die 'kleintjes' zijn wel zo sterk, ook nog.

Wie kan me nou eens werkelijk uitleggen wat er nou zo minderwaardig is aan paarden van 1.63m.? Waarom zou ik bijvoorbeeld juist wel een paard van 1.70 moeten aanschaffen?


ach joh. hoe groter het paard hoe groter het ego. het slaat echt nergens op. mijn merrie is 1'63m en het is een prima dressuur en springpaard. prima?? nee super ik doe alleen niet alles met haar wat ze kan.
die grote paarden zijn alleen maar gevoeliger op ghun benen en ze zijn niets beter dan de kleinere. behalve dat hun berijder zich super stoer voelt op zo'n bakbeest.
da's de reden dat ik kleine paarden fok, groot is overbodig.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 11:12

jantina"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Tja ik heb ze liever groter Haha! Voordat je het weet fok je een kwpnner die niet eens opgenomen wordt! Lijkt extreem maar bij ons gaat het bij een merrie van 1.76 (oma) 1.65 (dochter) en 1.60 (kleindochter) tja ik vind het niet super! En zelf ben ik 1.68 dus de paarden mogen van mij wel boven de 1.65 zijn!


Maar ik neem aan dat als je al niet zo'n grote merrie hebt, je geen hengst uitzoekt die kleiner fokt.
Deed ik overigens wel Tong uitsteken
[/quote]

We hadden een jonge hengst uitgezocht (kleindochter is 00seven) en wisten dus niet precies hoe hij zou fokken..... we hebben nu bij die merrie een Olivi en dat veulen lijkt groter te worden OK dan!

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:13

Ik wil gewoon een wat groter paard omdat dat toch mooier oogt op wedstrijden en omdat ze altijd makkelijker te verkopen zijn.
Ikzelf ben erg klein en ik zou ook op een pony passen. Toch heb ik ook een hengst van 1.74 m. gereden en dat stond ook erg mooi.

Ik wil graag een paard van boven de 1.65 m. gewoon omdat ik dat zelf mooier vind en met mij meer mensen en daarom is ie ook makkelijker te verkopen. Lotje is 1.67 m., voor mij een mooi maatje maar Votje wordt nog iets groter en daar ben ik alleen maar blij om.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers